Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 1:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 8:53 pm 
Dubbeltje

Citaat:
Maar spaarders betalen voor die zekerheid wel een hoge prijs. Volgens het CBS kwam de inflatie in februari uit op 2,5%. De hoogste spaarrente op dit moment (2,9%) compenseert de inflatie nog nipt, maar als we ook rekening houden met de vermogensrendementsheffing van 1,2% dan teren spaarders flink in op hun vermogen.

Bron: http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/redactie/column/baalmann/2012/articles/spaarder-schiet-in-eigen-voet.xml

Intussen zie ik een bankentaks, steeds hogere eisen voor banken, steeds minder concurrentie (bijvoorbeeld wegvallen Friesland Bank), een steeds hogere toetredingsdrempel voor nieuw bloed (frisse / nieuwe banken zonder staatssteunverleden) en een overheid die achterover leunt en niets doet om Nederland als een belangrijk financieel centrum van de wereld te redden.
komt nog bij dat de euro vrij zwak presteert, waardoor mijn spaarcentjes uitgedrukt in buitenlandse valuta nog matiger presteren.

Moet ik gaan stoppen met sparen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 8:58 pm 
Knaak

Ja, stop maar met sparen. De overheid heeft een godsgruwelijke hekel aan mensen die zelfstandig hun broek ophouden. Liever al je geld er door draaien en huilen dat je zo arm bent, dan heb je hun volle aandacht en liefde.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 9:01 pm 
Vijfje

Vastzetten levert nog een beetje rendement op.

Is de inflatie op ieder product 2,5%??

Lijkt mij dat het ene product 4% is gestegen en een ander product weer 1%
Dus hoeveel 'last' je hiervan hebt hangt af van wat je bestedingspatroon is.

Wij weten wat wij ongeveer elke maand aan boodschappen uitgeven, en dat is nu niet echt veel meer, dat is redelijk gelijk gebleven, dus daar zal het dan wel niet inzitten.

En dat zijn toch de grootste uitgaves

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 9:04 pm 
Knaak

Ja als je altijd voor 50 euro tankt heb je ook geen inflatie...... :D

Maar ohne gekheid. Boodschappen bij Lidl of C1000 zijn echt wel veel duurder geworden het laatste jaar. Sommige producten wel 100% duurder.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 9:13 pm 
2 Kwartjes

Ik neem die rente die ik uitgekeerd krijg voor lief. Kon vandaag bijvoorbeeld een 32gb class 10 sd card kopen en het geld kwam van de rente die ik van een van mijn deposito's gekregen had en zo ontvang ik wel nog wat meer ''extra'' geld door dat ik deposito's heb lopen.

Aan einde van jaar van LPB en in April en Mei krijg ik rente van de NIBC want die keren de rente niet op einde van jaar uit, maar op de datum dat je de deposito openend.

Als ik dat geld niet in die deposito gestoken had of uitgeven dan had ik nu helemaal niet die rente. Mijn ouders doen trouwens boodschappen in Duitsland, dat schijnt goedkoper te zijn.

En als ik het uitgeef en weet ik wat veel koop, een HTC One X bijvoorbeeld dan is die € 500 bijvoorbeeld nog maar € 300 na 1 jaar ofzo, dus geld sparen is nog niet zo slecht.

Van de rente kun je dan wel wat kopen als je dat wilt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 9:18 pm 
Vijfje

Wij hebben de afgelopen 2 jaar ook grote delen vastgezet, dat heeft ons gemiddelde rendement wel omhoog gehaald.

En we kunnen altijd nog bij lidl/aldi boodschappen doen, dan zal je ook meer besparen :wink:

Het is beste is te proberen onder de 41k VRH te blijven.
En alles wat je overschiet in een lijfrente polis stoppen (indien mogelijk), word je box3 vermogen lager, en krijg je deel van wat je over de vrijstelling komt nog terug van de belasting ook. 8)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 9:28 pm 
Knaak

Je kan ook gaan groen beleggen bij triodos of ASN-bank. Daar heb je een microkrediet beleggingsfonds die de afgelopen jaren circa 4-5% rendement heeft opgeleverd. Gezien het groen is, hoef je geen 1,2% VRH te betalen (tot 55.000 aan groen beleggingen).
Je krijgt nu zelfs dacht ik 0,7% extra rendement van de staat en volgend jaar 0,4%. Echter over 2 jaar is het 0%. :cry:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2012 7:58 am 
2 Kwartjes

Als ik even reken met de 3.95% LPB aanbieding laatst, dan groeit je geld daar nog maar 3,95-2,5-1,2=0,25%. En dan heb je wel de beste kortlopende deposito-aanbieding te pakken. Onder de 3.7% boer je achteruit...

Je zou inderdaad je geld gaan uitgeven...

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2012 8:23 am 
Kwartje

Dat zou je inderdaad bijna gaan doen, maar helaas heb ik de benzine voor de rest van mijn leven niet in mijn achtertuin opslaan :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2012 12:31 pm 
Daalder

Ik wordt een beetje moe over diegenen die zich zo onwinden over de inflatie. Voor de meeste mensen is de hypotheek de grootste kostenpost (zeker op dit forum denk ik). Daarvoor is inflatie alleen maar goed. je betaalt iedere maand een vast rentebedrag, dus door inflatie ga je steeds relatief minder betalen. Inflatie is principe ook goed voor de spaarrente (onder normale marktomstandigheden). Dus je schuld inflateert weg en je spaarrente stijgt. Dat je boodschappen iets duurder worden dat neem je op de koop toe.

Laat maar komen die 'hyperinflatie' (die de' experts' sinds 2 jaar geleden al hadden verwacht).

Laatst bijgewerkt door svanke op wo 11 apr 2012 2:44 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2012 12:52 pm 
Knaak

Inflatie is alleen goed voor je hypotheek als je inkomsten voor inflatie gecorrigeerd worden. Anders maakt het geen bal uit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2012 12:58 pm 
Knaak

@svanke: Wacht maar, je zegt het zelf al, "onder normale marktomstandigheden", maar deze groei is eindig. Het begint met het minder waard worden van je spaargeld door lage rentes. Over een tijdje zijn onze opgebouwde vermogens letterlijk aan de beurt, want waar moet anders nog geld vandaan gehaald worden. Laat maar komen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2012 2:26 pm 
Daalder

BillGates schreef:
Inflatie is alleen goed voor je hypotheek als je inkomsten voor inflatie gecorrigeerd worden. Anders maakt het geen bal uit.

natuurlijk,maar een beetje kortzichtig. Er worden nog steeds afspraken gemaakt in CAO over (gedeeltelijke) prijscompensatie, dus inkomen stijgt terwijl hypotheeklasten gelijk blijven gedurende rentevastperiode (moet je wel werken en niet je hand ophouden). En zolang mijn spaarrente meer opbrengt dan mijn hypotheekrente-lasten verdien ik dus aan mijn spaargeld. Als dat omdraait of de hypotheekrente gaat na de rentevastperiode omhoog en de spaarrente niet los ik af en gaat mijn VRH omlaag. Ik win altijd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2012 2:40 pm 
Knaak

svanke schreef:
Laat maar komen die hyperinflatie (die de' experts' sinds 2 jaar geleden al hadden verwacht).

Niemand zit te wachten op hyperinflatie a la Zwimbabwe waar je je geld zo snel mogelijk moet uitgeven om te voorkomen dat het alweer gehalveerd is of meer!

Inflatie is niet altijd goed maar ook niet altijd slecht. Probleem is de VRH die ervoor zorgt dat het netto rendement van een spaarder negatief is. Dat is het probleem.
Verder is nog de vraag of je loon gecorrigeerd word aan de inflatie of meer.
Momenteel is mijn hypotheeklening net zoveel als mijn vermogen, dus ik weet zo nog niet of ik blij moet zijn met een lage rente. Helemaal niet als mijn vermogen groter word als mijn hypotheeklening.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2012 2:44 pm 
Daalder

@Piggy

'Hyperinflatie' was sarcastisch bedoeld. Een gezonde inflatie (2-3%) is de olie in de economie. Dan liggen de spaarrentes en hypotheekrente ook op normaal niveau. Niet zoals in de huidige instabiele situatie.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]