Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 20 apr 2024 6:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 05 maart 2009 5:25 pm 

Geregistreerd: vr 28 nov 2008 8:07 pm
Berichten: 3
Kan een bank( frieslandbank) zomaar debet rente gaan heffen?
Wij hebben ons huis verkocht en hebben een deel van het bedrag naar de frieslandbank laten storten, via telefonischoverboeking notaris.
Dit is gebeurt op 10-02-2009 is er een deel van de opbrengst gestort.
En een dag later( 11-02-2009 hebben wij het bedrag laten overboeken, naar een andere bank.
Wij hebben bewust het bedrag 1 dag laten staan op de lopende rekening, omdat wij geen debet rente wilde betalen. En nu schrijft, de Frieslandbank doodleuk 30 euro af voor debetrente van 1 dag.
Zijn er meer mensen die hier tegen aanlopen, wij vinden dit echt oplichting.
Wij zijn vandaag bij de Frieslandbank kantoor geweest, en de medewerken heeft gezegt dat alle banken zo rekenen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 maart 2009 5:42 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Welcome to the club...

Als je goed zoekt zul je op dit forum meer mensen tegenkomen die tegen deze ongein zijn aangelopen. Ik zelf kan er ook over meepraten, en weet inmiddels wel hoe het ongeveer zit, mocht je dus nog meer vragen hebben kun je die stellen.

Wat ik je alvast kan vertellen:

(1) Een dag wachten was een goed idee, helaas is het zo dat als je de opdracht op "dag 2" voor 3 uur geeft, deze alsnog "gisteren" (dag 1 dus) wordt uitgevoerd. Je had dus eigenlijk *nog* een dag moeten wachten.

(2) Als je het vriendelijk vraagt geef ik je een goede kans dat Friesland Bank de boel voor je wil corrigeren (dmv een correctieboeking), zodat de 30 euro rente kan komen te vervallen. Je kan ze vertellen dat er meer mensen zijn voor wie dat gedaan is, dus ze "moeten" het ook voor jou kunnen doen (al was het maar uit coulance).

(3) Vanaf eind dit jaar zijn we hopelijk allemaal van dit waardeloze systeem ("valutering") af, omdat de banken het dan niet meer mogen gebruiken/ toepassen.

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 maart 2009 5:45 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Oh ja, nog 1 ding: De FB zei dus tegen jou "dat alle banken zo rekenen", probeer je daar niet mee af te poeieren, ze proberen je te overbluffen. *Niet* alle banken rekenen zo (bijv. Postbank *niet*). Laat je niet besodemieteren!

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 maart 2009 6:00 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
SpaarXL schreef:
*Niet* alle banken rekenen zo (bijv. Postbank *niet*). Laat je niet besodemieteren!

Triodos ook niet.

Ik denk dat fredfocus beter even een kort briefje kan sturen t.a.v. de directie.
Dan ben je niet zo overgeleverd aan de willekeur en uitspraken van één medewerker.
Hoe hoger je komt, des te aardiger men over het algemeen is.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 maart 2009 6:06 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Zelfs de zo vaak verguisde Rabo werkt niet zo, daar kun je geld dat 's morgens binnenkomt direct zonder kosten doorboeken naar een derde. Bij Fortis moet je overigens wel oppassen, die hebben dezelfde streken als Frieslandbank.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 maart 2009 6:26 pm 

Geregistreerd: vr 28 nov 2008 8:07 pm
Berichten: 3
Bedankt voor jullie reaktie`s en de informatie.
Ik hou het forum zeker op de hoogste, van wat er zich allemaal gaat ontwikkelen omtrend de afwikkeling debetrente.
Op dit moment ben ik een brief aan het voorbereiden, die ik naar de Frieslandbank ga sturen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 maart 2009 6:51 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Ik vind dit valuteren typisch een voorbeeld van hoe corrupt de financiële wereld in elkaar zit. Hoe is het in hemelsnaam ooit toegestaan geworden dat een bank geld van een niets vermoedende klant met terugwerkende kracht kan uitlenen nog voordat het uberhaupt binnen is gekomen en de consument hiervoor de rente te laten betalen. Ik blijf het grove schande vinden.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 maart 2009 7:27 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
SpaarXL schreef:
(3) Vanaf eind dit jaar zijn we hopelijk allemaal van dit waardeloze systeem ("valutering") af, omdat de banken het dan niet meer mogen gebruiken/ toepassen.

We moeten er maar vanuit gaan dat de heren bankiers dan weer iets anders zullen verzinnen om hun zakken te kunnen blijven vullen. Of het er dan beter op wordt betwijfel ik.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 maart 2009 7:39 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Dat is ook mijn grote zorg.

Nu nog kun je, door enigszins alert/behendig met overboekingen om te springen, valuteringskosten vermijden.
Als de vaste kosten worden verhoogd om de inkomstenderving van banken op te vangen, is iedereen de Sjaak.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 05 maart 2009 7:42 pm 
Kwartje

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 2:16 pm
Berichten: 398
Ga daar maar vanuit...de banken zullen echt niet deze post (valutering) zomaar laten wegvallen. Ik kan me voorstellen dat per 1-1-2010 dan vele betaalrekeningen fors duurder zullen worden...ofdat je doodleuk 3 cent of zoiets gaan berekenen voor pintransacties in winkels. Ga er maar vanuit dat ze met iets komen om dit op te vangen.
Of misschien weer een bedrag in rekening brengen als je bij een "vreemde"bank gaat pinnen. Bij mijn vorige huisbank (ABN) was het trouwens ook diep triest gesteld met deze praktijken:-( Da's ook een vd redenen dat ik daar weggegaan ben en nu bij Triodos zit.

@Paul: je was me net voor met die opmerking over Triodos;-) LOL.....

Terug bij af dus:-(

Johan


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 06 maart 2009 10:08 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Bij een telefonische overboeking hoort geen valutering. Als je dan de volgende dag een "gewone" opdracht geeft moet het goed zitten.
Rabobank, triodos, postbank en wellicht nog meer valuteren niet. Probeer dezelfde medewerker te pakken te krijgen en confronteer hem daarmee. Ze mogen niet liegen en al helemaal niet om er onderuit te komen om iets na te zoeken.

Bedenk: onwetendheid en onkunde is helaas groot in "bankenland" en vooral aan de balie.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 06 maart 2009 11:18 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
DagobertDuck schreef:
Probeer dezelfde medewerker te pakken te krijgen en confronteer hem daarmee.


Ben het roerend met je berichtje eens. Als we uitgaan van goeder trouw van de medewerker, samen met een portie domheid, is er een hele goede kans dat de medewerker het voor je zal willen oplossen.

Maar weet dan wel goed waar je het over hebt, lees de betreffende berichten op dit forum nog even goed na, en laat je niet van de wijs brengen. Vraag gewoon om een correctieboeking: ze boeken dan even een bedrag bij op de datum dat je rood stond, en boeken het de volgende dag weer terug. Kunnen ze prima doen met terugwerkende kracht. Let er dan wel op dat ze niet *nogmaals* in de fout gaan (zoals ze bij mij deden) door de *eerste* dag af te boeken en de volgende dag bij te boeken, zodat de roodstand nog eens verdubbelt! :roll:

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 06 maart 2009 6:04 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
obligataire schreef:
Nu nog kun je, door enigszins alert/behendig met overboekingen om te springen, valuteringskosten vermijden.


Ha, daar is mijn stokpaardje weer: Nee, hoor, valuteringskosten kun je niet vermijden, wel beperken. Je kan wel voorkomen dat de bank debetrente gaat heffen, maar om dat te doen moet je dat geld een paar dagen laten staan, en daardoor loop je creditrente mis. Toch nog "kosten" dus.

In het geval van fredfocus:
Stel de spaarrente even op 5%. Debetrente is meestal zo´n 18%. Fred moest 30 EURO debetrente betalen voor x dagen valutair rood staan. Om die kosten te vermijden had Fred het geld x dagen ongebruikt op zijn rekening moeten laten staan, hetgeen hem (30 * 5) / 18 = ruim 8 EURO rente had gekost. Minder dan nu, en minder zichtbaar (je hoeft niet te betalen, je ontvangt alleen minder) maar nog steeds "kosten" die te wijten zijn aan valutering.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 06 maart 2009 7:05 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Boven X bedrag kan je het beste telefonische of spoed overboeking doen. Kost iets maar je geld is gelijk bij de ander en je hebt geen valutering.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 maart 2009 12:33 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
reneva schreef:
obligataire schreef:
Nu nog kun je, door enigszins alert/behendig met overboekingen om te springen, valuteringskosten vermijden.


Ha, daar is mijn stokpaardje weer: Nee, hoor, valuteringskosten kun je niet vermijden, wel beperken. Je kan wel voorkomen dat de bank debetrente gaat heffen, maar om dat te doen moet je dat geld een paar dagen laten staan, en daardoor loop je creditrente mis. Toch nog "kosten" dus.

In het geval van fredfocus:
Stel de spaarrente even op 5%. Debetrente is meestal zo´n 18%. Fred moest 30 EURO debetrente betalen voor x dagen valutair rood staan. Om die kosten te vermijden had Fred het geld x dagen ongebruikt op zijn rekening moeten laten staan, hetgeen hem (30 * 5) / 18 = ruim 8 EURO rente had gekost. Minder dan nu, en minder zichtbaar (je hoeft niet te betalen, je ontvangt alleen minder) maar nog steeds "kosten" die te wijten zijn aan valutering.

Ik heb niet gezegd dat je ALLE valuteringskosten kunt vermijden. Misschien was mijn formulering niet zorgvuldig genoeg.
Het moge voor iedereen duidelijk zijn dat er nog een schadepostje overblijft in de vorm van een paar gemiste rente dagen.

In jouw voorbeeld vermijd je 22/30 = 73% van de valuteringsschade doordat je alert bent dan wel een kennisvoorsprong hebt op de rest van sparend Nederland.
Nu wordt valutering afgeschaft. Het totaalbedrag wat daarmee was gemoeid wordt omgeslagen over alle rekeninghouders.

Dat is dus pech voor de slimmeriken onder ons, want deze gaan net zoveel betalen als de "dommen".

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO