Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 20 apr 2024 5:14 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 10 jun 2007 11:33 am 

Geregistreerd: zo 10 jun 2007 11:26 am
Berichten: 1
Het staat me voor de geest dat SNS of een soortgelijke bank in het verleden adverteerde met "onderhandelbare" rente m.b.t. een hypotheek.
Daarbij herinnerde ik me dat deze bank bepaald niet bekend stond om z'n scherpe rentetarieven zodat ook dit niet anders kon zijn dan een loze kreet.

Dit fenomeen zet me echter wel aan het denken: zijn er eigenlijk mensen die middels onderhandelen al eens succesvol een andere rente bij deze bank hebben bereikt dan het "actuele" niveau?

Met vriendelijke groet,

Ad


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Met banken onderhandelen
BerichtGeplaatst: zo 10 jun 2007 2:55 pm 

Geregistreerd: zo 10 jun 2007 2:47 pm
Berichten: 3
Ad,

Met banken valt te onderhandelen!!

In januari 2007 ben ik begonnen met http://www.e-rente.nl. Ik heb een poging ondernomen om een spaarcollectief op te richten om hogere rente op spaargeld te realiseren. DSB bank heeft toegezegd om in onderhandeling te gaan en AT Bank hebben zelfs toegezegd 0,35% meer rente aan te bieden. Kijk maar op google en zoek naar "spaarcollectief" de artikelen staan nog op het internet.

In mei heb ik de site een nieuwe invulling geven omdat ik ben blijven steken op 800 aanmeldingen hetgeen niet genoeg was voor een collectief.
Er kwamen in mei nauwelijks nog aanmeldingen meer binnen, dus mijn doel was niet meer te bereiken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 jun 2007 4:12 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 maart 2007 5:34 pm
Berichten: 232
Hoe groot moet zo'n 'collectief' zijn om een hogere rente te bieden?

Overigens ben ik ervan overtuigd dat het mogelijk is om zo'n collectief te organiseren. Mijn vermoeden is dan ook dat het er binnen een halfjaar alsnog van komt. Echter een collectief kun je het beste organiseren:
- als je al een omvangrijk netwerk hebt (mailinglist, leden)
- iets kunt doen ism (een) vereniging(en);
- of als je een redelijk marketingbudget hebt (banners / adwords).

De reden waarom ik niet meedeed aan bovenstaande collectief was dat ik nergens van afwist. :oops:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 jun 2007 10:25 pm 
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 maart 2007 9:24 pm
Berichten: 605
Juul, wat had je ook alweer nodig? 1000 mensen. Of gaat het om het totaal aan kapitaal? Als het aan ons ligt gaan we Nederland op spaar gebied wat wijzer maken en de mensen laten zien hoeveel rente ze (zelf zonder collectief) weg gooien door met hun spaarrekening te blijven hangen bij de bank waar ze ook (vaak van jongs af aan) een betaal rekening hebben. Als dat een beetje op de rit is is een collectief opzetten denk ik al wat makkelijker te doen. Time will tell......

_________________
Beheerder http://forum.SpaarInformatie.nl/ & http://www.SpaarInformatie.nl/ !


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Collectief
BerichtGeplaatst: ma 11 jun 2007 3:35 pm 

Geregistreerd: zo 10 jun 2007 2:47 pm
Berichten: 3
Ja, 1000 mensen was het absolute minimum. Vooraf heb ik geinformeerd bij bankinstellingen wat de mogelijkheden waren. Er zijn verschillende aantallen vermeld van 1000 tot 5000. Het ging om het aantal spaarders niet om saldo. 1000 is al erg weinig want banken weten dat slechts een gedeelte van de mensen ook daadwerkelijk gaat overstappen.

Mogelijk komen er in de toekomst nog kansen om grote groepen bij elkaar te krijgen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Collectief
BerichtGeplaatst: di 07 aug 2007 1:27 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 07 aug 2007 1:09 pm
Berichten: 291
En toch is 1000 - 5000 niet zo veel.
Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe banken hiermee omgaan.
Mensen die met dit soort akties mee doen zijn vaak toch al degenen die de meeste spaarrente willen krijgen en dus bij veel banken al een rekening hebben lopen.
Tellen die dan ook mee? De kans is nl dat er van die 5000 minder dan 50% nieuw is.

In het verleden is er nog een collectief geweest, dat bestond uit iets van 1 Miljard oid, maar kregen geen voet aan de grond bij de banken. Is de markt dan veranderd?
(Zie http://persbericht.nl/_payment/order/59 ... 9/E012.htm)
Zij gaven ruchtbaarheid aan hun site via een artikel in de Telegraaf.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Collectief
BerichtGeplaatst: vr 10 aug 2007 10:08 pm 

Geregistreerd: zo 10 jun 2007 2:47 pm
Berichten: 3
In januari hebben enkele banken aangegeven dat ze mogelijkheden zien voor een collectief. Barbaraf gaf in een bericht aan dat mogelijk slechts 50% nieuw zou zijn. Dat klopt inderdaad als wij het hebben over partijen als ING en Rabobank voor de kleinere partijen zal het anders zijn. ATBank heeft in januari aangegeven dat ze 0,35% extra spaarrente konden bieden voor deelnemers aan een collectief. Ook de heer Scheringa van DSB zag mogelijkheden. Het is ook gebleken dat banken belangstelling hebben voor rekeninghouderrs en niet voor grote kapitalen. Een bank heeft liever 100 rekeningen met in totaal 50.000 Euro erop, dan 10 rekeningen met 100.000 erop. Aan die 100 rekeninghouders kunnen ze nog verdienen met extra producten zoals hypotheken.

Met een collectief blijft het nog de vraag hoeveel van de geinteresseerden daadwerkelijk gaan overstappen.

Bijgaand een link naar een artikel van januari 2007:
http://www.overgeld.nl/rubriek/sparen/1 ... ijgen.html

Juul


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 11 jan 2008 8:18 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Een interessant artikel over dit onderwerp:
http://www.z24.nl/bijzaken/slimgeld/art ... rente.html


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 11 jan 2008 8:41 pm 
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 maart 2007 9:24 pm
Berichten: 605
Mooie link, goed artikel. Natuurlijk weten bezoekers van www.SpaarInformatie.nl dat 4,2% niet zo geweldig is maar ik denk dat het voor veel mensen wel voldoende zal zijn. Veel vinden een 'buitenlandse' bank (turks/russisch) vaak eng en gaan daar nooit aan beginnen. Dat kun je deels ook concluderen uit het artikel:

Citaat:
De Nederlandse grootbanken ondervinden sinds enkele jaren hevige concurrentie op de spaarmarkt van kleinere concurrenten. Deels zijn dat buitenlandse banken zoals Credit Europe, AT Bank, AK Bank en Argenta. Die bieden zonder beperkende voorwaarden rentepercentages van meer dan 4 procent. Deze banken haalden afgelopen jaar 1,9 miljard euro aan extra spaargeld binnen, meldde het Financieele Dagblad eerder deze week.


Als je weet dat we in Nederland meer dan 200 Miljard Euro aan spaargeld hebben is 1,9 natuurlijk niet gek veel. Dat terwijl het rente percentage op die spaargelden tussen de 1 a 2,5% hoger ligt. Tel uit hoeveel we als (zuinige?) Nederlanders laten liggen. Ik hoop dat meer mensen de komende tijd overstappen zodat de grootbanken ook voor de minder vermogende onder ons de rentes gaan verhogen. Hoe dan ook 2008 wordt denk ik een spannend jaar voor spaarrekeningen in Nederland.

_________________
Beheerder http://forum.SpaarInformatie.nl/ & http://www.SpaarInformatie.nl/ !


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: ING
BerichtGeplaatst: di 15 jan 2008 10:38 am 
Kwartje

Geregistreerd: di 07 aug 2007 1:09 pm
Berichten: 291
ING heeft in dit kader ook ooit zelfs reklame gemaakt (plusprogramma meen ik) met een mannetje gekleed in geld.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 jan 2008 1:38 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
mandros schreef:
Citaat:
De Nederlandse grootbanken ondervinden sinds enkele jaren hevige concurrentie op de spaarmarkt van kleinere concurrenten. Deels zijn dat buitenlandse banken zoals Credit Europe, AT Bank, AK Bank en Argenta. Die bieden zonder beperkende voorwaarden rentepercentages van meer dan 4 procent. Deze banken haalden afgelopen jaar 1,9 miljard euro aan extra spaargeld binnen, meldde het Financieele Dagblad eerder deze week.


Als je weet dat we in Nederland meer dan 200 Miljard Euro aan spaargeld hebben is 1,9 natuurlijk niet gek veel. Dat terwijl het rente percentage op die spaargelden tussen de 1 a 2,5% hoger ligt. Tel uit hoeveel we als (zuinige?) Nederlanders laten liggen. Ik hoop dat meer mensen de komende tijd overstappen zodat de grootbanken ook voor de minder vermogende onder ons de rentes gaan verhogen. Hoe dan ook 2008 wordt denk ik een spannend jaar voor spaarrekeningen in Nederland.


Als al die 'minder vermogende' nu eens beginnen met een betaalrekening aan te schaffen met een fatsoenlijke rente.
De groep met betaalrekening is m.i. vele malen groter dan spaarders.
Vergis je niet hoeveel geld daar aan de strijkstok blijft hangen, en misschien kunnen die mensen daarna ook aan sparen denken!
Gewoon een kwestie van klein beginnen. :idea:
Gek eigenlijk dat je daar zo weinig ophef over is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 jan 2008 1:52 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 07 aug 2007 1:09 pm
Berichten: 291
Paul209 schreef:
Als al die 'minder vermogende' nu eens beginnen met een betaalrekening aan te schaffen met een fatsoenlijke rente.
De groep met betaalrekening is m.i. vele malen groter dan spaarders.
Vergis je niet hoeveel geld daar aan de strijkstok blijft hangen, en misschien kunnen die mensen daarna ook aan sparen denken!
Gewoon een kwestie van klein beginnen. :idea:
Gek eigenlijk dat je daar zo weinig ophef over is.


Zo gek vind ik dat niet: 200 Miljard spaargeld is bij 16 miljoen inwoners gemiddeld 12500 per inwoner.
Ik heb geen idee, maar het zou me niet verbazen als het gemiddelde saldo op een betaalrekening niet hoger is dan 1250.
Dus een procent spaarrente mislopen betekent al 10% rente op een betaalrekening!

En eigenlijk is er toch maar 1 betaalrekening waar ze een fatsoenlijke rente vergoeden (en er zijn mensen die niet bij Dirk willen bankieren :wink: )

En laten we niet vergeten hoeveel troubles het is om te veranderen van betaalrekening (ondanks overstapservice) en dat het soms zelfs onmogelijk is i.v.m. andere producten bij de bank die een betaalrekening verplichten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Collectief
BerichtGeplaatst: ma 08 dec 2008 3:46 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
Juul schreef:
ATBank heeft in januari aangegeven dat ze 0,35% extra spaarrente konden bieden voor deelnemers aan een collectief. Ook de heer Scheringa van DSB zag mogelijkheden.
Juul


Aangezien de laatste tijd het aantal foraleden explosief is gestegen, wilde ik deze discussie nieuw leven inblazen.
Een collectief zou uit minimaal 1000 spaarders moeten bestaan.
Ik kan me voorstellen dat NIBC en de CEB hier wel interesse in zouden kunnen hebben. De CEB biedt momenteel voor betaande spaarders ook een hogere depositorente.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 11 dec 2008 12:59 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 07 aug 2007 1:09 pm
Berichten: 291
Ik heb me in het verleden al eens aangemeld voor eurosparen.nl (oid, maar dat is nu terziele) Dus ik zie geen reden waarom ik dit collectief niet zou steunen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 12 jan 2009 7:53 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Antwoord van NIBC:

Geachte heer, mevrouw xxxxxx,
U ontvangt bij ons gegarandeerd een toprente. NIBC Direct biedt haar spaarders altijd een competitieve spaarrente op al haar spaarproducten en heeft de intentie dit in de toekomst te blijven doen. Wij kunnen helaas geen uitzonderingen maken. Onze excuses voor het ongemak.

Op mijn vraag of ik na 23-1 ook nog tegen 6% een deposito zou kunnen openen (aangezien dan pas geld vrijvalt, dus net te laat, helaas). Had het ook niet verwacht, maar kan het altijd proberen he :mrgreen:

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO