Met diep respect voor ieders meningen en bijdragen, waarom stelt niemand zich de grote vraag die ik bijna nooit voorbij hoor komen?
Waarom ziet niemand het dubbelspel van deze 3 privé ondernemingen, die miljoenen en miljoenen betaald krijgen voor hun "meningen"? Want, ratings zijn in werkelijkheid slechts meningen, dát is de werkelijkheid en dat is absurd!
Weten jullie nog dat de 3 rating-bureau's zich moesten verantwoorden voor het Amerikaanse congres door de hele implosie van de securitization food chain, de "toxic" credit default swaps en CDO's?Een genante vertoning was het, zoveel corruptie en ze zijn er allemaal mee weggekomen! Wel, vanzelfsprekend was het weer een geweldig circus, superadvocaten kwamen met de briljante strategie: "Wanneer wij (lees: de ratingbureau's) een product een rating geven, dan is dat slechts onze "mening" en derhalve moet degene die het product koopt zich realiseren dat onze rating=dus mening, niets garandeert over de vastheid van de waarde of de geschiktheid als investering van het product"-dit is een vrije vertaling maar je kunt het zelf opzoeken, hier komt het gewoon op neer-
Dus, dit is een gewoon een pokerspel, het feit dat 3 Amerikaanse, en dus non-Europese bureau's hun "oordeel" kunnen vellen met slechts een gefinancïerde "mening" over jouw en mijn banken, ons koninkrijk en elk land ter wereld én dat de gehele financiële wereld deze meningen voor de absolute waarheid aanneemt, dan is het probleem zo groot dat je kunt spreken over een ongelovelijk gebrek aan gebrek aan bescherming van je eigen land, gebrek aan daadkrachtig leiderschap, gebrek aan essentiële financiële inzichten en gebrek aan ballen, want wie beheerst de wereld? Amerika, op elk denkbaar gebied, maar vooral door de druk op te voeren! Om moderatie-editing te voorkomen, zal ik niet verder ingaan op die Amerikaanse druk....
On topic blijvend dus: Een rating is dus niets meer dan een mening, ook al is die mening gebaseerd op enige waarheid, het feit dat gewone mensen hun dagelijkse leven door deze meningen zwaarder zien worden, is de ultieme gekte van een totaal gek geworden financiële markt met, natuurlijk, corruptheid die de poppetjes laten dansen. In Spanje donderen de huizenprijzen in elkaar, Britten die dachten lekker in de zon van hun pensioen te kunnen genieten, zitten nu met hypotheekschulden en leegstaande huizen. -Timesharing was alweer een geplofte bubble-
De toelating van Griekenland is een geregisseerd gebeuren geweest, met Goldman-Sachs achter de schermen. De feitelijke Griekse schuld werd verborgen, waardoor Griekenland met de fictieve lagere schuld werd toegelaten. En nu zien we wat er uit de beerput naar boven komt borrelen.
Dit is slechts een piepklein radartje van een onvoorstelbaar steekspel dat zich achter de schermen ontwikkeld en voortzet. De Griekse verkiezingen waren zogenaamd een opluchting, zoals je kunt zien is het slechts uitstel van executie en verschuift de aandacht nu naar de andere zwakkere broeders en gaat de manipulatie door. Elke andere munteenheid die de dollar's zwakte bedreigt, of het mogelijke verlies van diens status als WRC -world reserve currency- dreigt aan te vallen, wordt door manipulatie en absolute militaire dominantie en enorme politieke druk, kunstmatig in toom gehouden. Het scala van die methoden is erg complex en totdat ik die methoden geheel heb onderzocht en op waarheidsgehalte kan aannemen als absoluut feit, beperk ik me tot deze bijdrage.
Wat betreft de afwaarderingen van o.a. onze spaarbanken, er is niets maar dan ook absoluut niets wat je kunt doen, buiten zoveel mogelijk spreiden en hopen dat het DGS is en blijft gewaarborgd. Vluchten naar andere valuta, tja, wat bereik je ermee. Het is een optie, maar het kost geld! Vluchten in edelmetalen is altijd goed, maar je moet je momenten kiezen en inzien dat je die investering OF als ultieme bescherming van (een deel van) je vermogen doet OF als kans om rendement te maken. Mensen hebben hun spaargeld in goud of zilver zien vervijfvoudigen maar ook zien halveren of zelfs erger, dus stap er niet in met alles wat je hebt zou ik zeggen.
Juanj heeft inderdaad reden voor angst door ervaringen in het verleden. Door de afwaarding is de LPB inderdaad als een minder sterke bank bank beoordeeld, maar paniek zou ik zeker niet aanraden, wél een her-overweging van hoeveel geld je toekomstig stalt bij de LPB. Het DGS mag dan wel van toepassing zijn, het feit is dat zij héél veel particulier en zakelijk spaargeld hebben aangetrokken door met name deposito acties. Daarna zijn alle rentevergoedingen stelselmatig verlaagd. Dat is een feit waar je niet omheen kunt. Je kunt je dus afvragen wat hun strategie is, want echt rooskleurig is de markt voor lease auto's op dit moment niet. Maar, men heeft in 2011 nog altijd winst gemaakt, al is dat wel met steun van Volkswagen als partner geweest. 143 miljoen euro tot nu toe heeft het LeasePlan Corporation aan rente gekost aan Nederlandse Staat obligaties en in mei 2012 is nu 70% ervan afbetaald. De resterende 30% aan uitstaande obligaties, zo'n 1,8 miljard euro, wordt in 2014 afgelost. Er wordt dus stevig terugbetaald en dat kan als positief worden beschouwd. Maar....wordt er nog winst gemaakt in 2012 en nogmaals, er moet nog 1,8 miljard euro PLUS rente aan de Nederlandse Staat alleen al worden terugbetaald. Onze depositootjes en de rente moeten ook nog worden terugbetaald en door de afwaardering wordt lenen voor LeasePlan Corporation dus duurder. Een probleem dus.
Nogmaals, in dit gigantische steekspel hebben wij spaardertjes weinig tot geen echte invloed. Belangrijk is wel kennis vergaren en dat is ieders eigen verantwoording. De realiteit is dat wij in dit klimaat interen op vermogen. Inflatie en VRH vreten de eerste 4% volledig op en dus is sparen niets meer geworden dan simpelweg het verlies proberen te beperken en een financiële buffer te bewaren voor barre tijden. Mensen die eind 2008 of daaromtrent voor 10 jaar hun geld hebben vastgezet op 5,5% o.i.d. hebben het goed gedaan, althans, zoals de situatie nu is. Nu bijna 4 jaar later krijg je bij de meeste banken nog niet eens je inflatie voor een 1-jarig deposito, dus vastzetten in deposito's, ik weet het zo net nog niet. Over bankruns gesproken, hoe run je je deposito van de bank af als er door welke reden dan ook paniek uitbreekt? DGS DGS DGS is het enige dat ik als weerwoord hoor, welnu, het DGS is niet heilig en ik neem liever in de huidige omstandigheden wat minder rendement voor lief, tegen meer controle en snelheid van handelen als alternatief. Ook ik heb LPB-deposito's, gelukkig loopt er binnenkort eentje af en de rest moet ik dus gewoon uitzingen tot eind januari 2013 en dan opnieuw de strategie bepalen.
Feit is dat er grote veranderingen aankomen en niemand heeft een glazen bol, maar wat ik persoonlijk zie zijn geen grote redenen tot hogere spaarrentes of super optimisme. Dé doorslaggevende factor is een mogelijke Griekse exit. Lees bijvoorbeeld hoe fondsmanager Dr. Jens Ehrhardt benadrukt hoe belangrijk het is om in slechte en onzekere tijden, "partly cash" en "be prepared" te zijn. Als je zo'n man dit hoort zeggen, zou ik zeggen, stel je eigen strategie bij, want de tijden zijn veranderd.
Succes iedereen!
Laatst bijgewerkt door Moneymakert op di 19 jun 2012 4:21 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|