Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu ma 16 jun 2025 8:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 16 feb 2008 1:50 pm 

Onze dochter is net 1 jaar geworden.
We hebben een spaarrekening voor haar geopend bij de rabobank.
Deze geeft echter maar 2,8% rente terwijl je bij kleine banken zo'n 4,5% kunt krijgen.

Heeft iemand een tip bij welke bank dit kan.

Of kan er een deposito ergens op haar naam geopend worden met gunstige tarieven?

Er staat 1.000 euro op haar rekening.

Ik ben benieuwd naar tips.

bvd
Roelf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 feb 2008 8:16 pm 
Vijfje

http://www.geldenrecht.nl/vergelijk/sparen/spaarrente/

Je kan o.a. kiezen voor sparen voor kinderen.
Hieruit blijkt dat ASN Bank voor kinderen de mooiste rekening heeft.

Je kan natuurlijk ook een 'volwassenen-rekening' openen.
Voor de fiscale vrijstelling maakt dat niets uit.
Je hebt recht op een vast bedrag dat is vrijgesteld, plus een verhoging per minderjarig kind.
Daarbij maakt het niets uit op wiens rekening het geld staat.

vr gr

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 feb 2008 11:24 pm 
2 Kwartjes

Op zich kan het wel interessant zijn om nu al een rekening op naam van het kind te openen. Er zit tenslotte een maximum aan het bedrag dat je jaarlijks belastingvrij aan je kind mag schenken. Als je dat bedrag dan in een keer op naam van het kind wil zetten als deze 18 wordt, kan dan onvoordelig uitpakken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 23 apr 2008 12:44 am 
Daalder

Je kunt dit jaar belastingvrij eenmalig 22.379 aan een kind tussen 18 en 34 jaar schenken. In hoeverre deze regeling over 17 jaar nog bestaat weet natuurlijk niemand.

Ik ben hier ook mee bezig, en het is best een uitzoekerij.
Ik kan voor mijn zoon van 14 een rabo jongerenrek. openen, en die dan als tegenrekening voor een AK internetrekening gebruiken. Daarvandaan kan ik bijv. m'n jaarlijkse schenking in een deposito voor een jaar stoppen. En die dan dus elk jaar verhogen.

Met m'n andere zoon is het moeilijker. Hij is 6 jaar, en daar kan ik tot nu toe geen "normale" betaalrekening voor vinden. En die heb ik volgens mij nodig om een (AK) internetrekening te openen.

Een ander idee is om voor beiden een SNS maxisparen rekening te openen waar ik dan maandelijks een bedrag op stort tot de maximale vrijstelling. Qua rente is dit minder voordelig dan een deposito.

Sucses met uitzoeken. Ik ben er ook nog niet uit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 23 apr 2008 11:46 am 
Daalder

Mijn nichtje heeft voor haar kinderen ( 1 en 3 jaar) spaarrekeningen geopend bij CE, opa's en oma's maken geregeld een bedrag hiernaar over.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 23 apr 2008 1:59 pm 
Kwartje

Ik heb voor mijn dochter een EasyBlue rekening bij de postbank geopend (gratis). Ook giropas aangevraagd zodat ik het aan mijn postbank.nl kan toevoegen en dus beheren.
Met deze rekening doe ik echter niets. Ik gebruik het wel als tegenrekening voor haar rekening bij de ATBank.
Bij de AKbank, ASN, SNS heb ik gewoon mijn eigen rekening als tegen-/incassorekening opgegeven.
Ja mijn dochter was 1 en had al 5 rekeningen (ik hoop niet dat die lijn zich voortzet :wink: )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 23 apr 2008 3:08 pm 
Daalder

Oke, ik denk dat ik er uit ben.
Ik open voor beide een AK internetrekening op hun eigen naam, met mijn nummer als tegenrekening en ik als 2e rekeninghouder. Moeder komt in het hokje van wettelijk vertegenwoordiger. Volgens de (chagrijnig klinkende) telefoniste wordt het dan een en/of rekening.

Zit ik me alleen weer af te vragen hoe dat juridisch is geregeld, als mams zich bijvoorbeeld in de schulden zou steken. Zou het geld op die rekeningen opeisbaar zijn door schuldeisers van moeder?

Ter info, paps en mams zijn gescheiden.

Ahja, op de site van de postbank staat dat de easyblue voor kids van 7-11 is. Misschien hebben ze dat veranderd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 23 apr 2008 4:02 pm 
Daalder

En/of rekeningen kunnen een heleboel narigheid geven. Zie http://forum.spaarinformatie.nl/viewtopic.php?t=204&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 apr 2008 1:13 pm 
Kwartje

Karel Spaargraag schreef:
...en ik als 2e rekeninghouder. Moeder komt in het hokje van wettelijk vertegenwoordiger. Volgens de (chagrijnig klinkende) telefoniste wordt het dan een en/of rekening.

Zit ik me alleen weer af te vragen hoe dat juridisch is geregeld, als mams zich bijvoorbeeld in de schulden zou steken. Zou het geld op die rekeningen opeisbaar zijn door schuldeisers van moeder?

Ter info, paps en mams zijn gescheiden.

Ahja, op de site van de postbank staat dat de easyblue voor kids van 7-11 is. Misschien hebben ze dat veranderd.

Als je de 2de rekeninghouder bent is de helft van het saldo van jouw! Vergeet dat niet voor o.a. je belastingaangifte en schenkingen en in de toekomst erven!
Ik ben geen jurist, maar het eigendom ligt in dit geval bij je kind en jouw en die hebben geen verplichtingen (meer) t.o.v. mams.

Easyblue gewoon via de site aangevraagd en netjes alles ingevuld. Was geen enkel probleem (Zelfs de handtekening van 3 x'en werd niet overgemopperd :wink: )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 apr 2008 1:22 pm 
Vijfje

Vraag teruggetrokken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 apr 2008 8:19 pm 
Gulden

barbaraf schreef:
Als je de 2de rekeninghouder bent is de helft van het saldo van jou! Vergeet dat niet voor o.a. je belastingaangifte en schenkingen en in de toekomst erven!
Ik ben geen jurist, maar het eigendom ligt in dit geval bij je kind en jou en die hebben geen verplichtingen (meer) t.o.v. mams.

Met deze formulering kan ik het niet eens zijn. Over het algemeen houdt het zijn van 2e rekeninghouder in dat beide rekeninghouders de volledige beschikkingsbevoegdheid hebben over het gehele saldo. Voor de juridische eigendom van het saldo heeft dit niet dezelfde betekenis als het b.v. zijn gehuwd in gemeenschap van goederen. Voor een eventuele schuld op de rekening zijn beide rekeninghouders ook in gelijke mate voor het totale bedrag van die schuld aan te spreken door de bank.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 apr 2008 9:04 pm 
Vijfje

Klinkt als hoofdelijke aansprakelijkheid?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 25 apr 2008 5:14 pm 
Daalder

Ok, nog even nagedacht, en voor beide een easyblue aangevraagd.
Dan wordt dat de tegenrekening, om de eerste storting vanaf te doen naar de internet rekening waar ik de inloggegevens van heb. Zo kan ik gewoon elk jaar mijn schenking naar die internet rekening overmaken, en dan online elk jaar opnieuw vastzetten op een 1-jarig deposito.

Zo lijkt het mij de meest veilige manier voorlopig.
Nu maar hopen dat ze een beetje in de top 10 blijven staan met de rente.

Thanks voor de reacties en ideeen. Ik volg ze graag.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]