Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu ma 16 jun 2025 5:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 29 okt 2008 11:11 pm 
Vijfje

Financieel probleemgedrag zichtbaar bij kinderen.

Uitgegeven: 29 oktober 2008 18:36
Laatst gewijzigd: 29 oktober 2008 18:36

DEN HAAG - Kinderen in groep 5 en 6 van de basisschool vertonen al de voortekenen van risicovol financieel gedrag.
Vanaf de middelbare schooltijd vindt twee derde van de jongeren het moeilijk om met geld om te gaan.
ANP

...

Bron: http://www.nu.nl/news/1813372/37/Financ ... deren.html

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 29 okt 2008 11:23 pm 
Kwartje

HOE LEER JE JE KIND MET GELD OMGAAN?

Met geld leren omgaan
Je kind leren met geld om te gaan, is een belangrijk deel en tevens een belangrijk doel van de opvoeding. Hij moet keuzes leren maken tussen uitgeven en sparen, waarbij hij bovendien moet leren dat hij zijn geld maar één keer kan besteden. Kinderinfo.nl legt uit hoe je je kind kunt leren met geld om te gaan:
Praten over geld
Zakgeld
Sparen

...

http://www.kinderinfo.nl/artikelen/artikel.asp?ArticleID=370

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 29 okt 2008 11:28 pm 

Tja, ik zit er volop in. :wink:
Zoon van bijna 13 jaar, brugklas, wil persé nú een ipod touch kopen. Hij heeft behoorlijk wat geld op de bank staan, dus ik heb eerst gezegd dat hij 2 weken bedenktijd moest nemen, voordat hij zoveel uit gaat geven. Paar dagen geleden waren die 2 weken om en toen bleek dat hij nog 20 euro te kort kwam. Of hij die mocht lenen.... 8)
Voor het eerst ben ik zo streng geweest dat ik 'nee' heb gezegd.
'Er kan pas wat gekocht worden als het geld ervoor is. Je mag pas gaan lenen als je een huis wilt gaan kopen', zei ik. :roll:
Hij lijkt het te accepteren. Eerst behoorlijke discussie gehad....het ging maar om 20 euro, 2 maanden zakgeld, mocht hij geen klusjes doen etc etc.
Maar ik voelde dat ik dit keer voet bij stuk moest houden. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 29 okt 2008 11:47 pm 

Ook hier is dat een item. 2 kids, meisje van 14, jongen van 12. Vanaf hun zesde heb ik ze (een beetje) zakgeld gegeven, meteen geleerd, een beetje als zakgeld om te gebruiken, een beetje voor de bank. Geen bedragen met een hoofdletter natuurlijk.
En tot nu toe gaat het goed! Het lastigst was toen mijn dochter een Donald Duck voor haar broertje had gekocht, en toen een felbegeerd item voor zichzelf zag, en ja, het geld was op. Wat doe je dan als moeder? Achteraf ben ik blij dat ik de harde opstelling heb ingenomen, maar het was niet makkelijk! Nu werpt dat zijn vruchten af, mijn dochter gaat goed met haar geld om, ik moet haar zelfs stimuleren om af en toe wat voor zichzelf uit te geven :D
Mijn zoon begint het nu ook beter te leren. Hij heeft altijd grote wensen (Nintendo plus bijbehorende computerspellen, nu net maandenlang gesprokkeld voor een Wii, maar ja, die spellen zijn zo duur, dus daar is best even over gesproken). Wel eens een knallende ruzie gehad omdat hij meer wilde uitgeven dan hij had en ik hem niet wilde lenen. Vriendjes krijgen veel meer! (ja, vriendje valt toevallig onder de verwende kinderen die door ouders 'afgekocht' worden met veel zakgeld). Ik krijg het wel van papa..... Dacht het even niet natuurlijk! Eerst sparen, dan luxedingen kopen.
Ik ben nu alleenstaande moeder, moet best een beetje opletten natuurlijk, maar ik red het net met mijn eigen bedrijfje, hoef niet mijn hand op te houden gelukkig. Daar ben ik trots op en dat leer ik mijn kinderen. (zonder in details te treden overigens) Ze vinden sparen de normaalste zaak van de wereld (ook al baalt de jongste er wel eens van), dus ik heb er wel vertrouwen in.
Eerlijk gezegd sta ik wel eens stomverbaasd naar tvprogramma's te kijken waarin jongeren van 20 meer dan 20.000 schuld hebben! Waar zijn die ouders dan, vraag ik me af......

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 29 okt 2008 11:52 pm 
Kwartje

dinero schreef:
mocht hij geen klusjes doen etc etc.

Je had die 20 euro kunnen inzetten om hem te laten leren, geld te verdienen maar je houden voet bij stuk.
Toch nog goed van je zoon om die 20 euro te willen verdienen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 30 okt 2008 12:12 am 
Vijfje

Onze kinderen kregen, toen ze 13 a 14 jaar oud waren, naast hun zakgeld ook de kinderbijslag in handen om te besteden aan kleding en schoeisel.
Ze zijn erg zelfstandig en verstandig van geworden. 8)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 30 okt 2008 3:47 pm 

IkSpaar schreef:
dinero schreef:
mocht hij geen klusjes doen etc etc.

Je had die 20 euro kunnen inzetten om hem te laten leren, geld te verdienen maar je houden voet bij stuk.
Toch nog goed van je zoon om die 20 euro te willen verdienen.

Ja, dat klopt! Dat is ook goed. Hij doet graag klusjes, zou ook dolgraag al een kranten/folderwijk willen hebben, maar hij is nog te jong.
Maar in dit geval schiet het niet op als je 4 euro verdiend met ramen lappen. En meer klusjes had ik even niet. Dat ding moest er nú komen.
In het februari ben ik gestrikt, in de voorjaarsvakantie. Al het geld stond vast op zijn spaarrekening en hij verveelde zich. Had net 2 weken daarvoor zijn verjaardag gevierd en een ds gekregen met 2 spellen geloof ik. Die waren al uitgespeeld en hij wilde een nieuwe kopen. Toen hadden we dus een deal gemaakt dat hij voor 20 euro (zo veel kostte dat spel), 5 maanden lang, elke 1e weekend van de maand, de ramen zou lappen.
Dat wilde hij nu weer, maar ik dacht 'dat gaat weer te gemakkelijk' en omdat het toen om een spelletje ging en nu om een dure ipod ben ik iets strenger geweest. Hij denkt nog maar een paar weken langer na over de aanschaf. Eerst het geld hebben en dan pas kopen.
Dit weekend krijgt hij weer zakgeld en over 2 weken zijn rapport. Tegen die tijd heeft hij het wel bij elkaar. Prima toch?!
Het zal hem veel meer voldoening geven als we dan naar de winkel kunnen gaan om een ipod te kopen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 30 okt 2008 4:33 pm 
Vijfje

Tis omdat ze vaak kicken -voornamelijk voor hun omgeving- op het woord Ipod.
Als het alleen om muziek afspelen gaat, zijn er genoeg goedkopere alternatieven.
Een fatsoenlijk mp3-spelertje (USB-stick) doet het net zo goed.
Laatst kocht ik er één voor een paar tientjes met een capaciteit van 5 GB.
Als ik mij niet vergis, kunnen daar ongeveer 1000 liedjes in.
Da's ook muziek luisteren en nog geld op de bank ook.
Tevens minder diefstal gevoelig.

Een Ipod heb ik ook.
Niet gekocht, maar gekregen.
Is al in reparatie geweest, zonder dat ik er iets bijzonders mee uitgevreten heb.
Eeuwig durend verhaal geworden en de arrogantie druipt van Apple af.
Daar heb ik nog wel een paar verhalen van.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 30 okt 2008 5:15 pm 

Paul209 schreef:
Tis omdat ze vaak kicken -voornamelijk voor hun omgeving- op het woord Ipod.

Nou, dat is het hem denk ik ook. Daarom probeer ik die bedenktijd te rekken. :wink:
Hij wil ook korte filmpjes erop kunnen zetten. Dat youtube is tegenwoordig ook zo in. :roll:
Ik baalde nl. behoorlijk, omdat hij me een maand geleden tipte over een dagaanbieding van een mp4 bij Bart Smit voor 20 euro. Zijn broertje wil ook graag een mp3 voor Sinterklaas, dus ik had gezegd ga er maar snel 2 halen. Die ligt hier dus al te liggen en ligt er straks voor niets.
Dus elke keer als hij wéér over die ipod begint, zeg ik 'weet je het zeker? Je weet dat er een mp4 ligt boven, gratis en voor niets....' Maar helaas, het zit voorlopig nog in z'n hoofd.
En zo pot hij dus al zijn geld op en zo vliegt het er ook opeens heel snel weer uit. :D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]