Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 20 apr 2024 5:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 03 sep 2008 11:25 pm 

Geregistreerd: vr 23 mei 2008 8:35 pm
Berichten: 6
Hallo spaarders,

Ik volg al geruime tijd dit (interessante) forum, maar met betrekking tot banksparen voor mijn pensioen(bouw deze niet of nauwelijks op) ben ik er nog niet uit. :?:

Wat is verstandiger;

Zelf sparen met een vast bedrag per maand en dit af en toe eens vast zetten met deposito`s en zelf kiezen wanneer je dit geld gaat gebruiken, dus keuze vrijheid ook met uitkering voor je 65e.(mits je wel sterk in je beruchte schoenen staat, maar dit zal voor de meeste aanwezigen hier wel geen probleem zijn. :lol: )

Of

Banksparen via een bank, ook met een vast bedrag per maand en aftrekbaar maar wel belast op moment van uitkering en nog enkele voorwaarden zoals max 19.700 euro per jaar en pas vanaf je 65e?

Of

Toch maar een (woeker)polis afsluiten.

Graag jullie zienswijze hierin.

Edmar


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 04 sep 2008 10:11 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
woekerpolis in elk geval niet.

mbt banksparen komen steeds meer varianten. een keus tussen banksparen en gewoon sparen moet ikzelf ook nog maken.

voorzover ik nu kan zien is banksparen interesant als het om grote bedragen gaat. omdat dat tot op zekere hoogte vrij van belasting is tot de dag dat je het laat uitkeren. verder is zo'n constructie ook interesant als je veel veel loonbelasting moet betalen, omdat je dan van het bruto loon spaart. maar dat zal je allemaal wel weten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 04 sep 2008 10:26 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
Ik hou het voorlopig bij gewoon sparen, van wat ik her en der begrepen heb zijn de bankspaar producten nog niet echt volwassen en hebben een aantal veel weg van een woekerpolis :(

Ik zie (nog) weinig in banksparen en NOG minder in levensloop sparen.
Doe mij maar 'gewoon' zelf sparen en spaarloon!

Voorlopig dan iig, voorlopig is mijn eerste spaardoel nog steeds het aflossings vrije gedeelte van de Hypotheek die over 20+ jaar afgelost dient te worden. Dat is redelijk overzichtelijk en dus zelf te doen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 04 sep 2008 10:31 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Bedenk wel dat tegen de tijd dat jij 65 bent je misschien wel meer belasting over de uitkering betaalt dan je nu denkt(Bosbelasting?). Wat dat betreft hebben we te maken met een onbetrouwbare overheid. Ik heb dat als niet werkende al 2 maal eerder mogen meemaken met de afschaffing van de hypotheekaftrek en de lijfrenteaftrek.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 04 sep 2008 12:44 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
Probleem van banksparen is denk ik dat je geen enkele controle hebt over de rente. Vanwege de wettelijke eisen die er aan banksparen worden gesteld kun je niet makkelijk wisselen van bank. Er is denk ik niets wat de banken tegenhoudt om (net als bij spaarloon) de rente laag te houden, en wel zodanig laag dat je hele belastingvoordeel verdwenen is, of erger. Ik hou het nog maar even op gewoon sparen, totdat er meer duidelijkheid is over banksparen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 04 sep 2008 5:10 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Eerste vereiste om te kunnen banksparen (met aftrek) is een pensioentekort. Sparen uit je brutoloon is alleen interessant als de uitgestelde belasting bij opname tot een lager heffingstarief leidt. Een garantie daarvoor is er niet, sterker nog, de overheid overweegt nu extra heffing bij een aanvullend pensioen (boven een nader vast te stellen grens) als bijdrage aan de AOW voorziening. Op dit punt ben ik het dus eens met Doboy.

Bovendien ligt het spaargeld in beginsel langjarig vast, terwijl daar geen evenredig rendement tegenover staat, 4% is niet om over naar huis te schrijven, een deposito levert al meer op, nog afgezien van de 'kosten' die een bank (soms) in rekening meent te moeten brengen omdat men ook een graantje van de ogenschijnlijk gunstige regeling mee wil pikken.
Kortom, met mijn huidige kennis van de regeling zou ik er nog een paar nachtjes over slapen.

Anders is het banksparen voor de aflossing van een eigen woning, dat schijnt in veel gevallen de voordeligste hypotheekconstructie te zijn. (lage provisie las ik in de krant, waardoor meer dan de helft van de adviseurs deze stilzwijgen)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 04 sep 2008 8:23 pm 

Geregistreerd: vr 23 mei 2008 8:35 pm
Berichten: 6
Omdat je inderdaad geen grip hebt om toekomstige belastingen en de banken relatief een lage rente vergoeden hou ik het eerst op zelf sparen.

Mocht er nog eens een bank wakker worden die wel een goed produkt heeft (al heb je dan natuurlijk geen garantie dat de overheid geen roet in het eten gooit) zal ik er nog eens over nadenken.

Iedereen met hetzelfde probleem succes en mocht je een helder idee hebben, hoor ik het graag.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 05 sep 2008 10:22 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 09 jun 2008 10:53 am
Berichten: 339
Woonplaats: Dekseldorp
ik spaar zelf. Simpelste oplossing is vaak het beste.

Complexe vehikels zijn vaak goed voor adviseurs en banken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 14 sep 2008 7:52 pm 
Stuiver

Geregistreerd: zo 29 jun 2008 10:05 pm
Berichten: 61
Woonplaats: bassfly@casema.nl
Momenteel zijn er aanbieders (o.a. Ohra, Delta Loyd en SNS) die deposito's van zelfs 10 - 30 jr aanbieden van 4,8%.

Dat is toch niet verkeerd en dan is de premie (bij een aantoonbaar pensioentekort) ook nog eens aftrekbaar, dus in sommige gevallen tot wel 40 -50% belastingteruggave.

Ik zit er dus toch serieus aan te denken om er in te stappen binnenkort, zeker nu de rente nog hoog is. :D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 14 sep 2008 9:29 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 04 sep 2008 6:09 pm
Berichten: 338
Mooggie schreef:


Dat is toch niet verkeerd en dan is de premie (bij een aantoonbaar pensioentekort) ook nog eens aftrekbaar, dus in sommige gevallen tot wel 40 -50% belastingteruggave.

:D


Bij een aantoonbaar pensioentekort en wie heeft dat niet. Er is geen goedkoper manier dan een bankspaar product (niet allemaal)om je pensioentekort aan te vullen. Bij ander producten heb je te maken met veel kosten op één na dan, die van Robein. :D

_________________
Geld uitgeven is leuk, maar spaar om het leuk te houden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 14 sep 2008 9:59 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
IkSpaar schreef:
. Bij ander producten heb je te maken met veel kosten op één na dan, die van Robein. :D

Hoe kan je dat zo zeker weten?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 14 sep 2008 10:54 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
IkSpaar schreef:
die van Robein.

Van wat??

Moogie schreef:
4,8%.

Ik vind dat nogal magertjes....

Ik wist trouwens niet als je een deposito afsluit voor 10-30 jaar dat je dat dan af mocht trekken van de belasting...
Alleen moet je het weer opgeven natuurlijk als het uitbetaald.

Dat er uberhaupt deposito's bestaan die zo lang lopen... wie kan zo een periode nou overzien???


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 14 sep 2008 10:59 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 04 sep 2008 6:09 pm
Berichten: 338
[/quote]Hoe kan je dat zo zeker weten?[/quote]

Ben het internet opgegaan en tot de conclusie gekomen dat er veel kosten zijn vooral direct bij het afsluiten van een polis en daar naar.

_________________
Geld uitgeven is leuk, maar spaar om het leuk te houden.


Laatst bijgewerkt door IkSpaar op ma 15 sep 2008 12:04 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 14 sep 2008 11:12 pm 
Stuiver

Geregistreerd: zo 29 jun 2008 10:05 pm
Berichten: 61
Woonplaats: bassfly@casema.nl
Moogie schreef:
4,8%.

Ik vind dat nogal magertjes....
[/quote]

Vergeet niet dat hier GEEN 1,2% vermogenrendementbelasting afgaat omdat banksparen onder box 1 valt.

Ik weet niet waar jij 6,0 % of meer kan halen met een normale spaardeposito?

De zekerheid om 30 jr 4,8% rendement te halen (bij nagenoeg geen kosten) vind je elders niet zo snel met bv. lijfrentebeleggingsverzekeringen.

Plus je krijgt nog eens ca. 40 % van je inleg terug.

Gunstiger dat dit kan volgens mij niet als je je pensioentekort wil aanvullen lijkt me.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 14 sep 2008 11:20 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 04 sep 2008 6:09 pm
Berichten: 338
namliam schreef:
IkSpaar schreef:
die van Robein.

Van wat??


In de Robein Beurs Index Polis volgt uw inleg voor 100% de ontwikkeling van toonaangevende beursindexen. Het mag bijzonder genoemd worden dat er een polis bestaat, waarbij zowel voor het sluiten als het administreren van de polis geen kosten worden ingehouden. Robein Leven dekt haar kosten uit de (dividend)opbrengsten van de door haar gedane achterliggende (aandelen)beleggingen. Robein is hierin volstrekt open.

Bron:Robein

_________________
Geld uitgeven is leuk, maar spaar om het leuk te houden.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO