Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 9:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 05 okt 2012 1:02 pm 
Stuiver

Geregistreerd: ma 27 apr 2009 2:57 pm
Berichten: 50
Wat als de eurozone uit mekaar valt en we weer een andere munteenheid gaan gebruiken?
Momenteel garandeert het Deposito Garantie Stelsel tot € 100.000 per rekeninghouder.
Dat bedrag zou dan in die situatie zomaar flink naar beneden kunnen worden bijgesteld.
Spreiding van spaargeld lijkt mij op dit moment dus héél belangrijk!!!

Ook is het trouwens niet zo, dat als men op dit moment een spaardeposito opent, en de bank gaat in de toekomst failliet, dat men dan maximaal € 100.000 krijgt vergoed, in het geval het bedrag dat het deposito garantiestelsel vergoed op het moment van faillissement van de betreffende bank is verlaagd naar bijvoorbeeld € 50.000.
Met ander woorden de datum van opening van een spaardeposito is dus niet van belang voor de hoogte van het bedrag dat wordt vergoed op het moment dat een bank failliet gaat!!!

Nogmaals, spaargeld spreiden over meerdere deposito's bij meerdere banken is dus héél belangrijk.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 05 okt 2012 6:23 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Wat zegt een bedrag?
Als de banken hier echt omvallen kan men het DGS dan nog wel omslaan op andere banken. Bij 38.000 kon dat al niet meer, dus zou het met een hoger bedrag pp / pb wel kunnen?

Gaat u rustig slaepen, de regering waakt over u. Prettig weekend allemaal :)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 05 okt 2012 6:28 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
Met inflatie en geldpersen is alles te bekostigen!
De vraag is alleen of je er per saldo wat mee op schiet.

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 05 okt 2012 10:17 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
@Vincent:

Hoe meer je de geldpersen aan zet hoe groter je in de problemen komt. Kijk maar naar Duitsland na de 1e wereldoorlog ten tijde van de Weimar republiek:

Hier een interessant stukje

In dit stukje staat dat men op een gegeven moment geen geld mocht omwisselen voor buitenlands geld om speculatie te verhinderen. Ook dwong men de bevolking om genoegen te nemen met een lage rente. Dat laatst komt nu heel bekend voor.
En het meeste enge is het laatste gedeelte van het verhaal...

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 06 okt 2012 10:14 am 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1203
Een bericht vandaag in de Telegraaf , interview door de heer Knot de directeur van de Nederlandse Bank.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/13040870/__Knot_positief_over_aanpak_eurocrisis__.html

Hij is positief over de aanpak over de eurocrisis. Meer een bericht om te gemoederen kalm te houden, ik geloof eerder dat het ergste van de crisis in Nederland nog moet komen. Zeker met alle 'bezuinigingsmaatregelen' lees belastingverhogingen,die door de nieuwe combinatie VVD + PVDA genomen worden op dit moment.

De euro crisis die momenteel heerst zal nog wel even voortduren, ondertussen treedt er geldontwaarding op en wordt de spaarder extra gepakt door een onwerkelijk lage rente gestuurd door de ECB.

Mijn voorgevoel zegt dat men binnen niet al te lange termijn de limiet voor het garanderen voor een deposito gaat verlagen richting 50.000 euro, dit om de banken en overheden meer lucht te geven.

@Piggy , een interessant verhaal met helaas benauwend veel overeenkomsten hier en daar, alleen de hyperinflatie mist nog en het waardeloos worden van een valuta.
Ik heb nog een aantal oude Reichsmark miljoenen papieren biljetten in bezit gehad als verzamelingsobject.
Als ik deze naast de huidige euro biljetten zou leggen bekruipt me hetzelfde gevoel van waardeloos papier, de Nederlandse gulden van vroeger leek mij betrouwbaarder.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 06 okt 2012 1:01 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
@Matrijn
De Reichsmark biljetten met ettelijke miljoenen erop heb ik helaas niet in handen gehad, de lagere biljetten waren iets minder dramatisch maar maakten ook indruk op me. Het bijbehorende nikkelgeld voelt ook triest aan. Als ik naar de euro's kijk bekruipt mij ook het gevoel van nietszeggend nutteloos papier en monopoly geld. Omdat bij de invoering afgesproken is dat er geen één euro is en ieder euroland nog steeds zijn eigen euro's heeft (eerste letter van het serienummer) kijk ik heel meewarig naar met name sommige euro biljetten.

De nederlandse gulden van vroeger was beter. Probeer tegenwoordig maar een zilveren gulden of zilveren rijksdaalder te kopen. Dan zie je wat inflatie is. Als ik mijn zilvergeld gehouden had dan had ipv het op de bank te zetten dan had dat geen verschil gemaakt in waarde. Hoewel: zilvergeld voelt beter aan dan de monopolygeld euro's van nu.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 06 okt 2012 1:03 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Wat de berichten van Piggy en Martijn aantonen is struisvogelpolitiek. Het verhaal van de kleren van de keizer. Als u die artikelen niet leest bent u niet voorgelicht en als u ze gelezen heeft bent u goed voorgelogen. Als de vos begint te preken moet de boer op zijn kippen passen.

Vanaf het eerste moment af aan worden wij voorgelogen. Minister De Jager loog over Griekenland: garantstellingen ksten niets (je risico en eigen rente stijgt en de garanties moesten ook nog betaald worden), Rente lenen aan Griekenland is een goede investering (derente werd verlaagd en de schuld zelf werd grotendeels kwijtgescholden), wij doen niets het is de ECB (welke rekening wij als belastingbetalers gewoon zelf mogen betalen).

Vermeend en vd Ploeg worden van stal gehaald met praatjes dat de hypotheekrente afgeschaft moet worden. Wat ze niet zeggen is dat bij hun PvdA beleid er een risico op een gierende ontstaat waardoor de banken straks met waardeloos geinflateerd geld terugbetaald worden. En het één EU volk, één EU rijk één euro plan kan niet doorgan als wij nog een hypotheekrenteaftrek of een spaarstelsel vor pensioenen hebben, dus die moeten van hen weg.

Het erge is dat Nederlanders met hun "tactisch stemmen" het verkeerde signaal afgegeven hebben door de verkerde partijen in het zadel te helpen. Geen euro meer naar griekenland? We zullen het zien want we worden al klaargestoomd.

Het DGS was maximaal 38.000 euro (20.000 + 90% van 20.000 tot 40.000). Bij de verhoging naar 100.000 klaagden de banken dat het voor hen onmogelijk is dat te financieren via een omslagstelsel. Het DGS werd 100.000 maar een goede regeling is er bij mijn weten nooit gekomen. De banken argumenteerden dat de staat uitbetaling van de 100.000 ook niet kan garanderen.

Deze lange aanloop is noodzakelijk om aan te tonen dat het allemaal blufpoker is. Men (politiek, DNB, banksters) verwacht zich naar de gewenste uitkomst te kunnen bluffen. Tot de laatste snik zal men dat volhouden.

Conclusie: Er is geen DGS als het er op aankomt. De vraag is hoe het eindigt en of we het kunnen zien aankomen en ons geld tijdig naar "veilige havens" kunnen sluizen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 06 okt 2012 2:39 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Ik denk dat men er alles aan zal doen om de inflatie te beteugelen, of in ieder geval om hyperinflatie te voorkomen. Ik geloof niet in hogere rentes voor ons, zoals ik al jaren verkondig, maar velen roepen dat het wachten is op 8-10%. Ik ben blij met m'n 4-6% maar het enige gevaar is dat het buigen overgaat in barsten, en je dan niet vrij bij je geld kan, om het bijvoorbeeld om te zetten in andere valuta. Dat laatste gaat denk ik veel gemakkelijker dan in de dertiger jaren, dus men kijkt hopelijk wel uit voor al te hoge inflatie. Griekenland, is en blijft een bodemloze put, maar Rutte heeft gesproken, voor wat het waard is. Het hele stemmen is een poppenkast, want linksom of rechtsom, we gaan allemaal betalen voor wat anderen veroorzaakt hebben. Dus bezuinigen moeten ze allemaal, aangezien het openzetten van de geldkraan volgens mij de slechtste optie is. Het garantiestelsel is een verhaal apart en een zoethoudertje, want het zal onvoldoende blijken als de banken als dominostenen gaan vallen, omdat mensen hun geld willen omzetten. Als spaarder moet je denk ik gewoon spreiden in de ruimste zin van het woord, zodat je niet als eerste in de problemen komt, zodra het misgaat.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 06 okt 2012 3:02 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
@ Henrid ik volg je op de meeste punten. Die zijn ook niet strijdig met wat ik schreef. Echter volg ik je niet op het punt inflatie. Historisch gezien komt inflatie eerst langzaam en dan snel.

Waarschijnlijk in combinatie met allerlei andere nare maatregelen om ons bezit en bestedingsvrijheid van onze tegoeden te nihileren. Het einde gaat altijd gepaard met mega inflatie.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 06 okt 2012 3:16 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Ik heb geen kennis/ervaring met hoe inflatie zich ontwikkelt. De rentes zijn (net als alles in het leven) een golfbeweging, eventueel als onderdeel van een grotere/langere conjunctuur. Ik ben alleen bang dat hyperinflatie gepaard zal gaan met geweldsconflicten binnen Europa of op kleinere schaal in burgeroorlogen. Als het kan, wil men dat toch voorkomen? Dan nog, waar staat in de wet beschreven, dat spaarrentes de inflatie moeten volgen, en wie zegt mij dat ik van banken (!) een gelijkwaardige rente ga krijgen bij hoge inflatie? Daarom zet(te) ik lang vast, nu het nog kan (kon) tegen acceptabele rente, en dat je zegt dat de mega inflatie pas laat echt op gang komt, hoop ik dat het grootste gedeelte tegen die tijd wel weer vrij is gevallen :| (het beste zou zijn dat iedereen die veel geld heeft, het lekker gaat uitgeven, maar ja)

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 06 okt 2012 8:11 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
@Henrid:

Bij het CBS kan je de inflatiecijfers van Nederland vinden vanaf 1900 tot heden. Hoogste cijfer is 15% (!) inflatie in 1945. Deflatie komt ook voor zelfs tot -13,4% (!).
Hyperinflatie is er niet geweest vanaf 1900, geen idee of dit hiervoor wel was.

In Argentinie was er in de jaren 90 ook een inflatie van maar liefst bijna 3000% !!!

Nederlandse gulden bankbiljetten waren trouwens van zeer goede kwaliteit, dat kan je van de euro monopoly geld niet zeggen. Verder heb ik nooit begrepen waarom euro biljetten die meer waarde hebben groter zijn dan de kleinere. Het formaat van 20 euro en groter vind ik niet prettig. 50 euro is al te groot voor mijn (oude) portemonnai, het biljet steekt iets uit waardoor ze sneller slijten.

De huidige EU politiek m.b.t. de overheidsfinancieringen en de euro lijkt mij niet gezond. Griekenland komt eind november dit jaar weer in geldnood. Zou 21-12-2012 dan staan voor het einde van de euro (i.p.v. het einde van de (financiële) wereld)??

In worste case scenario is het mogelijk dat er inderdaad geen DGS zal zijn en dat er 1 of meerdere banken zullen omvallen. De vraag is of spreiden van geld over meerdere banken wel de oplossing is. Het is ook mogelijk dat men banken niet om laat vallen maar dat er een zeer hoge inflatie of zelfs hyperinflatie zal toeslaan waardoor je geld alsnog minder tot niks waard zal worden. Investeren in edelmetalen, aandelen, beleggingenfondsen en dergelijk bieden dan mogelijk veilige havens.

Verder begrijp ik niet dat Griekenland de euro mocht invoeren. Griekenland had altijd al een hoge inflatie van rond iets boven de 10%. Ze inflatie is gemanipuleerd gaan zakken net voor de invoering van de euro. De EU doet nu eigenlijk hetzelfde als Griekenland voor de invoering van de euro: manipulatie van cijfers.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 28 aug 2015 6:11 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3931
Citaat:
Het nieuwe depositogarantiestelsel, waarbij banken vooraf geld inleggen voor de kosten van een faillissement of redding van een bank, gaat later van start dan gepland. Het noodfonds wordt bovendien een stuk kleiner van omvang...

...De lancering van een ‘voorgefinancierd’ depositogarantiestelsel werd in 2013 ook al uitgesteld...

...Jammer is wel dat voor de beoogde extra garantie de deadline van begin juli ook is gemist. Uitgangspunt is dat particuliere spaarders zonder risico tijdelijk méér dan een ton bij een bank moeten kunnen stallen, als zij bijvoorbeeld net hun huis hebben verkocht...


Consumentenbond

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO