Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 11:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2019 12:44 pm 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1203
Voordeel van extern een kluis huren is dat je je waardevolle spullen of met emotionele waarde kunt opbergen zonder dat als thuis de boel doorzocht wordt door het dievengilde je de kans hebt ze kwijt te raken.

Nadeel is dat je elke keer op en neer naar de locatie moet om de spullen te halen of te brengen. Er kans bestaat van overvallen te worden ter plekke etc.

Vroeger was er vlakbij ( 2 honderd meter lopen ) een filiaal van de Abn Amro Bank een gelegenheid kluisjes te huren, maar met de downsizing van de bank filialen is dat al jaren geleden opgehouden.

Het zou mij net iets meer rust geven als ik vaker van huis zou zijn, nu heb ik mijn eigen kleine safe, maar die moet ik zelf nog eens met keilbouten die er bijgeleverd zijn nog vastzetten in de muur.

Nu negatieve rente geeft spaarders een aardig probleem als dat zou gebeuren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2019 1:16 pm 
Daalder

Geregistreerd: vr 29 aug 2014 12:46 pm
Berichten: 1651
Martijn schreef:
Voordeel van extern een kluis huren is dat je je waardevolle spullen of met emotionele waarde kunt opbergen zonder dat als thuis de boel doorzocht wordt door het dievengilde je de kans hebt ze kwijt te raken.

Nadeel is dat je elke keer op en neer naar de locatie moet om de spullen te halen of te brengen. Er kans bestaat van overvallen te worden ter plekke etc.

Vroeger was er vlakbij ( 2 honderd meter lopen ) een filiaal van de Abn Amro Bank een gelegenheid kluisjes te huren, maar met de downsizing van de bank filialen is dat al jaren geleden opgehouden.

Het zou mij net iets meer rust geven als ik vaker van huis zou zijn, nu heb ik mijn eigen kleine safe, maar die moet ik zelf nog eens met keilbouten die er bijgeleverd zijn nog vastzetten in de muur.

Nu negatieve rente geeft spaarders een aardig probleem als dat zou gebeuren.


Het is niet echt transparant wie de eigenaren zijn van de externe kluis aanbieders.
En of/hoe hier toezicht op is.
Het zwakke punt blijft de beveiliging (zowel intern/extern).

Voor emotionele zaken, met weinig economische waarde, is spreiding over verschillen locaties mogelijk nog een oplossing.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2019 1:30 pm 
Daalder

Geregistreerd: vr 29 aug 2014 12:46 pm
Berichten: 1651
Piggy schreef:
myy schreef:
En er zijn ook minder volatiele aandelen?
Wat zijn jullie favorieten?


Triodos Fairshure fund. Zelfs ten tijde van de kredietcrisis had je een positief rendement. Hier de rendement in 2008:

Triodos Fair Share Fund 7,5% (van 118,15 naar 127,1)
SP500 -35,8% (van 1467 naar 903)


Dit moet spaarders toch aanspreken? Ten tijde van paniek op de beurs daalt je belegging in Triodos Fairshare Fund niet in waarde, maar maakt zelf een flink positief rendement. En wat nog belangrijker is, als je de rendements grafiek kijkt zie je geen enge dalingen maar een vrij stabiele opgaande lijn.


Dat is inderdaad een mooie.
Samen met de tip van obli’s “sameningeld”: crowdfunding met hypothecaire zekerheid,
voorlopig een goede methode om het rendement positief te houden.
Aanvullend: van deze rendementen kun je ook nog af en toe wat dividend aandelen kopen.
Voor nog meer spreiding.

De komende jaren is spreiding mogelijk een van de weinige zaken die je kunt doen.
Zelfs sparen is (al sinds 2008) meer risicovol geworden, en sinds een tijdje verliesgevend (inflatie/belasting)

Sinds deze week alle banken hebben aangegeven een negatieve rente niet te willen, maar niet kunnen uitsluiten, zal de volgende stap zijn: variabele nul rentes.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2019 2:31 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Martijn schreef:
Voordeel van extern een kluis huren is dat je je waardevolle spullen of met emotionele waarde kunt opbergen zonder dat als thuis de boel doorzocht wordt door het dievengilde je de kans hebt ze kwijt te raken.

Nadeel is dat je elke keer op en neer naar de locatie moet om de spullen te halen of te brengen. Er kans bestaat van overvallen te worden ter plekke etc.

Vroeger was er vlakbij ( 2 honderd meter lopen ) een filiaal van de Abn Amro Bank een gelegenheid kluisjes te huren, maar met de downsizing van de bank filialen is dat al jaren geleden opgehouden.

Het zou mij net iets meer rust geven als ik vaker van huis zou zijn, nu heb ik mijn eigen kleine safe, maar die moet ik zelf nog eens met keilbouten die er bijgeleverd zijn nog vastzetten in de muur.

Nu negatieve rente geeft spaarders een aardig probleem als dat zou gebeuren.


Spullen van emotionele en/of grote waarde, kun je natuurlijk altijd in de kluis onderbrengen maar dat staat los van de vraag of de rente op spaartegoed negatief wordt.

Geld in een kluis stoppen vanwege (eventuele) negatieve spaarrente vind ik een ernstige vorm van paniekvoetbal die je zelfs nog zwaar kan opbreken als er iets mis gaat in de beveiliging en die bovendien ook geld kost dus per saldo levert dat weinig op.
Ik denk ook wel eens negatief over belastingheffing maar uiteindelijk levert het hoofd koel houden meer op dan impulsieve handelingen.

Zoeken naar rendabele alternatieven is inderdaad een stuk slimmer al moet je uiteraard wel verstand hebben van deze zaken anders kost ook dit per saldo een hoop geld.
Praktijklessen zijn soms heel duur. :wink:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Triodos Fairshure fund
BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2019 4:52 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: wo 14 nov 2012 7:53 pm
Berichten: 507
De rente is ook gedurende de laatste jaren steeds gedaald .Dus logisch dat de waarde van dit fonds met een krediet portefeuille ook stijgt .Het risico voor de toekomst ligt totaal bij de belegger . Is het niet onethisch van Triodos om te willen verdienen aan mensen die leven in armoede ? Terwijl de bank zelf helemaal geen rente betaald aan spaarder.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2019 5:07 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1975
e.banket schreef:
De rente is ook gedurende de laatste jaren steeds gedaald .Dus logisch dat de waarde van dit fonds met een krediet portefeuille ook stijgt .Het risico voor de toekomst ligt totaal bij de belegger . Is het niet onethisch van Triodos om te willen verdienen aan mensen die leven in armoede ? Terwijl de bank zelf helemaal geen rente betaald aan spaarder.


ze verdienen meer dan de belegger middels bizar hoge fondskosten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2019 6:11 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
myy schreef:
Samen met de tip van obli’s “sameningeld”: crowdfunding met hypothecaire zekerheid,


Wat is daar zeker aan?

Grafiek reele huizenprijsindex:
https://i.imgur.com/rhy1BuW.png
Bron: DNB

Ook het aantal motorvoertuigen dat op krediet wordt gekocht stijgt almaar. Al met al, zie ik weinig zekerheid.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2019 8:24 pm 
Daalder

Geregistreerd: vr 29 aug 2014 12:46 pm
Berichten: 1651
stuiver schreef:
myy schreef:
Samen met de tip van obli’s “sameningeld”: crowdfunding met hypothecaire zekerheid,


Wat is daar zeker aan?

Grafiek reele huizenprijsindex:
https://i.imgur.com/rhy1BuW.png
Bron: DNB

Ook het aantal motorvoertuigen dat op krediet wordt gekocht stijgt almaar. Al met al, zie ik weinig zekerheid.



Sameningeld werkt met schijven. Het minst risicovolle is schijf 1A (eerste 50%). Als de geldlener niet kan betalen heeft de investeerder het 1e hypotheekrecht. Schijf 1A krijgt voor alle andere schijven het geld eerst terug. De huizenprijzen zouden dus meer dan 50% moeten dalen om verlies te maken.
Tot voor kort tot zo’n 4,5% per jaar in schijf 1A wat het risico ook kleiner maakt.
Helaas daalt hier de rente ook de laatste tijd.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO