Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu di 16 apr 2024 6:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Sparen in vreemde valuta?
Ga ik nooit aan beginnen 44%  44%  [ 19 ]
Nog niet over nagedacht maar dat ga ik nu wel doen 12%  12%  [ 5 ]
Alleen als de rente even hoog is 0%  0%  [ 0 ]
Alleen als de rente veel hoger is 14%  14%  [ 6 ]
Ja, zolang het maar onder deposito garantiestelsel valt 19%  19%  [ 8 ]
Ik spaar al in andere valuta dan euro 12%  12%  [ 5 ]
Totaal aantal stemmen : 43
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 29 jan 2012 10:43 am 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 feb 2009 8:25 pm
Berichten: 632
obligataire schreef:
Op de Tijd moet je je registreren.


zonder te registreren kan ik ze lezen :roll:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 29 jan 2012 10:49 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Misschien zijn er een paar artikelen gratis. Ik heb me daar ooit geregistreerd (2x zelfs) omdat ik veel in De Tijd lees. Ik denk dat er nu een cookie op mijn PC staat dat herkend wordt. Uiteindelijk hebben ze natuurlijk het liefst dat je betalend abonnee wordt :wink:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 03 jul 2012 11:06 am 

Geregistreerd: wo 11 jan 2012 11:59 am
Berichten: 14
Na een tijdje geleden die onderwerp te hebben geplaatst en jullie reacties hebben gelezen is het bij mij een beetje blijven liggen. Tot vorige week want toen liep ik langs het museumplein en zag ik opeens het kantoor van ICBC.

Op hun website is niet veel informatie te vinden maar de medewerker had een goed verhaal. Ik heb zijn advies ter harte genomen en een gedeelte in euri voor 6 maanden vast gezet voor 2,7%, en een behoorlijk bedrag om laten zetten in renminbi en voor een jaar vast gezet (langer bieden ze niet) voor 2,4%. De rente voor renminbi is niet zo heel hoog maar een waarde stijging lijkt aannemelijk. Ik heb me laten vertellen dat China 10% aandeel heeft in de wereldhandel maar voor nog geen 1% in Renminbi betaald wordt. Dat schijnt de Chinese overheid te steken gezien gezien de ambitie om te concurreren met de dollar.

Het totaalbedrag inclusief de omgerekende renminbi is tevens voor 100000 euro gegarandeerd door het garantiestelsel van luxemburg.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 jul 2012 9:01 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Persoonlijk vindt ik China te risicovol. Daarnaast kan de chinese overheid zonder enige rem alles doen wat ze maar wil met haar valuta en ben je veel mer dan in het westen een speelbal van de grillen van die overheid.


DagobertDuck schreef:
Het roept ook het probleem op van een risico van hypotheek versus spaargeld. Het zou wrang zijn als je hypotheekschuld blijft staan terwijl je spaargeld in waarde daalt. Hoe ging dat destijds in Duitsland?

Wat is er in het verleden gebeurd op het vlak van asymmetrie tussen schuld en spaartegoed afwaardering in diverse landen? Dat is toch wel essentieel als we gaan sparen in een ander land vanwege risicospreiding.
Heeft iemand daar een antwoord op?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 jul 2012 10:14 am 

Geregistreerd: wo 11 jan 2012 11:59 am
Berichten: 14
@ Dagobert,

Dat dacht ik eerst ook. Het blijkt dat renminbi een binnenlandse koers en een buitenlandse koers heeft. Op deze manier beschermen ze hun binnenlandse markt en schermen ze deze af van buitenlandse invloeden. Het zal vast wel wat ingewikkelder liggen maar zo is het mij in ieder geval op een begrijpelijke manier uitgelegd. Bij ICBC spaar je met de buitenlandse koers. Chinese aangelegenheden in het binnenland hebben daar dus niet direct hinder van of baat bij.

Natuurlijk snap ik dat ook de buitenlandse koers een waarde vertegenwoordigd voor China, maar als ik zo om me heen kijk qua overnames e.d. en berichtgeving van de DNB mag geloven dat Azie veel minder getroffen is door de crisis, dan lijkt mij dat China er rooskleuriger voorstaat dan Nederland en Europa.

Gezien de zwaktes van zowel de euro als de dollar lijkt het me eerder waarschijnlijk dat china daar flink gebruik van gaat maken. Je merkt het nu al met bedrijven die worden overgenomen enzo. Momenteel zie ik de renminbi als een soort joker die bij alles of niets situaties de beste kans van slagen heeft. Vandaar dat mijn gedachte is; if you can't beat them, join them. Gedeeltelijk natuurlijk, met een gepast deel van mijn geld, want mijn lasten blijven hoe dan ook in euro's en daar wil ik wel 1 op 1 blijven lopen.

Op je andere vraag heb ik geen antwoord. Wel herinner me ik een oproep (van een bank directeur? AFM?) onlangs om toch maar vooral je hypotheekschuld af te lossen. Mocht iemand toch gaan sparen in andere valuta om straks de hypotheekschuld af te lossen dan heeft het wel veel weg van een beleggingshypotheek dan heb je er volgens mij een dagtaak bij om maar op tijd uit te stappen als de koers daalt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 23 jul 2012 6:34 pm 

Geregistreerd: do 21 apr 2011 10:15 pm
Berichten: 9
Ik spaar nu al een paar jaar in vreemde valuta en ik zal dat ook blijven doen ook. Ik heb toch een redelijke meerwaarde van mijn spaargeld nu op dit moment. Ik weet dat in bepaalde periodes de verschillen verkleinden maar de opbrengst ten opzichte van hier in Europa is toch altijd meer dan positief geweest. Ik moet wel zeggen dat ik nooit vanuit hier spaar. Altijd van daar. Ik hoef dus mij geen zorgen te maken voor de omzettingskosten en de transferkosten en dat geeft mij toch al een grote back-up tegen de inflatie. Het mooie van het spaarsysteem is dat ik altijd kan bijsparen en opnemen zonder interest te verliezen van het gespaarde geld. Als ik dan zou zeggen dat ik toch maandelijks een netto% heb van tussen 7 en 8 dan vind ik dat persoonlijk niet slecht. Mijn totaal is wel maar beschermd tot 12000€ en dat is het enige minder fijne van de zaak. Maar zoals hier is spreiding daar ook gerust mogelijk.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 24 jul 2012 1:27 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 06 sep 2007 5:56 pm
Berichten: 255
mijn rijst de vraag waar doe je dit ??


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO