Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu wo 24 apr 2024 9:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 06 jan 2009 4:25 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 14 dec 2008 12:38 pm
Berichten: 1120
Woonplaats: Hirdo
Inflatie eurozone naar 1,6 procent.

06-01-2009 | Gepubliceerd 11:30
06-01-2009 | Laatst bijgewerkt 14:02

De inflatie in de eurolanden is gedaald naar 1,6 procent op jaarbasis. Dat is het laagste niveau sinds oktober 2006.

Dat blijkt uit een dinsdag gepubliceerde eerste raming van het Europees statistisch bureau Eurostat. In november lag de inflatie in de eurozone nog op 2,1 procent.

Analisten gepolst door persbureau Reuters dachten dat de inflatie in december zou dalen tot 1,8 procent. De lagere inflatie is vooral het gevolg van de gedaalde energieprijzen.

Lees verder op:
http://www.z24.nl/economie/europa/artik ... ocent.html

_________________
Als tijd geld is, hoe arm ben je dan als je géén tijd hebt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2009 12:24 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
Geweldig :D
Kennelijk heeft de flinke renteverlagingen van de ECB geen enkel effect op de inflatie.

Spagaat
De ECB heeft nog steeds 2% inflatie als uitgangspunt, daaronder dreigt deflatie. Alles wordt goedkoper. De oude manier om de consumptie te verhogen en dus de druk op de prijzen wat te laten vieren is het goedkoper maken van krediet. En dat doe je dus door de rente te verlagen. Of niet. Dat is de spagaat van de ECB.

Fail!
Alleen wat al die economen kennelijk niet snappen, is dat de banken die rente helemaal niet doorgeven aan de consument. En dat diezelfde consument wel op den duur minder rente krijgt op zijn spaarrekening. Gaat daardoor jan met de pet meer uitgeven? Nee natuurlijk niet, zeker niet in deze tijd. Hij zal gewoon nog meer gaan sparen, en zelfs zuiniger gaan leven. Waardoor de prijzen geweldig onder druk komen te staan, en dus regelrechte deflatie!

Status
In juli 2008 kreeg je een rente van 5,2% op je spaarrekening, minus 1,2% belasting, en een inflatie van 4%. Toen werd je dus per maand niet armer en niet rijker, immers 5,2% - 1,2% - 4% = 0.

In december kreeg je nog altijd een rente van 5,2% minus 1,2% belasting, en nu blijkt een inflatie van 1,6% dan hou je toch snel al 2,4% meer kapitaal over per maand bij een normaal bestedingspatroon.

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Laatst bijgewerkt door alphons op wo 07 jan 2009 12:30 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2009 12:29 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Ik heb altijd gedacht dacht deflatie zich voordoet als de inflatie onder de nul zakt.
Ze zijn er bijzonder creatief mee. :wink:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2009 12:32 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
obligataire schreef:
Ik heb altijd gedacht dacht deflatie zich voordoet als de inflatie onder de nul zakt.

Dat is ook zo, alleen de cijfers die wij onder ogen krijgen hebben 'niets' met de werkelijkheid te maken. Dus we passen ons gewoon aan, aan dit verrotte systeem :wink:

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2009 12:55 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 14 dec 2008 12:38 pm
Berichten: 1120
Woonplaats: Hirdo
Inflatie eurozone daalt naar 1,1 procent.

Uitgegeven: 30 januari 2009 11:29
Laatst gewijzigd: 30 januari 2009 11:29

LUXEMBURG - De inflatie in de eurozone is in januari gedaald tot 1,1 procent, vergeleken met een jaar eerder. Daarmee staat de inflatie op het laagste niveau in bijna tien jaar. Dat blijkt uit een eerste raming die het Europees bureau voor statistiek Eurostat vrijdag naar buiten bracht.

...

Bron: http://www.nuzakelijk.nl/20090130/algem ... 11-procent

_________________
Als tijd geld is, hoe arm ben je dan als je géén tijd hebt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2009 11:13 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
"Hou jij ze dom, dan hou ik ze arm" zo sprak de ene machthebber tegen de ander al in de middeleeuwen en samen deelden ze de rijkdom.
Zo is het ook met de inflatie. Soms is het inderdaad de prijsvorming van grondstoffen en olie die sterk doorwerkt in het inflatiecijfer, maar een niet onaanzienlijk deel van de inflatie komt voor rekening van degene die er het meest profijt van heeft, de overheid. Neem de verschillende soorten belastingtarieven, accijnzen of andere heffingen. De stijgingen liggen (vrijwel) altijd boven het inflatieniveau, met als argument dat ze nodig zijn om de inflatie te corrigeren. Nee, dat is domweg inflatie, veroorzaakt door de overheid. Al die heffingen werken vervolgens weer door in alle producten en lonen en de cirkel is rond.
Natuurlijk heeft de overheid daar belang bij, de waarde van de immense staatschuld daalt immers op die manier, terugbetaling kan (na jaren) met door deze inflatie aangetaste euro's.
Even vanzelfsprekend haast diezelfde overheid zich erop te wijzen dat olie en grondstoffen de veroorzakers zijn, je hoort ze nooit over deze eigen rol.
Alphons heeft wat mij betreft gelijk: inflatie is een mechanisme dat zuinig omgaan met de middelen (dus ook sparen, duurzaamheid en kwaliteit) straft.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO