Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 2:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 5:06 pm 
Dubbeltje

Ik ben een werkende thuiswonende jongere, je zult begrijpen elke maand blijft er een leuk centje over.

Nu kwamen mijn ouders met het idee kostgeld te gaan vragen om dat later teerug te schenken dus over een aantal jaren, dit i.v.m. de belatingvrije heffing van +/- € 20.000 in box 3.

Is dit verstandig volgens jullie of valt dit erg op

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 6:40 pm 
Gulden

Ik begrijp dat jij (een deel van) je overschot wilt 'parkeren' bij je ouders om zo daarover de vermogensrendement heffing te ontlopen.
Uiteraard ligt de limiet bij het heffingsvrije bedrag voor je ouders samen, zo rond de 40.000 euro. Dat is inclusief hun (eventuele) eigen spaargeld.
Als je die som te boven gaat betalen zij de heffing die jij zou moeten betalen en is het dus een kwestie van vestzak - broekzak. Punt is alleen dat je een poosje 'kostgeld' moet betalen om aan de maximale som te komen (zelfs bij 500 euro kostgeld per maand duurt het 6,5 jaar). Onderzoek dus ook andere mogelijkheden om het geld legaal bij je ouders te parkeren.
De constructie acht ik legaal, het terugschenken kan op meerdere manieren, alleen zijn er wel limieten. Eenmalig is fors van het jaarbedrag af te wijken, mits ze die schenking dan voor je 35e levensjaar doen.
Het kan je dus maximaal 1,2% van 40.000 per jaar opleveren (ervan uitgaand dat ze zelf geen spaargeld hebben)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 6:46 pm 
Dubbeltje

Zit net te rekenen dat levert maar een vordeel op dan van € 480,-- :D. Is niet echt de moeite dus voor zoveel rompslomp aangezien het toch om een lager bedrijf gaat waarschijnlijk

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 7:08 pm 
Vijfje

Ricky86 schreef:
Ik ben een werkende thuiswonende jongere, je zult begrijpen elke maand blijft er een leuk centje over.

Nu kwamen mijn ouders met het idee kostgeld te gaan vragen om dat later teerug te schenken dus over een aantal jaren, dit i.v.m. de belatingvrije heffing van +/- € 20.000 in box 3.

Is dit verstandig volgens jullie of valt dit erg op

Ik lees uit dit bericht eigenlijk: 'Wij (ouders) zullen je ietwat "dwingen" te sparen'.
(Overigens, m.i. niets negatiefs aan hoor.)
Als dat zo is, ben je werkelijk zo'n dwarrel dat je dat zelf niet zou kunnen doen, zonder die nodeloos ingewikkelde constructie?

Iedere maand automatisch overboeken naar een spaarrekening (liefst met de hoogste rente) kan je hierin aardig van dienst zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 7:42 pm 
Gulden

Paul209 schreef:
Ricky86 schreef:
je zult begrijpen elke maand blijft er een leuk centje over.
ben je werkelijk zo'n dwarrel dat je dat zelf niet zou kunnen doen?

Geen echt aardige opmerking, waar Ricky zelf - voor mij duidelijk - aangeeft waar hij (samen met zijn ouders) naar op zoek is: hoe haal ik nog meer rendement uit mijn gespaarde geld..!
Op zich vind ik het een creatieve mogelijkheid en de rompslomp kan best meevallen. Zelfs als je de helft van de vrije ruimte maar ter beschikking hebt (ruim 20.000 euro) verhoog je je rendement over dat deel van je spaargeld met 1,2%.
Overigens moet je wel het risico van overlijden van een van beide ouders afdekken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 08 mei 2008 8:45 pm 
Vijfje

Ik vind het op zich wel een aardige gedachte als het zo is dat jij wel boven de vrijstelling uitkomt en je ouders (samen) niet.
Het geeft je dan inderdaad 1,2% meer rendement op je geld.

Ik ben het wel eens met Blikoortje dat het geruime tijd gaat duren voordat je op die manier enig kapitaal hebt opgebouwd en dus gaat besparen.
Misschien heb je tegen die tijd een leuke meid ontmoet en/of ga je al op jezelf wonen.

Voorts wil ik er op wijzen dat je je enigszins kwetsbaar maakt.

Dat kan blijken als er bijvoorbeeld meerdere kinderen zijn en de afspraak niet schriftelijk vastligt.
Ik vraag me af of je uberhaupt wel 'in de toekomst kunt schenken'.

Bij vroegtijdig overlijden of echtscheiding van je ouders, is het nog maar even de vraag hoe de afspraak dan nog nagekomen kan worden.
Of stel dat er in de toekomst conflicten komen over bepaalde dingen.
Hopelijk gebeurt dat allemaal niet, maar het kan wel.

vr gr

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]