obligataire schreef:
Als je een hekel hebt aan de mensen van de salarisadministratie dan vraag je er om, kans is groot dat ze speciaal voor
jou een regeling moeten opzetten inclusief reglement

Bij mijn bedrijf was ik de eerste die aan deze levensloopregeling deel ging nemen en dit geld via MN Services tegen vaste rente per jaar ging sparen. Na ruggespraak van de salarisadministratie met MN services was dit helemaal geen probleem. Dit jaar het spaarbedrag hoger gezet, ook geen probleeem Het kan op elk moment gewijzigd worden. Bij mijn doelstelling voor vroegpensioen heb ik voor deze vorm gekozen.
Voor mij was de keuze makkelijk gezien deze doelstelling voor vroegpensioen:
Bij spaarloonregeling is het maximum Euro 613 per jaar.
Bij levensloopregeling 12% van je bruto inkomen maximaal en je mag tot 210% van je salaris sparen.
Bij spaarloonregeling is het maximum belastingvoordeel € 257,46 (bij 42%) of € 318.76 (bij 52%) te gering in vergelijking met levenloopsparen tegen vaste markconforme rente.
Bij levensloopregeling gaat de inleg van je bruto loon af, dus in het jaar van inleg betaal je geen belasting, wel ik het jaar van uitkering (dus voor mij tijdens vroegpensioen). In de tijd hiertussen, in mijn geval tegen vaste rente per jaar, krijg je een vergoeding over het hele bedrag. Dus ook over het bedrag waarvoor je geen inkomsbelasting hebt betaald en ook het rente op rente effect. Daar staat tegen over dat je op het einde van de rit bij uitbetaling voor vroegpensioen wel hierover belasting betaald. Eventueel in een lagere tarief groep.
Mijn redenering, als ik nu kan sparen, dan heb ik in de 3e fase van mijn leven niet hetzelfde inkomen nodig om goed van te kunnen leven, en kan hierdoor (een deel) van mijn inkomen in de lagere tarief groep laten vallen tijdens de vroegpensioenperiode tot mijn pensioen. Hierdoor sluit het dan ook aan op het inkomen tijdens het uiteindelijke pensioen. Daarnaast spaar ik momenteel ook en kan dit dan gebruiken (opsouperen) als aanvulling op mijn (pre) pensioen.
Iedereen maakt natuurlijk zijn eigen keuze's, maar in mijn situatie leek mij dit de beste keuze.