groentje schreef:
Typisch China toch, gereguleerd pc verkeer
Hopelijk laten veel potentiele klanten om die reden de bank links liggen. Als ze klanten willen, moet het eerst maar echt gebruiksvriendelijk gemaakt worden.
Adpatatje schreef:
Klopt, je moet inderdaad een invoegtoepassing installeren en men wil ook dat je de e-banking assistant installeert als je internet bankiert. Ik vindt het zeer begrijpelijk dat je dat niet zomaar doet. ICBC zou hierover veel beter moeten communiceren naar zijn (toekomstige) klanten toe. Beter (klantvriendelijker) zou het zijn om de invoegtoepassingen te laten vervallen en alleen voor de betaalrekening een soort "Random Reader" te gebruiken zoals andere banken dit doen.
sou schreef:
Spaarzaam schreef:
Nu het voor (nieuwe,
) klanten mogelijk is on-line een spaarrekening te openen, dacht ik: dat probeer ik maar eens. Er wordt echter gevraagd om een invoegtoepassing van de bank te installeren (zo te zien voor het wachtwoord van de inlog, etc.). Is zoiets te vertrouwen???
Het is in ieder geval (voor mij) een reden om geen rekening bij ICBC te nemen. Hun rente is nou niet zo spectaculair veel hoger om dit de moeite en evt. problemen waard te maken (stel je voor, straks heeft elke bank zijn eigen plugin).
Spaarzaam schreef:
Nu het voor (nieuwe,
) klanten mogelijk is on-line een spaarrekening te openen, dacht ik: dat probeer ik maar eens. Er wordt echter gevraagd om een invoegtoepassing van de bank te installeren (zo te zien voor het wachtwoord van de inlog, etc.). Is zoiets te vertrouwen???
Geachte Spaarzaam, sou, Adpatatje en groentje,
Wij begrijpen dat het downloaden van software en invoegtoepassingen voor het Internet Bankieren niet gebruikelijk is in de Nederlandse markt. Helaas is dit niet iets wat naar verwachting snel zal komen te vervallen. Wel maken we van deze software melding in onze product informatie. Daarin staat o.a. wat de toegevoegde waarde is (het kan automatisch bepaalde settings aanpassen waardoor uw PC/Browsers volledig compatible wordt met het Internet Bankiersysteem en u vervelende gebruikerservaringen voorkomt).
Of het te vertrouwen is? Heel veel klanten (in China) maken gebruik van dezelfde toepassing. Ik denk ook niet dat een bank het zich kan permiteren onveilige toepassingen te lanceren. Het verschil tussen u en hun is dat zijn ICBC als bank hebben voor hun betaalrekening en u waarschijnlijk spaarrekeningen heeft bij verschillende banken.
Zojuist heb ik in de reactie naar ElBertus de ICBC Mobile Banking app genoemd. Dit is wellicht voor u een gebruikersvriendelijk alternatief (mits u de aanvraagprocedure heeft afgerond)?
Wat betreft de opmerking van de random-reader wil ik u erop wijzen dat dit los staat van de software. De software heeft tot doel een veilige stabiele internet bankieromgeving te creeren. De readers zijn er om de authenticiteit van de opdrachtgever vast te stellen. Klanten met het Internet Spaarpakket kunnen met hun wachtwoord opdrachten autoriseren, en naar de tegenrekening overboeken. Klanten met de MultiValutaRekening en Internet Bankieren beschikken over de Dynamic Code Card. Een kraskaart met codes welke vergelijkbaar zijn met de tan-codes. Deze Dynamic Code Card wordt vanwege veiligheidsredenen dan ook alleen persoonlijk bij ons kantoor verstrekt. Dit wellicht ten overvloede.