Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 4:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008 2:58 pm 
Kwartje

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 2:16 pm
Berichten: 398
Graag wilde ik eens weten bij welke bank in Nederland ik een goedkope (liefst gratis) betaalrekeing kan aanvragen als ik in het buitenland woon??
Bij diverse banken zie je wel eens staan dat je over een NL correspondentie adres moet beschikken....punt is echter dat ik familie daar liever niet mee lastig wil vallen. Mijn fiancien gaan ze immers niets aan.

Thans woon ik weer enige maanden in NL (heb 4 jaar in Duitsland gewoond) en ga medio volgend jaar emigreren naar een land in Zuid-Amerika...laten we het Parador noemen. (ik wil niet al te veel persoonlijke info prijsgeven je weet natuurlijk niet wie allemaal meeleest op zo'n forum...)

Thans heb ik al jaren een ABN betaalrekening met online faciliteiten en ben daar (an sich) zeer te spreken over. Enig minpuntje is dat deze bank niet echt goedkoop is. Bij de ABN is het geen probleem als ik naar Parador ga emigreren.....eens per 3 maanden zouden de papieren afschriften worden opgestuurd....als die daar al aankomen...LOL. Online kan ik gewoon alles blijven doen. Mochten ze ook tzt een nieuwe e.dentifier (of nieuwe wereldpas) moeten opsturen moet dat aangetekend gebeuren...uiteraard zal ik die extra kosten zelf moeten betalen. Daar kan ik mee leven.

Een rekening bij Argenta Nederland heb ik ook (zowel spaar- als betaalrekening) ...probleem is hier dat Argenta GEEN buitenlandse adressen accepteert. Dus deze optie valt dus weg.
De NIBC heeft dezelfde voorwaarden, en ook de DSB accepteert geen buitenlandse adressen.
Triodos is hetzelfde mijns wetens.....

Bij een Turkse spaarbank Anadolu kan ik wel gewoon mijn nieuwe adres in Parador opgeven en blijven gebruiken:-) hulde....! De tegenrekening moet wel in NL gevestigd zijn...welnu dat is geen probleem aangezien ik de eerste tijd toch bij de ABN wil blijven omdat hier nog een aantal betaal verplichtingen blijven lopen zoals een levensverzekering en/of een ziekenfondsverzekering.
Bij een andere Turkse bank (de DHB) kon ik ook een rekening openen echter ging dit niet online maar diende ik naar een van hun filialen te gaan...!!! Zelf woon in in Zuid-Limburg...dus effe op-en af naar de Randstad had ik geen zin in.

Overigens in Duitsland heb ik een online rekening bij de DKB en ben daar zeer tevreden over. Alles is gratis....ook hun visa card. Mijn toekomstige adres in Parador wordt daar ook geaccepteerd. Tijdens mijn laatste verblijf in Parador moest ik (omgerekend) 4,30 euro betalen om geld te pinnen. Dat kreeg ik na enkele weken mooi terug gestort door de DKB!!! Want zij adverteren immers dat je met hun visa card OVERAL ter wereld GRATIS geld kunt pinnen.

Wie kan mij dus zeggen waar ik een goeie (liefst online en gratis of in ieder geval goedkoper dan de ABN) betaalrekening in NL kan openen en die ik kan behouden als ik naar Parador emigreer????

alvast bedankt.

groetjes

Johan de Vries.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008 5:20 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
Volgens mij heeft de Postbank altijd al een mogelijkheid gehad om een rekening aan te houden wanneer je niet in Nederland woont. Heb je ook geen gezeur met apparaatjes om je overboekingen te doen. Gaat gewoon via SMS. Of dat allemaal zo blijft wanneer ING z'n zin krijgt en de Postbank verdwijnt, weet ik niet...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008 6:41 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
Gebruik het adres van je familie/kennis in NL, als correspondentieadres neem je dan een postbus in iedere willekeurig NL-plaats. Ik weet iig dat de Postbank zo'n optie kent.
Als je dan 1x in de zoveel tijd terugkomt, dan liggen alle renteafschriftjes geduldig op je te wachten. :lol:

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 12 dec 2008 7:01 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 apr 2008 11:11 am
Berichten: 918
Het is wat gecompliceerder dan menigeen denkt:
1. Er zijn betaal-/spaarrekeningen alleen voor Nederlanders ingezetenen (Argenta, Rabo, Fortis, ING, AK?)
2. Er zijn betaal-/spaarrekeningen voor Nederlanders in het buitenland met een NL correspondentie adres (DSB?,)
3. Er zijn betaal-/spaarrekeningen voor Nederlanders in het buitenland met een buitenlands adres (Credit Europe, AT bank, Anadolu, Loyalis, TEB?)
4. Er zijn betaal-/spaarrekeningen voor Nederlanders, die voor vertrek naar het buitenland zijn geopend, maar na vertrek in het buitenland kunnen
worden aangehouden. (Postbank, meer?)

Misschien kunnen we hier een goed en compleet overzicht van maken?

_________________
There is enough for everyone's need but not enough for everyone's greed- Ghandi ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 12 dec 2008 11:08 am 
Kwartje

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 2:16 pm
Berichten: 398
ja krentenweger....zo is het maar net!!!! Ik denk dat er misschien meer mensen zoals ik in hetzelfde schuitje zitten?

Ik mot er niet aan denken om mijn familie lastig te vallen met de vraag of mijn afschriftjes daar aan mogen komen...!!! Ze zouden weer allerlei vragen kunnen gaan stellen...en ook wel NEE kunnen zeggen...want stel je voor dat ze er last van ondervinden? Niet alle families zijn samenhorig en vaak is het familieverband ver te zoeken. Vaak krijg je alleen een kaartje met de Kerst en soms zelfs dat niet eens....hoeveel mensen kennen dit??

Verder is het zo dat het oud-Hollandse spreekwoord "van je familie moet je het hebben".....meer dan genoeg zegt indeze.

Komt bij dat ik geen directe familie meer heb...!!

Mi is het puur discriminatie als mensen op grond van hun adres geen rekening kunnen openen bij een bank.

Thans heb ik een internetrekening bij de Triodos geopend. ben benieuwd of ik deze kan aanhouden nadat ik naar parador ge-emigreed ben. Op hun site kon ik daar niets over vinden.

Johan


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 12 dec 2008 12:01 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
johandevri schreef:

Verder is het zo dat het oud-Hollandse spreekwoord "van je familie moet je het hebben"....


Nog een:

Met familie en vrienden moet je wandelen,
niet handelen.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 12 dec 2008 12:27 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
Ontopic,

Als je in het buitenland zit, heb je niet alleen een betaalrekening nodig, maar ook een rekening waarmee je snel van valuta kan wisselen, tegen marktprijzen. Ik zou eens kijken naar de Saxobank. Laat je niet afschrikken door hun website, en zorg dat een medewerker contact met je opneemt. Ze zijn heel vriendelijk, en kunnen goed 'meedenken' :wink:

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 12 dec 2008 6:36 pm 
Kwartje

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 2:16 pm
Berichten: 398
Ja dankjewel voor de tip van die Saxobank. Ik vind idd hun site een beetje ondoorzichtelijk.
Er wordt ook nergens gerept over pasjes en/of credit cards of zo...?
Helaas is Paypal (nog) niet beschikbaar in Parador.....en da's wel jammer:-(


Ik heb het eea nog eens goed doorgenomen en denk idd dat de Postbank en/of de Triodos Bank goede alternatieven zijn voor een VOLWAARDIGE betaalrekening. De Triodos is het eerste jaar zelfs geheel gratis! (heb inmiddels een rekening daarzo geopend)KIJK...iedereen zit nu wel te juichen over die ASN,Argenta en DSB Banken...echter hebben deze wel hun beperkingen...zo kun je vb. GEEN geld overmaken naar het buitenland en kun je geen rekening aanhouden als je gaat emigreren! Vind ik toch wel minpunten.
Dus echt helemaal GRATIS heeft toch wel zijn beperkingen ..verder vind ik 12.50/jaar (bij de Postbank) voor hun basis pakket wel aanvaardbaar.

Johan


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 12 dec 2008 8:17 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
johandevri schreef:
..verder vind ik 12.50/jaar (bij de Postbank) voor hun basis pakket wel aanvaardbaar.

Johan



Wellicht dat het betaalpluspakket ( 30 euro volgens mij) beter aansluit bij uw wensen.

Binnen dit pakket zit een mastercard en gratis pinnen in het buitenland ( lees buiten de EU-zone) Dit lijkt me wel zo handig, als je in Parador vaak van de betaalrekening zal pinnen!!

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 12 dec 2008 8:45 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
Johan,

Volgens mij ben jij het wiel opnieuw aan het uitvinden!

Zijn er voor emigranten geen sites met fora of tips-en-trucs??
Heeft niet iedere emigrant of "ik-vertrek-persoon" met dit probleem te maken?

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 7:00 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 apr 2008 11:11 am
Berichten: 918
Johan,

Postbank betaalpakket is inderdaad aan te bevelen ivm het gratis pinnen, anders kost je je het € 1,82 per keer; je hebt dan ook een creditcard. Triodos is inderdaad een gunstig alternatief en ook in het buitenland af te sluiten, het pinnen buiten EU is gratis; geen creditcard.

Tip.
Uit ervaring weet ik dat je het beste twee betaalrekeningen met pinpas kunt nemen. Waarom? Als je pinpas defect of verloren raakt dan kan het in verweggiestan heel lang duren voordat je een nieuwe hebt; je moet namelijk een nieuwe pinpas schriftelijk aanvragen en ook de productie en verzending neemt tijd. Als je twee betaalrekeningen hebt dan kun je per internet geld overboeken naar de andere rekening en de pinpas daarvan gebruiken.

_________________
There is enough for everyone's need but not enough for everyone's greed- Ghandi ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 10:44 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
krentenweger schreef:
Als je pinpas defect of verloren raakt dan kan het in verweggiestan heel lang duren voordat je een nieuwe hebt;


Met een betaalrekening/pinpas + een creditcard kom je ook een heel eind in zo'n situatie.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 12:04 pm 
Kwartje

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 2:16 pm
Berichten: 398
krentenweger schreef:
Johan,

Postbank betaalpakket is inderdaad aan te bevelen ivm het gratis pinnen, anders kost je je het € 1,82 per keer; je hebt dan ook een creditcard. Triodos is inderdaad een gunstig alternatief en ook in het buitenland af te sluiten, het pinnen buiten EU is gratis; geen creditcard.

Tip.
Uit ervaring weet ik dat je het beste twee betaalrekeningen met pinpas kunt nemen. Waarom? Als je pinpas defect of verloren raakt dan kan het in verweggiestan heel lang duren voordat je een nieuwe hebt; je moet namelijk een nieuwe pinpas schriftelijk aanvragen en ook de productie en verzending neemt tijd. Als je twee betaalrekeningen hebt dan kun je per internet geld overboeken naar de andere rekening en de pinpas daarvan gebruiken.


Klopt..!! An sich heb je gelijk....ware het niet dat in het land waar ik heen wil (Parador) je nergens GRATIS kunt pinnen met een buitenlands pasje!!! Ik heb met verschillende pasjes geprobeerd (ABN,DKB en ook Argenta) maar telkens vraagt de hostbank een bedrag van ongeveer 4 euros als je geld wilt pinnen..!!! Met een pasje uitgegeven in het land zelf kun je wel gratis pinnen (bij je hostbank) of tegen een klein bedrag bij een vreemde bank.

Onnodig te zeggen dat ik bij de ABN ook nog eens 2,25 e extra heb moeten betalen voor het pinnen.Dit betekend dus 6,25 e per keer als je gaat pinnen!!! Zoals gezegd kreeg ik via mijn Duitse DKB rekening die 4 euro per keer mooi terug gestort naderhand omdat zij WEL gratis pinnen aanbieden (OOK buiten Europa) met hun VISA card. Ook Argenta vergoed niets:-(
Dat is eigenlijk het probleem.
Verder zou ik willen weten als je pinpas kapot is ...kun je natuurlijk ook geen transacties doen met de e.dentifier!!!! Want je pinpas moet je immers in dat apparaatje schuiven;-)
Tevens weet ik al via een forum dat OOK met de Postbank je deze 4 euro aan kosten moet betalen voor het pinnen. De schuld ligt dus bij de LOKALE banken die deze opslag hanteren en NIET bij de ABN,Postbank of wat dies meer zij....Het zijn gewoon boeven daarzo......
Je wilt niet weten welke dingen zij allemaal willen weten van je om daar een lokale bankrekening te openen!!!! Schandalig gewoon.

Ja....en idd een nieuwe e.dentifier aanvragen zal zeker 2-3 weken gaan duren....en dan ook nog maar hopen dat het aankomt, want gewone post is ruim 2 weken onderweg vanuit NL naar Parador!! Dat alleen is waarom ik een systeem met TAN lijsten de voorkeur geef boven zo'n e.dentifier ding. Maar goed.....

Het is dus idd niet zo simpel als menigeen denkt;-) Effe terug naar NL is ook een probleem...aangezien een ticket (van daaruit) terug snel 1400 euros doet....;-) Snappie?
Verder was het de bedoeling dat ik NIET iedere 6 weken op-en af wil vliegen omdat dat in de kosten stevig erin hakt. Bovendien wat zou ik in NL moeten doen dan??? Ik heb (dan) hier geen huis/woning meer,geen werk meer...dussssss.....??

Kijk echte emigratie is nooit makkelijk geweest....ik praat dan niet over Nederlanders die op een steenworp afstand van de NL grens wonen in Belgie of Duitsland daar en huisje hebben gekocht maar wel nog elke dag in NL naar hun werk gaan;-) Dat kun je (met alle respect) NIET vergelijken met mijn situatie.

Maar in ieder geval dank voor de geboden opties.
Johan


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO