Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 3:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2008 1:50 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Ik heb ergens gelezen dat een rechtspersoon zoals een B.V. ook onder de DGS valt, dus spaargeld van de B.V. is ook veilig voor faillissementen van banken.
Het gaat dan om een 'kleine rechtspersoon'.

Stel dat de 100% aandeelhouder van de B.V. ook spaargeld heeft in dezelfde bank, en deze bank gaat failliet.

Loop je dan kans dat een of andere slimmerik dan roept, dat beide garanties NIET opgeteld mogen worden?
(omdat de B.V. dan als één wordt beschouwd met de aandeelhouder).

Misschien wat vergezocht? Graag jullie mening!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2008 3:03 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
Dit is slechts mijn mening en niet op enige kennis gestoeld:

Aangezien een B.V. en een aandeelhouder twee aparte rechtspersonen zijn, zie ik dit niet zo snel gebeuren.




Het zou nog een leuke berekening worden wanneer iemand verschillende percentages aan aandelen heeft in een hele portefeuille aan ondernemingen. :D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2008 3:12 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Bedankt voor de reactie:D


Juridisch zijn er inderdaad twee verschillende personen.
Als de B.V. failliet gaat heeft de aandeelhouder (in principe) daar ook geen last van. Dat pleit dus voor een dubbele DGS.

Je kunt ook anders redeneren:

Iemand die erg veel spaargeld heeft (meer dan er Nederlandse banken zijn 8) ) zou een boel B.V.'s kunnen oprichten, om zodoende optimaal gebruik te maken van de DGS.

Stel dat je 5(*) B.V.'s hebt en er 20 NL banken zijn, dan zou je dus (5+1) * 20 * 38K = 4.560K kunnen veiligstellen, ik kan me voorstellen dat dat niet de bedoeling is van de wetgever?



(*) 5 lijkt veel, maar veel ondernemers hebben een hele 'kerstboom' aan B.V.'s., een holding, werkmaatschappijen, onroerend goed, BV pensioen BV, etc.etc.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 2:31 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
obligataire schreef:
Je kunt ook anders redeneren:

Iemand die erg veel spaargeld heeft (meer dan er Nederlandse banken zijn 8) ) zou een boel B.V.'s kunnen oprichten, om zodoende optimaal gebruik te maken van de DGS.

Stel dat je 5(*) B.V.'s hebt en er 20 NL banken zijn, dan zou je dus (5+1) * 20 * 38K = 4.560K kunnen veiligstellen, ik kan me voorstellen dat dat niet de bedoeling is van de wetgever?


Welja doe maar duur.
Alsof een BV niets kost in aanschaf en onderhoud én nooit belasting hoeft af te dragen.
Ik vraag mij af of de kosten opwegen tegen de (rente)opbrengst en de beoogde zekerheden.
En wat als de rentes weer stevig dalen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 9:49 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Paul209 schreef:

Welja doe maar duur.
Alsof een BV niets kost in aanschaf en onderhoud én nooit belasting hoeft af te dragen.
Ik vraag mij af of de kosten opwegen tegen de (rente)opbrengst en de beoogde zekerheden.
En wat als de rentes weer stevig dalen?



Inderdaad B.V.'s oprichten uitsluitend voor dit doel lijkt mij ook onzinnig.
Accountantskosten, notaris, kvk. etc.

Maar: stel dat je toch al 1 of meer B.V.'s hebt, vanwege je bedrijf, dan zou je voor iedere B.V. optimaal gebruik kunnen maken van de DGS.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 11:25 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
obligataire schreef:
Paul209 schreef:

Welja doe maar duur.
Alsof een BV niets kost in aanschaf en onderhoud én nooit belasting hoeft af te dragen.
Ik vraag mij af of de kosten opwegen tegen de (rente)opbrengst en de beoogde zekerheden.
En wat als de rentes weer stevig dalen?



Inderdaad B.V.'s oprichten uitsluitend voor dit doel lijkt mij ook onzinnig.
Accountantskosten, notaris, kvk. etc.

Maar: stel dat je toch al 1 of meer B.V.'s hebt, vanwege je bedrijf, dan zou je voor iedere B.V. optimaal gebruik kunnen maken van de DGS.


Voordat je dit soort ideeën tot uitvoer brengt zal je m.i. toch wat meer onderzoek moeten doen en advies en antwoorden halen bij de instituten en financiële experts, i.p.v. alleen maar voor te leggen aan een groep van goedwillende, maar doorgaans (gevorderde) amateurs.

Afhankelijk van je (of de) werkelijke situatie kan ik mij voorstellen dat het soms bijzonder onwenselijk is een BV (extra) te voeden met geld.
Een BV met beperkte aansprakelijkheid wordt over het algemeen niet voor niets ingezet als een soort branddeur.
Realiseer je bijv. goed wat je positie is in een mogelijke rij van schuldeisers.
Zo kan het o.a. gebeuren dat je ingedekt bent tegen het omvallen van een bank -een gelukkig weinig voorkomende situatie- en niet tegen het omvallen van de BV.
(Om maar een voorbeeld te geven.)

M.i. zijn er nog genoeg andere mogelijkheden om geld veilig en renderend te parkeren, als dat werkelijk een probleem vormt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2008 9:09 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Paul209 schreef:
Afhankelijk van je (of de) werkelijke situatie kan ik mij voorstellen dat het soms bijzonder onwenselijk is een BV (extra) te voeden met geld.
Een BV met beperkte aansprakelijkheid wordt over het algemeen niet voor niets ingezet als een soort branddeur.
Realiseer je bijv. goed wat je positie is in een mogelijke rij van schuldeisers.
Zo kan het o.a. gebeuren dat je ingedekt bent tegen het omvallen van een bank -een gelukkig weinig voorkomende situatie- en niet tegen het omvallen van de BV.
(Om maar een voorbeeld te geven.)

M.i. zijn er nog genoeg andere mogelijkheden om geld veilig en renderend te parkeren, als dat werkelijk een probleem vormt.



De vraagstelling was deels nogal theoretisch bedoeld. Een beetje brainstormen.

Ik heb maar één B.V. en ben niet voornemens er méér op te gaan richten.
Die ene B.V. is solide dus ik overweeg wel degelijk om zakelijk te gaan sparen met de inkomsten van de B.V.

Jouw bezwaar is overigens zeer terecht.
Als je geld leent aan een B.V. ben je achtergesteld t.a.v. bank en crediteuren.
Afhankelijk van de situatie, kan dat zeer gevaarlijk zijn en schiet de tactiek zijn doel voorbij......


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO