Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 20 apr 2024 4:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 04 nov 2008 8:27 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 jun 2008 8:42 pm
Berichten: 441
Ik ontving vandaag het afschrift van de overboeking van mijn saldo van alfa naar alfaplus. Daar stond nog het oude rentepercentage van 5,1 (boekdatum 21 oktober) voor de alfa vermeld. Vetgedrukt staat er onderaan: Bij een Alfa Plus Spaarrekening profiteert u van 0,40% extra rente (eff.p.j.) indien u het op uw spaarrekening gestorte bedrag voor een periode van 3 maanden laat staan.
Omdat het bij de alfaplus dus niet blijkt te gaan om 5,5% rente, maar om een opslag van 0,4% t.o.v. de alfarekening, lijkt het mij, dat er nu 5,65% vergoed moet worden. Ik heb een mailtje gestuurd met de vraag of die 0,4% nu geldt als opslag op de 5,25%.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 04 nov 2008 8:52 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 29 okt 2007 10:11 pm
Berichten: 331
Woonplaats: emmeloord
Op 22-10 is de rente gewijzigd van 5,1 naar 5,25%,
De boekdatum van deze transactie is geweest op 21-10, en de toeslag (0,4%) zal puur over deze 5,1% als percentage worden berekend.
Dit lijkt dan ook precies te kloppen met het tijdelijke karakter van de actie om 3 maanden te sparen op de alfa-plus, omdat die rentewijziging eraan zat te komen bij Anadolu. M.i. is de alfa+ dan ook een deposito product wat ingaat (in jouw geval) op 21-10 en dit de geldende rente is over 'jouw kwartaal'.

Ben wel benieuwd wat het antwoord op je mail ons duidelijk kan maken, maar ik verwacht dat de rente ten tijde van boekdatum van de alfa+ transactie altijd voor 22-10 ligt en daarom puur gebaseerd is op de 5,1%.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 04 nov 2008 9:13 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 jun 2008 8:42 pm
Berichten: 441
Zou kunnen, dat je gelijk hebt. Het lijkt echter meer op een soort bonusrenterekening, met als basis de rente van de alfa, dan op een depositorekening. Je kunt namelijk altijd weer terugboeken en dan val je terug op de rente van de gewone alfa-rekening. Maar ik wacht het antwoord af en dan zal ik het hier plaatsen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 05 nov 2008 1:47 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 jun 2008 8:42 pm
Berichten: 441
Per mail vanochtend antwoord gehad, dat het rentepercentage op de Alfaplusrekening op 5,5% is gesteld. Daarna ben ik ook nog door Anadolubank teruggebeld, dat de actie inmiddels is gestopt en dat het tegoed na de 3 maanden wordt teruggestort op de gewone Alfaplusrekening met 5,25%. Het is dus inderdaad geen opslag, maar een vast rentepercentage.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 09 nov 2008 1:34 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Borra schreef:
en dat het tegoed na de 3 maanden wordt teruggestort op de gewone Alfaplusrekening met 5,25%.

Zoiets had ik verwacht. Toch leuk om tijdelijk die 3 maanden de hogere rente te hebben, daar ik in principe toch niet van plan ben het spaargeld van de rekening te halen in die tijd.
Nu maar hopen dat het percentage van de alfa rekening niet gaat dalen de komende tijd :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 dec 2008 12:25 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
Ik heb zojuist even bij het rekeningoverzicht gekeken en zie dat er 2 accounts zijn. Mijn laatste storting staat bij het ene account, het 'oude' saldo op het andere account. Ik kan me herinneren dat er hier wel eens wat over gemeld is, maar helemaal duidelijk vind ik het niet. Ook het (papieren) rekeningafschrift geeft de indruk dat er twee rekeningen zijn en er wordt wat gegoocheld met 5,1% en 5,25%. Is er iemand die het allemaal wel duidelijk vindt?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 dec 2008 4:12 pm 
Stuiver

Geregistreerd: ma 11 feb 2008 11:33 pm
Berichten: 84
Woonplaats: Ergenswolde
Ja ...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 dec 2008 7:25 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 jun 2008 8:42 pm
Berichten: 441
Ja, ik ook.

Alfaplus = 5,1 + 0,4 = 5,5% en staat 3 maanden vast.
Alfa gewoon = 5,25%
Ik heb niet bijgestort, maar ik kan me voorstellen, dat je dan 5,25% krijgt op je oorspronkelijke gewone rekening, waarop het saldo van de alfaplus na 3 maanden wordt teruggestort.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 dec 2008 11:48 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
't staat niet vast, als je wil kan je het gewoon opnemen. Alleen krijg je dan die 5,5% niet en val je weer terug naar het oude percentage.

Ik vind het prettig: ik laat het lekker staan, maar mocht ik het toch nodig hebben, scheelt dit maar weinig. Een stuk beter dan die 1% opnamekosten rekeningen. :P


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2009 7:48 pm 

Geregistreerd: vr 13 jun 2008 1:36 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Uden
Vandaag keurig de 3-maands deposito weer bijgeschreven op de spaarrekening. Enig verschil is dat de rente een paar euro lager is dan mijn spreadsheet. Zal er zelf wel een dag naast zitten.
Mijn complimenten.
Ik hoop dat de Internet spaarrekening 5,25% blijft en dus niet gaat dalen in tegenstelling tot CEB.
Wat mij betreft staat Anadolubank op 1 wat rentepercentage :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 jan 2009 10:59 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Inderdaad, heb nu pas gekeken en bij mij alles per 21ste weer op de gewone rekening met de extra rente.

Wat ik minder vind, is dat ik de mutaties van de Alfa Plus meteen ook niet meer kan zien, dus niet de bijboeking van de rente daar. Alleen het totaalbedrag. Ja dat is makkelijk zelf uit te rekenen maar ik had het toch prettig gevonden per mutatie even een overzicht van de bank te hebben. Misschien komt e.e.a. nog schriftelijk.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2009 12:54 pm 
Kwartje

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 2:16 pm
Berichten: 398
De vraag is hoelang ze dit percentage nog kunnen volhouden. De volgende rente verlaging van de ECB staat er mi weer aan te komen ergens eind februari....zeker als het zo slecht blijft gaan als momenteel op de beurzen en de banken nog steeds niet echt haast maken met het uitlenen van geld.

Als ze dit idd kunnen volhouden neem ik mijn pet af voor ze:-)

Johan


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2009 2:23 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Nu de grote (verzwakte) banken de kredietverlening hebben beperkt, zou dit goede mogelijkheden bieden voor de kleine banken om marktaandeel te winnen.
Immers zij hebben geen problemen met slechte kredieten uit het verleden.
En ze zwemmen in het geld dus kunnen ze datgene doen waar banken voor zijn: financieren en daar geld mee verdienen.....

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2009 3:48 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 jun 2008 8:42 pm
Berichten: 441
Ook bij mij is alles weer keurig teruggeboekt inclusief de extra rente.
Mijn indruk van deze bank is, dat ze ons graag als klant willen houden, dus zullen ze waarschijnlijk niet zo snel overgaan tot het verlagen van de rente. Het internetbankieren is nog wel niet zo geavanceerd en de jaaropgave was een beetje vreemd, maar telefonisch word je altijd keurig te woord gestaan. Een prettige bank, is mijn ervaring tot nu toe.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 feb 2009 9:42 pm 

Geregistreerd: za 31 jan 2009 6:53 pm
Berichten: 5
Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd, maar ik zie de afgelopen tijd Anadolu nergens meer in rentestaatjes (vrij opneembaar) opduiken, ook niet op de (complete) lijst van spaarinformatie.nl. Iemand verklaring hiervoor? B.v.d. :shock:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO