Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 10:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 aug 2008 8:09 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Dat noem ik gelul.
We hebben het hier over sparen :!:
En niet over eten :roll:
Maar gelukkig kreeg je het ook door hoe het werkt :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 aug 2008 8:39 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
OK Ger. Je hebt helemaal gelijk. afbeelding: http://i33.tinypic.com/ifmx7c.gif


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 aug 2008 9:37 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
obligataire schreef:
OK Ger. Je hebt helemaal gelijk. afbeelding: http://i33.tinypic.com/ifmx7c.gif


Obli, Zo zet je mensen op het verkeerde been.

Ger, je hebt volkomen gelijk als je zegt dat je totaal meer rente krijgt als je de rente per jaar laat uitbetalen (de 5.85% variant) vergeleken met een uitbetaling aan het eind van de looptijd (de 6% variant). Dit komt inderdaad door het rente-op-rente effect. Als je het totale rentebedrag deelt door je inleg en vervolgens door het aantal jaar kom je inderdaad boven de 6% uit.

MAAR: als je op die manier naar rente kijkt kun je ook zeggen dat IceSave meer dan de beloofde 5.25% rente geeft op hun spaarrekeningen, want als je daar je geld 5 jaar laat staan zal je na 5 jaar door het rente-op-rente effect ook een rentebedrag hebben ontvangen dat als je dat deelt door je oorspronkelijke inleg en het aantal jaar (5 dus) een rentepercentage oplevert dat hoger is dan 5.25%.

Moraal van het verhaal: als je rentepercentages eerlijk wilt vergelijken moet je de effectieve rente per jaar vergelijken. Dat is voor IceSave 5.25%, voor Maxispaar met uitbetaling per jaar 5.85% en voor Maxispaar met uitbetaling aan het eind van de looptijd (teruggerekend) MINDER DAN 5.85% effectieve rente per jaar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 aug 2008 9:06 am 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Zo is het maar net: "Met geld maak je geld" :D

En zeker niet op eten...? , dan maak je wat anders :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 aug 2008 10:00 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
De effectieve rentes van het 'aan het eind uitbetalen' zijn:
Code:
jr  Einde   Tijdens
2jr 5.5462% 5.60%
3jr 5.5376% 5.75%
4jr 5.5250% 5.85%
5jr 5.4000% 5.85%

Wijziging:
5.4% van 5jaar moet eigenlijk (exacter) zijn 5.3874%
/Wijziging

Dus... Alhoewel het 2jr pakket dicht bij elkaar zit, ben je dus over het algemeen beter uit met jaarlijks uitbetalen.

Bij voorbeeld, al je 5 jaar lang vast zet dan is de Jaarlijkse uitkering al beter wanner je slechts 1.3% over de rente gaat krijgen (overal dus)
Bij de 2 jaar variant moet je in het tweede jaar minimaal 3.58% scooren om beter uit te komen met de Jaarlijkse rente, dan de Einde looptijd variant.

Stel we scoren over de rente van de DHB elders op een vrije spaarrekening 5% rente
Met een saldo van 10.000 euro op de DHB.
Op 2 jaar win je dan 8 euro (gecombineerd 1148 rente vs DHB 1140 rente)
Op 3 jaar win je 57.68 euro
Op 4 jaar win je 121.42 euro
Op 5 jaar win je dan 232.48 (3232.48 rente vs 3000 bij de DHB)


Laatst bijgewerkt door namliam op do 21 aug 2008 11:11 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 aug 2008 10:28 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
??? De rente die uitbetaald wordt bij de eindelooptijd uitbetalingsvariant loopt bij de DHB op naarmate de looptijd langer is, maar de effectieve rente is dan volgens jou steeds lager? Dat snap ik niet, en volgens mij kan dat ook niet. Hoe heb je dat berekend?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 aug 2008 11:08 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
Bij de uitkering van rente aan het einde van de loop tijd van 5 jaar krijg je 6% rente "per jaar" Dus 5* 6% * 10.000 = 5 * 600 = 3000 euro
Wanneer je deze 3000 euro terug rekend met Rente op rente om het "netto" rendement te krijgen kom je dus uit op 5.4%

Immers wanneer je 5 jaar lang 5.4% rente over rente zou krijgen dan heb je na 5 jaar 13007 euro.

Doordat je later en later je rente krijgt gaat je netto rendement omlaag omdat dit niet (voldoende) wordt gecompenseerd in de hogere rente.

Een typisch voorbeeld van een sigaar uit eigen doos, waarbij je denkt een goede deal te sluiten (hogere rente) maar je daarmee toch de fout in gaat.

Voor een exacte(re) match moet je uitgaan van 5.3874% niet 5.4% effectieve rente.


Laatst bijgewerkt door namliam op do 21 aug 2008 11:12 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 aug 2008 11:11 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 09 jun 2008 10:53 am
Berichten: 339
Woonplaats: Dekseldorp
Misschien een apart topic?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Nieuw topic
BerichtGeplaatst: do 21 aug 2008 11:16 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
Eens dek, eens... typisch iets voor een appart draadje....

Zie hier


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 aug 2008 10:30 am 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 21 jul 2008 7:14 pm
Berichten: 55
thekurp schreef:
Op 20 augustus maar weer eens gebeld de medewerker zag in het systeem dat de opdracht tot beeindiging aangekomen was,maar op mijn verzoek op een schriftelijke bevestiging werd afwijzend gereageerd met de opmerking: mijnheer u staat in het systeem dus wij sturen geen schriftelijke bevestiging.
Vervolgens gevraagd naar een leidinggevende ook dat werd geweigerd.

Dus nooit meer DSB bank

Typisch, he? Zij nemen een brief (om bijv. de tegenrekening te wijzigen) niet in behandeling, maar staan erop dat een wijzigingsformulier verzonden dient te worden, maar als jij om een schriftelijke bevestiging vraagt, dan vertikken ze het dat te doen en moet je maar met een telefonische bevestiging genoegen nemen waar je nooit op terug kan vallen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 aug 2008 12:57 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Gober Bebek schreef:
en moet je maar met een telefonische bevestiging genoegen nemen waar je nooit op terug kan vallen.


Tenzij je het gesprek hebt opgenomen! Geen gek idee tegenwoordig met dit soort instanties, om via de computer te bellen en het gesprek op te nemen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2008 9:42 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 21 jul 2008 7:14 pm
Berichten: 55
groentje schreef:
Tenzij je het gesprek hebt opgenomen! Geen gek idee tegenwoordig met dit soort instanties, om via de computer te bellen en het gesprek op te nemen.

Zo simpel is dat ook weer niet. Ik heb begrepen dat, als je juridisch sterk wilt staan, je aan het begin van het gesprek duidelijk moet aangeven dat je het gesprek opneemt. Bovendien bellen de meeste mensen niet via hun computer.
Het is toch absurd dat je je in al deze bochten zou moeten wringen om een simpele bevestiging van je bank af te dwingen?
Wat is nou voor hen het probleem om even een briefje te sturen?
Wil je met zo'n klant-onvriendelijke bank dan nog wel zaken doen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 26 aug 2008 9:04 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Gober Bebek schreef:
Zo simpel is dat ook weer niet. Ik heb begrepen dat, als je juridisch sterk wilt staan, je aan het begin van het gesprek duidelijk moet aangeven dat je het gesprek opneemt. Bovendien bellen de meeste mensen niet via hun computer.
Het is toch absurd dat je je in al deze bochten zou moeten wringen om een simpele bevestiging van je bank af te dwingen?
Wat is nou voor hen het probleem om even een briefje te sturen?
Wil je met zo'n klant-onvriendelijke bank dan nog wel zaken doen?


Ja dat is ook absurd. Toch heb ik me vast voorgenomen, bij enige (tevoren) twijfel over een instantie, voortaan even via de pc te bellen. Dat is best makkelijk bij mijn provider, en ik heb dan automatisch de keus het gesprek als wav op te slaan. En het lijkt me ook geen enkel probleem om dat even mee te delen van te voren. Sterker, uit de reactie die daarop volgt, weet je meteen of die instantie inderdaad te vertrouwen is of niet. Als ze meteen bezwaar hebben, weet ik genoeg!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 27 nov 2008 6:12 pm 

Geregistreerd: do 20 nov 2008 3:33 pm
Berichten: 1
Na de vele herkenbare commentaren over de zeer slechte administratieve afwikkelingen kan ik daar alleen maar mee instemmen. Wat een amateuristische instelling.
Afgelopen begin november liep mijn deposito van een jaar af. Begin october dacht ik daarom; laat ik hun maar op tijd schriftelijk te kennen geven dat ik de deposito wil beëindigen en dat het geld op mijn tegenrekening gestort moet worden. Maar nee hoor, er gebeurde dus niets!
Dan maar even gebeld waarom het geld nog niet overgeboekt was. Met een vertraging van 5 dagen kwam het dus alsnog op mijn tegenrekening. Ook had ik begin october alvast een nieuwe Spaarrekening Extra aangevraagd waar ik het vrijgekomen geld op wilde zetten. Direct van deposito naar een nieuwe rekening ging schijnbaar niet! Van deze nieuwe rekening kreeg ik een contract thuis gestuurd wat ik ingevuld en met kopie van identificatie naar hun opstuurde. Alles ruim op tijd en volgens hun regels. Daarna kreeg ik hun inloggegevens en Tanlijst thuis gestuurd.
O.K. dus, het geld nu zo snel mogelijk op deze nieuwe rekening gezet. Wat schetst mijn verbazing; bij DSB zijn ze mijn contract kwijt en ik krijg 2 keer een mail waarom ik het toegestuurde contract nog niet heb opgestuurd. Met het gevolg dat ik nu al bijna 2 weken niet aan mijn eigen geld kan, terwijl na inloggen de rekening gewoon zichtbaar is. Na verschillende telefoontjes zouden ze mij een nieuw contract opsturen en als ze dat dan eindelijk eens binnen hebben kan mijn rekening vrijgegeven worden voor mutaties. Nou, de eerste mutatie heb ik al klaar liggen; het complete saldo er vanaf en move bij de DSB. Ze durven je los van deze perikelen ook nog te benaderen voor het oversluiten van je hypotheek! Dacht het niet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 28 nov 2008 4:45 pm 

Geregistreerd: do 23 okt 2008 12:22 pm
Berichten: 24
Brieven sturen naar de DSB is volgens mij zinloos. Ik heb vorige maand ook geprobeerd via een brief mijn Internetspaarrekening op het heffen en het bedrag te laten overmaken naar mijn Internetsparen Extra (die ik had geopend). Er gebeurde niets. Toen mail gestuurd met zelfde verzoek. Geen reactie. Toen na 2 weken nog een mail. Eindelijk antwoord: ze bleken mijn eerste mail niet te hebben ontvangen (?) en over de brief heb ik helemaal niets gehoord. Het saldo is nu wel overgeboekt, maar de Internetspaarrekening is niet opgeheven. Nou dan maar niet, kost mij niets. Gezien het bovenstaande en alle andere verhalen ga ik in ieder geval geen deposito bij ze afsluiten!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO