Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu di 23 apr 2024 10:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 13 jun 2008 12:01 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Microkrediet verstrekken aan ondernemers in Afrika.

20 November 2007 21:10: Anneke Ranzato-Versloot

FairSpirit microkredieten in Afrika.
Geef je ook regelmatig aan goede doelen? Gewoon een paar euro of een paar tientjes aan een grote organisatie? Ik werd gewezen op het initiatief http://www.fairspirit.nl en heb er wel een goed gevoel bij. Met € 200 op een online account verstrek je microkredietjes aan ondernemers in de Afrika die je zelf uitkiest. Ze hebben er ook nog een wedstrijd aan verbonden: wie het beste rendement haalt krijgt z'n € 200 verdubbeld terug. Je leent het geld uit, het zijn geen giften. Je zou het dus op termijn weer terug moeten krijgen.

...

Bron: http://mijngeld.blog.nl/nieuws/2007/11/ ... -in-afrika

-----

Heb jij dat nou ook: een andere kant dan alleen maar centen tellen?
Ik wel. Probleem is vaak dat ik mij niet graag voor de gek laat houden door allerlei zakkenvullers met grootse en zielige verhalen over de rug van een ander.
Wellicht is dit een mooie manier om een steentje bij te dragen aan een betere maatschappij.
Ik wil best geven, als het maar goed terecht komt.

Het vervolg:

11 Juni 2008 11:13: Anneke Ranzato-Versloot

MyC4: Let's end povertyKlinkt dat gek? Een tijd geleden heb ik wat geld gestort bij MyC4, een organisatie die zich bezighoudt met microkredieten aan kleine ondernemers in derde wereldlanden. Die mensen kunnen op deze manier geld lenen om een zaak op te starten of uit te breiden. Als 'investeerder' kies je zelf welke ondernemers je wilt ondersteunen, voor welk bedrag en tegen welke rente.

...

Bron: http://mijngeld.blog.nl/beleggen/2008/0 ... ewoon-leuk



In het artikel wordt verwezen naar:
http://www.z24.nl/z24geld/artikel_16402.z24
Een uitleg over andere manieren van investeren/beleggen in microkredieten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 16 dec 2008 12:54 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2008 6:32 pm
Berichten: 110
Ik ben sinds 30 oktober lid van MyC4, en tot nu toe loopt het allemaal erg voorspoedig, mijn avarage interest is op dit moment 13,9% en de eerste repayments waren allemaal op tijd.

_________________
www.MyC4.com eradicate poverty by investing in African Businesses and even get a return on your investment!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 16 dec 2008 9:27 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 maart 2007 5:34 pm
Berichten: 232
Is een investeringsmodel en nog een goede ook.
let op:
- valutarisico;
- debiteurenrisico (deels afgedekt door een verzekering).

Het is dus geen sparen, zoals op een spaarrekening.

_________________
"Een haas is snel. Een haas is daarom een absolute winnaar. Er is slechts één haas die nooit zal winnen: de angsthaas."


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 1:01 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Ik weet het niet hoor, maar als rendementen eigenlijk te mooi zijn om waar te kunnen zijn, dan is dat meestal ook zo. :?

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 1:09 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
obligataire schreef:
Ik weet het niet hoor, maar als rendementen eigenlijk te mooi zijn om waar te kunnen zijn, dan is dat meestal ook zo. :?


Heb je weleens gekeken naar wat de leners aan rente moeten betalen?
Ze krijgen het niet bepaald kado.

Dit soort investeringen moet je in 1e instantie doen vanuit je hart.
Daarnaast maak je kans op een redelijk/goed rendement en je inleg retour.
Het ingelegde bedrag en/of rendement kan ook vaak nog geschonken worden.

Als je iets alternatiefs zoekt om redelijk zeker in te investeren, zijn windmolens misschien ook een optie.
Bijv. http://www.windvogel.nl
Citaat:
De jaarlijkse rentepercentages, die worden betaald over het leningbedrag, zijn afhankelijk van de winst en de elektriciteitsopbrengsten. De afgelopen jaren is de uitgekeerde rente 6, resp. 7 procent geweest over het geleende bedrag.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 3:37 am 
Verhoudingen vind ik een beetje krom.

De geldlener [ Isave bijvoorbeeld ] laat zijn geld plaatsen bij een dame in Oeganda die daar een woekerrente van ongeveer 40% voor betaald.

Isave,de eigenlijke risicodrager, krijgt daar laten we zeggen 15% van,dus blijft er ergens 25% hangen......

In oktober heeft er in "Effect" het lijfblad van de VEB nog een stukje over MyC4 gestaan.

Mensen die hier hun geld in stoppen zijn puur als gokker bezig,spaarder of zelfs belegger kun je ze niet noemen.
Je stopt je geld pas in een onderneming als je daar bepaalde verwachtingen bij hebt die voor jou positief kunnen uitvallen in de vorm van rendement en dividend.
Die verwachtingen worden gebasseerd op onderzoek dat je naar dat bedrijf hebt gedaan.
Resulaten,cijfers,productinfo,managementinfo etc.

Onderzoek naar de kleine bedrijfjes waar MyC4 zaken meedoet is haast onmogelijk.

Gewoon blind je geld afgeven in de hoop dat het wat oplevert...........in mijn ogen is dat onverantwoord omgaan met geld,mij is dat nooit zo geleerd.
Ik spaar en beleg en om mens en dier die het moeilijk hebben te helpen geef ik jaarlijks redelijk wat aan goede doelen.

dat geld mogen ze houden,daar wil ik niet eens wat voor terug hebben,nou ja,misschien dan af en toe een nieuwsblaadje.

Gokken doe ik ook maar dan bij de postcodeloterij,steun ik er nog wat goede doelen mee ook.


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 3:47 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
pippin schreef:
Gokken doe ik ook maar dan bij de postcodeloterij,steun ik er nog wat goede doelen mee ook.


Nu we het er toch over hebben, weet je toevallig hoeveel daar aan de strijkstok blijft hangen?
Daar is m.i. MyC4 nog heilig bij.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 17 dec 2008 8:01 am 
Stuiver

Geregistreerd: vr 10 okt 2008 4:00 pm
Berichten: 99
pippin schreef:
Onderzoek naar de kleine bedrijfjes waar MyC4 zaken meedoet is haast onmogelijk.

Dat doet MyC4 dus ook voor je. Natuurlijk blijft er een hoop aan de strijkstok hangen (te veel zelfs) maar het meeste van dat geld blijft wel in Afrika achter.

Als je dit voor het rendement doet kan je beter iets op de beurs gaan doen maar als goed doel lijkt het mij bijzonder effectief. Met zo'n lening zullen de leners wel 3x na denken of ze het echt nodig hebben en daarna heel hard werken om het terug te betalen. Daar wordt het land alleen maar beter van en kan zorgen voor meer werk gelegenheid en een hogere levensstandaard.

Het is, m.i., beter dan een paar zakken rijst ergens dumpen (waarbij het een het ander niet uitsluit!)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 20 dec 2008 6:50 pm 
Paul209 schreef:
pippin schreef:
Gokken doe ik ook maar dan bij de postcodeloterij,steun ik er nog wat goede doelen mee ook.


Nu we het er toch over hebben, weet je toevallig hoeveel daar aan de strijkstok blijft hangen?
Daar is m.i. MyC4 nog heilig bij.


Daar heb ik dan ook geen moeite mee,ik doe immers mee om wat te winnen en dat er dan wat overblijft voor diverse goede doelen is een goede zaak.

Ik had wel reacties verwacht op mijn posting maar dan meer over het feit dat ik beleggers in MyC4 "gokkers" noemde.
Ach,en misschien is dat ook wat te zwaar verwoordt want de kans dat je in de postcode loterij je inleg terug verdiend is kleiner dan bij MyC4.


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: zo 21 dec 2008 1:14 am 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2008 6:32 pm
Berichten: 110
Geld investeren via MyC4 is idd gokken. Het komt voor dat mensen niets terug kunnen of willen betalen. Het is ook zeker niet aan te raden om geld wat je niet kan missen in dit soort zaken te steken.

Wat mij aanspreekt is dat je geen geld weggeeft, maar uitleent. Door het gratis weggeven van geld, voedsel e.d. maak je een hoop stuk. Stel je voor dat iedereen hier een gratis auto uit India of China kreeg aangeboden, dan maakt Nedcar geen schijn van kans meer. Met voedsel is hetzelfde gebeurd in Ethiopie op zich is het land daar heel geschikt voor landbouw, maar door een aantal mislukte oogsten was men aangewezen op voedselhulp van buiten. In 1e instantie heeft dit veel mensenlevens gered, maar doordat men maar voedsel bleef sturen is het voor veel boeren niet interessant meer om gewassen te verbouwen die toch niemand koopt.
MyC4 concurreert met lokale geldverstrekkers, die nu woekkerrentes vragen. Als de rente van MyC4 te laag zou worden maak je de lokale banken stuk, nu komt de rente lager uit dan de woekerrente maar is het wel een reële rente. En dit lijkt te werken, laatst heeft een Afrikaan een vriendelijk briefje naar MyC4 gestuurd dat hij van de lening afzag omdat hij met het aanbod van MyC4 in de hand bij lokale geldverstrekkers toch een lagere rente had weten te bedwingen.

Overigens is MyC4 er niet voor de mensen die het moeilijk hebben, maar voor de ondernemers. Mensen met een eigen bedrijf die uit willen breiden. Het zijn vaak winkeltjes, productiebedrijfjes, tuinmannen, restaurants, hotels, internetcafe's etc.

_________________
www.MyC4.com eradicate poverty by investing in African Businesses and even get a return on your investment!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2009 9:48 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2008 6:32 pm
Berichten: 110
Op 30.10.2008 heb ik €100,- geinvesteerd op MyC4.

Het resultaat voor 2008:

Interest earned after taxes: €0.37

De tussenstand voor 2009 (25 feb):

Amount uploaded LESS amount withdrawn: €0.00
Available on My Account, end of period: €11.50
Pending bids, end of period: €0.00
Outstanding principal, end of period: €90.27
Interest earned after taxes: €1.39
Taxes paid on interest: €0.24

Late Repayments, end of period: 1.98%
Defaulted principal: 0.00
Total Gains/Losses on Currency Exchange, Kenya: €-0.57
Total Gains/Losses on Currency Exchange, Uganda: €-0.29
Total Gains/Losses on Currency Exchange: €-0.86
Total Currency Exchange Gains/Losses on Principal: € -0.74
Total Currency Exchange Gains/Losses on Interest: € -0.12

_________________
www.MyC4.com eradicate poverty by investing in African Businesses and even get a return on your investment!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 27 feb 2009 2:37 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Dit bericht is verwijderd door schuiver op 23 juni 2011.


Laatst bijgewerkt door schuiver op do 23 jun 2011 6:49 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2009 8:18 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2008 6:32 pm
Berichten: 110
Kreeg vandaag een mail van MYC4 over een aantal veranderingen, waaronder deze, de maximale rente die je kan vragen is omhoog gegaan:

Citaat:
* The maximum interest rate you can ask for when you bid is raised from
25 to 50 percent. This doesn’t mean that the borrowers will get to pay
a higher interest – their max interest rate is still determined together
with the Provider, and if the loan is not funded at or below this max,
it will not be disbursed. Changing the max bid interest rate to 50 will,
however, creates space for a wider differentiation of investor types
so that MYC4 to a higher extend targets commercial investors as well
as social investors.

* From now on, we are operating with the following definition of loans:

Micro loan: EUR <2,000
Small loan: EUR >2,000 and <10,000
Medium loan: EUR <10,000 and <50,000
Large loan: EUR <50,000

_________________
www.MyC4.com eradicate poverty by investing in African Businesses and even get a return on your investment!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 05 maart 2011 2:07 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Ter aanvulling op deze discussie, vond ik vandaag het volgende artikel.
Er wordt natuurlijk verschillend over gedacht, hetgeen ook blijkt uit dit artikel.
Wel interessant is het om te zien, hoe beoordelingen veranderen, in de loop der tijd.

Zie:

http://www.tijd.be/artikel/.9029407?utm ... rect&ckc=1


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 08 maart 2011 6:47 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
N.a.v. het vorige artikel is er een uitspraak geweest.
Zie voor de update:

http://www.nu.nl/economie/2463052/ontsl ... recht.html


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO