Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 8:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 07 maart 2009 12:00 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
obligataire schreef:
Nu wordt valutering afgeschaft. Het totaalbedrag wat daarmee was gemoeid wordt omgeslagen over alle rekeninghouders.
Dat is dus pech voor de slimmeriken onder ons, want deze gaan net zoveel betalen als de "dommen".
Eigenlijk is (mij) nog onvoldoende duidelijk hoe individuele banken dit (gaan) versleutelen. Momenteel zit er flink verschil tussen banken, de één valuteert nog wel, de ander al helemaal niet meer. Er zijn meerdere opties denkbaar voor een bank om de kosten te compenseren, maar dat is tot op heden (voor mij) tamelijk diffuus.
Is het betalingsverkeer bij RABO b.v. op dit moment al kostendekkend?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 maart 2009 4:35 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 apr 2008 11:11 am
Berichten: 918
Is er ergens een overzicht van banken waarbij kosten en valutering worden vergeleken?

_________________
There is enough for everyone's need but not enough for everyone's greed- Ghandi ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 maart 2009 5:22 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5822
Woonplaats: Obliville
Blikoortje schreef:
Er zijn meerdere opties denkbaar voor een bank om de kosten te compenseren, maar dat is tot op heden (voor mij) tamelijk diffuus.
Is het betalingsverkeer bij RABO b.v. op dit moment al kostendekkend?

De RABO versleutelt het waarschijnlijk in de spaarrente tarieven :wink:
.....want de kosten van de RABO zijn niet bijzonder vergeleken met de concurrentie.

Is het trouwens zeker dat de RABO niet valuteert? Ik heb wel eens debetrente betaald terwijl ik twijfelde of ik wel rood gestaan had.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 maart 2009 12:04 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Bij mijn transacties via de Rabo betaalrekening merk ik helemaal niets meer van valutering. Een van een andere bank 's morgens binnenkomend bedrag kan ik direct doorboeken naar wéér een andere bank, waar het dan in de namiddag of avond (meestal) ook al zichtbaar is. Mits deze 2e transactie voor 13.00 uur is opgedragen (verevening) anders voert Rabo hem de volgende werkdag uit. Deze handelswijze levert geen debetrente op.
En compensatie via een lager rentepercentage op spaargelden is hoogst twijfelachtig Obli, want de regelgeving schrijft feitelijk voor dat het betalingsverkeer zélf kostendekkend moet zijn. Dat is ook de reden (althans de gebruikte argumentatie) geweest dat klanten voor hun betaalrekening (of betaalpakket) moesten gaan betalen. In hoeverre elke bank afzonderlijk dat kostendekkende punt al heeft bereikt, weet ik uiteraard niet.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 maart 2009 12:29 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5822
Woonplaats: Obliville
Duidelijk.
Maar hoe bereken je of de opbrengsten van het betalingsverkeer kostendekkend zijn?
Ik spreek nu uit eigen ervaring :wink: ;met cijfers kan je alle kanten op.
Hoeveel kosten van huisvesting, baliemedewerksters, computers, directievoering reken je toe aan betalingsverkeer.
Dat berust grotendeels op aannames denk ik?
Want binnen een Rabofiliaal worden tal van activiteiten uitgevoerd varierend van hypotheekverstrekking aan particulieren, zakelijke financiering, assurantiebemiddeling en vermogensbeheer, dus met het doorbelasten van kosten kan men zoals gezegd alle kanten op.
M.a.w. als je wil dat het kostendekkend is, dan IS het dat ook.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 maart 2009 1:11 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Ja, klopt, het blijft voor de klant diffuus, maar de toezichthouder houdt hier wel (enigszins) de vinger aan de pols. Het blijft lastig kosten te vergelijken. Anderzijds prijst men soms een betaalrekening aan omdat deze creditrente geeft. Ik heb me tot dusver wat buiten die polemiek gehouden, maar ook de RABO geeft creditrente op haar betaalrekening bij de huidige werkwijze in internetbankieren. Práktisch gezien tenminste én een definitiekwestie. Je moet er alleen iets extra voor willen doen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO