Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu wo 24 apr 2024 1:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2011 10:22 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2503
YipMan schreef:
En wat als je wilt emigreren?


Emigreren lijkt mij een enorme stap en een groot risico dat je op den duur tussen wal en schip belandt. Je bouwt in Nederland niets meer op, tenzij je voor een Nederlands bedrijf in het buitenland werkt, en ze belastingafdracht en pensioenopbouw via het Nederlandse stelsel laten lopen. Als je langere tijd weg blijft bestaat de kans dat je niet meer goed kan functioneren in de jachtige Nederlandse samenleving. :?:

Dat heb ik overigens niet zelf bedacht, ben wel benieuwd hoe anderen daarover denken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2011 7:25 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
Als ik nu zou gaan dan krijg ik inderdaad erg weinig pensioen, ik zou van het pensioenfonds dan € 19 ofzo krijgen of was zelfs minder, maar is maar de vraag of mijn pensioen echt wel wat waard zou zijn, ook na volledige dienstverband tot 65 jaar, volgens mij valt dat vies tegen er stond dat iets van € 4000 per jaar zou zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2011 12:05 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
YipMan schreef:
... er stond dat iets van € 4000 per jaar zou zijn.

Dat is waarschijnlijk het bedrag BOVENOP je AOW. En vergeet niet dat jij in het begin van je carriere zit, met een relatief laag salaris (meen ik ergens gelezen te hebben :D). Het vermelde bedrag is waarschijnlijk gebaseerd op een gelijkblijvend salaris tot je 65ste. Als je salaris toeneemt in de loop der jaren (en dat is zeer wasarschijnlijk), neemt ook je pensioenbedrag toe.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 24 mei 2011 10:21 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Ik ben sinds ongeveer 10 jaar pensioen aan het opbouwen, en de waarde is nu ongeveer nog steeds (pas weer) gelijk aan de inleg. Ik ben veel te laat begonnen en leg nu alleen het verplichte deel in, en daar ben ik niet rouwig om. Met sparen zou ik een veel hoger rendement gehaald hebben, en dat zal naar mijn mening in de toekomst ook zo blijven, zolang pensioenen belegd worden en het beheer ook nog geld kost. Enige voordelen zijn dat het nu niet onder je vermogen valt en het vanaf je pensioenleeftijd uitgekeerd blijft worden tot je dood, ook al leef je langer dan verwacht. Maar wie zegt dat dat zo blijft als de potten leeg zijn bezuinigd en in JSF en EURO zijn gestort. Voor het geld waar ik nu gespaard heb zou ik in verre buitenlanden misschien wel een eilandje met een villa of een resort kunnen kopen, maar dan moet je er wel van houden natuurlijk, om nooit meer in dat dure Nederland terug te komen.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 24 mei 2011 4:16 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
henrid schreef:
Maar wie zegt dat dat zo blijft als de potten leeg zijn bezuinigd en in JSF en EURO zijn gestort.

Je verwart pensioen met AOW. Hoe kan de inhoud van een pensioenfonds (private onderneming) nou gebruikt worden voor overheidsuitgaven? Tenzij je het hebt over het overheidspensioenfonds ABP, waar de overheid nog wel eens zijn grijpgrage vingers in gestoken heeft.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 24 mei 2011 4:57 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
reneva schreef:
Je verwart pensioen met AOW. Hoe kan de inhoud van een pensioenfonds (private onderneming) nou gebruikt worden voor overheidsuitgaven? Tenzij je het hebt over het overheidspensioenfonds ABP, waar de overheid nog wel eens zijn grijpgrage vingers in gestoken heeft.

Ik bedoel meer indirect. Door bezuinigingen en crisussen zullen beurzen blijven crashen of i.i.g niet meer de stijgingen van vroeger laten zien, met m.i. alle gevolgen voor de opgebouwde waarde van pensioenen. En het hoeft maar even een paar weken slecht te gaan op de beurs en pensioenfondsen voldoen alweer niet aan de eisen voor dekkingsgraad. Dus laat de ellende maar komen door verkeerd uitgavenpatroon van de overheid in bodemloze putten...

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 24 mei 2011 5:04 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
De grap met pensioen, of in ieder geval bij de werkgevers waar ik gewerkt heb ... is dat als je mee doet met het bedrijfs pensioen, het bedrijf een leuke cent mee betaald, terwijl doe je niet mee dan kan je fluiten naar die centen.

Mijn werkgever legt momenteel voor elke (bruto) 1 euro die ik inleg ongeveer 1.40 euro in en dat wordt alleen maar meer. Dat er van die 1.40 ongeveer 40 cnt opgaat aan kosten, kan me wel wat schelen... en is eigenlijk toch wat bizar ondanks dat 15cnt voor overlijdens risico en dat soort dingen zijn is 25 cnt toch aanzienlijk ofwel 10% directe "kosten verzekeringsmaatschappij" en/of aan/verkoop kosten etc...

Maar toch, voor elke 1 bruto euro spaar ik 2 euro pensioen, spaar daar zelf maar eens tegenop !


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 24 mei 2011 5:21 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Wat dat betreft is het dus zeer jammer dat de premiespaarregeling (een van de vroegere bedrijfsspaarregelingen) is afgeschaft.
Onder invloed van de steeds verder aanzwellende bezuinigingsdrang (c.q. verkeerd uitgavenpatroon) zal er nog veel meer verdwijnen, wacht maar af.
Gewoon alles kapot bezuinigen en uiteindelijk zal men wel wakker worden en grote ogen op gaan zetten.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO