Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 10:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 01 okt 2021 9:41 am 
Kwartje

Geregistreerd: di 27 sep 2011 7:16 pm
Berichten: 328
juanj schreef:
Doet die tool het wel goed?
Ik kom met de tool gunstiger uit, dan dat ik het zelf bereken?

Lezen blijft lastig.
De tool geeft als antwoord 14 Euro MINDER vermogensbelasting dan in 2021.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 01 okt 2021 9:55 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
Wat voegt zo'n tool nu toe???

Ik vind het veel interessanter wat er betaald zou moeten worden in 2022, en of dat nu meer of minder is dan voorgaand jaar maakt niet uit.

Het kan meer zijn omdat je bv meer spaargeld hebt ondanks een lager tarief...

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 01 okt 2021 1:11 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Staat er toch onder: van 146 naar 132 euro voor 2 personen.

Voor dit soort minimale spaarvermogens is dat het laagste bedrag dat je ooit betaald hebt. In 2016 was het nog meer dan 900 euro.
Maar voor hogere vermogens is het een van de 3 duurste jaren...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 02 okt 2021 1:57 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 05 jan 2012 12:14 pm
Berichten: 420
BillGates schreef:
Voor dit soort minimale spaarvermogens is dat het laagste bedrag dat je ooit betaald hebt. In 2016 was het nog meer dan 900 euro.


Goede opmerking, dit vergeten we inmiddels...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 02 okt 2021 2:14 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
Dan moeten we ook niet vergeten dat de rente een stuk hoger was in 2016

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 02 okt 2021 5:42 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 28 dec 2011 1:50 pm
Berichten: 90
schraper schreef:
juanj schreef:
Doet die tool het wel goed?
Ik kom met de tool gunstiger uit, dan dat ik het zelf bereken?

Lezen blijft lastig.
De tool geeft als antwoord 14 Euro MINDER vermogensbelasting dan in 2021.


Met de tool lijkt mij niets mis, gezien je over 125k dus 133 euro belasting betaald.
Dat is hetzelfde bedrag wanneer je 23,7k x 0,56% belasting berekend.

Hieronder de tool voor berekenen belasting 2022 ipv vergelijking 2022 met 2021:
https://www.berekenhet.nl/sparen-en-beleggen/belasting-box3-berekenen.html#calctop

Voor 125K is dat in 2021 25k x 0,59%= 147,50 afgerond 147 euro belasting (Afronden is altijd in jou voordeel)
In 2022 is dat 23,7K x 0,56%= 133 euro

Het verschil is dus 14 euro minder belasting in 2022 vergeleken met 2021.

Om het simpel te houden:
2021 is vanaf 50K single tot 100k partners alles wat er boven zit x 0,59%.
2022 is vanaf 50,65K single tot 101,3k partners alles wat er boven zit x0,56%


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 04 okt 2021 11:35 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 09 sep 2019 3:22 pm
Berichten: 189
groentje schreef:
stuiver schreef:
BertusV schreef:
Na jaren te hebben geroepen dat de schuldenberg te hoog is in NL wil het IMF nu het eigen huis in box 3 waardoor mensen die juist braaf afgelost hebben zwaar de klos worden en heel zwaar belast kunnen gaan worden.
Zou een oplossing voor het woningprobleem in NL moeten zijn zeggen ze.
Maar:
HOE DAN?? :?:


Heeft niks met het onderwerp te maken.

Zet 'm dan maar in box 3 met een negatieve spaarbelasting. 8)


Huis gaat dan ook in box 3 belast worden. Lijkt me heel wat schokkender dan dat een marginaal deel van je vermogen voor 0,01% negatief gaat worden belast. Dat zal hoogstens een paar tientjes verschil maken terwijl die eigenhuis plannen meestal duizenden Euro`s extra box 3 belasting zullen betekenen.

.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 04 okt 2021 1:41 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
BertusV schreef:
Huis gaat dan ook in box 3 belast worden. Lijkt me heel wat schokkender dan dat een marginaal deel van je vermogen voor 0,01% negatief gaat worden belast. Dat zal hoogstens een paar tientjes verschil maken terwijl die eigenhuis plannen meestal duizenden Euro`s extra box 3 belasting zullen betekenen.


Het hangt er vanaf hoe het huis in box3 wordt belast. Logsicherwijs zal er van de WOZ waarde als peiling gebruik gemaakt worden. Tevens zal er gekeken worden naar hoeveel hypotheekschuld nog open staat. Daarnaast is de vraag wat is eerlijker?
Stel je hebt mensen die hun huis helemaal afbetaald hebben. Deze mensen (meestal gepensioneerden) moeten dan in verhouding een enorm bedrag aan belasting gaan betalen en kunnen hierdoor mogelijk in de problemen komen.
Ik neem aan dat dit nou ook net niet de bedoeling zal zijn.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 04 okt 2021 4:37 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: wo 14 nov 2012 7:53 pm
Berichten: 507
Maakt hun niet uit .
Het lijkt steeds meer op een communistisch systeem hier.
Waarom zou je nog eerlijk zijn als je zo wordt behandeld ?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 okt 2021 12:03 pm 
Kwartje

Geregistreerd: za 16 mei 2009 10:11 pm
Berichten: 299
Piggy schreef:
BertusV schreef:
Huis gaat dan ook in box 3 belast worden. Lijkt me heel wat schokkender dan dat een marginaal deel van je vermogen voor 0,01% negatief gaat worden belast. Dat zal hoogstens een paar tientjes verschil maken terwijl die eigenhuis plannen meestal duizenden Euro`s extra box 3 belasting zullen betekenen.


Het hangt er vanaf hoe het huis in box3 wordt belast. Logsicherwijs zal er van de WOZ waarde als peiling gebruik gemaakt worden. Tevens zal er gekeken worden naar hoeveel hypotheekschuld nog open staat. Daarnaast is de vraag wat is eerlijker?
Stel je hebt mensen die hun huis helemaal afbetaald hebben. Deze mensen (meestal gepensioneerden) moeten dan in verhouding een enorm bedrag aan belasting gaan betalen en kunnen hierdoor mogelijk in de problemen komen.
Ik neem aan dat dit nou ook net niet de bedoeling zal zijn.


Ik heb hier over vanuit het MinvanFin al diverse denkrichtingen de revue zien passeren. In de meeste gevallen is de grondslag dan de WOZ waarde waarop de hypotheekschuld in mindering wordt gebracht. Daarnaast zou er dan sprake moeten zijn van een vrijstelling (zo’n € 200.000 als ik het me goed herinner). Dat zou betekenen dat iemand in bepaalde gevallen hierover totaal geen VRH zou hoeven te betalen en anderen de hoofdprijs.
Dat zouden dan in de eerste plaats inderdaad huiseigenaren zijn die, om welke reden dan ook, geen hypotheek hebben of deze hebben afgelost.
Je zal een beperkt besteedbaar inkomen hebben met een hypotheekvrij huis wat door omstandigheden nu op een A-locatie blijkt te staan (vooral voor ouderen niet ondenkbeeldig).
Als het eigen huis dan toch naar box 3 zou moeten verhuizen dan zou een andere benadering volgens mij, om uiteenlopende redenen, de voorkeur verdienen.
In deze gevallen afstappen van de harde vrijstellingsgrens en uitgaan van de WOZ-waarde minus
de hypotheekschuld. In de gevallen dient bij de WOZ-waarde te worden gesteld op hooguit 62%.

De correctie naar 62% is gebaseerd op de reeds bestaande “leegwaarde forfait regeling” (huizen die verhuurd worden en in box 3 vallen (de WOZ-waarde wordt hierbij aangepast omdat er sprake is van een woning in bewoonde staat waarbij de WOZ-waarde natuurlijk niet overeenkomt met de verkoopprijs in bewoonde staat).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 okt 2021 5:30 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
Kan de eerdere thread hierover niet meer vinden, maar de box3 belasting is onrechtmatig
https://www.telegraaf.nl/financieel/150 ... senrechten

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 okt 2021 9:39 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 28 dec 2011 1:50 pm
Berichten: 90
juanj schreef:
Kan de eerdere thread hierover niet meer vinden, maar de box3 belasting is onrechtmatig
https://www.telegraaf.nl/financieel/150 ... senrechten


En ze doen er al jaren niets mee, gezien het geld kost en niet geld oplevert.

Dus dit soort nieuws kunnen ze elk jaar weer een paar keer op de website zetten, dan lijkt het net een positief bericht.
Maar er gebeurt niets.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 okt 2021 11:02 pm 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1204
Citaat:
Staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën schreef in juni aan de Tweede Kamer dat het onderzoek naar de praktische mogelijkheden hiervoor is afgerond. Het is volgens hem aan een volgend kabinet om het stelsel verder uit te werken.

Dezelfde 4 politieke partijen die momenteel demissionair zijn in kabinet Rutte 3, gaan proberen Rutte 4 in de steigers te zetten. Box 3 en de Vermogensrendementsheffing heeft geen aandacht volgens mij in het nieuw te vormen kabinet.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 07 okt 2021 2:28 pm 
Daalder

Geregistreerd: vr 29 aug 2014 12:46 pm
Berichten: 1652
Laatst kwam in het nieuws dat de regering geld willen gaan lenen (omdat de rente zo laag staat) voor extra investeringen.

Heel anders dan een paar jaar terug, toen moest de schuld zo laag mogelijk zijn.

De begrotingsnormen lijken in heel Europa losgelaten...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 07 okt 2021 4:07 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
Ze krijgen toch zelfs geld toe?
Lenen is toch tegen negatieve rente?

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO