Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 8:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Sparen in vreemde valuta?
Ga ik nooit aan beginnen 44%  44%  [ 19 ]
Nog niet over nagedacht maar dat ga ik nu wel doen 12%  12%  [ 5 ]
Alleen als de rente even hoog is 0%  0%  [ 0 ]
Alleen als de rente veel hoger is 14%  14%  [ 6 ]
Ja, zolang het maar onder deposito garantiestelsel valt 19%  19%  [ 8 ]
Ik spaar al in andere valuta dan euro 12%  12%  [ 5 ]
Totaal aantal stemmen : 43
Auteur Bericht
 Berichttitel: Sparen in vreemde valuta
BerichtGeplaatst: wo 11 jan 2012 12:16 pm 

Geregistreerd: wo 11 jan 2012 11:59 am
Berichten: 14
Na alle perikelen rondom de euro de laatste maanden overweeg ik een spaarrekening in andere valuta aan te houden?
Enerzijds druist dat in tegen mijn principe want ik wil graag vooraf weten wat mijn opbrengst is en geen risico lopen. Anderzijds zou het me rust geven als ik weer een slecht nieuws bericht over het voortbestaan van de euro lees.

Hebben jullie hier ook wel eens over nagedacht?
Hebben jullie tips waar je kunt sparen in andere valuta?
En welke munteenheid zou een goede keuze zijn?
Wat zijn voor jullie argumenten om het juist wel of niet te doen?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 11 jan 2012 12:36 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Nu sparen door alle spanningen die de overheid veroorzaakt risico geeft en of we het willen of niet sparen ook een soort risicovol beleggen geworden is denk ik daar wel over na. Ik heb er ook posts over geschreven.

De dollar en de yen (en ook het brits pond) zou ik mijden. Als de euro meer problemen krijgt dan verwacht ik daar ook problemen.
Ik zou ook niet naar Zwitserland gaan. Die munt staat me te hoog en ik vindt ze ook niet echt veel "eigen waardes" hebben.
Zweden en Noorwegen lijken mij veel beter, qua koers en waardes (grondstoffen) die enige stabiliteit geven.
Argument tegen is taalbarrière of voorwaarden voor een hoge minimum inleg.

Fysiek goud kan ook. Veel zekerder dan iedere valuta maar tegen argument is nog veel meer dan bij Zwitserland dat de koers de afgelopen 10 jaar wel erg gestegen is en er dus ook een (heel) hoog koersrisico in kan zitten. Een paar jaar geleden vond ik het goud teveel gestegen en het koersrisico te hoog. Nu kan ik me wel voor mijn kop slaan dat ik dat verkeerd heb ingeschat. Anders had ik nu een forse koerswinst gehad. De koers en het koersrisico is nu nog hoger, dus nu twijfel ik weer en denk ik net als jij meer aan andere valuta.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 11 jan 2012 1:48 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2117
DagobertDuck schreef:
Anders had ik nu een forse koerswinst gehad.

Men kan zich ook te rijk rekenen.
Winst (of verlies) heb je pas bij verkoop!
Wanneer komt dan het moment dat je verkoopt?
Ik vermoed dat je bij een stijgende lijn er nóg meer bovenop gaat zitten en bij een dalende ben je eigenlijk al te laat.
En dan heb ik het nog niet over het risico dat je bijv. goud weer hebt ingeruild voor euro's, welke daarna eventueel flink minder waard wordt.

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 11 jan 2012 5:09 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 531
@DagobertDuck
Ik kan me hier helemaal in vinden. Toen goud op 800 euro per ounce stond heb ik getwijfeld of ik wat munten zou kopen, als "verzekering tegen hyperinflatie". alleen de regionale verkoper was relatief duur (in Brussel was goud 5% goedkoper) en verkoopt alleen via bankoverschrijving (en da's niet anoniem), maar Brussel is vanuit Friesland niet even een klein tripje... Uiteindelijk niet gedaan, omdat goud toen al in een hard stijgende lijn zat en er dus risico op een knappende bubble was. Kan me nu wel voor de kop slaan... want 50% koerswinst geeft enorm veel ruimte tegen mogelijk koersverlies.

Zwitserse Franken idem, veel te duur. De chinese munt is me te gecontroleerd door de overheid, de dollar en het pond net zo gevoelig voor de economie als de euro. Moeilijk...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 11 jan 2012 7:25 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 18 jun 2011 12:18 pm
Berichten: 58
chinese munt bij een chinese bank lijkt mij onverstandig; stel dat china een groot deel van zijn waarde in euro en dollar verliest als gevolg van monetair wanbeleid aan westerse zijde; denk je dan niet dat de chinese overheid inde verleiding komt op haar beurt een aantal tegoeden van buitenlanders met een waarde 0 te verklaren


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 11 jan 2012 7:29 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6731
Zwitserse Franken zou nog interessant kunnen zijn, ik weet alleen niet wat de % zijn in Zwitserland.

Dat is de enige munt die ik nog zou overwegen.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 11 jan 2012 7:35 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 18 jun 2011 12:18 pm
Berichten: 58
maar als het met de euro en dollar echt verkeerd gaat is geen enkele munt echt veilig; verstandig lijkt het mij dan ook niet te veel in risicovolle belegging die sparen is geworden aan te houden; beter: huis kopen ; aflossen hypotheek; en andere zaken die echt waarde hebben en ook houden; en of die waarde dan is uitgedrukt in oude en of nieuwe euro of in "koekjes" maakt mij dan minder uit


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 11 jan 2012 8:37 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 531
Ik denk dat hypotheek aflossen niet zoveel zin heeft, die is tenslotte in euro's, net als je banktegoed. Als de euro maar 1% waard is, is je hypotheek dat ook (en je huis nog steeds niet trouwens ;)). Beter is het om nu dingen te kopen die danheel duur worden, zoals drank, sigaretten, lang houdbare levensmiddelen en zo. De eerste twee om te ruilen, de laatste om zelf te gebruiken. :)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 11 jan 2012 8:44 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 18 jun 2011 12:18 pm
Berichten: 58
ik denk dat je je daarinnog wel eens in kunt vergissen; bij een hervorming van de valuta die in zo'n situatie volgt kan het spaardeel overgaan van 1000 euro in 100 nieuwe euro's en de schuld kan blijven staan in 1000 ero in 1000 nieuwe euro"s

is al eerder gebeurd bij de overgang van mark naar d mark na 2 wereldoorlog

onroerend goed als zodanig houdt zijn intrinsieke waarde; en zoals ik al eerder vermelde het maakt mij danniet uit als die valuta koekjes heet


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 12 jan 2012 2:16 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
@elsinga en @kroon snijden een belangrijk onderwerp aan. In het buitenland gelden andere wetten en mogelijkheden bij grote problemen of een valuta crisis. Zo zou ik bijvoorbeeld nooit een goudgedekte spaarvorm in de Verenigde Staten aangaan.

In het verleden zijn er landen geweest die bij problemen hun munt vervangen hebben (zoals enkele decennia geleden Duitsland). Dan loop je de kans dat je van je oorspronkelijke geld nog maar 10% terugkrijgt in valuta2.0 of 100 roepies2.0 en de rest ben je kwijt.
Helaas is hier weinig informatie over beschikbaar.

Het roept ook het probleem op van een risico van hypotheek versus spaargeld. Het zou wrang zijn als je hypotheekschuld blijft staan terwijl je spaargeld in waarde daalt. Hoe ging dat destijds in Duitsland?

Wat is er in het verleden gebeurd op het vlak van asymmetrie tussen schuld en spaartegoed afwaardering in diverse landen? Dat is toch wel essentieel als we gaan sparen in een ander land vanwege risicospreiding.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 12 jan 2012 5:57 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 18 jun 2011 12:18 pm
Berichten: 58
in vervolg op vorige bericht; daarom is het van belang als je in vreemde valuta "belegt" je dat niet zo maar overal doet; zelf vind ik de scandinavische landenredelijk betrouwbaar; maar absolute zekerheid is nooit te krijgen


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 28 jan 2012 5:17 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 feb 2009 8:25 pm
Berichten: 632
Citaat:
Chinese groep AEA wil België als uitvalbasis kiezen - 13:00 - 28 januari 2012 door Gwen Declerck
Een alliantie van 100 grote Chinese bedrijven overweegt sterk om zich op korte termijn in ons land (= België) te vestigen als uitvalsbasis voor de Europese markt. Dat is bevestigd door Feng Jun, CEO van aigo Digital Technology en stichter van aigo Entrepreneurs Alliance (AEA), aan vice-premier Vincent Van Quickenborne vandaag op het World Economic Forum in Davos.


lees meer

de chinezen komen er aan ... 8)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 28 jan 2012 8:19 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Helaas kan ik het artikel niet lezen.
in algemene zin moet je wel oppassen dat je niet het Paard van Troje binnenhaalt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 29 jan 2012 10:14 am 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 feb 2009 8:25 pm
Berichten: 632
DagobertDuck schreef:
Helaas kan ik het artikel niet lezen.


ik kan het artikel wel lezen ... :roll:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 29 jan 2012 10:31 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Op de Tijd moet je je registreren. Daarna kan je maandelijks een x-aantal artikelen lezen.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO