Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 10:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 24 feb 2009 10:13 am 

Geregistreerd: di 17 feb 2009 12:39 pm
Berichten: 12
Beste,

ik heb een aantal jaar geleden een Levensloop vermogen regeling afgesloten bij AEGON. Nu ben ik echter op deze site terecht gekomen en vraag mezelf af of het niet 'slimmer' is om deze regeling te stoppen, en het geld op een spaarrekening of deposito te zetten.

ik weet niet precies hoe het met de rente op deze levensloop regeling zit...

- Mike


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 24 feb 2009 12:47 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 786
Levensloop is niet te vergelijken met normaal sparen, appels en peren...

Levensloop is fiscaal vriendelijk sparen, ongeveer vergelijkbaar met Spaarloon. Ikzelf prevereer spaarloon boven Levensloop.
Levensloop spaar je zelf bruto geld, nu hopelijk tegen een hoog belasting tarief. Als je werkgever het goed vindt mag je ooit dat geld er af halen om onbetaald verlof op te nemen (sabatical) of een aantal andere redenen (weet niet precies welke).

Spaarloon heb ik zelf in de hand, PUNT. Ik spaar 50 euro in de maand (bruto), 600 (en een beetje) bruto per jaar.
Tegen (bijna) het laagste tarief van 38% spaar ik netto 372 euro per jaar.

Na vier jaar krijg ik 675 euro bij 3% rente per jaar uitbetaald, ongeveer 16% gegarandeerd rendement per jaar!

Bij het hoogste tarief (52%) spaar je per jaar slechts 288 euro netto = 23.8% gegarandeerd rendement.

Dat (gegarandeerde) rendement laat ik niet schieten hoor! Zeker niet voor de mogelijkheid om ooit ALS de werkgever het er mee eens is ik er van MIJN EIGEN geld er een maandje tussen uit zou kunnen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 24 feb 2009 12:51 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Bij tussentijdse beëindiging kan je je hele inleg kwijtraken :(

Lees en huiver........
http://www.meeroverhouden.nl/bijsluiter ... p-vermogen

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 24 feb 2009 8:34 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Inleg en uitbetaling lopen bij een levensloopregeling in beginsel via de werkgever. De hoogte van de inleg is geheel vrij te bepalen, maar kent wel wettelijke maxima, die deels samenhangen met de leeftijd van de rekeninghouder.
Daarnaast zijn er varianten, zoals een spaarrekening, een beleggingsrekening en een combinatie van die twee vormen. De vorm bepaalt ook het (verwachte) rendement en het risico.
Opname van het tegoed kan alleen in tijd, waarvoor via de werkgever salaris uit de levenslooppot beschikbaar komt. Een rekening opheffen kan slechts als het tegoed in de pot gelijk is aan nul. Het is wel gemakkelijk de inleg (vanuit het bruto salaris) stop te zetten. Rekening en saldo blijven dan beschikbaar voor opname volgens de wettelijke criteria. De rendementsopbouw gaat dan ook gewoon door. Ik hoop voor je dat je geen beleggingsvorm koos. Ik denk dat de waarschuwing van Obli slechts geldt voor de inleggarantie die deze vorm soms kent als men een afgesproken minimale looptijd volmaakt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 24 feb 2009 8:49 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
namliam schreef:
Levensloop spaar je zelf bruto geld, nu hopelijk tegen een hoog belasting tarief. Als je werkgever het goed vindt mag je ooit dat geld er af halen om onbetaald verlof op te nemen (sabatical) of een aantal andere redenen (weet niet precies welke).

Een van die redenen is ouderschapsverlof, mijn primaire reden om van de regeling gebruik te maken. Ouderschapsverlof, betaald uit het levenslooppotje mag een werkgever wettelijk gezien niet weigeren.
Nog zo'n reden is zorgverlof.

Als iemand wil gaan sparen voor een sabbatical, zou ik dat vooraf eerst maar gaan bespreken met de werkgever of dat valt in te passen. In goed overleg is er dan vast het een en ander wel mogelijk.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009 12:47 pm 

Geregistreerd: ma 28 jul 2008 1:18 pm
Berichten: 18
Er wordt ook gezegd dat je de levensloopregeling nu kan gebruiken als een soort prepensioen (mits je werkgever daar natuurlijk in mee gaat). Volgens mij is dit op dit moment de enige manier om fiscaal vriendelijk te sparen voor een prepensioen of niet?

Als je 65 jaar bent, kun je volgens mij het bedrag ook in 1x vrij laten komen en er een pensioen voor aankopen. Ik weet alleen niet of de 188 euro per gespaard jaar belastingvrijstelling dan nog wat doet. Ik vermoed het niet.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009 1:46 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 786
Dat belasting voordeel valt (volgens mij, maar ik ben geen levenssjokker) in het jaar dat je spaart, niet in het jaar dat je opneemt/uitgeeft.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009 1:54 pm 

Geregistreerd: ma 28 jul 2008 1:18 pm
Berichten: 18
namliam schreef:
Dat belasting voordeel valt (volgens mij, maar ik ben geen levenssjokker) in het jaar dat je spaart, niet in het jaar dat je opneemt/uitgeeft.


Per gespaard jaar krijg je op het moment van opnemen een belastingvoordeel van 188 euro.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009 1:56 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Nee namliam, zo zit het niet. De inleg komt uit het bruto salaris (dus zonder daar belasting op in mindering te brengen) en eerst bij de opname is loon- /inkomstenbelasting verschuldigd.
Op de dan in te houden belasting wordt een korting toegepast per gespaard jaar.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009 2:18 pm 

Geregistreerd: ma 28 jul 2008 1:18 pm
Berichten: 18
klopt, bij prepensioen zou je dan bijv. 70% van je inkomen kunnen opnemen in een jaar, waardoor je dan in een lagere belastingschaal valt, met dan nog eens het voordeel van 188 euro per gespaard jaar, houd je meer over dan wat je netto ooit ingelegd hebt.

Als we echter ooit naar een vlaktax toegaan, is dit voordeel helemaal weg. Vraag me dus echt af of sparen voor een prepensioen met levensloop wel zo handig is!

Voor ouderschapsverlofkorting is levensloop eventueel wel handig. Alleen is dit sinds ik meen 1 januari dit jaar losgekoppeld van de levensloop. Je krijgt dus ook een ouderschapsverlofkorting zonder dat je deelneemt aan de levensloop. Levensloop is dan alleen een extra aanvulling op de ouderschapsverlofkorting van de overheid. Onduidelijk is of deze verlofkorting volgend jaar nog bestaat.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 27 feb 2009 3:17 pm 

Geregistreerd: di 17 feb 2009 12:39 pm
Berichten: 12
het aparte is dat mijn levensloop regeling niet via mijn baas gaat, maar dat ik deze zelf via AEGON afgesloten heb... betaal daar iedere maand een x bedrag aan..

klopt dit dan wel?? :?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 27 feb 2009 3:25 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
Nee, dat kan niet. De werkgever moet een gedeelte van jouw brutoloon overschrijven naar je levensloopregeling.
Alles wat je zelf inlegt is nettoloon. Misschien heb je een vorm van een lijfrentepolis, die wellicht fiscaal aftrekbaar is voor de IB!?!?

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 01 maart 2009 9:46 am 

Geregistreerd: di 17 feb 2009 12:39 pm
Berichten: 12
Zoals op mijn polis vermeld staat:

Fiscale informatie kapitaalverzekeringen
Uw AEGON Levensloop Vermogen is een kapitaalverzekering, als bedoeld in de Wet inkomstenbelasting 2001. Het opgebouwde vermogen in een kapitaalverzekering valt voor de inkomstenbelasting in box 3, waarin het inkomen uit sparen en beleggen wordt belast.

Neem dus aan dat het geen echte levensloop regeling is, maar gewoon een soort spaarplan onder die naam... :-s
maar snap dit dus eigenlijk niet helemaal, aangezien het aan mij 'verkocht' is als een levensloop en zo heet het dus ook...

klopt dit?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 01 maart 2009 11:33 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Dat sterke idee had ik al.........ze noemen het 'levensloop' maar het is iets heel anders.
Blijkbaar is dat woord niet gepatenteerd.
Ik ken iemand die een 'levensloop wonen' heeft en dat is een kapitaalverzekering gekoppeld aan de woning.

Als je echt een levensloopregeling zou hebben zoals bedoeld in de Wet Loonbelasting dan zou je kunnen sparen
tot maximaal 210% van je bruto loon en dat geld kan je dan voor allerlei doeleinden gebruiken waaronder een
vorm van VUT.
Er wordt trouwens bijzonder weinig gebruik van gemaakt, bijna iedereen wil spaarloon en het is het één of het ander.

Als je een hekel hebt aan de mensen van de salarisadministratie dan vraag je er om, kans is groot dat ze speciaal voor
jou een regeling moeten opzetten inclusief reglement :mrgreen:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 01 maart 2009 1:29 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 03 dec 2007 3:13 pm
Berichten: 208
obligataire schreef:
Als je een hekel hebt aan de mensen van de salarisadministratie dan vraag je er om, kans is groot dat ze speciaal voor
jou een regeling moeten opzetten inclusief reglement :mrgreen:


Bij mijn bedrijf was ik de eerste die aan deze levensloopregeling deel ging nemen en dit geld via MN Services tegen vaste rente per jaar ging sparen. Na ruggespraak van de salarisadministratie met MN services was dit helemaal geen probleem. Dit jaar het spaarbedrag hoger gezet, ook geen probleeem Het kan op elk moment gewijzigd worden. Bij mijn doelstelling voor vroegpensioen heb ik voor deze vorm gekozen.

Voor mij was de keuze makkelijk gezien deze doelstelling voor vroegpensioen:
Bij spaarloonregeling is het maximum Euro 613 per jaar.
Bij levensloopregeling 12% van je bruto inkomen maximaal en je mag tot 210% van je salaris sparen.
Bij spaarloonregeling is het maximum belastingvoordeel € 257,46 (bij 42%) of € 318.76 (bij 52%) te gering in vergelijking met levenloopsparen tegen vaste markconforme rente.

Bij levensloopregeling gaat de inleg van je bruto loon af, dus in het jaar van inleg betaal je geen belasting, wel ik het jaar van uitkering (dus voor mij tijdens vroegpensioen). In de tijd hiertussen, in mijn geval tegen vaste rente per jaar, krijg je een vergoeding over het hele bedrag. Dus ook over het bedrag waarvoor je geen inkomsbelasting hebt betaald en ook het rente op rente effect. Daar staat tegen over dat je op het einde van de rit bij uitbetaling voor vroegpensioen wel hierover belasting betaald. Eventueel in een lagere tarief groep.

Mijn redenering, als ik nu kan sparen, dan heb ik in de 3e fase van mijn leven niet hetzelfde inkomen nodig om goed van te kunnen leven, en kan hierdoor (een deel) van mijn inkomen in de lagere tarief groep laten vallen tijdens de vroegpensioenperiode tot mijn pensioen. Hierdoor sluit het dan ook aan op het inkomen tijdens het uiteindelijke pensioen. Daarnaast spaar ik momenteel ook en kan dit dan gebruiken (opsouperen) als aanvulling op mijn (pre) pensioen.
Iedereen maakt natuurlijk zijn eigen keuze's, maar in mijn situatie leek mij dit de beste keuze.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO