Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 5:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2009 6:39 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
jha schreef:
Paul209 schreef:
Wat ik mij bij dergelijke berekeningen altijd afvraag is, in hoeverre is er rekening gehouden met de belastingvrije voet bij de VRH bij niet-groensparen?
Of wordt er gemakshalve, of als lekkermakertje maar vanuit gegaan dat men die al overschreden heeft?

Ik vraag me af of hier veel mensen zijn die nog onder die belastingvrije voet zitten. Ik schat in dat 99% wel die beruchte 1,2% moet betalen. 20.000 is tenslotte voor een beetje reserve niet veel. Het zou veel beter geweest zijn als men niet alleen de garantie verhoogd had van 20.000 naar 100.000, maar tegelijk daarbij ook de belastingvrije voet op dezelfde manier. Veel gemakkelijker, overzichtelijker en voordeliger.


Voor (fiscale) partners is die grens tweemaal zo hoog, dus pak 'm beet 40.000. Lang niet iedereen komt daar aan hoor. Wij als eerste-helft-dertigers in ieder geval nog niet.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2009 6:50 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
obligataire schreef:
De rentevoet is nu 3% (bij 10 jaar).
Dat maakt dat dit produkt te vergelijken is met een deposito met een rentevergoeding van 5,50%.
(ervan uitgaande dat iemand VRH betaalt).


Maar ik blijf het onjuist vinden dat banken met het fiscale voordeel van de klanten er vandoor gaan.
Evenzo bij hypotheken.
Bovendien is het niet altijd gezegd dat de klanten het fiscale voordeel kunnen bemachtigen.
Die mensen zitten helemaal slecht met die graaipolitiek.
En zo zal het op deze manier dus nooit goed komen met de groene gedachten.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2009 7:12 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
De rentevoet wijzigt bijna dagelijks zoals gebruikelijk bij ING en schommelt al geruime tijd rond 3%. Bij maandrente - minimaal bedrag EUR 25.000 - is het rentetarief 0,25% lager.

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2009 8:36 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Dat is nu typisch een van de redenen dat ik nooit eerder een deposito bij ING/Postbank heb genomen.
Ze verwachten van je dat je de inleg op de lopende rekening parkeert, waarna ING het bedrag incasseert.
Met andere woorden, je weet tot het laatste moment niet wat het definitieve rente % wordt.
Zeker bij een deposito met erg lange looptijd vind ik dat onacceptabel.

Valt het tegen, dan kijk je er nog 10 jaar tegenaan.....slik.....

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2009 10:06 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Ik was alweer druk op zoek naar de voorwaarden, want normaal gesproken heb je toch een soort bedenktijd, dus kun je altijd opzeggen als de rente je niet bevalt.
Maar daar zit ook een addertje. Vreemd, ik had het idee dat dit wettelijk geregeld was. Blijkbaar niet.

Volgens de voorwaarden heb je 14 dagen om je te bedenken, maar dan betaal je wel opnamekosten.

Recht van ontbinding.

a. U kunt een spaarovereenkomst gedurende 14 kalender­ dagen ontbinden met een schriftelijk verzoek.
Dit is alleen van toepassing als u het spaarproduct afgesloten heeft per telefoon, via internet of schriftelijk.
Richt dit verzoek aan ING Groenbank N.V., Postbus 41900, 1009 CD Amsterdam.
De 14 dagen gaan in op het moment dat de spaarovereenkomst tot stand komt.
Dit is het moment waarop u de voorwaarden ING Groen Spaardeposito van de ING Groenbank N.V. heeft ontvangen.
Aan gebruikmaking van dit recht van ontbinding zijn kosten verbonden.


b. Als gebruik gemaakt wordt van het recht van ontbinding worden opnamekosten berekend over het opgenomen bedrag: 0,5% over het opgenomen bedrag bij een overeen­ gekomen looptijd korter dan 1 jaar;
1% over het opgenomen bedrag per spaarjaar of een gedeelte daarvan, echter met een maximum van 2%, bij een overeengekomen looptijd van 1 jaar of langer.

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 26 sep 2009 12:34 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
baskruit schreef:
Voor (fiscale) partners is die grens tweemaal zo hoog, dus pak 'm beet 40.000

Klopt, alleen is dat in de praktijk van het sparen nog te weinig. En spreiden over verschillende banken helpt ook al niet. :(


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 10:13 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
jha schreef:
baskruit schreef:
Voor (fiscale) partners is die grens tweemaal zo hoog, dus pak 'm beet 40.000

Klopt, alleen is dat in de praktijk van het sparen nog te weinig. En spreiden over verschillende banken helpt ook al niet. :(

Wat ik maar wil zeggen is de aanname dat 99% van de mensen hier VRH moet betalen mij wat overdreven lijkt. En landelijk gezien al helemaal.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 10:25 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Tijd voor een poll?

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 10:27 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
@Baskruit
Dat was precies mijn punt.
Maar ja, mensen rekenen zich meestal graag rijker dan ze zijn. :wink:
@Obli
Poll heeft in dit geval niet zoveel zin.
Laatst had je het o.a. over gewogen gemiddelde over het gehele spaarsaldo.
Die zou je m.i. ten minste ook moeten toepassen bij het berekenen van dit rendement, t.a.v. de vrijstelling VRH wel/niet overschreden.

Rekenvoorbeelden blijven rare dingen.
Er is niemand die adverteert met 'gewone spaarrekeningen' met percentages na aftrek van VRH.
Dan groeien de bomen tot in de hemel, zo lijkt het wel.
Als het bijv. om groensparen gaat, gaat men er als lekkermakertje in een voorbeeld standaard maar van uit dat de belastingvrije voet overschreden is.
Dat is een ernstige vorm van appels met peren vergelijken.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 11:16 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
In het fiscale wetboek staat dat belastingplichtigen recht hebben op bepaalde voordelen.
Op papier krijgen ze die ook, maar het echte voordeel gaat naar de aanbieders van de produkten.
Ik denk dat groene beleggingen een vrij constant rendement opleveren, maar hoeveel daarvan
bij de belegger terecht komt is afhankelijk van de stand van de spaarrentes
(ze zorgen gewoon dat het altijd een tikkeltje hoger is, inclusief de fiscale voordelen).

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 11:33 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
ErikVries schreef:
De rentevoet wijzigt bijna dagelijks zoals gebruikelijk bij ING en schommelt al geruime tijd rond 3%. Bij maandrente - minimaal bedrag EUR 25.000 - is het rentetarief 0,25% lager.

obligataire schreef:
Dat is nu typisch een van de redenen dat ik nooit eerder een deposito bij ING/Postbank heb genomen.
Ze verwachten van je dat je de inleg op de lopende rekening parkeert, waarna ING het bedrag incasseert.
Met andere woorden, je weet tot het laatste moment niet wat het definitieve rente % wordt.
Zeker bij een deposito met erg lange looptijd vind ik dat onacceptabel.

Valt het tegen, dan kijk je er nog 10 jaar tegenaan.....slik.....


Voor wat betreft het fiscale voordeel van 2,5% is het ING groenspaardeposito een spaarproduct met maandrente. Het fiscale voordeel van totaal 2,5% wordt uitbetaald middels een maandelijkse lagere voorlopige aanslag of hogere voorlopige teruggaaf.

Ht ING groenspaardeposito is bij de afdeling sparen van ING direct telefonisch af te sluiten tegen het rentepercentage dat op dat moment - op die dag - van toepassing is. Dat is tevens mijn ervaring met de postbank uit het verleden.

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 11:57 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
ErikVries schreef:
Het ING groenspaardeposito is bij de afdeling sparen van ING direct telefonisch af te sluiten tegen het rentepercentage dat op dat moment - op die dag - van toepassing is. Dat is tevens mijn ervaring met de postbank uit het verleden.


ING schreef:
Hoe werkt de Groen Spaardeposito?
Als u uw aanvraag hebt ingediend, wordt uw inleg binnen 10 dagen van uw Betaalrekening afgeschreven.


Hopelijk heb je gelijk.
In het verleden heb ik wel eens een gewoon deposito willen afsluiten bij de Postbank, maar daar kon men mij geen enkele garantie geven.
Niet over de dag van incasso en ook niet over het percentage van die dag.

Het is in ieder geval een goed idee van je om even te bellen, baat het niet dan schaadt het ook niet.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 1:14 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
Op dit moment kies ik toch voor DSB 10 jaar 5,25%. Het ING groenspaardeposito komt over enkele maanden waarschijnlijk wel aan bod wanneer er opnieuw spaargeld beschikbaar komt. Voordeel van afsluiten over enkele maanden is dat eventuele rentewijzigingen in die periode geen invloed hebben op het 2,5% fiscaal voordeel.

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 1:22 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
ErikVries schreef:
Voordeel van afsluiten over enkele maanden is dat eventuele rentewijzigingen in die periode geen invloed hebben op het 2,5% fiscaal voordeel.

Welke de bank doorgaans en grotendeels op voorhand al in haar zak steekt.
Komt er nog een tijd dat men nog een paar procenten moet meebrengen om een groene deposito te mogen afsluiten?
Of zouden de banken hun bodem aan het plukken tegen die tijd dan wel gevonden hebben?
(Zuiver omdat het dan teveel begint op te vallen.)

Ik snap absoluut niet waarom je zo lyrisch blijft over dat z.g.n. fiscale voordeel.
Lees je berichten van anderen wel goed? :wink:

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 1:47 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Nou ja, als je boven de fiscale vrijstelling zit, en nog niet het maximum van de groene beleggingen hebt bereikt,
is dat fiscale voordeel wel een zekerheidje (zolang de regeling blijft bestaan).
Dat weet iedereen voor zichzelf het beste.

Ik vraag me net als jij af waar de bodem ligt van het nominale voordeel op groensparen.
Onder de nul zullen ze wel niet durven zakken :mrgreen:
Dat betekent dat er altijd 2,5% te scoren zou zijn , zelfs als de gewone rente 0% zou worden.
Met andere woorden, dan is het favoriete kunstje van de banken niet meer mogelijk.
Het zou me niet verbazen als het aanbod van groenfondsen dan een stille dood zou sterven....... 8)

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO