Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 7:37 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 29 sep 2012 8:37 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
De spaarrente op zowel vrij opneembare spaarrekeningen als deposito's is gedaald. Er is een schuldencrisis met grote problemen in landen als Spanje en Griekenland. Mogelijk is inflatie op komst (Rabo noemt recent 4%), maar dat hoor ik al langer.

Gaat de spaarrente dalen en stijgen? Met hoeveel en wanneer?

Wat nu te doen met spaargeld?

Kiezen voor korte of langlopende deposito's, of switchen naar bijv. vastrentende obligaties met een vaste coupon geven en op een bepaalde datum aflossen?

Wat is wijsheid?

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2012 12:25 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Wat wijsheid is weet niemand want anders zouden we met onze privé jets naar de bahama's om daar longdrinks te drinken.

Of de inflatie en vervolgens rente gaan stijgen of het hele financiële systeem klapt.
Momenteel is men bezig de rentes kunstmatig laag te houden omdat ander diverse landen failliet gaan. Daardoor zijn ook de spaarrentes laag. De spanning in het financiële systeem stijgt daardoor want manipuleren en geld creeren gaat niet oneindig goed.

Het probleem is dat je in onzekere tijden liquide moet zijn en je geld niet vast moet zetten. Aan de ander kant is het riskant geld te hebben als het monetaire systeem klapt. Ik vindt het daarom momenteel lastig een richting te kiezen.

Ik zou in ieder geval geen langlopende deposit's nemen. Hoogsens kortlopende.
Bedrijfsobligaties dalen in koers als de rente stijgt. Als je inflatie verwacht (wat is de prognose van de Rabobank?) moet je oppassen met obligaties.
Aandelen die dividend uitkeren kan. Maar welk bedrijf kan als het slechter gaat nog dividend uitkeren en gaat niet failliet?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2012 11:55 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Het is wel wijsheid om dit topic op de bank te plaatsen, want dit is geen nieuws meer he :wink:

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2012 12:26 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
Ik zou zo kort mogelijk vast zetten (1/2 jaar), tegen zo'n hoog mogelijke rente.

BV bij LPB

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2012 9:08 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
Het ziet er somber uit met de vooruitzichten. Ik moet nog maar zien of volgend jaar de rente niet verder gedaald is en wanneer de rente weer gaat stijgen? Nogmaals wat is wijsheid?

Geld vrijgekomen van één jarig deposito bij Leaseplan. Denk nu aan...
...Twee jaar vast tegen 3,3% bij Leaseplan? Of toch maar één jaar 3,2%? Of...

...Weet dat er vastrentende obligaties zijn van solide bedrijven die aflossen op de einddatum? Bijv. 4 tot 6% rente met een looptijd van 3 jaar. Maar banken willen mij hierin niet adviseren en mij liever tot hun huisfondsen verleiden.

...Rabo Ledencertificaten hebben ook mijn aandacht. Zitten wat haken en ogen aan, maar hebben momenteel een aantrekkelijke aankoopkoers en bieden op jaarbasis minimaal 5%. Of ING 8%? Beide achtergesteld.

Ben benieuwd hoe jullie mede forumleden denken over bovengenoemde opties of wellicht betere alternatieven hebben?

Waar brengen jullie momenteel je vrijgevallen spaargelden van bijv. Leaseplan onder?

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2012 8:27 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 531
Ik ben huiverig voor achtergestelde certificaten, alhoewel ze bij een grote systeembank waarschijnlijk nog wel redelijk veilig zullen zijn. Ik heb de vrijgevallen 1-jaars LPB gewoon weer voor 1 jaar bij LPB vastgezet. Helaas maar tegen 3,2%, maar da's beter dan niks.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2012 10:09 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 okt 2008 9:53 am
Berichten: 293
ErikVries schreef:

Wat is wijsheid?


Dat is voor een ieder weer anders. Hoeveel risico wil je lopen en tegen welk minimaal rendement? Ik denk dat je dat eerst op een rijtje moet zetten. Een "hoog" rendement tegen weinig of geen risico is een utopie.

Als je in bedrijfsobligaties wilt gaan, zijn die van de opkomende markten misschien wel een optie.
RTL Z heeft er in mei een mooi stukje over geschreven. Er zijn echter wel valuta risico's aan verbonden.

http://www.rtl.nl/components/financien/ ... kelijk.xml

ANB Amro en ING bieden ook fondsen in bedrijfsobligaties van de opkomende markten aan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2012 8:44 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
@ErikVries

In het verleden heb ik een lans gebroken voor de ING 8%. Dat is me niet altijd in dank afgenomen.

Kijk ook eens op oblis.be
Misschien zit daar iets van jouw gading bij.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2012 9:38 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Risico hoort gecompenseerd te worden door extra rendement. Momenteel gebeurt dat niet voldoende en er zijn heel logische krachten die daar voor zorgen.

Pas dus op met hoog rendement en zeker met achtergestelde vorderingen in de bankindustrie die op omvallen staat. Als het risico uitkomt en je je geld kwijt bent dan is het zuur.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 02 okt 2012 6:56 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
De beurs is momenteel meer dan 20% overgewaardeerd las ik in het nieuws. Raboledencertificaten brengen het risico met zich mee dat Rabobank van de toezichthouder DNB de rentecoupon mogelijk niet meer mag uitkeren met verder koersverlies tot gevolg. Wellicht is een 2-jarig deposito bij Leaseplan momenteel zo gek nog niet. Verwacht eerlijk gezegd ook niet dat de rente veel eerder zal gaan stijgen.

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 02 okt 2012 9:09 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
@ErikVries;
Wie is je bron voor de 20% overwaardering van de beurs.

http://www.telegraaf.nl/dft/goeroes/bas ... gen__.html
Deze rente gaat binnenkort aanzienlijk stijgen neem ik met een korrel zout want wat is binnenkort


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 02 okt 2012 9:31 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
ErikVries schreef:
Wat is wijsheid?[/color]


Dat is voor iedereen verschillend. Hier mijn idee:

1. Hou een bepaald bedrag beschikbaar op een opneembare spaarrekening voor noodgevallen. Voor iedereen is dit een ander bedrag maar ik denk dat je hier het beste minimaal 5.000 euro op moet hebben staan (en het liefst verdeeld over meerdere banken i.v.m. eventuele faillissement).

2. Zet een gedeelte van je geld vast voor een korte periode in deposito's. Maximaal 1 jaar.

3. Zet een gedeelte van je geld in obligaties

4. Zet een gedeelte van je geld in diverse beleggingsfondsen. Hou deze in de gaten. Indien een fonds meer dan 5% daalt en een duidelijk dalende beweging maakt verminder dan je positie hier in.

5. Zet een gedeelte van je geld in op goud (zilver of platina kan ook).

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 16 okt 2012 7:31 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
Opnieuw bereiken mij berichten dat ons financieel systeem op instorten staat. Deze keer niet in 2012, maar nu in 2013?!

Burgers zouden voor de gek worden gehouden.

Hyperinflatie is in aantocht waardoor zelfs een brood onbetaalbaar dreigt te worden.

Er wordt gesproken over de val van de dollar en euro in combinatie met de invoering van een nieuwe wereldmunt.

De EU zou een belastingheffing willen invoeren over contant geld.

Bronnen:
http://www.infowars.com/lindsey-william ... -revealed/\
http://info.kopp-verlag.de/hintergruend ... 6E557F5A71


In hoeverre zijn forumleden hiervan op de hoogte en wat is hun visie?
En wat nu te doen met spaargeld?

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 16 okt 2012 7:49 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Ja hoor goeroes, alles wordt anders....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 16 okt 2012 7:55 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Wijsheid is, jezelf niet gek laten maken door allerlei fantasten op internet :wink:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO