Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 20 apr 2024 6:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 26 jan 2010 5:04 pm 
Stuiver

Geregistreerd: wo 30 sep 2009 1:31 pm
Berichten: 70
Natuurlijk houden we hier allemaal van sparen anders zouden we niet actief zijn op dit forum :lol:

Maar ik ben wel benieuwd wat voor iedereen hier de reden is om te gaan sparen. Spaar je voor vakanties, voor later of gewoon omdat je simpelweg een spaarfreak bent. En heb je spaardoelen? Zo van ik wil dit bedrag bereiken en dan stop ik.

Om met mezelf te beginnen:

Zelf spaar ik voor later. In Nederland neemt de sociale zekerheid voor de oude dag steeds meer af waardoor het mijn inziens noodzakelijk is om hier zelf zorg voor te dragen. Ik zet mijn geld dan ook gespreid weg op lange termijn deposito's. (5jr/10r) Door dit gespreide wegzetten heb ik nu nog steeds een gemiddeld rendement van om en nabij de 5%. Ik streef er ook naar het rendement op dit volledige bedrag tussen de 4,5-5% te houden. Zodoende maak ik altijd nog ee naardig rendement (rekening houdende met inflatie en vermogensbelasting)

En aangezien dit spaarbedrag aardig oploopt wil ik een deel van de renteuitkering straks ook gaan gebruiken als extra aanvulling op mijn maandelijkse inkomen.

Een ander kleiner deel van mijn spaargeld noem ik altijd direct opeisbaar. Dit gebruik ik om mooie vakanties van te houden, kapotte dingen te vervangen etc. Voor dit potje houdt ik altijd een streefbedrag van 10k aan. Dus zodra er een uitgave gefinancierd wordt uit dit potje probeer ik dit altijd zo snel mogelijk weer naar het streefbedrag te krijgen.

Benieuwd naar jullie verhalen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 26 jan 2010 9:02 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
Sparen is: het niet gebruikte saldo op mijn rekening op rente wegzetten al dan niet tijdelijk.
Sparen doe ik niet met 1 doel in gedachte, maar gewoon om een potje te hebben om af en toe wat impulsieve aankopen mee te doen. Op dit moment zijn mijn spaarmotieven gedaald naar onder 0. Ik geef het liever uit bij de huidige rentestand 8) .

Sparen voor oude dag is voor mij: Op oude dag verhuizen van koop naar huurwoning. Het vrijkomende geldt is een aanvulling op mijn AOW. (Dat scheelt dan ook weer in de verzekeringspremie).

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2010 10:11 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2502
Omdat ik niet alles nodig heb en voor komende tijden kan het altijd zijn nut hebben.

Misschien om ooit een stuk vastgoed te kopen, maar voorlopig heb ik liever centen in een andere vorm.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 jan 2010 12:00 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Tja, ik heb al heel lang, geen vaste doelen. Wel vind ik het bijzonder plezierig, áls ik om wat voor reden dan ook (noodzaak of opwelling) iets aan wil schaffen, ik dat gewoon kan doen van het gespaarde geld.
Ben nooit liefhebber geweest van achteraf sparen á la Dirk.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 30 jan 2010 4:09 pm 
Kwartje

Geregistreerd: zo 13 jul 2008 10:09 pm
Berichten: 317
Citaat:
Maar ik ben wel benieuwd wat voor iedereen hier de reden is om te gaan sparen. Spaar je voor vakanties, voor later of gewoon omdat je simpelweg een spaarfreak bent. En heb je spaardoelen? Zo van ik wil dit bedrag bereiken en dan stop ik.


Door het SpaarInformatieforum ben ik een beetje een spaarfreak geworden ;)

Nee, ff zonder gekheid ... ik heb hier veel opgestoken wat ik in mijn voordeel heb kunnen gebruiken.

Ik spaar omdat:
- Ik een buffer wil hebben voor een tijd dat het eventueel financieël even wat minder gaat.
- Ik wil een buffer hebben mocht mijn PC of TV, Koelkast etc etc van dat soort zaken de geest geven. Hiervoor wil ik immers geen geld lenen.
- Ik spaar om op vakantie te kunnen gaan. Ik doe dit bij Moneyou omdat je daar verschillende doelspaarpotjes kunt maken. Hetgeen ik dus voor een vakantie bij-een heb gespaard mag dus ook die vakantie uitgegeven worden. Dat geeft mij een gevoel van vrijheid, dus als ik iets wil tijdens mijn vakantie parasailing of zo en het geld is er dan gebruik ik het daar ook voor. Gewoon niet denken ... maar DOEN.
- Deposito's heb ik om een beter rendement % te kunnen krijgen. En met geld wat ik voor langere termijn kan missen.
- Ik zet geld opzij voor grote uitgaven zoals auto-onderhoud .. of een andere auto. Ik leen hier liever niet voor omdat lenen immers flink wat extra geld kost.
- Ik heb bij Moneyou een spaarpotje voor medische kosten van mijn huisdieren, hiervoor zet ik 25 per maand opzij.
- En aan restsparen doe ik ook. Sterker nog ik zet vrijwel direct een deel van mijn salaris opzij op een spaarrekening en boek het terug naar mijn betaalrekening als ik het nodig heb. Op een betaalrekening krijg je immers geen rente of weinig 1% bij de ASN.

Mede door het spaarforum heb ik een beter inzicht gekregen in mijn eigen financieën.
En sparen voor verschillende doelen vind ik ook wel zo overzichtelijk.
En het geeft gemakkelijker uit (vind ik) als je voor een doel spaart en dit bereikt dan dat je spaargeld allemaal op de grote hoop gaat.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 30 jan 2010 10:10 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
Ik ga over een paar maanden trouwen en ik ben blij dat we een spaarzaam stel zijn want een ding is duidelijk: Een beetje bruiloft kost wat. :)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 30 jan 2010 11:47 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
Heel veel plezier en succes gewenst Bas. Het is mooi om naar zoiets uit te kijken, zorg dat je veel voorpret hebt van organiseren.. op zo'n dag wordt je echt helemaal geleefd (in positieve zin dan).

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 31 jan 2010 2:34 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
baskruit schreef:
Ik ga over een paar maanden trouwen en ik ben blij dat we een spaarzaam stel zijn want een ding is duidelijk: Een beetje bruiloft kost wat. :)

Wat dacht je van een vechtscheiding?
Daar mag je tegenwoordig ook wel voor gaan sparen! :wink:
Alvast gefeliciteerd met jullie voorgenomen huwelijk.
(Overigens, was het geen Oud-Hollandse gewoonte dat de kosten van een huwelijk voor rekening komen van de familie van de bruid? :lol: )

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 31 jan 2010 4:35 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
Ik heb niet zoveel te melden, hooguit mijn onderschrift.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 31 jan 2010 8:55 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
Bedankt voor de felicitaties.
Ouders van beide kanten dragen graag een steentje bij hoor maar ik ben er stiekem best trots op dat we voor niemand ons hand hoeven op te houden en het toch kunnen vieren zoals we willen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 02 feb 2010 6:42 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 dec 2008 2:28 pm
Berichten: 361
Misschien niet het nobelste motief, maar ik spaar omdat ik graag meer geld wil hebben.
Ik heb verder geen concrete doelen voor sparen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 02 feb 2010 8:49 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Sparen geeft toch een stuk zekerheid en voldoening.
Zo heb je altijd een reserve voor onverwachte uitgaven.
Verder spaar ik voornamelijk voor nieuwe dingen, die om de zoveel jaar wel weer nodig aan vervanging toe zijn (kleding, pc, auto, tv, etc.).
Resterend doel voor mij is een stukje vermogensopbouw (ook voor de oude dag).
Ik prijs mijzelf overigens wel gelukkig dat ik kan sparen (en ook gedeeltelijk wat kan beleggen).Toch ook wel belangrijk lijkt mij, want niet iedereen heeft de mogelijkheid om te kunnen sparen.Zeker niet in deze tijd.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 13 feb 2010 4:37 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: di 14 apr 2009 9:11 pm
Berichten: 249
Woonplaats: Noord-Brabant
Wij sparen omdat het fijn is om wat achter de hand te hebben.
Zodat als we in de toekomst een nieuwe keuken willen we dat zonder lening te kunnen doen.
Verder sparen we ook voor onze kinderen.(3) Zeker met al dat gedoe momenteel met de basisbeurs, zie ik studeren erg kostbaar worden. Om ze alle 3 in de toekomst de mogenlijkheid te geven, sparen we ook daarvoor.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2011 10:40 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
Ik spaar voor mijn toekomst als ik eindelijk samen ga wonen met een vriendin en ook ga trouwen en mijn reden dat ik dan juist zoveel spaar met laag inkomen is omdat mijn vriendin uit Azie komt en ik ondanks mijn lage inkomen mijn vriendin als de tijd zover is toch wel goed leven wil geven en dus ook minimaal 1x per jaar op vakantie om zo wat van de wereld samen te zien.
( Mocht dat ooit uit gaan wat al eens gebeurd is met paar Aziatische exen dan hou ik dit doel nog aan maar dan met nieuwe vriendin )

En ik zorg ook dat ik genoeg geld over heb om naar Azie te gaan 1x per jaar en in de toekomst hoop ik dat ik zoveel rente krijg dat ik eigelijk alleen nog maar rente voor vakantie hoef te besteden en dat ik mijn loon vast kan zetten elke maand.

En dit alles probeer ik te bereiken door continue deposito's van vijf jaar te openen aan de hoogst mogelijke rente, ik ben begonnen met 4% bij LPB en nu bij NIBC aan 4.10% en open bijna elke maand wel een deposito, zo zal dus over iets langer dan 4 jaar de eerste deposito vrijkomen waarna de andere ook de maanden erop vrijkomen en zo zal dus in die jaren bijna elke maand wel een vrijkomen en dan kan ik kijken wat ik dan doe weer vastzetten of variabele spaarrekeningen.

Ohja en ik ben nog jong :D 23 jaar.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2011 1:41 pm 
Stuiver

Geregistreerd: wo 06 apr 2011 9:40 am
Berichten: 52
Wij sparen omdat er in ons gezin meer binnenkomt dan wij nodig vinden om uit te geven.
Onze spaarpot dient voor twee dingen: op korte/middellange termijn een verzekering tegen slechte nachtrust mocht er iets verkeerd gaan (ontslag, arbeidsongeschiktheid bijvoorbeeld) en op lange termijn feestvieren als bejaarde.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO