Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu za 14 jun 2025 8:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Het hoeveelste deel van het totale spaargeld lijkt je verantwoord in te zetten?
Ik wens geen spaargeld voor langere termijn in te zetten. 20%  20%  [ 12 ]
Ongeveer 10%. 0%  0%  [ 0 ]
Ongeveer 20%. 5%  5%  [ 3 ]
Ongeveer 30%. 8%  8%  [ 5 ]
Ongeveer 40%. 5%  5%  [ 3 ]
Ongeveer 50%. 10%  10%  [ 6 ]
Ongeveer 60%. 15%  15%  [ 9 ]
Ongeveer 70%. 14%  14%  [ 8 ]
Ongeveer 80%. 14%  14%  [ 8 ]
Meer dan 80%. 8%  8%  [ 5 ]
Totaal aantal stemmen : 59
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2008 1:02 pm 
Vijfje

Ik ben benieuwd naar ieders filosofie aangaande het voor langere termijn vastzetten van spaargeld, bijv. in deposito's.
Het hoeveelste deel van het totale spaargeld lijkt je verantwoord in te zetten?
Onder langdurig versta ik vanaf 1 maand.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2008 1:06 pm 
Dubbeltje

Paul dat is natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel geld je bezit. Bezit je veel geld dan is het verantwoord om een hoger percentage van je vermogen vast te zetten. Bezit je niet zoveel dan is het wellicht verantwoord om niets vast te zetten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2008 1:16 pm 
Vijfje

Ik ben het met je eens dat als iemand goed in de slappe was zit, daar misschien wat makkelijker mee omgaat.
Een groot bedrag levert met een iets hoger percentage behoorlijk geld op.
Het gaat er bij deze poll uiteindelijk niet om of je veel geld hebt.
Uitsluitend om welk percentage momenteel verantwoord geacht wordt in te zetten voor langere termijn, met op de achtergrond de vraag of de verwachting is dat de rente op een 'gewone spaarrekening' zal stijgen of dalen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2008 1:41 pm 
2 Kwartjes

Dit vind ik een hele goede vraag.

Stelregel
Mijn algemene filosofie hierover is om zo weinig mogelijk 'vast' te zetten.
De wereld verandert zo snel dat je te allen tijde gebruik moet kunnen maken van de actuele situatie.

Betalen
Een uitzondering op deze regel is als je langdurig zelf moet betalen, bijvoorbeeld voor een hypotheek. Voor de rest, geen langdurige contracten. Zo heb ik de meeste vaste (betaal) contracten allemaal omgezet naar 'direct opzegbare' contracten. Er trouwens wetgeving in de maak, om na een eerste contractsperiode, automatisch de mogelijk te hebben om per maand op te zeggen. Dit is altijd in het voordeel van de betaler, en een mooie stok achter de deur bij wanprestatie.

Sparen
Ook voor het sparen zo min mogelijk vastzetten. Bij vastzetten is het niet mogelijk om in te spelen op veranderende marktomstandigheden. Het 'voordeel' weegt vaak niet op tegen het 'nadeel' niet meteen over je geld te kunnen beschikken. Je moet wel de nodige tijd hebben, en er zin in hebben om te blijven kijken naar de voordelen. Niets voor niets. Je kunt heel goed je spaargeld jaren laten staan, en dus nooit wijzigen, maar wel met in je achterhoofd de wetenschap, er direct over te kunnen beschikken.

Jomanda
Het is niet mogelijk om de toekomst te voorspellen. Er zijn al teveel financiële Jomanda's die dat ons wel doen geloven. Wat we wel kunnen zeggen is dat 'het' altijd verandert. Absolute zekerheid heb je ook niet door dingen vast te zetten in de tijd. Flexibiliteit wint het altijd op de lange termijn. Wat nu geld(t) is morgen alweer anders.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2008 2:31 pm 
Kwartje

Mijn mening hieromtrent:

Stel je hebt Eur. 150.000,--. Sluit hiervan elke maand (12 x) een deposito af van Eur. 10.000,-- voor 12 maanden. Na 12 maanden heb je nog Eur. 30.000,-- over en valt het eerste deposito weer vrij. Al naar gelang je deze Eur. 30.000,-- aan moet spreken voor uitgaven kun je het eerst vrijgevallen depotiso verlengen of eventueel verlagen.

Maar het is inderdaad wel afhankelijk van het geld dat je hebt. Heb je totaal EUR 15.000,-- gaat dit verhaal niet op. Na 12 maanden (12 x deposito van Eur. 1.000,00) zou je dan nog Eur. 3.000,-- over hebben hetgeen niet genoeg is om financiële tegenvallers (bijv. nieuwe auto) op te vangen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2008 2:43 pm 
Kwartje

mijn mening hier over is dat ik zoveel mogelijk vast zet in
verschillende looptijden, maar weer niet langer dan 1 jaar.
De inflatie was zo hoog dat je wel vast moest zetten om in
ieder geval kiet te staan.
In het huidige klimaat denk ik erover om zelf langere
deposito's af te sluiten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2008 2:50 pm 
Daalder

Inzake langlopende depositos;
Hou wel rekening met het DGS.
Het zou goed kunnen dat de verhoging tot 100000 euro na 6 okt 2009 komt te vervallen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2008 2:58 pm 
Vijfje

Icesave today,I save schreef:
Inzake langlopende depositos;
Hou wel rekening met het DGS.
Het zou goed kunnen dat de verhoging tot 100000 euro na 6 okt 2009 komt te vervallen.

Je hebt gelijk.
Ook hier -evenals bij spaarrekeningen- is het advies: spreiden over meerdere banken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2008 3:21 pm 

Inmiddels niet je geld langer vastzetten dan 10,5 maand:

http://financieel.infonu.nl/geld/25934- ... -bank.html

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2008 10:42 pm 
Kwartje

Ik houd als maximumtermijn 1 jaar aan. Eigenlijk vind ik dat al lang, gezien de huidige ontwikkelingen. Daarom ben ik wel blij met de diverse aanbiedingen voor 3, 6 en 9 maanden. Wat betreft het percentage: dat hangt echt van de persoonlijke omstandigheden af (planning van grote uitgaven).

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 15 nov 2008 2:55 pm 
3 Kwartjes

ik wil best alles voor 1 maand vastzetten hoor, wanneer ik geen hoge uitgaven verwacht die maand. mochten die er dan toch komen dan kunnen ze in maand 2 alsnog betaald worden.
ik denk dat ik een ander percentage had ingevuld als je de termijn opschroeft naar 1 jaar minimaal.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 15 nov 2008 2:59 pm 
Knaak

Ik verdeel het zodanig dat er elk jaar wel enige keren iets vrijvalt, maar ga daarbij met name voor langdurige deposito's van 5 jaar. De rente is voorlopig behoorlijk op de top en ik kan me niet voorstellen dat het gemiddeld over al die komende jaren nog zo hoog blijft. En mocht het toch naar 8% gaan, nou dan zie ik dat als een kans voor alles wat intussen weer vrijkomt. Maar stel dat er een jarenlange recessie ontstaat met een superlage rente (met hopelijk ook lage inflatie), dan wil je toch niet met al je geld op vrije spaarrekeningen tegen 1,5% zitten, terwijl je langdurig 6% had kunnen vangen en de belasting er nog steeds vanuit gaat dat je 4% maakt, op een beurs die z'n beste tijd ook wel heeft gehad. Tel uit je winst, eh verlies...
En om op de poll terug te komen, ja wel ongeveer 80% en de rest staat op een spaarrekening van AK waarvan ik dagelijks kan opnemen wat ik nodig heb.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 15 nov 2008 3:05 pm 
Vijfje

Naast de grootte van het vermogen speelt denk ik ook de bestemming van het geld een grote rol.
Iemand die zijn vermogen wil aanwenden voor vervroegde pensionering, stel over 15 jaar, die doet er naar mijn mening verstandig aan om een aanzienlijk deel lang vast te zetten, en wel tegen de hoogste percentages die de spaarmarkt op dat moment te bieden heeft.

Op lange termijn zal dit tot het hoogste rendement leiden.

Als je spaart voor een kortetermijn doel zoals bijvoorbeeld een auto of een reis ligt een deposito nauwelijks voor de hand, of hooguit 3 maanden.
Flexibiliteit is dan het allerbelangrijkste.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 16 nov 2008 5:06 pm 
Gulden

Paul209 schreef:
.........., met op de achtergrond de vraag of de verwachting is dat de rente op een 'gewone spaarrekening' zal stijgen of dalen.
De rente op een gewone spaarrekening gaat ongetwijfeld dalen. Vraag is alleen wanneer en wie het 1e schaap durft te zijn.....Met name voor de kleine(re) banken, die nu de hoogste rente in de markt geven, zit er een stevig risico aan, ervan uitgaande dat ze de ingelegde gelden (nog) nodig zijn voor hun balanspositie. Een verlaging nú laat wellicht veel geld wegstromen naar die banken die niet (direct) meegaan naar beneden en dat kan zo'n bank alsnog in moeilijkheden brengen. Deze overweging zal een rol spelen naarmate bij een bank meer direct opvraagbare tegoeden uitstaan, is het grootste deel in deposito dan kan de schade te overzien zijn voor de bank.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]