Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 4:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2009 2:18 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Citaat:
Is het waar dat de Belastingdienst rente betaalt over de belastingteruggaaf? Ik kreeg vorig jaar een belastingaanslag waar ik ook nog rente bij moest betalen. Maar nu hoor ik dat de Belastingdienst zelf ook rente uitkeert als je maandelijkse teruggaaf te laag is. Klopt dat?"

De belastingdienst rekent inderdaad rente. Stel, uit je aangifteformulier blijkt dat je over het afgelopen jaar te weinig belasting hebt betaald. Dan moet je bijbetalen. Maar de Belastingdienst rekent ook rente over de belastinginkomsten die ze van je misliepen; de heffingsrente.


Lees verder op: http://www.z24.nl/z24geld/experts/artik ... cus__.html

_________________
Luister naar dj doboy


Laatst bijgewerkt door Doboy op zo 11 jan 2009 3:35 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2009 2:59 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: do 25 dec 2008 11:34 am
Berichten: 538
Dit is inderdaad waar. De belastingdienst rekent altijd rente. Welke kant de geldstroom ook op gaat. In deze tijden van dalende spaarrentes zou het dus een mogelijkheid tot sparen zijn. Ik denk wel dat je hier mee op moet passen want wat je eigenlijk gaat doen is een eerste, niet correcte, aangifte doen en die later (laten) corrigeren. Ik weet niet hoe vaak de belastingdienst hier in gaat trappen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2009 3:07 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Ik had het artikel al gelezen op Z24.
Mijn bezwaar om 'm te plaatsen was o.a., over dit onderwerp is al vaker wat te lezen geweest op dit forum.
Op zich niet erg dat een keer te herhalen, als er flink voordeel te behalen is.
Belangrijker vond ik dat er geen duidelijke tekst en uitleg gegeven werd wanneer die rentes gaan lopen en de wijze van vaststelling van de hoogtes.
Een vluchtige lezer zou misschien al snel de indruk kunnen krijgen dat ie op een permanente goudmijn gestuit is.

Hierbij een m.i. duidelijke uitleg voor particulieren:
Het verschil tussen de heffingrente en de invorderingsrente is, dat de heffingsrente wordt berekend vanaf 1 juli van het betreffende belastingjaar.
De invorderingsrente gaat lopen vanaf het moment dat deze aanslag betaald had moeten worden.
Het percentage van de heffings- en invorderingsrente wordt ieder kalenderkwartaal opnieuw vastgesteld.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2009 3:41 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Paul209 schreef:
Ik had het artikel al gelezen op Z24.
Mijn bezwaar om 'm te plaatsen was o.a., over dit onderwerp is al vaker wat te lezen geweest op dit forum.

Dat dacht ik ook, ik(en menigander denk ik) kon het alleen zo gauw niet meer terugvinden.

Nog een vraagje: in het verleden moest een artikel in het geheel worden geplaatst ivm mogelijk in de toekomst niet meer werkende links. Wat is nu de juiste wijze van plaatsen?

_________________
Luister naar dj doboy


Laatst bijgewerkt door Doboy op zo 11 jan 2009 3:55 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2009 3:49 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Daar heb ik soms ook moeite mee.
Sinds de software upgrade van het forum, zijn veel artikelen niet meer te op zoeken.
Iemand op dit forum gaf de tip dan even te googlen.
Zoekgegeven in Google is dan: forum.spaarinformatie.nl: [hier het trefwoord of woorden]

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2009 5:29 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 21 maart 2008 6:10 pm
Berichten: 173
Paul209 schreef:
Zoekgegeven in Google is dan: forum.spaarinformatie.nl: [hier het trefwoord of woorden]


Als je het helemaal correct wilt doen type je: zoekterm(en) site:domeinnaam
Voorbeeld:
deposito NIBC site:forum.spaarinformatie.nl

Vormen je zoektermen een frase (zoektermen die bij elkaar horen), dan plaats je aanhalingstekens om de zoektermen.
Voorbeeld:
"achtergesteld deposito" site:forum.spaarinformatie.nl

Een frase kan uiteraard ook gecombineerd worden met losse zoektermen.
Voorbeeld:
"achtergesteld deposito" DSB site:forum.spaarinformatie.nl

Uiteraard kun je ook gebruik maken van de optie 'Geavanceerd zoeken' van Google. De zoekmachine biedt overigens nog veel meer handige mogelijkheden. Hoewel vrijwel elke internetter dagelijks gebruikt maakt van Google kennen maar weinig mensen deze mogelijkheden. En dat is jammer.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2009 10:20 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 dec 2008 2:28 pm
Berichten: 361
Ik heb hier in 2008 gebruik van gemaakt.
In de voorlopige aangifte 2008 (die ik in dec 2007 moest invullen) heb ik bewust de hypotheekrente aftrek weggelaten. Hierdoor moest ik 200 euro per maand aan de belastingdienst betalen (11x van feb 2008 t/m dec 2008). Bij de normale aanslag die zo rond juli 2008 komt heb ik dan dus zo'n 2200 euro te veel belasting betaald, waardoor ik dat plus rente terugkrijg.

De huidige rentevergoeding is 5,45%.

Er zitten echter een aantal addertjes onder het gras:
- De rente wordt pas berekend vanaf 1 juli 2008, terwijl ik al vanaf februari moet betalen.
- Je kunt niet bij het geld komen mocht je het nodig hebben, je zet je spaargeld dus eigenlijk vast.
- Je weet nooit of de belastinginspecteur ooit nog eens moeilijk gaat doen.

Ik vond het leerzaam om dit eens te proberen, maar voor volgend jaar ga ik dat niet weer doen. Te veel moeite voor te weinig opbrengst.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 12 jan 2009 10:32 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:22 pm
Berichten: 112
Woonplaats: Zuid-Limburg
Das niet slim om iedere maand aan de fiscus te moeten betalen. Waarom heb je dat maandelijkse niet stopgezet? Na een jaar krijg je dan een flink bedrag terug. Paar jaar geleden heb ik dat veranderd door de aanslag per jaar te doen. Ik krijg dan het volledige bedrag waar ik recht op heb terug. Daar heb ik dan al rente van getrokken, daarna zet ik het hele bedrag op een hoge spaarrente weg en indien nodig haal ik er wat van af. En een deel zet ik vast in kortdurende deposito's.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 12 jan 2009 11:04 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
Een VT invullen is niet verplicht voor zover ik weet


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 12 jan 2009 11:08 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:22 pm
Berichten: 112
Woonplaats: Zuid-Limburg
@namliam

Dat klopt, je kan kiezen tussen VT, dus maandelijkse voorschotten(of aanslagen) of pas na einde van het jaar. En ik kies voor het laatste omdat ik er 100% zeker van ben altijd geld toe te krijgen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 12 jan 2009 11:13 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
Een VT is inderdaad niet verplicht, maar als je er eenmaal eentje heb aangevraagd kom je er volgens mij niet meer vanaf. Voor het jaar er op krijg je automatisch weer een VT, op basis van schattingen van de belastingdienst. Als je dat stop wil zetten zul je moeten aantonen dat je geen recht heb op teruggaaf. Of zijn er mensen die het wel gelukt is?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 12 jan 2009 11:18 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:22 pm
Berichten: 112
Woonplaats: Zuid-Limburg
@reneva

Bij mij is het wel gelukt. Ik was bezig met een andere hypotheek te nemen en heb dat aan mijn adviseur kenbaar gemaakt dat ik jaarlijks de teruggave wou. En dat heb ik nu sindsdien.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 12 jan 2009 2:53 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 feb 2008 10:11 pm
Berichten: 80
Stopzetten VT is heel simpel. Dit kun je doen in het zelfde VT-aangifte programma waarmee je je aanvraag hebt ingediend. Of als je automatisch een VT 2009 heb ontvangen even op de site van de belastingdienst het VT2009 programma downloaden en de boel stop laten zetten.

Ik heb dat in 2008 gedaan en geen automatische VT2009 meer ontvangen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 12 jan 2009 3:05 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
@crypto50 en Father Ted

Da's handig om te weten. Dank voor de tips.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 12 jan 2009 3:16 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:22 pm
Berichten: 112
Woonplaats: Zuid-Limburg
yw reneva

Dit zal ooit ook voor ons verdwijnen denk ik. Er wordt steeds maar geschrapt in ons nadeel. De belasting wil liever nemen dan geven. Nou voorlopig neem ik er ook van nu het nog kan ;-)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO