Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 1:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 04 okt 2009 11:22 am 
Kwartje

Geregistreerd: zo 04 okt 2009 10:35 am
Berichten: 260
obligataire schreef:
Van de site van Lakeman:


"2. Positie spaarders

Het Nederlandse garantiestelsel voor spaarders houdt momenteel in dat iedere spaarder tot een bedrag van Euro 100.000 zijn inleg gegarandeerd terugkrijgt bij het faillissement van de bank. De Nederlandse Bank (DNB) betaalt het eventuele tekort uit en eist dit geld vervolgens op bij de andere banken.

Op 1 oktober 2009 bleek dat woordvoerders van de Tweede Kamer van de Staten Generaal dit garantiestelsel niet kenden en ten onrechte meenden dat de belastingbetaler zou moeten opdraaien voor eventuele tekorten van spaarders. De meeste spaarders bij DSB zitten onder deze grens van Euro 100.000. Deze spaarders worden bij een faillissement slechts in zeer beperkte mate benadeeld en wel uitsluitend doordat zij enkele maanden moeten wachten voordat zij hun geld terugkrijgen."


Bij het faillissement van Icesave is de vergoeding die boven de oude grens van het garantiestelsel (38.000) uitkwam betaald door de Nederlandse staat. De andere banken wilden hieraan niet bijdragen omdat de nieuwe regeling zonder hen tot stand kwam. Voor zover ik weet is dit nog steeds zo. Hoe dan ook, via hogere bankkosten en/of belastingen draait zo'n beetje iedereen voor de uiteindelijke kosten van een faillissement op.

obligataire schreef:
Van de site van Lakeman:

"Mensen die meer dan Euro 100.000 aan spaargeld bij de DSB bank hebben staan, lopen voor het meerdere een risico dat Hypotheekleed op hoogstens 11% van dit meerdere schat (uitgaande van de balanspositie per 31 december 2008). Dat risico wordt pas gerealiseerd wanneer DSB een miljard Euro aan schadevergoedingen uitkeert. Wanneer de curator van DSB minder dan een miljard Euro aan schadevergoeding uitkeert (doordat niet alle polisslachtoffers zich melden) dan daalt dit risicopercentage.

Mensen die niet onder het garantiestelsel vallen omdat zij een achtergestelde lening hebben verstrekt, lopen bij faillissement van DSB voor het hele bedrag risico. Hypotheekleed schat dat risico eveneens op hoogstens 11% van hun vordering op DSB. Voor de overige 90% lopen zij in feite geen risico."


Een achtergestelde lening is achtergesteld omdat andere schuldeisers voorrang krijgen bij een faillissement. Als er niet genoeg geld is voor "gewone" spaarders zou ik niet aannemen dat houders van achtergestelde leningen ook maar iets krijgen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 okt 2009 11:26 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
@Obli
Precies, als DS zijn geld (versneld) eruit wil hebben verkoopt ie de toko wel.
Onder de huidige omstandigheden zal het niet voor zoveel zijn als ie misschien gehoopt had, maar hij is (zo goed als) in één klap van alle sores verlost.
Wellicht een leuke investering voor NIBC? :lol:

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 okt 2009 12:32 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
@Empire
Lakeman heeft er zelf voor gekozen zijn adresgegevens openbaar te maken en op de website van zijn stichting Sobi over kwesties als DSB te plaatsen zodat belangstellenden met hem in contact kunnen treden, hetgeen ik overigens in hem waardeer. Hoewel van normoverschrijdende gedragingen mijnerzijds dan ook geen sprake kan zijn geweest ben ik natuurlijk graag bereid de adresgegevens zelf te verwijderen. Echter zoals u heeft kunnen zien zijn de adresgegevens al door Paul verwijderd.

"obligataire schreef: ...Lakeman suggereert dat hij iets weet wat de accountant van DSB (Ernst & Young) zou zijn ontgaan... Ik ben benieuwd. Maar laat hij dat maar gauw komen met deze wijsheid, want zonder onderbouwing is het niet meer dan laster..."

Een gedegen 'due diligence' bedrijfsonderzoek met inzage in alle boeken zoals bijv. gebruikelijk is bij een bedrijfsovername - o.a. KPMG doet dergelijke onderzoeken - zou helderheid kunnen veschaffen over DSB Bank. De waarheidsgetrouwheid van Lakeman's veronderstellingen worden bemoeilijkt door het feit dat hij bovengenoemde inzage niet heeft. Hij kan namelijk géén kijkje in de keuken nemen. Oordelen over de financiële situatie van een bank gebaseerd op onvolledige informatie - zoals Lakeman dat meent te doen - is naar mijn mening dan ook gevaarlijk. Daar is hij al eerder de fout mee ingegaan.

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Laatst bijgewerkt door ErikVries op zo 04 okt 2009 5:15 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 okt 2009 3:32 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: zo 27 sep 2009 5:34 pm
Berichten: 670
@ErikVries / Moderator
Citaat:
Voor wie Lakeman persoonlijk over deze kwestie wil spreken is dat mogelijk. Hij is telefonisch bereikbaar op tel. 030-xxxxxxx, maar schrijven of langsgaan kan natuurlijk ook. Zijn adres is xxxxxxxxx.

Goed is het dat die gegevens verwijderd zijn. Het bovenstaande was namelijk tevens een verkapte oproep om hem te bellen of bij hem langs te gaan. Ik zou me toch niet (mede) verantwoordelijk willen voelen voor bepaalde lieden die hierin aanleiding zien de heer Lakeman met verbaal of fysiek geweld te bedreigen of meer dan dat.

Terug naar de hoofdzaak.
De heer Lakeman dient als voorzitter stichting Hypotheekleed de belangen van de stichting zo goed mogelijk te dienen. Of hij dat met zijn oproep gedaan heeft en of hij daarmee niet onrechtmatig heeft gehandeld is de vraag. Wat wel vaststaat, is dat DSB Bank en andere instellingen van Dirk Scheringa jarenlang willens en wetens en op zeer grote schaal bij hypotheken verzekeringsproducten hebben verkocht die niet in het belang waren van de klant, doch slechts in het financiële belang van de bank. Wat ook duidelijk is, is dat "de politiek" (onder wie Gerrit Zalm reeds als minister van Financën) daarvan al meer dan een decenium wist en geen aanleiding zag op te treden. Gelet op het vorenstaande heb ik er daarom moeite mee dat de aandacht zo gericht wordt op de heer Lakeman.

Helaas lopen de belangen van de stichting Hypotheekleed niet (altijd) parallel met die van ons als spaarders. Ook ik ben daarvan "slachtoffer": in afwachting van ontwikkelingen bij DSB Bank zal mijn voorgenomen 10-jarig deposito bij DSB Bank vooralsnog niet verwezenlijkt worden.

Voor de rol van de heer Lakeman in de Legio Lease-zaak (waarover elders op de site ongenuanceerde en ongefundeerde uitlatingen worden gedaan) verwijs ik - bij wijze van "tegengeluid" - graag naar zijn site:
http://www.sobi.nl/news/131/80/Betoog-Pieter-Lakeman-in-de-rechtzaak-van-Leaseverlies-tegen-Dexia-Bank/d,summary_template_verzameldeberichten


A penny saved is a penny earned.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 okt 2009 4:22 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Empire schreef:
Ook ik ben daarvan "slachtoffer": in afwachting van ontwikkelingen bij DSB Bank zal mijn voorgenomen 10-jarig deposito bij DSB Bank vooralsnog niet verwezenlijkt worden.

Ofschoon ik denk dat dit belang redelijk in het niet valt bij de belangen van hen die hun geld al wel reeds bij DSB hebben ondergebracht, en dan met name degenen die dit deden middels een achtergesteld deposito, denk ik dat het verwijderen van de adresgegevens principieel een juiste zaak is.

Toch zal dhr Lakeman zich er inmiddels wel van bewust zijn dat hij een doos van Pandora heeft geopend en ook in zijn belang hoop ik daarom dat deze zaak met een sisser afloopt.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 okt 2009 4:34 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
Toen ik een huis wilde kopen werd ik ook aangetrokken door de ogenschijnlijk aantrekkelijke tarieven van DSB. Maar vervolgens bleek dat DSB mij alleen de hypotheek wilde verstrekken als ik daar ook een overlijdensrisicoverzekering - waarvan ik mij afvroeg waarvoor ik die nodig had - bij zou afsluiten. Door die verzekering werd het mij allemaal te duur, en bij de adviezen van andere banken en hypotheekintermediairs stond ik ook niet te juichen. Ik zag daarom van de koop af en ben toen gaan sparen. Maar veel mensen wilden kost wat kost dat huis toch kopen, waren blind, en gingen overstag met hun huidige ellende tot gevolg. Hoewel DSB fouten heeft gemaakt zoals alle banken, mag je dat naar mijn mening niet allemaal Dirk Scheringa in de voeten schuiven.

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 okt 2009 6:13 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: zo 27 sep 2009 5:34 pm
Berichten: 670
@obligataire
Natuurlijk is mijn belang nauwelijks geschaad. Daarom had ik het woord slachtoffer ook tussen aanhalingstekens geplaatst.

Wie voor een achtergesteld deposito kiest, weet dat hij of zij risico loopt het geld kwijt te raken. Bij de hogere spaarrente hoort dat risico. Als zich dat risico - om welke reden dan ook - materialiseert heb ik met hen die daarvoor kozen geen medelijden. Dat geldt hetzelfde voor spaarders die boven het garantiebedrag (thans 100k p.p.) gaan zitten. Over het karakter van een achtergesteld deposito heeft ook DSB Bank nooit onduidelijkheid laten bestaan.

@ErikVries
Citaat:
Hoewel DSB fouten heeft gemaakt zoals alle banken, mag je dat naar mijn mening niet allemaal Dirk Scheringa in de voeten schuiven.

Wie anders dan eigenaar en bestuurder Dirk Scheringa vallen de praktijken van deze bank aan te rekenen? Bij banken als Rabobank of ABN Amro wisselt de leiding nogal eens. Dirk Scheringa is van begin tot eind "de baas" en niet op afstand overigens. Het is zijn "Dirk Scheringa Beheer Bank" waar we het hier over hebben! Hij is schatrijk geworden met de massale verkoop van overlijdensrisicoverzekeringen en arbeidsongeschiktheidverzekeringen bij de hypotheken (in een keer te voldoen en bij de hypothecaire schuld gevoegd). Hij en Hans van Goor, zijn rechterhand, waren "partners in crime" (vooralsnog bij wijze van spreken).
Je naïviteit siert je overigens.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 okt 2009 8:34 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
DSB Bank gaat mensen individueel compenseren. Een overeenkomst daartoe is getekend met Stichting Steunfonds Probleemhypotheken.

@Empire
Wat ik heb willen aangeven is dat mij ook een hypotheek met allerlei onzinnige bijproducten is aangeboden, maar dat ik met mijn gezonde verstand slechts tot de conclusie kon komen dat dit totaal onaantrekkelijk voor mij was. Anderen hebben wellicht kost wat kost een woning willen kopen met alle gevolgen vandien. Het is natuurlijk goed nieuws dat DSB mensen nu gaat compenseren, maar ze mogen deels ook bij zichzelf te rade gaan.

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 okt 2009 12:25 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: zo 27 sep 2009 5:34 pm
Berichten: 670
@ErikVries
Ons "gezond verstand" (IQ, opleiding, achtergrond) behoedt ons (gelukkig) voor het aangaan van dit soort producten. Bij velen ontbreekt dat "gezond verstand" echter en daarvan heeft Dirk Scheringa gebruik (of beter: misbruik) gemaakt. De wetgever wist ervan en greep niet in.

Bij dit soort kwesties kom je tot de politiek-filosofische vraag in hoeverre je mensen, die ontegenzeggelijk in de eerste plaats zelf verantwoordelijk zijn voor hun handelen, moet beschermen.
In Nederland wordt de burger op allerlei gebied (gezondheid, juridische en financiële zaken, veiligheid) vergaand (vaak ook tegen zichzelf) beschermd. Voorbeelden zijn er te over: de Huurwet, de Colportagewet, het verplicht dragen van autogordels en valhelmen, het verplicht inhouden van sociale premies (velen zullen anders niet aan een zorgverzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering of pensioenvoorziening denken en het gehele inkomen consumeren), hoge belastingen en accijzen op "slechte producten" zoals tabak, alcohol en brandstoffen (om consumptie te temperen en inmiddels tevens om de schatkist te spekken) et cetera.
Voor mij (en waarschijnlijk ook voor jou) is die bescherming soms (erg) vervelend en wordt zij als betutteling ervaren. Erkend moet evenwel worden dat grote groepen uit met name de lagere sociale klasse met dit systeem aanzienlijk beter uit zijn.


A penny saved is a penny earned.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 okt 2009 7:27 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Mensen die op het gebied van leningen zaken gedaan hebben volledig eigen schuld?
Ja en nee.
Ja, men is soms wel erg makkelijk als het over zeer ingrijpende financiële zaken gaat.
Nee, de andere partijen zijn vaak handige sodemieters. Als men een product verkoopt zonder ook de mindere kanten te belichten heet zoiets vaak zwendel of oplichting. Vergeet ook niet dat zorgplicht e.d. iets is wat de laatste tijd sterk naar de voorgrond is gebracht.
M.i. bestond zorgplicht al veel langer, alleen moesten sommige bedrijven er nog eens extra op gewezen worden, eer ze zich er iets 'van aan gingen trekken'.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 okt 2009 8:06 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Empire schrijft:

Voor de rol van de heer Lakeman in de Legio Lease-zaak (waarover elders op de site ongenuanceerde en ongefundeerde uitlatingen worden gedaan)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Feit is dat Lakeman wel degelijk een positief advies afgaf over elk product dat toendertijd door Legio Lease in de markt werd gezet.

Dat hij achteraf op zijn site dingen anders uitlegt, dat is aan hem.
Ik vind dit dus geen ongenuanceerde en ongefundeerde uitspraken, aangezien hij wel degelijk het vertrouwen gaf aan de kopers van de toenmalige Legio Lease producten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 okt 2009 11:21 am 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 21 maart 2008 6:10 pm
Berichten: 173
Empire schreef:
Wie voor een achtergesteld deposito kiest, weet dat hij of zij risico loopt het geld kwijt te raken. Bij de hogere spaarrente hoort dat risico. Als zich dat risico - om welke reden dan ook - materialiseert heb ik met hen die daarvoor kozen geen medelijden.


Je bent wel erg hard hoor....Wie in een auto stapt en daarmee gaat rijden, neemt ook het risico dat hij slachtoffer wordt van een ongeval en wellicht zelfs gewond raakt of dodelijk verongelukt. Met een automobilist die dit overkomt en dronken achter het stuur zat en daardoor zelf het ongeluk veroorzaakte zal ik weinig of geen medelijden hebben. Door dronken achter het stuur te gaan zitten zorgde de automobilist zelf voor een aanmerkelijk hoger risico op een ongeval, iets wat hij wist of had kunnen weten. Wat echter als de automobilist fris en uitgerust achter het stuur van zijn in uitstekende staat verkerende auto de weg op gaat en zich keurig houdt aan alle verkeersregels, maar onderweg geconfronteerd wordt met de tegemoetkomende auto van de heer Lakeman, die in zwaar gedrogeerde toestand zijn voertuig met zeer hoge snelheid plotsklaps de rijbaan van de automobilist opstuurt...Ik zou medelijden hebben met de automobilist die slachtoffer wordt van het rijgedrag van de heer Lakeman, zelfs al is de weg die de automobilist gekozen had niet de meest veilige weg (vrij opneembare tegoeden), maar een ietwat bochtige B-weg, voorzien van bomen langs de berm (achtergesteld deposito), een weg die de automobilist overigens vooraf m.b.v. Google Earth en Google Streetview zo goed mogelijk had verkend.

De vraag is: moest de automobilist of een spaarder rekening houden met de mogelijkheid dat hij heer Lakeman op zijn weg zou treffen? Naar mijn mening was het optreden van de heer Lakeman een vrijwel onvoorzienbaar risico, vergelijkbaar met een terroristische aanslag. Het kan mijns inzien noch de automobilist, noch de spaarder worden aangerekend dat hij de heer Lakeman niet in zijn risicoanalyse had opgenomen, of het risico als verwaarloosbaar had ingeschat. Ik zou dus wel medelijden hebben met de houders van achtergestelde deposito's in het geval van een onverhoopt faillisement van de DSB. Overigens: ik heb geen achtergesteld deposito bij de DSB (wel gehad, tot 2007).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 okt 2009 11:38 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Ik wil niet dramatisch doen, maar DSB had zichzelf m.i. ook zonder Lakeman uiteindelijk wel in een moeilijke positie gebracht.
Maak zelf maar eens een optelsom van de wegvallende inkomsten van deze bank.
Lakeman heeft alleen dat proces op een niet-elegante manier versneld.
Ik ben inmiddels wel ontzettend benieuwd naar de werkelijke cijfers van geld dat weggenomen is.

Een achtergestelde deposito afsluiten bij DSB?
Misschien bezit ik een bijzondere gave of speciale antennes, maar dat zou ik bij een bedrijf als DSB nooit gedaan hebben.
Mij te cowboy-achtig.
Je kunt er dan gewoon op wachten ......

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 okt 2009 12:18 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat wij op een punt gekomen zijn waarbij in 2 draadjes ongeveer dezelfde discussie gevoerd wordt.
Daarom -desgewenst met medeneming van een citaat uit deze discussie- gaan wij verder op:
viewtopic.php?f=24&t=4054

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO