Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 12:28 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 28 jun 2008 5:43 pm 
Kwartje

Geregistreerd: za 28 jun 2008 5:35 pm
Berichten: 425
Een vraagje aangaande sparen in het buitenland.

Vroeger was het erg interessant om je geld bijvoorbeeld in Luxemburg neer te zetten.
De rente was er in vergelijking een stuk hoger, bovendien is er een bankgeheim van toepassing waardoor geld weggezet kan/kon worden zonder dat hierover belasting wordt betaald.

Met name voor de rente ben ik eens gaan snuffelen in het buitenland.
En nou blijkt bijvoorbeeld zelfs in Duitsland de rente op een spaarrekening waarbij het geld vrij op neembaar is, al 6 procent te zijn.

Stel dat de bank aldaar het accepteert, omdat men bijvoorbeeld geen vestiging heeft in Nederland, zijn er dan nog zaken waar je rekening mee moet houden?
Of gelden dezelfde regels (behalve uiteraard de Ned. Bankgarantie) en kan je dus rekening houden met 6 procent minus de standaard 1.2% ?

Jan


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 28 jun 2008 5:52 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Moneymaker schreef:
Stel dat de bank aldaar het accepteert, omdat men bijvoorbeeld geen vestiging heeft in Nederland, zijn er dan nog zaken waar je rekening mee moet houden?
Of gelden dezelfde regels (behalve uiteraard de Ned. Bankgarantie) en kan je dus rekening houden met 6 procent minus de standaard 1.2% ?
Duitsland kent een voorheffing op rente, maar die is met de nederlandse fiscus te verrekenen voor zover ik weet. Duitsland licht de nederlandse fiscus in over de aangehouden (spaar)rekening en het saldo valt dus onder de nederlandse VRB.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 jun 2008 6:17 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Ik weet niet hoe het in Duitsland zit, maar in Belgie heb je als Nederlander niet te maken met de Belgische roerende voorheffing en Luxemburg heeft helemaal geen bronbelasting. Wel heb je in beide landen te maken met de Europese Spaarrichtlijn. Dit houdt in dat je kunt kiezen tussen uitwisseling van gegevens( met de Nederlandse belastingdienst) of voor de Europese bronbelasting (per 1 juli 20% over de ontvangen rente). Deze bronbelasting kun je verrekenen in je belastingaangifte.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 jun 2008 6:33 pm 
Kwartje

Geregistreerd: za 28 jun 2008 5:35 pm
Berichten: 425
Bij uitwisseling van gegevens wordt er dus geen belasting geheven in het land waar het geld op de rekening staat, in het andere geval kan je de volledige 20% bronbelasting verrekenen?

Komt er dan dus op neer dat, mits de bank je als spaarder accepteert, er geen bijkomende kosten/ belastingen oid zijn en je dus met de volle rente kunt rekenen/ vergelijken?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 jun 2008 6:50 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Voor wat betreft Belgie en Luxemburg is je conclusie juist, hoe het precies in Duitsland is geregeld weet ik niet. Maar als je een evt Duitse voorheffing ook volledig kan verrekenen geldt in principe hetzelfde.
Het zou belastingtechnisch dus niet mogen uitmaken waar je spaart.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 29 jun 2008 12:10 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Moneymaker schreef:
mits de bank je als spaarder accepteert


En dat is denk ik het grootste probleem, veel banken doen moeilijk als je niet in "hun" land een adres hebt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jul 2008 11:47 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 apr 2008 11:11 am
Berichten: 918
De meeste banken in de EU eisen dat je inwoner bent van het land waar de bank is gevestigd om hun produkten te betrekken.

Wie weet of dit wel geoorloofd is gezien het het vrije verkeer van goederen en diensten in de EU? Is daar een uitzondering op voor banken?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jul 2008 1:56 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 05 jul 2008 9:52 pm
Berichten: 134
volgens mij valt het eerder onder discrimininatie als je klanten wegens hun woonadres afwijst.

Op zich leuk eens het uit te proberen :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jul 2008 2:28 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 11:04 am
Berichten: 12
bbqonfire schreef:
volgens mij valt het eerder onder discrimininatie als je klanten wegens hun woonadres afwijst.

Op zich leuk eens het uit te proberen :lol:


Dan weet je zeker niet hoe bijv. een creditcheck van o.a. telecombedrijven werkt.
Die doen -zelfs binnen ons eigen land- bijna niets anders dan afwijzen puur vanwege het woonadres of buurt.
Dat mogen ze doen, omdat het geen monopolisten zijn.
Met banken en verzekeringsmaatschappijen is dat m.i. precies zo.

Het resultaat van dat 'uitproberen' zal je denk ik vies tegenvallen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jul 2008 4:52 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: di 24 jun 2008 7:33 pm
Berichten: 206
bbqonfire schreef:
Op zich leuk eens het uit te proberen :lol:


Ik heb een bankrekening (dus een échte zogenaamde current account vergelijkbaar met betaalrekening) in de UK, omdat ik gewoon regelmatig in Londen ben. Het gaat echter niet zonder slag of stoot. Al meerdere malen heb ik telefoon gehad dat enkele accounts zouden worden gesloten omdat ik geen UK resident ben. Keer op keer, ook als ik dan weer eens een filiaal bezoek, vertel ik ze dat in de reglementen non-UK residents echt niet worden uitgesloten. Met als gevolg dat ze het zelf gewoon ook niet meer weten. Bankmedewerkers kennen hun eigen regels gewoon vaak niet, omdat het niet gebruikelijk is dat buitenlanders een rekening komen openen. Het valt mij iig zwaar tegen hoe slecht de kennis is. Het kan niet anders dan dat volgens de regels van de meeste banken gewoon bepaalde accounts beschikbaar zijn, maar ik hou er ook rekening mee dat binnenkort gewoon 1 of andere pennenlikker daar op kantoor gewoon even al mn accounts sluit omdat ie niet beter weet. Het blijft een beetje tricky dus.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jul 2008 5:27 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 05 jul 2008 9:52 pm
Berichten: 134
Euro pa schreef:
bbqonfire schreef:
volgens mij valt het eerder onder discrimininatie als je klanten wegens hun woonadres afwijst.

Op zich leuk eens het uit te proberen :lol:


Dan weet je zeker niet hoe bijv. een creditcheck van o.a. telecombedrijven werkt.
Die doen -zelfs binnen ons eigen land- bijna niets anders dan afwijzen puur vanwege het woonadres of buurt.
Dat mogen ze doen, omdat het geen monopolisten zijn.
Met banken en verzekeringsmaatschappijen is dat m.i. precies zo.

Het resultaat van dat 'uitproberen' zal je denk ik vies tegenvallen.

Wat heeft een creditcheck er mee te maken :?:

Ik kom geld brengen, hoor.

(maar het is natuurlijk wel lastig in een andere taal, etcetera)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jul 2008 6:00 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 11:04 am
Berichten: 12
bbqonfire schreef:
Wat heeft een creditcheck er mee te maken :?:

Ik kom geld brengen, hoor.


Ik ging misschien iets te snel voor je.
Het diende slechts als voorbeeld dat geen enkel bedrijf VERPLICHT is zaken te doen met iedereen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 jul 2008 11:39 am 
Kwartje

Geregistreerd: za 28 jun 2008 5:35 pm
Berichten: 425
Nou, ben ook aan het kijken geweest naar rekeningen in het buitenland, maar volgens mij is het NIET interessant wanneer je GEEN valutarisico wilt lopen...

Er zijn idd banken in bepaalde landen buiten de eurozone die leuke rentes bieden, tot dik over de 10 procent, echter wanneer je de valuta meerekent blijkt er van die dikke 10 procent niets meer over te blijven.

Rente-niveaus van banken in onze buurlanden zitten op ongeveer hetzelfde niveau als in Nederland. Er zit hier en daar wel een paar tiende verschil in, maar vlgs mij niet zinvol om hiervoor alle moeite te gaan doen.

Mochten er nog mensen zijn die ergens in het buitenland een spaarcentje hebben staan en een bank willen adviseren, dan hoor ik het graag ;-)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 jul 2008 1:47 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: di 24 jun 2008 7:33 pm
Berichten: 206
De dollar is zojuist voor de 2e keer in de geschiedenis door de 1,60 gebroken en naar mijn inzicht zou dat deze keer best eens definitief kunnen zijn. Ik kan mijn geluk niet op aangezien ik 2 weken geleden mijn gehele arsenaal aan dollars en ponden heb verkocht tegen een toch aanmerkelijk betere koers :D En ja, het stapeltje wat hier nog in contanten ligt draai ik morgen wel door de papierversnipperaar...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 jul 2008 2:47 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 09 jun 2008 10:53 am
Berichten: 339
Woonplaats: Dekseldorp
Moneymaker schreef:
Nou, ben ook aan het kijken geweest naar rekeningen in het buitenland, maar volgens mij is het NIET interessant wanneer je GEEN valutarisico wilt lopen...

Er zijn idd banken in bepaalde landen buiten de eurozone die leuke rentes bieden, tot dik over de 10 procent, echter wanneer je de valuta meerekent blijkt er van die dikke 10 procent niets meer over te blijven.

Rente-niveaus van banken in onze buurlanden zitten op ongeveer hetzelfde niveau als in Nederland. Er zit hier en daar wel een paar tiende verschil in, maar vlgs mij niet zinvol om hiervoor alle moeite te gaan doen.

Mochten er nog mensen zijn die ergens in het buitenland een spaarcentje hebben staan en een bank willen adviseren, dan hoor ik het graag ;-)


Het schijnt dat je in de philipijnen een leuke rente kan krijgen...

Dat zou jij (moneymaker) toch moeten weten:

themoneymakers.org

(´kzou het alleen niet doen)

_________________
dek je in met goud...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO