Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 4:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 23 dec 2010 11:01 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
Zojuist op het nieuws:

Mensen die oproepen tot weghalen van geld bij een bank, kunnen rekenen op een fikse boete!
Waar blijft onze vrijheid van meningsuiting?

We moeten nu gaan oppassen met commentaar op dit forum.


Hieronder het persbericht van de publieke site van Min Fin. (vrij om te quoten; cco-verklaring)

De ministers Opstelten (Veiligheid en Justitie) en De Jager (Financiën) willen een oproep in het openbaar tot een ‘bank run’ strafbaar stellen omdat voor de financiële positie van de bank een onbeheersbare situatie kan ontstaan.

De bewindslieden bereiden een wetsvoorstel voor dat begin volgend jaar in consultatie gaat. Dit blijkt uit een brief die zij vandaag naar de Tweede Kamer hebben gestuurd. Het vorige kabinet had toegezegd de mogelijkheden van een verbod op een oproep tot een ‘bank run’ te onderzoeken naar aanleiding van de uitkomsten van de Commissie DSB Bank eerder dit jaar. De mogelijkheden om degene die de oproep heeft gedaan strafrechtelijk aan te pakken zijn naar huidig recht beperkt.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Laatst bijgewerkt door Icesave today,I save op do 23 dec 2010 11:42 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 23 dec 2010 11:03 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Bij een bank? Waarom staat dit bericht dan bij NIBC?

OK. Bericht zal binnenkort verplaatst worden. Las het bericht net ook op teletekst.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 23 dec 2010 12:02 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Is dit forum daar "openbaar" genoeg voor?

En zijn de deelnemers dan op naam traceerbaar voor de heren?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 23 dec 2010 12:10 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 09 nov 2008 9:58 pm
Berichten: 107
Als de deelnemers niet traceerbaar zijn dan zal de eigenaar van het forum waarschijnlijk aansprakelijk zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 23 dec 2010 12:28 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
Is het oproepen tot het weghalen van geld bij een bank wel het "uiten van een mening" ?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 23 dec 2010 12:35 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Volgens het NOS Radio 1 journaal worden bijvoorbeeld uitspraken zoals van dhr. Lakeman in de massamedia hiermee strafbaar gesteld.

SI is geen massamedium, maar een theekransje!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 23 dec 2010 12:46 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Maar een moderator zou zulke oproepen misschien toch wel weghalen, tenzij het een mening is volgens "ik vind dat iedereen z'n geld op moet nemen want ..."

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 23 dec 2010 1:18 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Internet is misschien wel meer een massamedium dan radio of TV.
Internet is op de hele wereld te zien, TV en radio maar in een beperkt gebied.
Maar uiteraard is de kijk- of luisterdichtheid (zowel relatief als absoluut) van een radio- of tv programma beter dan bij een site als deze op het net.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 23 dec 2010 2:24 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 28 jan 2009 7:38 pm
Berichten: 467
Ik vind het vreemd; dit ligt op de grens tussen informeren en indoctrineren.
En op allerlei andere dan financiële gebieden mogen ook op z'n minst hetzerige oproepen worden gedaan.
Ik vind dat (soms met gekromde tenen) een heel groot goed.
Bij een verbod op bankrun door de Lakemans van deze wereld zou horen dat DNB tijdig waarschuwt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 23 dec 2010 4:00 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 aug 2007 6:53 am
Berichten: 734
florijn schreef:
...Bij een verbod op bankrun door de Lakemans van deze wereld zou horen dat DNB tijdig waarschuwt.
Nee, een waarschuwing leidt ook tot een bankrun. DNB moet tijdig en in stilte ingrijpen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 23 dec 2010 4:38 pm 
Kwartje

Geregistreerd: ma 14 jul 2008 12:10 am
Berichten: 316
Icesave today,I save schreef:
Mensen die oproepen tot weghalen van geld bij een bank, kunnen rekenen op een fikse boete!
Waar blijft onze vrijheid van meningsuiting? We moeten nu gaan oppassen met commentaar op dit forum.


Inderdaad. Het gaat namelijk niet alleen om een boete. Volgens het FD en Z24 gaat het om een gevangenisstraf van maximaal 4 jaar plus een boete van € 19.000,-

http://www.fd.nl/artikel/21013783/justi ... ot-bankrun
http://www.z24.nl/economie/artikel_190145.z24


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 23 dec 2010 5:06 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Icesave today,I save schreef:
Mensen die oproepen tot weghalen van geld bij een bank, kunnen rekenen op een fikse boete!


Leuk dat je het zegt Icesave, maar het zal Icesave niet meer redden. Je bent al een tijdje geleden omgevallen... :mrgreen:

Als iemand schrijft, ik haal mijn tegoeden bij bank x weg, is dat iets totaal anders dan een oproep om massaal spaargeld weg te halen bij een bank. En dit laatste is vast ook geen doel dat SI voor ogen heeft...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 23 dec 2010 9:14 pm 
Kwartje

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:36 pm
Berichten: 480
Toen der tijd hier werd opgeroepen om je geld bij Icesave weg te halen om dat er iets aan de hand was. Er zijn toen toch nog enkele forum-leden geholpen die op tijd hun geld daar hebben kunnen weghalen. En ik denk ook dat het niks had uitgemaakt als iedereen zijn geld bij Icesave hier in Nederland had afgehaald. Landsbanki was toch wel failliet gegaan.

En dat is met DSB hetzelfde. 2 weken voordat ze omvielen heb ik mijn vader nog kunnen behoeden om daar een deposito te gaan afsluiten. Dit door de vele geruchten(die vaak ook waar zijn) hier op spaarinformatie.

Dus Informatie geven over een bank gaat dus zometeen ook strafbaar worden???


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 23 dec 2010 9:21 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Ik denk niet dat dit strafbaar wordt.
Waar men op doelt is volgens mij de oproep van Lakeman of zoiets vergelijkbaars (die uiteindelijk leidde tot de bankrun bij DSB).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 23 dec 2010 9:30 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 14 dec 2008 12:38 pm
Berichten: 1120
Woonplaats: Hirdo
stuiver schreef:
Volgens het NOS Radio 1 journaal worden bijvoorbeeld uitspraken zoals van dhr. Lakeman in de massamedia hiermee strafbaar gesteld.


Wat mij betreft kan Lakeman dan met terugwerkende kracht vervolgd gaan worden maar dat zal helaaas wel niet mogelijk zijn!! :x

_________________
Als tijd geld is, hoe arm ben je dan als je géén tijd hebt.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO