Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu wo 24 apr 2024 9:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2014 3:56 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 11:58 am
Berichten: 887
Ze heeft het inderdaad beter begrepen dan Wilco Dekker in de Volkskrant: link

_________________
Neem nodig risico


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2014 4:11 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
M.i. zou het een combinatie van alle soorten vermogens moeten worden, want in het ene geval is de bewuste huurder met spaargeld de klos, en in het andere geval degene zonder spaarcentjes en die alles in z'n huis heeft zitten. En dan zijn er nog de jachten, die volgens mij nergens onder vallen, dus allemaal bootjes kopen!

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 16 okt 2014 9:14 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
In theorie ... zou een boot / auto / etc niet in box 3 vallen
Van de site van de belastingdienst, wat valt er niet in box 3:
roerende zaken voor eigen gebruik of voor gebruik binnen het gezin
Bijvoorbeeld uw eigen auto of de inboedel van uw woning.

Een set gouden service oid? Daar eten we dagelijks van, valt dus onder mijn inboedel :)
De stapel goudstaven in de woonkamer gebruik ik als poef, rust ik dagelijks mijn voeten op :)

Als je de boot deels verhuurt of iets, dan ben je wel de klos.
Weet alleen niet of de afschrijving van de boot opweegd tegen het niet betalen van VRH

Opvallend, maar wat veel mensen niet weten, dat je "jou deel" van het vermogen van de VVE ook moet opgeven aan de belasting dienst in box 3. Het is jou echter niet toegestaan om zelf het geld te ontrekken aan de VVE of anderszins (direct) te beschikken over dat geld, ondanks dat het (volgens de belasting dienst) toch jou eigendom is.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 16 okt 2014 11:29 am 

Geregistreerd: do 16 okt 2014 11:06 am
Berichten: 1
De Bond voor Belastingbetalers gaat een proefproces aanspannen tegen de spaartaks.
Zie http://www.doemeemetdebvb.nl/ om je (in principe kosteloos) aan te sluiten en een bezwaarschrift te downloaden waarin je alleen je aangiftegegevens van 2013 nog hoeft in te vullen.
grt Hilde


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 16 okt 2014 11:52 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
Kansloze actie. Als het al zou lukken, dan wordt vermogen op een andere manier belast. Linksom of rechtsom, de begroting van de overheid kan niet zonder deze centjes.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 16 okt 2014 2:38 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3935
zessen schreef:
Ze heeft het inderdaad beter begrepen dan Wilco Dekker in de Volkskrant: link
Die heeft het over een "huizentaks" die deels in de plaats zou moeten komen van inkomstenbelasting. Je zou moeten kijken hoe de "plussen en minnen" in de praktijk uitpakken, maar het heeft weinig te maken met het onderwerp: "Oneerlijke belasting op spaargeld".
Dàt heeft mevr. Bulthuis inderdaad veel beter begrepen, want die komt met een "eerlijke belasting op spaargeld". Een maximale vermogensbelasting van 10% bij een vermogen dat groter is dan pakweg 2 miljoen. En daarachter staat: "Wel zo eerlijk, toch?"

Ik zal de laatste zijn om die vraag ontkennend te beantwoorden, al lijkt zelfs mij 10% wel een beetje veel van het goede.

Andere bedragen worden niet genoemd, strikt genomen is er niemand die er met het idee van mevr. Bulthuis op vooruit gaat.
Want "vermogens progressief belasten" doen we nu al. Iemand met een klein vermogen (€ 23.500,00) betaalt nu al ca. 0,1%. Bij € 50.000,00 betaal je ca. 0,7%. Wie 1,0% betaalt, bezit veel meer dan een ton en feitelijk niemand betaalt 1,2%.
Maar hier wil mevr. Bulthuis dus een paar schalen aan gaan vastknopen, tot wel 10%.
Het voordeel ervan is dat je het nooit erg lang betaalt. Tenzij je voortdurend hoge rendementen behaalt, ben je na een jaar of 5 zo'n beetje de helft kwijt en dan val je vanzelf in een lager tarief.

Kijk, dat verwacht je niet te lezen in de Telegraaf.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 17 okt 2014 12:08 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
namliam schreef:
In theorie ... zou een boot / auto / etc niet in box 3 vallen

Ik heb nog een bootje in de aanbieding?.. liefhebbers? -> PBtje.. :lol:

namliam schreef:
Opvallend, maar wat veel mensen niet weten, dat je "jou deel" van het vermogen van de VVE ook moet opgeven aan de belasting dienst in box 3. Het is jou echter niet toegestaan om zelf het geld te ontrekken aan de VVE of anderszins (direct) te beschikken over dat geld, ondanks dat het (volgens de belasting dienst) toch jou eigendom is.


Dit is voor velen een grote onbekende. Ik vraag me alleen af hoe streng de belastingdienst hiermee is, omdat je eigenlijk niet kan spreken over 'eigen geld'.
De bijdrage aan de VVE zou gezien kunnen worden als onderhoud plegen aan de woning, dwz het geld is weg bij de bewoner. Dat de vereniging zo'n bedrag opspaart om het onderhoud te doen doet niet meer ter zake.

Overigens: Is het een VVE-beheerder verplicht om een jaaropgaaf naar iedereen op te sturen?

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 17 okt 2014 12:41 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
De gedachte is, dat iemand die in eigen beheer een potje aanlegt voor toekomstig onderhoud, daarover ook VRH moet betalen.
Dus dat geeft ergens een stukje rechtsongelijkheid, als de reservering van het VVE-lid vrijgesteld zou zijn.
Dat die particulier het geld uiteindelijk nog een andere bestemming kan geven wordt blijkbaar niet belangrijk gevonden.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO