henrid schreef:
@piggy: Dit was maanden geleden al bekend en op dit forum is er redelijk aandacht aan geschonken
Dat weet ik, ik heb het gevolgt. Echter ten tijde dat ik een Triodos Fair share fund opende had men nog "recht" op de vrijstelling van de VRH (ook na 2013). Echter sinds kort heeft de regering besloten dit te veranderen en krijgt men geen vrijstelling meer. Wees dan eerlijk en doe dit meteen bij invoering hiervan en wijzing dit niet nogmaals.
Stel dat ik nu kies voor groene beleggingen waar je wel vrijstelling van VRH krijgt (en 0,7% extra rendement). Dit kan ook zo maar plotseling onaangekondigd wijzigen.
En dan wordt mijn lange termijn visie opnieuw om zeep geholpen.
Verder zullen denk ik veel mensen zijn die hun geld weghalen bij de Triodos Share Fund en vergelijkbare fondsen bij andere banken. Dit zorgt dan voor problemen voor het fonds, ze zullen geen leningen meer kunnen verstrekken aan de mensen in de 3e wereld landen. Je helpt mensen in die landen door in dit fonds te beleggen. Ik denk zelf dat dit beter werkt dan de ontwikkelingshulp die de overheid aan 3e wereld landen geeft. Deze fondsen beheren het geld goed en men wil rendement behalen, daarnaast helpt het de mensen in die landen om hun zaakje op te bouwen. Corruptie zal minimaal zijn. Bij ontwikkelingshulp moet je maar afwachten hoe alles gaat lopen, hier zal het corruptiepercentage duidelijk aanwezig zijn (verdwenen geld, te hoge prijzen voor diensten/goederen).