Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu wo 30 sep 2026 1:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 29 sep 2026 9:42 am 
Kwartje

Geldt wellicht niet voor liefdeloos links.
Zou kunnen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 sep 2026 10:15 am 
Kwartje

JandeV schreef:
Wat heeft de ontvanger er voor gedaan?
In beide gevallen: niets.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 sep 2026 10:24 am 
Gulden

Citaat:
Iedereen die zwaar in deposito's zit is gewoon de lul. Als het een beetje tegenzit ben je gewoon het dubbele kwijt aan vrh. En dan ook nog eens een lagere heffingskorting.
Ik heb even zitten rekenen met de worstcase scenario. Met het idee een lagere heffingskorting en het feit dat ik voor meer dan 50% in deposito's zit ben ik inderdaad zwaar de klos. Op dit moment haal ik met mijn spaargeld nog net de inflatie bij, eigenlijk net niet na aftrek van de huidige belasting in Box 3.
Van dit rendement op mijn vermogen, mijn pre-pensioen en met mijn ontslagvergoeding moet ik momenteel rondkomen. Dan gaat in 2028 ook nog mijn zorgtoeslag waarschijnlijk verdwijnen, waar ik dan geen recht meer op heb, gevolg ik er ga duizenden euro's op achteruit per jaar en teer versneld in op mijn gespaarde vermogen.

Laatst bijgewerkt door Martijn op di 29 sep 2026 5:20 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 sep 2026 11:26 am 
Kwartje

Is nog maar het begin. Dadelijk ook nog eigen woning naar box 3 als links het voor het zeggen heeft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 sep 2026 11:55 am 
Knaak

BertusV schreef:
Is nog maar het begin. Dadelijk ook nog eigen woning naar box 3 als links het voor het zeggen heeft.
Lijkt me sterk aangezien beleggen en aanwasbelasting ook niet samengaan, maar eerst moet die HRA er eens af. Van mij mag het allemaal, want huizenbezit wordt gesubsidieerd en is uiteindelijk flink vermogen.
In ieder geval worden spaarders steeds verder uitgekleed, percentage omhoog van 30 naar 36, vrijstelling omlaag, rendement telt mee voor AHK, etcetera wat er nog meer komt. Je zou bijna gaan beleggen en je fondsen nooit meer verkopen als straf voor de overheid, terwijl de echt rijken volgens mij nauwelijks hinder ondervinden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 sep 2026 12:53 pm 
Knaak

Wat je zegt.
Alleen is HRA niet alleen gesubsidieerd huizenbezit maar ook gesubsidieerde erfenisopbouw.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 sep 2026 1:08 pm 
3 Kwartjes

Volgens spaarders zou en moest er belast moeten gaan worden tegen werkelijk rendement omdat fictief rendement in strijd zou zijn met Rechten van de Mens.
En nou is het weer niet goed...

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 sep 2026 2:04 pm 
Kwartje

Maar ze vroegen niet om belastingdruk verhoging van 30 naar 36% en verlaging vrijgesteld rendement.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 sep 2026 2:10 pm 
Kwartje

Snappen de spaarders hier overigens niet dat een rente onder inflatie-niveau überhaupt geen reëel (positief) rendement maar verlies is?
Ik verwonder me er echt over hoe weinig mensen dat maar inzien...

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 sep 2026 3:19 pm 
Kwartje

BertusV schreef:
Een reden zou kunnen zijn dat de inflatie voor iedereen geldt, dus voor mensen met spaargeld, maar ook voor mensen zonder spaargeld. Als je positief ingesteld redeneert zou je kunnen zeggen dat je met je rente in ieder geval een stukje van de inflatie teniet doet. Iets wat iemand zonder rente-ontvangst niet kan doen. Het is maar net hoe je het bekijkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 sep 2026 3:35 pm 
Knaak

Duitsland: Grüne fordern neue Steuer auf „Extremvermögen“ ab 500 Millionen Euro.
Nederland: Groene Pro eist nieuwe belasting ook voor "extreemrijken" vanaf 1000 euro.
En dan in Duitsland zelfs 2%, waar dat in Nederland maar 2,29% is over het vermogen, danwel 36% over het rendement (vastgesteld op 6,37%)
Duitsland: nur „wenige Hundert“ Haushalte betroffen. Nederland: 850.000 meer dan de 3 miljoen(?) huishoudens nu.

Laatst bijgewerkt door BillGates op di 29 sep 2026 3:43 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 sep 2026 3:42 pm 
Kwartje

jpv schreef:
BertusV schreef:
Een reden zou kunnen zijn dat de inflatie voor iedereen geldt, dus voor mensen met spaargeld, maar ook voor mensen zonder spaargeld.
Je bevestigt hier alleen maar mee dat het niet begrepen wordt.
Als je geen spaargeld hebt dan heb je er ook geen last van dat dat spaargeld minder waard is geworden door inflatie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 sep 2026 3:54 pm 
Knaak

BertusV schreef:
Als je geen spaargeld hebt dan heb je er ook geen last van dat dat spaargeld minder waard is geworden door inflatie.
Wat let je?
En een erfenis mag je weigeren.

@BillGates:
Van Kooten en De Bie hadden daar een woord voor:
Krommunicatie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 sep 2026 4:04 pm 
Kwartje

Rente is van oudsher een vergoeding voor a) inflatie + een beetje meer voor b) de dienst van uitlenen die je levert aan een ander.
Zo is het altijd geweest tot die vermaledijde € zijn intrede deed en je als land je monetaire soevereiniteit kwijt was en daarmee alle logica.
(overigens niet alleen op monetair vlak).
Als je dan reageert met: moet je maar geen geld hebben of willen.....tsja dan zijn we wel uitgepraat. Kan ik het net zo goed bespreken met mijn kleinkinderen van 5 ofzo...

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 sep 2026 6:35 pm 
Kwartje

BertusV schreef:
Je bevestigt hier alleen maar mee dat het niet begrepen wordt.

Precies, maar daarom is het nog steeds juist wat ik zei: zowel de personen die wat rente gebeurd hebben alsook de mensen die geen spaargeld hadden moeten op 2 januari naar dezelfde supermarkt, alwaar de prijzen omhoog gegaan zijn door de inflatie.
Met andere woorden: hoe je het ook wendt of keert: als je rente ontvangt heb je, na het voldoen van de vermogensrendementheffing altijd nog iets meer te besteden dan degene die 0 euro rente ontving.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]