Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 20 apr 2024 6:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 02 maart 2008 10:23 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
In dit artikel wordt een rating genoemd van D+. De rating die normaliter de kredietwaardigheid uitdrukt is echter Baa3. Dit is onder de 'kleine' banken een van de betere. Zie ook de reactie onderaan het artikel.
afbeelding: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c3/Main_Credit_Ratings.png/424px-Main_Credit_Ratings.png

afbeelding: http://i33.tinypic.com/2ens0ur.jpg

_________________
Luister naar dj doboy


Laatst bijgewerkt door Doboy op za 26 jul 2008 7:51 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 02 maart 2008 6:28 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Misschien is het interessant om van de "Nederlandse" banken de kredietwaardigheid in een tabel te zetten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 02 maart 2008 7:40 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Mee eens, voor de liefhebbers onder ons. Een tijdje geleden stond op internet een lijstje met ratings van alle Turkse banken. Ik kan het alleen niet meer terugvinden.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 apr 2008 5:38 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Ook de Rabobank maakt er een potje van: http://www.rabobank.be/nl/pers/dossier/spaarkampioen2007.asp
Volgens hun is Credit Europe failliet. Zie tabel bovenaan dit onderwerp.

Citaat van een reactie uit de telegraaf:
"Credit Europe krijgt van Moody's een rating van D+ en dat is heel laag. De grote Nederlandse banken hebben een AA rating."Dit is een onjuiste vergelijking.D+ rating is BFSR, en die is voor ABN Amro B- en voor Rabobank B+.De AA rating waar u naar verwijst is de gewone rating en die is voor Credit Europe Baa3.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 apr 2008 8:45 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Toch is Baa3 maar één streepje hoger dan 'speculative'.

Zonder de DGR zou ik hier beslist geen geld stallen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 apr 2008 9:02 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Nee, zou ik ook niet doen. Zou voor mij dan minstens Baa1 moeten zijn. Of volgens S&P BBB+ zoals Argenta.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 apr 2008 9:37 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Wie legt mij nu eens haarfijn uit wat die 'rating' nu precies uitdrukt. Het begrip kredietwaardig snap ik, maar dat is natuurlijk uitermate rekbaar als je niet weet hoe risicovol de investeringen of beleggingen van een bank zijn.
Ik ben geneigd eerder vertrouwen te hebben in de BB rating van een bank die erg voorzichtig is, dan in de AA rating van een bank met een risicovolle portefeuille. Kun je zien aan de 'Bears'....!
Ik heb nu de indruk dat voorgaande reacties ook zwaar op emotie leunen, maar misschien zie ik het niet goed en kan iemand me uit de droom helpen.
Ik had de vraag al eens eerder gesteld, maar kreeg helaas geen respons.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 apr 2008 9:57 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Je hebt helemaal gelijk, ik vind rating ook een heel moeilijk begrip. Vooral als je kijkt naar wat er de laatste tijd met bedrijven met een triple A rating aan de hand is. Voor mij is het momenteel niet meer dan een indicatie voor de kredietwaardigheid en voor de rest je gezonde verstand en het nieuws volgen. Een jaar geleden ging ik er bij mijn beleggingsbeslissingen echter klakkeloos op af.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 04 apr 2008 12:25 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Een rating is in feite een financieel keurmerk wat afgegeven wordt door een alom erkende en gerespecteerde keuringsinstantie.

Aan dat keurmerk wordt door de zakelijke wereld vertrouwen ontleend.
Dat gaat zelfs heel ver.

Het hangt af van de gehanteerde methoden hoe nauwkeurig de rating is.
In het verleden werd een bijna onbegrensd vertrouwen toegekend aan de kwaliteit van de ratings.
Vandaar ook de schrik toen bleek dat bepaalde ratings veel te rooskleurig waren zoals bijvoorbeeld bij die gebundelde Amerikaanse hypotheekleningen.
Dan wordt er geknaagd aan de fundamenten waarop ons stelsel is gebaseerd. Je moet toch ergens op kunnen vertrouwen nietwaar.
Persoonlijk vind ik het echter te ver gaan om nu alle vormen van rating maar overboord te zetten. Maar dat er een foute inschatting van risico's is gemaakt is duidelijk.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 04 apr 2008 8:52 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
obligataire schreef:
Je moet toch ergens op kunnen vertrouwen nietwaar.
Persoonlijk vind ik het echter te ver gaan om nu alle vormen van rating maar overboord te zetten.

Dat is precies wat ik bedoel. We gaan primair af op ons gevoel bij die A tjes en die D tjes, zonder te weten wat de waarde van het begrip is. We willen ons ergens op baseren, maar kunnen de risico's niet echt inschatten, door het gebrek aan transparantie van de banken, hoe fraai die rating er ook uit ziet. Daar gaat het ook over in het forum onderwerp "Banken nemen grote risico's met spaargelden", waar gisteren een artikel over in de krant stond.

Uit beide bovenstaande reacties leid ik af dat het jullie net zo vergaat als mij. En met enige spijt constateer ik ook dat ze me nog altijd niet toereikend een antwoord of inzicht geven in het verschil tussen de diverse kwalificaties (behalve dan de abstracte betekenis dat de ene bank kredietwaardiger is of schijnt te zijn dan de andere) Tot dusver heb ik nergens een toelichting of definitie gevonden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 04 apr 2008 9:14 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
@obligataire: ik had het niet beter kunnen uitleggen.

@blikoortje: misschien heb je hier iets aan:http://www.investopedia.com/articles/03/102203.asp of http://bonds.yahoo.com/safety.html en vooral http://pages.stern.nyu.edu/~igiddy/ABS/sandpratings.htm
meer heb ik ook niet voor je, een ander misschien?

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO