Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 12:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 maart 2009 1:59 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Vroegpensioen, prepensioen, je hebt er goed over nagedacht en het klinkt logisch in jouw situatie.

Er is m.i. één grote maar: de overheid is altijd zeer onbetrouwbaar gebleken als het gaat om allerlei gefacilieerde regelingen.
Ze zetten zonder gewetensbewaren een streep door een regeling als het ze uitkomt.

Of over een x aantal jaren VUT nog mogelijk is, AOW op 65 jaar, ik durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken.
Eén blik op het slagveld van de beurs en de vraag dient zich al aan, waar moet dat allemaal van betaald worden, zonder de jongere werknemers
te overbelasten.

Mijn pa ging op 61 met de VUT en ik gun het hem graag. Ik vrees dat het er voor mij en voor velen na mij niet in zit.

En daarom kies ik voor zelf sparen en voor de spaarloonregeling. Ieder jaar een paar honderd euro netto geld erbij en geen
lange termijn verplichtingen, met uitzondering dan van de 5 jaar blokkering van het spaargeld. Maar dat is te overzien.

Maar ja ieder heeft zo zijn eigen verwachtingen van de toekomst.... :)

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 01 maart 2009 4:55 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
obligataire schreef:
Mijn pa ging op 61 met de VUT en ik gun het hem graag. Ik vrees dat het er voor mij en voor velen na mij niet in zit.

Mijn pa op z'n 56e en ook ik misgun hem dat niet. Wel vroeg ik me destijds (10 jaar geleden) al af of dat een goede regeling was (voor hem wel) en de twijfels daarover zijn alleen maar groter geworden. Het kon tot voor kort niet op, iedereen stopte maar wanneer hij/zij wilde, maar het betekent inmiddels wel dat de kinderen (en de kleinkinderen!) het gelag betalen. Ik had destijds al een vermoeden dat dit mis zou gaan en achteraf heb ik helaas wel gelijk gekregen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2009 9:36 am 

Geregistreerd: di 17 feb 2009 12:39 pm
Berichten: 12
beste,

maar nu heb ik dus wel een beetje een probleem... heb namelijk al belasting aangifte gedaan, en deze post dus waarschijnlijk verkeerd opgegeven. nu heb ik pas 2 jaar x 75,- gespaard, dus zo een ramp zal het niet zijn mocht ik iets meer moeten betalen...

iemand ervaring / ideeen over?

groetjes Mike


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2009 10:17 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
@Mike
Bij welke vraag in de aangifte heb je iets ingevuld?

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2009 10:51 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
Mik3yZ schreef:
... heb namelijk al belasting aangifte gedaan, en deze post dus waarschijnlijk verkeerd opgegeven.


Als het gaat om de aangifte van 2008 is dat nog makkelijk te herstellen door een gecorrigeerde aangifte te sturen. Voor eerdere jaren kan dat ook nog, maar dat is iets meer gedoe (briefje sturen ipv elektronisch), en er is een grens aan: als het te lang geleden is kan het niet meer.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2009 12:07 pm 

Geregistreerd: di 17 feb 2009 12:39 pm
Berichten: 12
obligataire schreef:
@Mike
Bij welke vraag in de aangifte heb je iets ingevuld?


Ik heb dit dus nergens ingevuld... maar zal dit dus wel ergens in moeten vullen, aangezien het een "kapitaalverzekering" is... zal waarschijnlijk een box3 'vermogen' zijn...

iemand een idee hoe ik dit zal moeten regelen, en of ik dit moet regelen of zo kan laten?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2009 12:32 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Als ik je posting goed gelezen heb, heb je inmiddels 1.800 euro ingelegd.
Ik vermoed dat de waarde (veel) lager is gezien de kosten van AEGON en de slechte beurs van de laatste twee jaren.
Theoretisch zou je een heel klein beetje belasting verschuldigd zijn (hooguit 2 tientjes of zo).
Maar dat geldt alleen als je meer vermogen hebt dan 20.000 euro (samen met je partner 40.000 euro).
Dus misschien is het wel nul.
Ik zou er niet van wakker liggen en het vanaf volgend jaar wel opgeven.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 29 aug 2009 6:51 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 10 sep 2008 11:51 am
Berichten: 106
iemand een overzicht van het hoogste rentepercentage op de levensloopregeling, 100% sparen :?:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 30 aug 2009 8:47 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
M. Oney schreef:
iemand een overzicht van het hoogste rentepercentage op de levensloopregeling, 100% sparen :?:


Ik heb geen overzicht maar ik heb dit anderhalf jaar geleden eens uitgezocht en toen kwam ik uit bij MN services voor het hoogste gegarandeerde rendement.
http://www.mn-serviceslevensloop.nl/

(2008 5,25%, 2009 4,5%, 2010 vast lager..)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 30 aug 2009 2:03 pm 
Stuiver

Geregistreerd: wo 05 sep 2007 9:29 pm
Berichten: 73
Zelfde neergaande trent bij REAAL. Ook begonnen met 5,2% nu 4,05% (wel collectief gestart, wat dan overigens daarna gewooon blijft).

Heb nog even alles terug zitten lezen in deze reeks. Begrijp niet dat mensen nog vol lof spreken over spaarloon. Levensloop heeft veel meer mogelijkheden. Het belastingvoordeel is overigens voor beiden hetzelfde (geen belasting betalen over inleg). Het is wel de bedoeling dat je dan bij opname in een lager tarief zit dan heb je er nog meer profijt van. Bij levensloop kan je ook veel meer inleggen, en je hoeft het ook niet bij je vermogen te tellen wat jaarlijks dus ook weer een extra (groter) voordeel oplevert tov die magere 600 euro van spaarloon.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 30 aug 2009 2:37 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Thomas schreef:
Het belastingvoordeel is overigens voor beiden hetzelfde (geen belasting betalen over inleg).

Dat is onjuist. Spaarloon valt na max. 5 jaar onbelast vrij. Soms kan je het zelfs eerder opnemen bijvoorbeeld bij aankoop eigen huis of betaling van levensverzekeringen.
Dat maakt het in mijn (en blijkbaar veler) ogen veel aantrekkelijker dan de levensloop.
Levensloop is geen succesvolle regeling. Het is nogal gecompliceerd en wie weet wat de toekomst brengt. Denk aan andere wetgeving, privéomstandigheden, andere werkgever.....Je legt jezelf erg vast voor een lange periode en met onzekere uitkomst.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 30 aug 2009 11:22 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Precies zo denk ik er ook over. Maar ik ben ook niet vol lof over spaarloon hoor, en zie het als een belastingvrij extraatje wat je zonder moeite en risico of teleurstelling achteraf kan krijgen.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 31 aug 2009 11:16 pm 
Stuiver

Geregistreerd: wo 05 sep 2007 9:29 pm
Berichten: 73
Obligataire, je hebt helemaal gelijk wat betreft het vrijvallen. Had even niet opgelet.

Maar goed, het blijft een keuze. Ik vind levensloop zeker de moeite waard, zeker vanwege de max 12% wat ook nog eens buiten je vermogen blijft. Regelgeving kan altijd wijzigen, maar oude regimes blijven dan toch ook nog wel gelden. AOW straks naar 67, met levensloop kan je dan toch nog eerder ophouden.

Overigens is een andere werkgever geen probleem. Men is verplicht het over te nemen, en je kan gewoon op je originele eerste levenslooprekening door blijven gaan (heb ik zelf namelijk al meegemaakt).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 sep 2009 8:52 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
Ik ga ook voor levensloop. Vrije tijd is mij meer waard dan geld.
Een collega van mij heeft laten zien hoeveel vrije dagen ze had. De 12% die ze vorig jaar gespaard had, heeft ze dit jaar direct omzet in vrij dagen. Dat is bijna een verdubbeling van je aantal vakantiedagen, Heerlijk!!!...

Sparen heeft geen zin zolang de inflatie hoger is dan de spaarrente en die grens zijn we nu snel aan het naderen...

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO