Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 10:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 13 mei 2011 11:40 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
Heer Blikoor,

Op mijn beurt begrijp ik niet wat U zo stoort aan mijn bijdrage.

Dat ik kritiek heb op het beleid van de ECB en dan specifiek op Dhr. Trichet, is dat niet relevant? Huh?
(die mening over Trichet wordt overigens door meerdere forumleden gedeeld, dus daarin sta ik niet alleen)

Als U de bewoordingen van die kritiek als ordinair, zinloos en beneden peil ervaart, dat is niet mijn probleem.
Een bijdrage met een "knipoog" hoeft toch niet onder de microscoop te worden gelegd?

Kom kom, er vallen wel ergere "krachttermen" op dit forum, zo "ordinair" was het toch niet?
Maar, voor de gevoeligen onder ons, heb ik één woord aangepast, ik sta in dat opzicht wel open voor de gevoelens van anderen :wink:

Het is, nogmaals, mijn mening en die hoeft U dus niet te delen of te gedogen.
Een ieder drukt zich op zijn eigen wijze uit en mijn vorige bijdrage was doorspekt van knipogen en een sneer richting Trichet met de suggestie voor een volgende ambtsbetrekking.
Mijn humor is dus blijkbaar niet de Uwe, daar hoef ik me niet voor te verontschuldigen, U had ook kunnen verkiezen om NIET te reageren of mijn bijdrage NIET te lezen.

En valide argumentatie, welnu, ik heb een aantal voorbeelden genoemd waarbij ik ZOWEL zeg dat renteverhogingen noodzakelijk zijn door de snel oplopende inflatie (nogmaals, de grootste vijand van ons spaarders!) ALSMEDE dat er daadkrachtiger dient te worden opgetreden, zeker na de laatste zeer zwakke toelichting van Dhr. Trichet waar werkelijk geen enkel signaal vanuit ging.

Een renteverhoging is een ingewikkelde ingreep, zeker niet iets om lukraak elke maand te doen, zeker als je zoals nu in de Eurozone zowel een oplopende inflatie hebt maar ook een net weer iets opverende economie.
Dus teveel verhoging is weer een rem op de weer aantrekkende economie, te weinig verhoging gecombineerd met een slecht functionerende ECB president is óók weer niet wat de Eurozone nodig heeft.

Kortom, ik gaf aan dat ik die potentiële opvolger, Dhr. Braghi een veel beter figuur vind om de ECB te leiden en in staat acht betere beslissingen te nemen dan Dhr. Trichet.

Maar wellicht heeft U dan betere argumentatie dan alleen maar een beknopte en niet relevante reactie op mij.

Nogmaals, het kan ook zijn dat het sarcasme in mijn reactie U niet aanstaat, in dat geval is dat wederom een verschil van mening en/of humor.

Heer Blikoor....van harte, draag bij aan dit topic!!!
Ik wacht met genoegen op Uw visie over het aspect inflatie, renteverhogingen, het presteren van de huidige ECB-president Trichet en Uw mening over diens opvolger. (wie dat dan in Uw ogen zou moeten zijn).

Ik nodig U dan oprecht uit om Uw visie met ons te delen en ik zie daar naar uit, wellicht leer ik nog iets van U!


Ik wens U een prettige avond en een aangenaam weekend!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 14 mei 2011 5:53 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
De denktanks van de ECB en het IMF doen natuurlijk uitspraken op grond van informatie die zij tot hun beschikking hebben.
Ik ga ervan uit dat beleidsmakers over veel meer informatie beschikken dan datgene wat beschikbaar is in de media voor ons, het grote publiek.
Hoe dan ook, beleidsmakers doen vaak tegenstrijdige uitspraken, al dan niet bewust.
Zo kunnen we het ook gaan hebben over Bernanke versus Greenspan, die ook een verschillend beleid voerden c.q. voeren.
Dat blijf je toch altijd houden. :wink:
Vaak zie je ook dat bepaalde uitspraken worden aangepast of bijgesteld, soms binnen zeer korte termijn.
Wel ben ik van mening dat datgene wat deze heren en dames beleidsmakers zeggen een grote invloed heeft op de wereldwijde financiële markten.
Het is dus niet voor niets dat er zoveel gekke bewegingen zijn op de financiële markten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 14 mei 2011 4:24 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
Goedemiddag heer Schuiver!

Dat is natuurlijk waar.
Heb je trouwens de docu "Inside Job" bekeken?
Wel, dat is al een bevestiging dat er krachten in het spel zijn die de kleine man amper kan bevatten,
laat staan beinvloeden.
Greenspan komt er trouwens ook niet ongehavend vanaf, die man heeft toch écht een dubbele agenda hoor,
nog steeds!
Bernanke is ook twijfelachtig, misschien geldt dit gegeven voor alle grote mannen die de touwtjes in handen hebben.

Een vaststaand feit is dat het wereldwijde monetaire beleid iets is dat zo ongelovelijk complex is
en niet door Moneymaker te bevatten is, slechts een klein gedeelte begrijp ik en de rest is gewoon veel informatie doorspitten en daar een soort pijl op trekken, al vraag ik me af óf die pijl dan nog een richtlijn is waar ik iets mee kan.

Wat betreft de refi-rente, welnu, ik stel mijn verwachtingen bij, maar dan neerwaarts.
Ik had gegokt dat we eind 2011 op 2,00% zouden komen te staan, maar ik denk nu meer aan 1,75%.

Hoe dan ook, het blijft afzien voor ons spaarders, de inflatie in de Eurozone giert de pan uit.

Gisteren, in de supermarkt kocht ik een pondspak K&G koffie, vorige week betaalde in €3,27 en gisteren €3,61, een stijging van €0,34...oftewel een stijging van 10,5% !!!!!

Dát is dus slechts één voorbeeld van écht tastbare inflatie en slechts één voorbeeld van het feit dat de inflatiecijfers die het IMF en de ECB voorschotelen toch echt niet overeenkomen met de "werkelijke" inflatie.

Stijgingen van het OV, accijnzen op tabak en brandstoffen, er zijn nog legio voorbeelden te noemen waar wij als consument gewoon WERKELIJK ondervinden wat het verschil is tussen de voorgeschotelde inflatie-percentages en de "tastbare" inflatie.

Inflatie is iets dat mij het meest bezighoudt, logisch, het is op dit moment gewoon een feit dat er sprake
is van intering van mijn vermogen in plaats van groei of quitte spelen.

En ik blijf er bij, het aanpassen van ons belastingstelsel is hoognodig, de wetgeving is 10 jaar oud en dus echt toe aan hervorming en aanpassing op de situatie van nu. (niet alleen wat betreft de VRH maar ook de loonheffingstarieven. Vanaf € 18.628,00 een heffingspercentage van 41,95% !!!! pfff)

Hier nog een stukje over "Super Mario" Braghi, de beoogde opvolger van Trichet:
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/9784582/__Super_Mario_bereikt_toplevel__.html?p=16,1


Ik wens U allen een prettig weekend!

groet,
Moneymaker.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 15 mei 2011 3:17 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Natuurlijk is het complex en alles hangt samen met elkaar.
Zo zijn er ook verschillende soorten inflatie te benoemen.
Dat men vaak achter de feiten aanloopt, klopt m.i. wel.
Was er eerst "vrees" voor deflatie, nu is er "vrees" voor te hoge inflatie.
Achteraf is het natuurlijk makkelijk verklaarbaar (met de kennis van nu, zoals een bekende uitspraak luidt).
Dalende huizenprijzen kan je als deflatie aanmerken, stijgende voedselprijzen als inflatie...enz.
Neem daarbij de complexheid van het wereldwijde monetaire systeem en alle verschillende visies + beleidsvoornemens etc., dan is het duidelijk dat je niet alleen moet kijken naar een of enkele dingen, maar naar alles (wereldwijd).
Niet te doen dus, zelfs de beste economen (van diverse stromingen etc.) zitten er heel vaak naast. :wink:
De financiële markten bepalen uiteindelijk wat er zal gebeuren, waarbij deze markten meestal overdrijven (zowel in positieve als in negatieve zin).

P.S.: Ik betaalde deze week 3,49 euro voor een pondspak koffie Jacobs Krönung bij Jan Linders, vorig jaar was ditzelfde merk bijna 1 euro goedkoper.
Maar er zijn ook producten die goedkoper worden in de loop der tijd (denk eens aan pc's, lcd-tv's).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 15 mei 2011 12:18 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5822
Woonplaats: Obliville
Precies. Inflatie is een gemiddelde van een groot aantal produkten en diensten.
Er zullen altijd artikelen zijn die in prijs stijgen, soms als onderdeel van een trend, maar soms ook tegen de trend in.
Als er (bijvoorbeeld) in Brazilië veel oogsten mislukken door heftige regenval, dan het dat invloed op het evenwicht van vraag en aanbod in koffie en wordt koffie duurder.
Met inflatie heeft dat weinig te maken. Kan wel, maar hoeft niet.

Het probleem is m.i. méér, dat als iedereen maar roept dat er inflatie komt, dit vanzelf gaat gebeuren, omdat ondernemers hun prijzen gaan verhogen, vakbonden om loonsverhogingen gaan roepen etc. etc. en er dus een soort van selffulfilling prophecy optreedt om maar eens een goed Frans woord te gebruiken. :D

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 15 mei 2011 6:28 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
Heren Schuiver en Obligataire,

Dank U voor Uw nuttige bijdragen, het begrip "inflatie" is inderdaad een veelomvattende samenvatting van prijsstijgingen van verschillende objecten, producten en/of levensmiddelen.

"Deflatie" is een interessante opmerking -in de context van dalende huizenprijzen- al draag ik toch de nuancering aan dat die "daling" relatief is, het was gewoon een "bubble" die allang had moeten barsten.
Bovendien stijgt de hypotheekrente alweer, de aftrek staat der discussie (al héél lang, ik weet het) en het gaat er ECHT een keer van komen dat er een grens wordt getrokken qua hoogte en duur van je hypotheek.

Het "koffie-probleem" was mij al bekend, het is puur een stijging van grondstoffen, specifiek de oogstproblematiek op de grotere plantages.
Desalnietteplus, zoals heer Schuiver ook al opmerkte, een stijging van 1 euro op een pak Jacobs Krönung koffie binnen een jaar, welnu.....een pondspak K&G was in mei 2010 € 2,15 en vrijdag j.l. € 3,61, een verschil van € 1,46 oftewel een stijging van 68%...phew!
Maar genoeg over koffie -terwijl ondergetekende zich verslikt in zijn mok K&G!- :wink:

Maar hoe ingewikkeld de kwestie van inflatie ook zijn moge, één ding staat als een paal boven water, het is absoluut een strop om onze spaardersnek!

Zoals door velen al geadviseerd, spreiden is het toverwoord. Spreiden over deposito's, stukje vrij opneembaar, edelmetalen en onroerend goed (buiten NL in mijn geval!).
Dat onroerend goed niet specifiek als investering, maar als deel-verblijf met een mogelijke "upgrade" naar een "hoofd-verblijf"......jawohl!


Ik ga even de koffiespetters van het scherm vegen, ik wens een ieder een prettige zondag, althans, wat er nog van over is!
Groet,
Moneymaker
(die T moet er eigenlijk af.....even vragen of een moderator dit kan doen).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 03 jun 2011 11:13 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6730
Staat er deze week weer rentebesluit op de agenda?

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Deze week was Hemelvaart
BerichtGeplaatst: vr 03 jun 2011 11:19 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 17 sep 2008 9:28 am
Berichten: 229
juanj schreef:
Staat er deze week weer rentebesluit op de agenda?

Zie hier hun agenda. Eventuele rentebesluiten worden normaal gesproken altijd genomen op de eerste meeting in een maand (op de data dat ook een 'press conference' gepland staat). De volgende meeting met rentebesluit is dus volgende week donderdag (9 juni).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 04 jun 2011 3:57 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
Jhn314 schreef:
juanj schreef:
Staat er deze week weer rentebesluit op de agenda?

Zie hier hun agenda. Eventuele rentebesluiten worden normaal gesproken altijd genomen op de eerste meeting in een maand (op de data dat ook een 'press conference' gepland staat). De volgende meeting met rentebesluit is dus volgende week donderdag (9 juni).


Yep, dat is correct. 9 Juni is D-Day en ik ga van een kwart procent refi-rente verhoging uit.
Trichet heeft -ik moet in dit geval toch eerlijk zijn- de laatste weken zich verbazingwekkend verstandig uitgelaten over de Eurozone ellende en ik kan er niets anders uit opmaken dan dat er een renteverhoging uit komt rollen aanstaande donderdag 9 juni.
Zoniet, dan vreet ik mijn linker-slipper op...teentje knoflook erbij, anders is het niet te pruimen.... :wink:

We zullen dus zien, óf er staat 1,50% op de borden, of U leest een dubieus krantenberichtje dat een
verdwaasde spaarder gestikt is in een tot op de draad toe versleten rubberen linker-slipper.

groeten en prettig weekend!
Moneymaker.


*** nederig kom ik terug op mijn belofte de linker-slipper te consumeren, als tegenprestatie heb ik een nieuw topic in "centrale banken" geopend, aangaande de aanstaande ECB vergadering van donderdag 9 juni **


Laatst bijgewerkt door Moneymakert op di 07 jun 2011 5:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 04 jun 2011 4:00 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Het lijkt me beter om die slipper te malen in de gehaktmolen. :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 04 jun 2011 4:01 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
schuiver schreef:
Het lijkt me beter om die slipper te malen in de gehaktmolen. :wink:


Mij lijkt het nog beter om 1,75% op de borden te zien......maar dan worden het 2 slippers....en dat
gaat mij niet lukken vrees ik...al gooi je een tros knoflook-tenen erbij! :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 06 jun 2011 9:01 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
De geldmarkt lijkt (nog) niet te geloven in een aanpassing naar boven.
De euribor (week, maand en jaar) staan allen lager dan een maandje geleden.
Vaak gaat de markt, vooruit op aanpasingen, al omhoog.
Als de refi-rente wel omhoog zou gaan, dan moet het haast wel gaan om een onverwachte actie van Trichet.

Smakelijke eten.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 06 jun 2011 5:19 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6730
1,5% is mooi...
en euribor ook naar 1,5% (1maand) anders zouden de spaarrentes zomaar weer omlaag kunnen gaan...

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 07 jun 2011 10:51 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 okt 2008 9:53 am
Berichten: 293
Een rente aanpassing deze week is volgens de markt hoogstonwaarschijnlijk. De verwachting is dat er in juli weer een aanpassing komt.


Laatst bijgewerkt door habbie op di 07 jun 2011 10:52 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 07 jun 2011 4:54 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
Ik maak me een beetje zorgen om die slippers, vandaar dat ik een nieuw topic heb geopend omtrent de ECB-vergadering van donderdag 89 juni aanstaande.

Ik geloof inderdaad -opgepikt uit marktsignalen- dat er GEEN renteverhoging komt.
En DUS kom ik terug op die teenslipper-met-knoflook maaltijd....die stel ik nog maar even uit! :wink:

Met toestemming van de mede-forummers en de moderators vraag ik om een slotje voor dit topic, ivm het zojuist nieuw geopende topic "ECB vergadering cq rentebesluit donderdag 9 juni 2011".

gegroet!
Moneymaker.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO