Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu ma 16 jun 2025 12:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 11:18 pm 
Vijfje

Even filosoferen.
Ik ben van mening dat het hele gedoe met IceSave geen goed heeft gedaan aan het vertrouwen om geld te parkeren bij -weliswaar in Nederland gevestigde- 'buitenlandse banken'.
Velen zijn m.i. hierdoor weer 'gevlucht' in de armen van 'Nederlandse' banken die zich nooit erg royaal hebben opgesteld naar de klanten.
Persoonlijk vind ik dat erg jammer.
De buitenlandse concurrentie had m.i. langzaam aan toch een 'opvoedkundige uitwerking' op de 'zuinigers'.

De vraag die ik mijzelf stel is, zullen de hier gevestigde 'buitenlandse banken' er harder in procenten aan gaan trekken om de klanten binnen te halen en te houden?
Ik vermoed dat zoiets wel het geval zal zijn.

Verder denk ik dat er zich never nooit meer een IJslandse bank in het buitenland hoeft aan te dienen.

Meningen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 11:31 pm 
Kwartje

Nou,

zit al een tijdje bij verschillende Turkse banken, en heb bewust Icesave niet gepakt in mei of juni. En of ze er harder aan moeten gaan trekken, ik weet het niet, misschien wel om de onzekere spaarder over de streep te trekken, maar degene die er nu al zitten zullen wel blijven zitten denk ik.

Afgelopen week ook maar weer een extra rekening geopend bij AK bank, en hopen dat ik nog net even een 1 jaars deposito af kan sluiten voor 5,8%.

En ik geloof trouwens niet dat ze nu ineens hun rentes extra moeten gaan verhogen om klanten aan te trekken of aan te houden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 11:35 pm 
Daalder

Daar heb ik de afgelopen dagen ook over lopen denken: hoe jammer het is, dat mensen nu inderdaad (dat deden ze al te veel) bij de "vertrouwde" banken blijven zitten, die weer heerlijk acherover kunnen leunen.

Ik heb geen idee hoe de "buitenlanders" zullen reageren. Persoonlijk zou ik het leuk vinden als je gelijk krijgt (rentestijging). Maar nu er zoveel geluiden in de maatschappij gaan dat "hoe hoger de rente, hoe meer risico" dat ook weer kan afschrikken natuurlijk.

En inderdaad, IJslanders zullen wel wegblijven nu...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 11:50 pm 
Vijfje

groentje schreef:

En toch ...... ik stelde laatst een gewetensvraag aan iemand op het forum:
Wat doe je als een IJslandse bank (weer gedeelte onder de IJslandse garantie) bijv. 7 of 8% zou geven?
Vergeet niet dat Kaupthing en Glitnir al vergunningen voor Nederland bezitten.
Ook zijn fusies, overnames en achterdeurtjes niet uit te sluiten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 12:11 am 
Kwartje

Paul...Je weet net zo goed als ik dat de schade dan nog veel groter zou zijn geweest. Ik heb al eens geopperd in dit forum...Stel dat Icesave vorige maand met een deposito zou zijn gekomen voor 1 jaar met 6%.......en dat het toch fout zou zijn gegaan...hadden we geen 1,7 miljard maar misschien wel 2,5 miljard...

Maar als er op korte termijn een nieuwe IJslandse bank zou komen met 8%....dan hebben ze geen schijn van kans, tenzij 100% onder het Ned. garantiestelsel...en dan nog....

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 12:23 am 
Vijfje

Thijs schreef:
...hadden we geen 1,7 miljard maar misschien wel 2,5 miljard...

Weet jij wat Bos er tegenover gaat stellen?
Misschien worden wij wel eigenaar van (een stukje) IJsland voor dat geld! :lol:
Vanuit militair strategisch oogpunt schijnt het nogal een belangrijke ligging te hebben.
Kan JP het fijn cadeau doen aan de Amerikanen, als ie weer gaat ontbijten in de VS.

Laatst bijgewerkt door Paul209 op vr 10 okt 2008 12:27 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 12:27 am 
Kwartje

Als ik iets van IJsland wil...ga ik naar Appie voor was vissticks :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 12:55 am 
Stuiver

Paul209 schreef:
groentje schreef:

En toch ...... ik stelde laatst een gewetensvraag aan iemand op het forum:
Wat doe je als een IJslandse bank (weer gedeelte onder de IJslandse garantie) bijv. 7 of 8% zou geven?
Vergeet niet dat Kaupthing en Glitnir al vergunningen voor Nederland bezitten.
Ook zijn fusies, overnames en achterdeurtjes niet uit te sluiten.

Ik vraag mij dan weer af, of deze vergunningen al niet door de DNB zijn ingetrokken? Kreeg vanavond bij het inloggen op de ABN-AMRO al te zien dat betalingen naar ijsland al niet meer mogelijk zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 10:57 am 

Paul209 schreef:
De vraag die ik mijzelf stel is, zullen de hier gevestigde 'buitenlandse banken' er harder in procenten aan gaan trekken om de klanten binnen te halen en te houden?

Verder denk ik dat er zich never nooit meer een IJslandse bank in het buitenland hoeft aan te dienen.

Meningen?

Zoals het er nu voor staat zal de beurs nog verder inzakken. Banken zullen het uit hun hoofd laten om hogere rente's te opteren. Het vertrouwen (en daar draait alles om) is volkomen weg. Een ieder, uitzonderingen daargelaten, verkoopt zijn aandelen of haalt zijn geld van spaarrekeningen. Zoals dus is gebeurt bij Icesave. De media is daar uiteraard ook debet aan. Zij hebben het vuurtje flink opgestookt. Ook vandaag alleen maar kommer en kwel. Notabene nadat onze Wouter 20 miljard aan banken etc. heeft toegezegd. Diverse goeroe's geven hun mening, de één zus en de ander zo. Wie het weet mag het zeggen. Dit alles heeft geleid zowel bij burgers als bedrijven tot paniek. Ach en dan zijn er natuurlijk een x aantal mensen en bedrijven die hier weer een goede sier mee maken. Op dit forum kom je uitlatingen tegen die kant nog wal raken.
Enige remedie in deze is om de rust te bewaren. Maar ja dat is lastig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 9:36 pm 
Dubbeltje

Paul209 schreef:
Even filosoferen.
Ik ben van mening dat het hele gedoe met IceSave geen goed heeft gedaan aan het vertrouwen om geld te parkeren bij -weliswaar in Nederland gevestigde- 'buitenlandse banken'.
Velen zijn m.i. hierdoor weer 'gevlucht' in de armen van 'Nederlandse' banken die zich nooit erg royaal hebben opgesteld naar de klanten.
De buitenlandse concurrentie had m.i. langzaam aan toch een 'opvoedkundige uitwerking' op de 'zuinigers'.

Meningen?

Ik denk dat buitenlandse banken, die veel geld naar de nederlandse banken zien vloeien, bijna geen keus hebben. Ze moeten dan wel met een zeer aantrekkelijke rente spaarders proberen te trekken.
En dat is hard nodig, anders zullen de nederlandse banken wel renteverlagingen gaan doorvoeren.
We wachten het af. Ik blijf voorlopig gewoon bij de Turken, Russen, Belgen en Grieken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2008 5:27 pm 
Dubbeltje

Paul209 schreef:
Even filosoferen.

Ja, ik vind dat ook zéér jammer! Mensen trekken nu ook alles uit hun verband, er zijn zelfs mensen die denken dat de overige Nederlandse banken (met een Turkse of Russische oorsprong) óók niet onder het Nederlandse garantiestelsel vallen, etc. Extreem jammer. Icesave was eigenlijk de enige bank op de Nederlandse markt waarbij een buitenlands garantiestelsel gold. Argenta ook, maar die hebben veel minder bekendheid en daarvoor geld het Belgische garantiestelsel. Dat is toch een stuk dichterbij, vertrouwder, etc. Maargoed, de rest van de kleine 'buitenlandse banken' (die gewoon Nederlands zijn) worden nu wel in een slecht daglicht gebracht. (en de Rabo is de lachende derde...omdat ze zo 'safe' zijn). De laatste dagen heb ik me hier op het forum nog wel proberen te verzetten (soms misschien wat té fel) tegen die negatieve signalen, maar daar is geen beginnen aan... Gewoon laten overwaaien is het beste. Je merkt dat op het forum, nu bekend is geworden dat Icesave klanten gecompenseerd worden, die mensen alweer allemaal vertrokken zijn. Ik was eerlijk gezegd een klein beetje bang dat er ook een "run" ging komen op de Nederlandse 'buitenlandse' banken. Als de massa (onterecht) in paniek gaat raken...tsja, daar is geen enkele bank tegen opgewassen. De vaste posters op dit forum weten natuurlijk precies welke regels er zijn en hoe de vork in de steel zit, maar de massa wellicht niet. Het geluk van die banken is dat veel mensen ook deposito's hebben...en daar komen ze gelukkig niet aan.

Enfin, de rust begint nu langzaam weder te keren en er zijn zelfs al Icesave spaarders die zich het beraden zijn op een nieuwe bank en dan zelfs aan die kleine 'buitenlandse' banken denken...dat vind ik dan wel weer stoer. Op de koffie gekomen bij Icesave en het nu dan wel goed willen doen, met een kleine bank die wél 100% onder het NL-garantiestelsel valt. Was een Nederlandse kleine bank omgevallen, dan hadden ze immers nog geen minuut in onzekerheid hoeven te zitten.

Over een hogere rente gesproken...dat verwacht ik niet. 5,25% is nog steeds een hele mooie rente en steekt met kop en schouders boven de Postbank en Rabobank uit. Gelukkig bieden Credit Europe én NIBC die rente...dus verlagen zullen ze 1-2-3 niet (AKBank met 5,20% zit er ook maar nét achter). Voor mij redenen genoeg om bij die kleine 'buitenlandse' banken te blijven. Verder heb ik het goed gespreid over meerdere banken, waardoor een aantal maanden wachten op het geld vanuit het Nederlandse garantiestelsel ook geen enkel probleem is.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]