Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 27 apr 2024 2:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 26 apr 2014 1:50 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2119
Negatieve rentes mogelijk in Europa

Als de inflatie in het eurogebied verder wegzakt, is het niet ondenkbaar dat we in Europa te maken krijgen met negatieve rentes.

Lees meer ....

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 26 apr 2014 2:38 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Ik heb in het verleden altijd betoogd dat het slim is om een samengesteld pakketje deposito's te hebben met lange, middellange en korte looptijden.
En daar heb ik ook naar gehandeld. Normaal gesproken is dit een logische handelwijze. Immers er valt regelmatig iets vrij zodat je altijd armslag hebt en je profiteert toch van hoge rente.
Het probleem is dat de rente maar bleef dalen, dus het vrijgekomen geld, plus het 'nieuwe' geld, moesten steeds onvoordeliger worden weggezet.
Het gewogen gemiddelde is daardoor heel erg onder druk komen staan. Ik zit nu nog amper op 4,2%, dat was ooit ruim 5%.
Ik zie dat gemiddelde de komende jaren nog verder dalen tot onder de 4%. Zelfs als ik vanaf nu consequent de langste looptijden zou kiezen, wat eigenlijk niet zou moeten.
Alleen het Doelsparen van de Rabo en de deposito's van Aegon, die lopen nog wel een tijdje :wink:

Dat er nauwelijks inflatie is verbaast niet. In het bedrijfsleven is iedereen elkaar alleen nog aan het afknijpen met wurgtarieven en -contracten. Jongeren krijgen geen vaste contracten meer.
Af en toe is het net alsof we weer in de 19e eeuw zitten met zijn welvarende industriëlen en arme dagloners, met niets daartussen. De welvaartsverschillen worden steeds groter.
Dus waar die koopkracht vandaan moet komen om de inflatie aan te zwengelen, ik zou het niet weten. Er is teveel concurrentie op de arbeidsmarkt met de huidige open grenzen.
Er is altijd wel een idioot die het nog goedkoper kan (of denkt te kunnen). Komen die technologische ontwikkelingen nog bij.

Op dit moment kijk ik wat om me heen voor alternatieven. Rabobank certificaten? Aandelen Shell? Crowdfundung? Allemaal interessant maar veel risicovoller.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 26 apr 2014 3:44 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Mijn gemiddelde rente op spaargeld was 5 jaar geleden 5,5%. Nu is dat gemiddeld nog steeds 4,3% (blijkbaar hetzelfde beleid) en pas over een jaar zal dat onder de 4% gezakt zijn. Om maar aan te geven dat lang vastzetten loont, zelfs nu nog als de rente maar blijft dalen. De gok wordt wel steeds groter, maar de gedachte dat ik straks helemaal geen rente meer zou ontvangen, vind ik veel erger, dan nu de berekening te zien van wat ik nog vele jaren zal ontvangen. Als de inflatie verder daalt, zal de netto rente via langjarige deposito's nog steeds meer blijven dan je aan VRH moet betalen, maar als je niets doet...

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 26 apr 2014 4:29 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1978
ik ben blij met mijn garanti klimflex. Die gaan steeds hoger tot 5,5% in 2016 ;-) (als ze blijven bestaan tenminste)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 26 apr 2014 7:09 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
Ik wil wel een negatieve rente op mijn hypotheek :mrgreen:

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 apr 2014 9:16 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 532
Bij een negatieve rente voorzie ik een stijging in de omzet bij kluizenfabrikanten...

Sterker nog, als de rente onder de 1,2% duikt wil je geen geld boven de belastingvrije voet meer op de bank hebben staan...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 apr 2014 9:51 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
Dan gaat het geld inderdaad van mijn bank af, in en oude sok ;-)

En als iedereen dit dan doet, is het snel afgelopen met die negatieve rente

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 apr 2014 11:52 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Wie boven de belastingvrije voet op z'n vrije rekeningen heeft staan, hecht sowieso weinig waarde aan rendement, maar dan wel ineens eraf halen vind ik dus hypocriet. Ook met negatieve rente wil ik best tonnen op de bank hebben staan. Iedereen die eindeloos genoegen neemt met lage rentes, betaalt in feit indirect mijn hoge rentes, dus bedankt daarvoor :)

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 apr 2014 12:44 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
De inflatie is helemaal niet laag, de inflatie is juist hoog. Het enige dat nu relatief betaalbaar blijft zijn elektronische speeltjes en zaken die in een bubble zitten. En dat wordt gefinancierd achter onze rug om door onze pensioenpot aan de zuidelijke landen te schenken.

juanj schreef:
Dan gaat het geld inderdaad van mijn bank af, in en oude sok ;-)
En als iedereen dit dan doet, is het snel afgelopen met die negatieve rente
Daar zijn ze bang voor en daarom zijn er kapitaal restricties in de maak en andere plannen zodat niemand dat doet of daar aan denkt.

elsinga schreef:
Bij een negatieve rente voorzie ik een stijging in de omzet bij kluizenfabrikanten...
Sterker nog, als de rente onder de 1,2% duikt wil je geen geld boven de belastingvrije voet meer op de bank hebben staan...
Volgens mij is de kluizen branche nog steeds fors in de lift, vooral de modellen waar mensen met een gerust hart een miljoen of meer in laten liggen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 apr 2014 1:38 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 okt 2008 9:53 am
Berichten: 293
Als de Europese Centrale Bank zou besluiten tot het verlagen van de rente tot onder nul procent dan merkt het publiek daar niets van.
Het gaat hier om rentevoeten die gelden voor de commerciële banken in hun relatie tot de ECB, en dan met name om de zogenoemde depositorente.
Dat is de rente die banken ontvangen als zij hun geld kortstondig bij de ECB stallen. Bij een negatieve rente moeten zij daar voor betalen.
Spaar- of betaalrekeningen van consumenten bij hun banken worden niet geraakt. De maatregel is in die zin vooral technisch van aard.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 apr 2014 2:09 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
@habbie
Natuurlijk heeft dat effect. Waarom beweer je niet dat eieren net zo lang koken of de ECB de rente verandert of niet.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 apr 2014 10:13 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 okt 2008 9:53 am
Berichten: 293
Waarschijnlijk omdat de eieren niet zo heet gegeten zullen worden als dat jij ze opdiend. ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 apr 2014 1:51 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
@habbie
Het siert een mens als hij een fout kan toegeven. Of je hebt geen kennis hoe het werkt of je wilt het niet zien. Als rentes veranderen reageren financiële instellingen niet over een jaar of een week pas. Binnen een dag reageren ze en zetten ze belangrijke acties uit, maar dat geloof jij waarschijnlijk niet.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 apr 2014 7:27 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 okt 2008 9:53 am
Berichten: 293
DagobertDuck schreef:
of je wilt het niet zien.

Klopt. Ik deel jouw "visie" niet.

DagobertDuck schreef:
Als rentes veranderen reageren financiële instellingen niet over een jaar of een week pas.

Er zijn nog al wat verschillende soorten rente....en op elke soort reageren de financiele instellingen op een andere manier.

Je gooit m.i. eventuele gevolgen van de ECB herfinancieringsrente (belangrijk voor spaarders) en de ECB depositorente op één hoop.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 apr 2014 7:08 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
DagobertDuck schreef:
juanj schreef:
Dan gaat het geld inderdaad van mijn bank af, in en oude sok ;-)
En als iedereen dit dan doet, is het snel afgelopen met die negatieve rente
Daar zijn ze bang voor en daarom zijn er kapitaal restricties in de maak en andere plannen zodat niemand dat doet of daar aan denkt.


Waar staat dat restricties in de maak zijn, en waar staat dat dit dan ook nog eens voor Nederland zou gelden?
Wellicht dan nu al je geld van de bank halen??
Nu het nog kan? ;-)

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO