Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 10:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Weer obligaties door de overheden?
Ja, een goed idee 58%  58%  [ 14 ]
Nee, geen goed idee 21%  21%  [ 5 ]
Geen mening 21%  21%  [ 5 ]
Totaal aantal stemmen : 24
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 10 dec 2011 10:31 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2008 10:16 am
Berichten: 250
Ik ben niet een expert op het gebied van de dingen die zich afspelen binnen Europa de laatste jaren en ik kijk dan ook vaak geïnteresseerd of beter geschreven, gedwongen mee te kijken vanaf de zijlijn.

Ik zie de 'leiders' binnen Europa van de ene samenkomst naar de volgende samenkomst gaan en dan komt er iets uit wat in de volgende samenkomst toch weer anders wordt. Ik vraag mij dan af waarom tonen zij zo weinig leiderschap? De afgelopen jaren hebben de banken veel geld geïnvesteerd in overheden die geld nodig hadden. Het hogere risico wat zwakkere landen in zich hadden, daar waren zij niet bang voor want dat hebben zij ingecalculeerd.

Nu was het voornemen van die 'leiders' dat de banken zouden meebetalen en zouden moeten afschrijven op de leningen. Nu kwamen die leiders na een korte tijd erachter dat ze onaangenaam gevoel kregen vanuit hun lagere gebieden doorgeseind. Het bleek dat die banken en ook andere investeerders hun bij de ballen had en toch substantiële druk gingen uitoefen.
De rentes voor leningen shoot omhoog en soms werd niet eens al het gedachte geld binnengehaald. Nu zijn de 'leiders' weer terug in hun hok en hoor ik niet meer over het laten meebetalen van diegenen die de leningen hebben gefinancierd.

Wat kunnen wij en de 'leiders' doen om weer enige zeggenschap te krijgen over de financiële markten? Eerst zat ik een beetje glimlachend te kijken naar een klein landje welke zich ook niet serieus ineens direct geld vragen van de belastingbetaler maar dan niet via de belastingen.
Ik dacht, wat schattig 'spaarbonds" en ik dacht ook het zal wel niets worden. Maar nu kijk ik er naar en denk verrek dat is nog niet zo gek en het bedrag welk is opgehaald was toch substantieel!!

Wat nu. Stel de overheden zouden weer obligaties gaan uitgeven en iedereen binnen de eurolanden kunnen die kopen. Jouw Burger Service Nummer met "NL" ervoor zou dan het rekeningnummer worden en zo is de overheid ook weer blij belasting technisch. Uitloten kan nog steeds en dan wordt automatisch de rekeninghouder geïnformeerd en het geld gestort op de tegenrekening. Geen gezoek meer in de kranten zo of je bent uitgeloot.

Het kopen van buitenlandse obligaties is ook mogelijk doordat bijvoorbeeld de landletters voor het rekeningnummer komen. De eurolanden kunnen dan aan elkaar doorgeven hoeveel welke burger aan het begin en aan het einde van het jaar aan obligaties had.

Wat bereiken hiermee:
- echte marktwerking
- minder macht voor de banken doordat zij minder kapitaal hebben
- meer respect voor de burger en wie weet, lagere tarieven bij de banken

Hoe denken jullie hier nu over?

Ik heb de poll geactiveerd. Reageren mag natuurlijk ook en wordt zelfs zeer op prijs gesteld.

Marcel


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2011 7:33 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Decennia geleden had jou voorstel nog kunnen werken maar nu niet meer.

Het is frappant dat wij banken nog vertrouwen terwijl banken elkaar niet meer vertrouwen. Banken zetten hun geld weg bij de ECB tegen een absurd lage rente in plaats van het aan andere banken uit te lenen omdat ze bang zijn dat andere banken de volgende dag failliet kunnen zijn en ze dan hun geld kwijt zijn. Een centrale bank is een bedrijf en niet van de overheid. Google met deze wetenschap eens op moneymakers en zie hoe geld gecreëerd wordt uit het niets. ik kan het je niet beter uitleggen dan die animatie en het klopt wat men in die animatie zegt. Niet alleen banken scheppen geld uit het niets. De overheid doet dat ook. De centrale bank leent aan overheid geld dat ze niet heeft in ruil voor een elektronisch gecreeerde staatsobligatie. Centrale bank blij want die krijgt rente voor geld dat ze niet eens had. Overheid blij want die heeft plotseling weer geld. En het fiat geld piramidespel kan weer even voortgezet worden.

De banken hebben geen vertrouwen meer in elkaar. En landen hebben wat hun geld betreft onderling ook geen vertrouwen meer in elkaar. De enige die momenteel nog vertrouwen in geld heeft, of voor wie alternatieven nog te onhandig zijn, dat is de simpele burger.

Het enige wat het vertrouwen nog kan herstellen is een goud/ zilver standaard waarin we een 100% dekking hebben. Hoe langer de EU nog zo doorgaat zoals nu hoe onvermijdelijker dat wordt. Dat wordt financieel een enorme big-bang waarbij iedereen een groot deel van zijn spaargeld verliest maar hoe langer dit uitgeslteld wordt, hoe pijnlijker het wordt met tevens de kans dat het systeem volledig ineenstort. Er is slechts de keuze het systeem nu pijnlijk te veranderen of het zometeen compleet te laten ploffen. Dat begint met het laten vallen van de Euro. De euro heeft geen waarde voor ons maar de handelsunie wel en die moeten we behouden door ruzie over de euro te vermijden door de Euro af te schaffen.

Dat alles wordt niet het einde der tijden want een overheid heft zichzellf nooit op. Maar het wordt een pijnlijke exercitie of straks een enorm pijnlijke exercitie.

De oplossing is een goud/ zilver standaard met geld waar een gewicht van het metaal op staat, uitgegeven door de staat. Banken worden dan betaalde overboekers van goud/ zilver wat men 100% in de kluis heeft en opgeeist kan worden omdat er een 100% dekking is. Dat wordt een geheel ander banksysteem dan we nu hebben. De EU is hard op weg dat systeem de enige uitweg te maken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2011 10:34 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2008 10:16 am
Berichten: 250
DagobertDuck schreef:
Decennia geleden had jou voorstel nog kunnen werken maar nu niet meer.

Het is frappant dat wij banken nog vertrouwen terwijl banken elkaar niet meer vertrouwen. Banken zetten hun geld weg bij de ECB tegen een absurd lage rente in plaats van het aan andere banken uit te lenen omdat ze bang zijn dat andere banken de volgende dag failliet kunnen zijn en ze dan hun geld kwijt zijn. Een centrale bank is een bedrijf en niet van de overheid. Google met deze wetenschap eens op moneymakers en zie hoe geld gecreëerd wordt uit het niets. ik kan het je niet beter uitleggen dan die animatie en het klopt wat men in die animatie zegt. Niet alleen banken scheppen geld uit het niets. De overheid doet dat ook. De centrale bank leent aan overheid geld dat ze niet heeft in ruil voor een elektronisch gecreeerde staatsobligatie. Centrale bank blij want die krijgt rente voor geld dat ze niet eens had. Overheid blij want die heeft plotseling weer geld. En het fiat geld piramidespel kan weer even voortgezet worden.


De hoeveelheid geld dat banken kunnen scheppen is gerelateerd aan de hoeveel geld wat hun geleend is. Wordt de inbreng van spaarders kleiner dan neemt hun scheppingscapaciteit af.
Bij de centrale banken wordt nu in feite de geldpersen weer aangezet wat het geld minder waard maakt. De verplichtingen van de overheid nemen dan af en bij mijn voorstel en er zou ook een inflatie correctie toegepast moeten bovenop de rente worden als de inflatie bijvoorbeeld boven de 0,5% ligt.

Citaat:
De banken hebben geen vertrouwen meer in elkaar. En landen hebben wat hun geld betreft onderling ook geen vertrouwen meer in elkaar. De enige die momenteel nog vertrouwen in geld heeft, of voor wie alternatieven nog te onhandig zijn, dat is de simpele burger.

Het enige wat het vertrouwen nog kan herstellen is een goud/ zilver standaard waarin we een 100% dekking hebben. Hoe langer de EU nog zo doorgaat zoals nu hoe onvermijdelijker dat wordt. Dat wordt financieel een enorme big-bang waarbij iedereen een groot deel van zijn spaargeld verliest maar hoe langer dit uitgeslteld wordt, hoe pijnlijker het wordt met tevens de kans dat het systeem volledig ineenstort. Er is slechts de keuze het systeem nu pijnlijk te veranderen of het zometeen compleet te laten ploffen. Dat begint met het laten vallen van de Euro. De euro heeft geen waarde voor ons maar de handelsunie wel en die moeten we behouden door ruzie over de euro te vermijden door de Euro af te schaffen.

Dat alles wordt niet het einde der tijden want een overheid heft zichzellf nooit op. Maar het wordt een pijnlijke exercitie of straks een enorm pijnlijke exercitie.

De oplossing is een goud/ zilver standaard met geld waar een gewicht van het metaal op staat, uitgegeven door de staat. Banken worden dan betaalde overboekers van goud/ zilver wat men 100% in de kluis heeft en opgeeist kan worden omdat er een 100% dekking is. Dat wordt een geheel ander banksysteem dan we nu hebben. De EU is hard op weg dat systeem de enige uitweg te maken.


Ik zie geen heil in de goud/zilver standaard omdat overheden dat eerst moet kopen om dat dan te kunnen gebruiken om betaalmiddelen te creëren. Alleen handelaren en speculanten in waardevolle metalen hebben hier voordeel van. Kijk maar de prijsontwikkeling van die metalen!!

Er is geen uitweg uit deze crises dat is toch ondertussen wel duidelijk. De zeepbel is te ver opgeblazen om die ooit nog kleiner te kunnen maken en het enige wat men kan doen is een systeem opzetten wat men kan gebruiken om op een normaal niveau hetgeen wat de economie nog waard is te behouden en dat goed te beheren.

Geen enorme marges meer, geen piramidespelen meer, geen bonussen meer. Gewoon nuchterheid als het om geld gaat.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2011 12:50 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
marcelm schreef:
De hoeveelheid geld dat banken kunnen scheppen is gerelateerd aan de hoeveel geld wat hun geleend is. Wordt de inbreng van spaarders kleiner dan neemt hun scheppingscapaciteit af.
Bij de centrale banken wordt nu in feite de geldpersen weer aangezet wat het geld minder waard maakt. De verplichtingen van de overheid nemen dan af en bij mijn voorstel en er zou ook een inflatie correctie toegepast moeten bovenop de rente worden als de inflatie bijvoorbeeld boven de 0,5% ligt.


Ik denk dat je een heel eind op weg bent. Verdiep je nog eens in de volgende zaken:
rente en inflatiecorrectie bovenop rente zijn niet haalbaar. Dat kan alleen in een eeuwig uitdijend fiat geld piramidespel zolas we nu hebben.
Rentes zullen minimaal zijn. Sparen wordt een oppotten van ruilcapaciteit en geen winstbron (wat het nu feitelijk ook niet is).

Je opmerkingen t.a.v. geldcreatie kloppen maar er is een nieuw fenomeen: Cntrale banken die een elektronische obligatie accepteren van de overheid en daar geld voor creeren. Geld uit het niets zonder dat er ooit iets gespaard is. En zo is er nog een variant. Een centrale bank is overigens een private bank en het grootste deel van de geldcreatie gaat elektronisch en niet meer alleen met het drukken van papiergeld. De manipuleerbaarheid is gigantisch.

marcelm schreef:
Ik zie geen heil in de goud/zilver standaard omdat overheden dat eerst moet kopen om dat dan te kunnen gebruiken om betaalmiddelen te creëren. Alleen handelaren en speculanten in waardevolle metalen hebben hier voordeel van. Kijk maar de prijsontwikkeling van die metalen!!

Er is geen uitweg uit deze crises dat is toch ondertussen wel duidelijk. De zeepbel is te ver opgeblazen om die ooit nog kleiner te kunnen maken en het enige wat men kan doen is een systeem opzetten wat men kan gebruiken om op een normaal niveau hetgeen wat de economie nog waard is te behouden en dat goed te beheren.

Geen enorme marges meer, geen piramidespelen meer, geen bonussen meer. Gewoon nuchterheid als het om geld gaat.

Goud/ zilver etc. is geen doel op zich. Het gaat om een systeem waarin geld 100% intrinsieke waarde heeft en geen fiat geld gehalte. Geld moet vertrouwen hebben van degenen die het gebruiken en niet (=nauwelijks) manipuleerbaar zijn. Met die combinatie kom je snel bij goud uit of zilver (desnoods platina of palladium). Het gaat niet om het goud maar om enkele eigenschappen zoals stabiele totaalhoeveelheid en het vertrouwen dat men erin heeft.
Ik vermoed dat de prijs van Goud of zilver zich niet ontwikkelt maar dat het de waarde van ons fiat geld is dat afneemt en het doet lijken alsof die prijzen gestegen zijn.

Je hebt je er duidelijk al behoorlijk in verdiept. Ik heb groot respect daarvoor evenals dat je goede ideën ontwikkelt. Van discussie over meningsverschillen op detalis leert men.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2011 7:14 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
Leuk om te lezen.
Maar er is echt maar 1 oplossing voor deze steeds groter wordende zeepbel.
En die oplossing heeft niks met geld of edelmetalen te maken.

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2011 7:46 pm 
Stuiver

Geregistreerd: di 02 maart 2010 7:33 pm
Berichten: 81
En die is?

_________________
Het is opvallend dat voor veel mensen de waarheid een relatief begrip is terwijl hun mening daarover absoluut is.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2011 8:31 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Als dat zo gesteld wordt dan wil ik ook wel weten wat die heilige graal der oplossingen is.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2011 9:39 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
De enige oplossing staat in de bijbel.

Waarom mijn bewering dat de oplossing niet gevonden zal worden in edel metalen.
Ezechiel 7:19, 25, 27

Wat gebeurt er:
2 Timotheus 3:1-7
Jakobus 5:1-6
Prediker 8:9

De oplossing:
Jakobus 5:7 & 8
Daniel 2:44
Openbaring 22:17 (het is ook nog gratis!)

Wat moeten wij doen?
Mattheus 6:33 (lees ook de context)

Er zijn maar weinig die geloven dat dit waar is. Dat is ook voorzegt in:
Lukas 17:22-30
Mattheus 7:12 (lees ook de context)

Het zou mij verbazen als hier op dit forum mensen zijn die dit geloven of de moeite willen nemen om deze teksten op te zoeken.
Toch zal gebeuren wat er staat geschreven in de bijbel.

Voor de liefhebber nog enkele leuke teksten die met geld te maken hebben. ;)
1 Timotheus 6:10 (misschien had je hem al herkend)
Markus 12:41-44 (velen hier zullen haar voor gek verklaren, maar...)

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2011 10:33 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
@Vincent:
Goede teksten. Krachtig en toepasselijk.

Toch denk ik dat er ook aanwijzingen in de bijbel staan die aanzetten tot eigen verantwoordelijkheid en niet mee te blijven doen of lijdzaam toe te zien. Jezus verdreef de geldwisselaars van de markt. Of we zo ver moeten gaan weet ik niet maar zo min mogelijk meedoen met het bancaire systeem is wel een optie. Het is goed om een vertrouwd middel te hebben om in te ruilen. In het systeem hierboven dat ik voorstelde zal grote hoeveelheden sparen exponentieel steeds lastig worden, wellicht een goed (overgangs)systeem. Goud is geen doel want het is een domme klont metaal waar je feitelijk nauwelijks niets mee kan maar ruilhandel en "geld" zijn op zich ook de bijbel niet vreemd.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 14 dec 2011 8:07 am 
Stuiver

Geregistreerd: di 02 maart 2010 7:33 pm
Berichten: 81
Vincent schreef:
Het zou mij verbazen als hier op dit forum mensen zijn die dit geloven of de moeite willen nemen om deze teksten op te zoeken.
Toch zal gebeuren wat er staat geschreven in de bijbel.


Ik had al gehoopt dat je zo'n antwoord zou geven. Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn.

_________________
Het is opvallend dat voor veel mensen de waarheid een relatief begrip is terwijl hun mening daarover absoluut is.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 15 dec 2011 1:10 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2008 10:16 am
Berichten: 250
Ik denk, gouden kalf.

De gevolgen waren toen nog te overzien, Mozes mocht nu zelf gaan houwen om de twee tafelen met de tien geboden te kunnen maken. Moet hij de originelen ook maar niet stuk gooien. ;-)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 15 dec 2011 8:26 pm 

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 4:02 pm
Berichten: 21
Bijbels gezien doen we het nog niet zo slecht (al kan het beter), zie Lukas 19.

Waarom hebt gij dan mijn geld niet in een bank gegeven? Dan zou ik bij mijn komst het met rente er uit genomen hebben.""


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 15 dec 2011 10:24 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
Pietje Precies schreef:
Bijbels gezien doen we het nog niet zo slecht (al kan het beter), zie Lukas 19.

Lukas 19:23. -> Leuk voorbeeld. Jij voelt je dus niet zo goed als de beste slaaf, maar nog net iets beter dan de slechtste slaaf. ;)

Lukas 19:40 is veel mooier als je begrijpt wat ik bedoel.

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 15 dec 2011 10:34 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
marcelm schreef:
Ik denk, gouden kalf.
De gevolgen waren toen nog te overzien...


Wat zou jouw reactie zijn?
Als jij vraagt aan een bank om goed op je centjes te passen. Na een poosje wilde je je geld weer ophalen. Het geld was weg. Niks bankgarantie. alles is weg!
De bank had de mededeling dat zij het geld aan een ander hadden gegeven. Zonder daar ook maar een fatsoenlijke reden.
Het enige wat ze konden verzinnen was dat de persoon aan wie ze het gegeven hadden voor hun een heerlijke maaltijd had gemaakt.
Ach zeg jij dan. "De gevolgen zijn te overzien!..."

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Laatst bijgewerkt door Vincent op do 15 dec 2011 10:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 15 dec 2011 10:39 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
DagobertDuck schreef:
wellicht een goed (overgangs)systeem


Je hebt helemaal gelijk. Alleen hebben wij(mensen) het recht niet om te bepalen wat het overgang systeem is en wordt, als er al een overgang systeem zal komen.

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO