Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 1:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2011 3:45 pm 
Kwartje

YipMan schreef:
De euribo staat momenteel op 1.204 dat zou beteken dat de rente voor december bij LPB op 2.70% uit komt. Maar is het de moeite waard om je geld daar voor naar andere spaarbank te zetten? Je verliest immers minimaal 2 rente dagen en ik ga er vanuit dat LPB in januari de opslag aanpast.

Je maakt een paar foutjes:
Vandaag staat de euribor op 1.201 %
Tel daar de opslag van 1.55 % bij op en je komt op 2.75 % nominaal (2.79 % effectief)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2011 3:57 pm 
Daalder

Ik zelf zou het geld wat op de LPB staat voorlopig laten staan.
Alles wat er nieuw naar een spaarrek. kan, zoals elders ontvangen rente of bonissen(ha ha) gaat nu naar de AT bank met z'n 3% rente als ik het ten minste niet onmiddellijk weer wil vast zetten op een deposito. :wink:
Zo kan ik ala minuut een bankrun uitvoeren als het nodig is..... :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2011 6:49 pm 
Vijfje

Een ding is duidelijk.. we denderen naar beneden per 1 dec :cry:

Hij blijft maar zakken, wel iets minder, maar zakt nog steeds

Ben wel blij dat ik nog een deel tegen 3,75% heb vastgezet.. zie nu niet zou snel gebeuren, dat vrijopneembaar er ook maar iets in de buurt komt, binnen nu een jaar..

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2011 7:24 pm 
2 Kwartjes

Ben ook blij dat ik nog net voordat het de inschrijving stopte nog een extra deel heb vastgezet tegen 3,75%. Blijkt nu een goede zet geweest. 8)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2011 7:32 pm 
Vijfje

Mischien is er kleine hoop dat dit onder een 'scherpe daling' valt, en dan kunnen/mogen ze de opslag (naar boven) aanpassen.

Zou wel mooi zijn, indien niet, dan kan je geld net zo goed bij bv de Rabo laten staan... scheelt dan ook maar 0,2%

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2011 8:10 pm 
Gulden

Wat wel opvalt is dat vooral de deposito's rentes in een opwaartse trend zitten, dit ondanks de hier genoemde daling.
Bij de vrij opneembare spaarrekeningen is de beweging wat minder, maar een echte terugval is tot nu toe uitgebleven.
Wellicht weegt het toch zwaarder dat banken hun kapitaal posities dienen te versterken.
We wachten het maar af, maar grote dalingen zijn er nog niet, en wellicht komen deze dus ook niet.
In de glazen bol kan ik het echter niet zien (blijft wazig).

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2011 8:26 pm 
Vijfje

Volgens mij gebeurde hetzelfde in 2008/2009.. korte deposito's liepen op, om vervolgens behoorlijk te zakken...

Volgens mij toekomst geld, wat ze nodig hebben.

Laten we hopen dat euribor zich iets gaat herstellen, anders zullen er zeker dalingen volgen, want vrij opneembaaar is deel gebaseerd op euribor (niet alleen bij LPB)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2011 8:55 pm 
Gulden

Ik hoop met je mee.
Er zijn wel parallellen met 2008/2009, maar dat hoeft niet te betekenen dat nu precies hetzelfde gaat plaats vinden.
Er is nog altijd inflatie (dus geen deflatie), ook al is deze iets teruggevallen (volgens de uitgegeven cijfers).

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2011 10:48 pm 
2 Kwartjes

Vrij opneembaar is niet echt 'gebaseerd' op de Euribor, maar er is natuurlijk wel enige correlatie.
Als het simpele formule was dan had Leaseplan niet zo hoeven te schuiven met het opslagpercentage.
Vrij-opneembare rente wordt uiteindelijk bepaald door vraag en aanbod.
De grote vraag is nu of de lagere Euribor de vraag naar privaat kapitaal drukt of niet? Mag de verplichte kapitaal reserve van de banken wel bij de ECB gehaald worden? Moest dat niet juist uit de markt gehaald worden? Maw, er is reden voor potentiele groei van de marge tussen Euribor en vrij-opneembaar.
Leaseplan zit nu even lastig met hun 'rente-formule'. Leaseplan heeft het afgelopen jaar de opslag stapgewijs met 0.55% verlaagd. Het is de vraag hoeveel geld er wegvloeit bij een rente-daling van 0.2-0.3% per 1 december aangezien er waarschijnlijk een redelijk forse som geld vastgezet is tijdens de vorige maand. Interessante vraag is dus of ze het nodig vinden in te grijpen in de 'procedure', of dat ze even een maandje de kat uit de boom kijken en dan per 1 januari besluiten wat ze met de opslag gaan doen.

P.S. Wie twee overboekingsdagen heeft van Leaseplan naar NIBC zit je een 'verkeerde' bank.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 12 nov 2011 10:21 am 
2 Kwartjes

Was maar een schatting, omdat de ASN Bank sowieso een dag erover doet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 12 nov 2011 10:33 am 
Daalder

YipMan schreef:

Waarom niet de AT bank? Deze geeft (nog) 3% rente!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 12 nov 2011 10:38 am 
2 Kwartjes

ger schreef:
YipMan schreef:

Waarom niet de AT bank? Deze geeft (nog) 3% rente!!

Omdat je daar op hele rare manier je geld moet overboeken. Maar ASN Bank is mijn tegenrekening, dus als het van de LPB naar ASN Bank moet dan is het er waarschijnlijk wel binnen een dag, maar bij ASN Bank verlies ik altijd een dag.

En persoonlijk ik heb geen zin om nog meer spaarrekeningen te openen alleen vanwege zo'n klein verschil, bij de NIBC krijg ik 2.85 en die heb ik al. Maar ik laat het wel bij LPB staan en nog voor de kerstmis gaat het naar mijn Visa card van DKB, daar is rente 2.05% maar ik doe dat omdat ik er dan ook mee kan betalen en pinnen in het buitenland.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 12 nov 2011 12:08 pm 
Vijfje

Ik denk dat ik mijn geld laat staan, ook als de euribor zo laag blijft, ik heb maar een klein bedrag vrij opneembaar bij LPB...

Voor mij scheelt het maar centen, echter is een hoge rente natuurlijk gewenst, maar als deze nog verder daalt, haal ik het wellicht wel terug naar Rabo... het verschil is dan te klein, en je hebt het geld sneller in bezit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 12 nov 2011 12:14 pm 
Gulden

YipMan schreef:
.....Omdat je daar op hele rare manier je geld moet overboeken......
Zó erg vind ik het nu ook weer niet om in het vakje "omschrijving" of "mededelingen" bij een overboeking iets te moeten vermelden, in dit geval je eigen rekeningnummer bij ATB. Vertraging levert het in elk geval niet op bij boeking náár je rekening daar; een kwestie van hooguit enkele uren. Alleen jammer dat het terugboeken tegenwoordig (iets) langer duurt dan voorheen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 12 nov 2011 5:55 pm 
Vijfje

Bij LPB is een omschrijving ook verplicht..

Maar is dat zo raar dan?

Of is nog iets anders vreemd bij AT?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]