Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 11:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2007 3:06 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
..... 4,3% rente, is de slogan op http://www.pna.nl/levensloopaanvragen.php
Een duidelijke verdere uitleg ontbreekt op de site.
Voor uitleg dient men te bellen met een 0900 nr. (zonder kostenvermelding).
Ook "Klik hier voor het levensloopreglement" werkt bij mij niet.

Is dit het zoveelste wazige verhaal om je aan handen en voeten te binden aan een overeenkomst, waarbij het grootste voordeel eerder ligt bij de bedenker dan bij de doorgaans goedgelovige consument?
Of kijken velen over 'het ei van Columbus' heen?

Het eerste minpunt wat ik sowieso kan bedenken is dat de levenslooprekening heus niet altijd 4,3% rente zal blijven.

Na wat doorklikken op http://www.pna.nl kwam ik terecht op: http://www.brutoloonnetto.nl/?afid=2&checksum=lem93vyf
Sparen door middel van een lening.
(Waar ken ik dat toch van?)
M.i. een ingewikkeld/ondoorzichtig en gevaarlijk bedenksel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2007 4:41 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
Hoewel ik weinig verstand heb van de levensloopregeling moet je volgens de site eerst € 470 hebben gespaard. Dus moet je, om voor de heffingskorting in aanmerking te komen, al een levensloopsaldo hebben of heel lang sparen als je niet meer dan 1€ per jaar stort. Je moet ook niet vergeten dat als je je tegoed opneemt je ook over de rente belasting gaat betalen. Deze is meer dan de 1,2% vermogensrendementsheffing. Hierdoor wordt je effectieve rendement lager.

P.S. De link werkt bij mij wel(pdf)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2007 9:48 am 
Kwartje

Geregistreerd: di 07 aug 2007 1:09 pm
Berichten: 291
Daarbij moet er niet vergeten worden dat je alleen kunt levenlopen als je niet deelneemt aan een spaarloon regeling.
En dan is de opbrengst dus weer lager.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 22 jan 2008 5:23 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
De rente die je ontvangt is 4.3%, de rente die je betaalt voor je lening is 6,9%. Het is eigenlijk een ordinair doorlopend krediet met je levenslooprekening als onderpand, oftewel 0% risico voor de bank.

Je kan daarnaast je levenslooprekening niet gebruiken om het doorlopend krediet weer mee af te lossen want levensloop is er alleen voor het financieren van verlof en wordt dus niet uitgekeerd in cash bovenop je salaris (dat is wettelijk zo vastgelegd!).

Ik zou zeggen: Niet doen. Als je het je niet kan veroorloven om op een normale wijze mee te doen aan de levensloop, dan kan je ook zo'n doorlopend krediet eigenlijk niet veroorloven.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 feb 2008 8:49 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
De reclameslogan valt wat mij betreft zonder meer in de categorie ' misleidend' De belastingdienst geeft nooit meer korting dan je aan belasting verschuldigd bent. Bovendien is het gespaarde saldo bedoeld om een (minimale) periode verlof te financieren in plaats van het reguliere loon.
Je kunt weliswaar kiezen hoeveel loon je maandelijks wilt ontvangen, maar er zijn duidelijke grenzen. Dat betekent dat als je b.v. 5 jaar lang hebt gespaard, je recht hebt op maximaal 5x de fiscale jaarkorting. Je moet dan wel zoveel gespaard hebben (en je dus als loon uit laten keren via je werkgever) dat de verschuldigde belasting daarover evenveel of meer is dan de fiscale korting. Voorbeeld: 5 jaar sparen = recht op circa 950 euro belastingkorting. Om daar maximaal van te profiteren moet je je dus circa 3150 uit laten betalen (bij 30% belasting, mag ook in bv 2 maanden) en dan is het voor mij de vraag hoe de belastingdienst aankijkt tegen het bestand- deel premie volksverzekering, dat in het lage tarief het leeuwendeel van de loonheffing uitmaakt. Als men dat als inzetbaar ziet om de belastingkorting te vereffenen: OK..! Anders is het nog een stuk lastiger om het voordeel te verzilveren.
Ik zie levensloopsparen niet anders dan uitgestelde belastingheffing over (een deel van) je eigen salaris.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 feb 2008 10:52 pm 
Stuiver

Geregistreerd: do 14 feb 2008 6:54 am
Berichten: 73
Blikoortje schreef:
De reclameslogan valt wat mij betreft zonder meer in de categorie ' misleidend'


Precies! Ik ga het niet eens lezen.....op de site staat helemaal niet met wie je eigenlijk te maken hebt. In heel kleine lettertjes staat ergens Delta Lloyd, en als je verder gaat klikken (reglement) zie je dat het OHRA- Delta Lloyd is. Belachelijke aktie, zeker met zo'n vaag 0900 nummer.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO