Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 11:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 23 dec 2010 11:11 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
edwin schreef:
Toen der tijd hier werd opgeroepen om je geld bij Icesave weg te halen om dat er iets aan de hand was. Er zijn toen toch nog enkele forum-leden geholpen die op tijd hun geld daar hebben kunnen weghalen. En ik denk ook dat het niks had uitgemaakt als iedereen zijn geld bij Icesave hier in Nederland had afgehaald. Landsbanki was toch wel failliet gegaan.

En dat is met DSB hetzelfde. 2 weken voordat ze omvielen heb ik mijn vader nog kunnen behoeden om daar een deposito te gaan afsluiten. Dit door de vele geruchten(die vaak ook waar zijn) hier op spaarinformatie.

Dus Informatie geven over een bank gaat dus zometeen ook strafbaar worden???


Ik heb destijds ook m'n geld bij Icesave opgenomen, maar niet vanwege geruchten op het forum. Die kwamen juist omdat er al genoeg in de media te lezen was als je het (financiële) nieuws ging volgen. Wij hebben niet meer informatie dan er in de media rondgaat, en het is juist de media die vaak opruiend bezig is. Ik ben er niet bang voor dat we op persoonlijke titel bestraft zullen worden als wij hier oproepen tot een bankrun, maar als Spaarinformatie-forum zou ik hier wel op gaan modereren.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 23 dec 2010 11:25 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Opstelten en De Jager slaan m.i. de plank helemaal mis.
Een oproep tot een bankrun (maar bijvoorbeeld ook massale speculatie tegen) maakt pas kans van slagen als er iets heel erg mis is binnen een bank.
Achteraf is gebleken dat Scheringa zijn bank tot op het bot leeggeplunderd had om zijn dure hobby's voetbal en kunst, te financieren.
Insiders wisten dat veel beter dan het gewone publiek en hadden hun geld allang weggehaald. Als een bank gezond is en goed geleid wordt dan maakt de oproep om geld weg te halen geen schijn van kans.
Er is geen mens die dat bij de Rabobank zou proberen. Als er wel een oproep wordt gedaan is er iets aan de hand en dat moet je de bank zelf verwijten, niet de boodschapper.
Banken leven en bestaan bij de gratie van het vertrouwen van de consumenten. Ze zijn er zelf verantwoordelijk voor dat dit vertrouwen blijft bestaan.
Daarnaast moet de toezichthouder tijdig en doortastend ingrijpen, iets wat in het geval DSB niet is gebeurd.
De aktie van Lakeman wil ik hiermee niet goedkeuren maar die is achteraf, in het grote geheel, niet zo belangrijk geweest als men wilde doen geloven.

Trouwens in het geval DSB, was het daar niet De Nederlandsche Bank en/of andere hooggeplaatsen, die info lekten naar de pers? Het lijkt me meer voor de hand liggend om dat verschijnsel eens goed aan te pakken.

_________________
Pecunia non olet!


Laatst bijgewerkt door obligataire op do 23 dec 2010 11:30 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 23 dec 2010 11:29 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 maart 2007 5:34 pm
Berichten: 232
Wat Eric Cantona en Pieter Lakeman hebben gedaan, kan niet op mijn sympathie rekenen. Dus inderdaad voel ik er wel wat voor om "campagne voeren om één of meerdere banken failliet te krijgen" te verbieden. Ik zie het ook als een soort van terroristische daad. Met voldoende steun kun je een (systeem-)bank platleggen en een overheid dwingen tot staatssteun.

Dan moet de belastingbetaler dus opdraaien voor de hobby's van Lakeman of Cantona.

Een oproep / campagne is in mijn ogen met name strafbaar als het voldoende impact en bereik heeft. In de Nederlands context zouden dan vooral BN-ers moeten oppassen. Als zo iemand iets roept, dan heeft dat al snel een massa-mediaal bereik.

_________________
"Een haas is snel. Een haas is daarom een absolute winnaar. Er is slechts één haas die nooit zal winnen: de angsthaas."


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 24 dec 2010 9:32 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
volgens mij had de DNB en de heer Scheringa net zo veel schuld als de heer Lakeman.

Als iemand zo'n uitspraak had gedaan over de ING-bank, dan had die zeker niet omgevallen...
Ook al zouden ze 3 of 4x geen economisch bestaansrecht meer hebben de DNB en regering hadden ze zeker beschermd.
Dat is oneerlijk, is mijn mening. Een dergelijke boete is dus de schuld doorschuiven en als je dat maar hard genoeg roept, dan gelooft iedereen dat jij onschuldig bent. Nee sorry daar trappen we hier dus niet in!

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 24 dec 2010 10:12 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Verbod tot oproepen bankrun "bullshit".

Kees de Kort verwoord het vaak lekker simpel.
Het hele artikel is hier te lezen.

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 24 dec 2010 2:08 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 apr 2008 11:11 am
Berichten: 918
Opstelten en De Jager moeten dan maar als eerste straf krijgen, want door het voorstel gaan mensen al geld van de bank halen :evil:

_________________
There is enough for everyone's need but not enough for everyone's greed- Ghandi ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 24 dec 2010 4:59 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
OTTA 294 schreef:
Wat mij betreft kan Lakeman dan met terugwerkende kracht vervolgd gaan worden maar dat zal helaas wel niet mogelijk zijn!
Dat laatste klopt, bij verandering in de wetgeving worden de voor de verdachte meest gunstige strafbepalingen toegepast, zo luidt een hoofdregel van de strafvordering. Dat betekent o.a. dat je niet vervolgd kunt worden voor een feit dat pas strafbaar werd na het tijdstip waarop het is begaan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 28 dec 2010 7:11 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Lakeman furieus over straf bankrun-oproep

AMSTERDAM – Het voorstel om het oproepen tot een bankrun strafbaar te maken "verkracht de grondwet". Dit schrijft Pieter Lakeman in een column op ftm.com. Hij denkt dat de wet alleen maar dient om de blunders van DNB-president Nout Wellink te verbergen.
lees verder op : http://www.nu.nl/economie/2411418/lakem ... proep.html

Zie in relatie hiermee ook:
'DNB oneens met conclusies commissie-De Wit'

AMSTERDAM - De Nederlandsche Bank (DNB) weigert een aantal conclusies van de commissie-De Wit, die de oorzaken van de kredietcrisis onderzoekt, te onderschrijven.
lees verder op : http://www.nu.nl/economie/2411391/dnb-o ... e-wit.html


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO