Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 27 apr 2024 4:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 16 okt 2012 8:16 pm 
Kwartje

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:36 pm
Berichten: 480
Als je de Rabobank economen mag geloven, blijven we de komende 10 jaar stil staan, misschien wel een Japans model.
Dan is het misschien nog niet zo verkeerd om je geld voor 10 jaar vast te zetten bij Centraal Beheer.
Ook ik zie de komende tijd de rentes echt niet omhoog schieten, en bij CB kun je van een deposito ook af met een boeterente.

Op het moment is bij mij de stelregel, minimaal 4% rente voor een langlopende deposito, maar je moet er wel op een schappelijke manier van afkunnen, anders maar iets korter vastzetten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 17 okt 2012 10:03 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Dat 'Japan Scenario' spookt mij ook al jaren door het hoofd. Het hoeft niet, maar kán wel.
Ik acht de kans veel groter dan al die paniekscenario's die rondgaan over hyperinflatie en stagflatie.
Lang vastzetten (met overtollig geld), levert in ieder geval direct extra rendement op.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 17 okt 2012 12:39 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
@obligataire Idem...
Uit Re: ATB Rentewijziging per 8 oktober 2012
piet_pecunia schreef:
....Ik vrees dat dit nog heeeel lang door kan etteren.... Heel anders maar een indicatie van de rente is Japan. Al meer dan 20 jaar op ±0. Ik heb geen flauw idee maar het zou zo maar kunnen dat we daar over 5 jaar ook (nog) zitten..... Had ik het dan nu maar 10 jaar vastgezet i.p.v. 2 of 3....

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 17 okt 2012 2:00 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
De raboeconomen geloven? Die begin 2008 riepen dat de huizenprijzen voorlopig nog blijven stijgen?? Hou toch op.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 17 okt 2012 2:02 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Ik geloof ook niet in hyperinflatie, men kijkt wel uit, en het huidige klimaat gaat volgens mij nog heel lang doorsudderen, met rente richting nul. M'n gemiddelde rente ligt nog steeds tegen de 5% en alles boven de 4% durf ik rustig vast te leggen. Valt de boel overhoop, nou dan komt het toch lekker vrij via het DGS, maar dan heb je intussen wel de rente genoten. Is het DGS ook niet meer voldoende, dan zijn we sowieso allemaal de klos, dus geniet ook van je geld, zolang het nog kan...

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 17 okt 2012 2:17 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3719
Als het DGS niet uitkeerd dat zijn de spaarders de klos, niet de mensen die aandelen/beleggingsfondsen/edel metalen aangekocht hebben.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 17 okt 2012 2:53 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
In de situatie dat DGS niet meer uitkeert (big trouble!) kun je met aandelen ook het toilet behangen. Dan hebben alleen goud, conservenblikken en handwapens nog waarde.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 17 okt 2012 7:58 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3719
Ben ik het niet mee eens. Met aandelen en/of beleggingsfondsen bezit je een gedeelte van een bedrijf. Mogelijk dat een aantal bedrijven over hun kop gaan, maar er zullen er ook genoeg overleven. En de eigenaren willen allen een boterham op tafel. Dus ze zullen blijven produceren.
Kijk maar eens naar Duitsland na de 1e wereldoorlog. Je had karren Deutsche Reichsmark nodig om wat te kunnen kopen. De gene met spaargeld was flink de klos. De mensen die loon kregen gaven dit ook meteen weer uit, want het geld werd steeds minder waard.
Mensen die toen belegden zagen de waarde van hun aandelen in Reichsmark flink stijgen, soms harder dan de inflatie.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 17 okt 2012 8:26 pm 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1204
Mod edit: om dit topic uiteindelijk ook niet in "op de bank" te doen belanden is deze inzending, welke voornamelijk over beleggen gaat, verwijderd.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 okt 2012 9:05 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Piggy schreef:
Ben ik het niet mee eens. Met aandelen en/of beleggingsfondsen bezit je een gedeelte van een bedrijf.


Totdat er een 'aandelenverwaterende' emissie wordt gedaan om nieuw kapitaal aan te trekken. Of de overheid besluit om jouw bedrijf te nationaliseren.
En zo kan ik nog wel wat voorbeelden noemen. Het is niet zo simpel als jij het voorstelt. Aandeelhouders verschaffen risicodragend kapitaal. Dat heet niet voor niets zo......

Dat zijn zaken waar een spaarder in ieder geval nog uit de wind wordt gehouden.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 okt 2012 1:19 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3719
Dat is mogelijk, maar tot nu toe is het onmogelijk gebleken dat in de gehele wereld vele bedrijven tegelijk failliet gaan laat staan allemaal tegelijk failliet gaan (er dan vanuit gaande dat je gespreid belegt hebt).
Met spaargeld is wel gebleken dat het dankzij hyperinflatie zoals in Duitsland na de 1e wereldoorlog en recent in Zwimbabwe je spaargeld als sneeuw in de zon verdwijnt.

De kans voor hyperinflatie acht ik voor de euro klein, wel acht ik dat er de mogelijkheid dat de euro in waarde kan dalen. In worste case flink (50% van de waarde nu).

Beleggen in diverse aandelen over meerdere landen kan je enigszins vergelijken met het investeren in verschillende valuta. Het is nagenoeg onmogelijk dat alle valuata's alleen nog als wc-papier kan worden gebruikt. Dat zou alleen mogelijk zijn als er een wereldwijde catastrofale ramp gebeurd zoals een nucleaire oorlog, de wereld word gebombardeerd door een meteorietenregen of iets dergelijks. Maar dan zijn aandelen ook waardeloos.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 okt 2012 1:53 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
@Obligataire,
Ik vindt dat je een bijzonder interessant punt aanroert. Het zou inderdaad niet bij elk scenario een automatisme zijn dat aandelen stijgen. Bij een aandelen verwatering speelt de uitgiftekoers een belangrijke rol evenals de mutatie van het risico (de beta) die het rendement dan compenseert binnen een bepaalde bandbreedte van verwatering.

zou je iets meer kunnen toelichten in welk soort scenario's je welke mutaties verwacht?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 okt 2012 2:11 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
In mijn ervaring, duiken de koersen al naar beneden, als er alleen nog maar een gerucht de ronde doet van een naderende aandelenemissie.
Op het moment dat die er daadwerkelijk komt, duiken ze meestal nog een keer..........
Het gevolg van die waardedaling is dat er een enorm groot aantal stukken geplaatst moet worden om het beoogde bedrag op te halen uit de markt.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 okt 2012 2:41 pm 
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 dec 2010 8:59 am
Berichten: 291
Nogmaals een -en tevens laatste- verzoek mij niet telkens een keus te laten maken tussen het verplaatsen naar "op de bank", of met de botte bijl dan maar inzendingen te verwijderen of in te korten.
Persoonlijk zou ik het jammer vinden dat een interessant onderwerp bijv. achter een inlog zou verdwijnen, terwijl het m.i. een vraag is waarop veel mensen een antwoord proberen te vinden. Ook vluchtige bezoekers, welke eerst een account zouden moeten aanmaken alvorens toegang te krijgen tot de discussie, indien een onderwerp naar "op de bank" verplaatst is.
Nog los van het feit dat men zelfs veelal niet eens op de hoogte is dat een dergelijke discussie bestaat.
Bvd.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 18 okt 2012 3:13 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3719
Weer op-topic:

Hier een interessante grafiek van de historische rente van de staatsleningen van 1991 t/m nu en de 12 maands euribor.

Hier een link naar spaarbaak over hun uitspraken voor 2012 en de toekomst.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO