Piggy schreef:
Hoe je het went of keert, de overheid heeft inkomsten en uitgaven. Geld moet rollen want dit drijft de economie aan, maar het mag niet zo zijn dat mensen met geld gaan smijten en op de pof gaan leven. Hiermee bedoel ik dus een zo maximaal mogelijke hypotheeklening afsluiten, niks of bijna niks sparen of misschien sterker nog in de schulden zitten, etc. etc.
Wat die 1,2% VRH betreft, ik begrijp deze even niet. hebben al belasting betaald over hun loon, waarom dan nog weer over hun vermogen? En mensen die veel verdienen betalen meer belasting. Verhoog liever de inkomstenbelasting iets en schaf de VRH af.
Zo straf je spaarders tenminste niet af.
Hetzelfde geld natuurlijk bij consumptie 19% over bijna alles, 6%, over levensmiddelen,planten en nog wat uitzonderingen.
Of de dividendbelasting, kansspelbelasting, accijnzen op diesel, bezine, LPG, roken, drank, water, en energiebelasting, BPM, motorrijtuigenbelasting, en zo kan je nog wel even doorgaan (schenk en erfbelasting)
De overheid heeft nou eenmaal voorlopig meer geld nodig ipv minder, eerst zal het tekort en daarna de totale schuld moeten worden weg gewerkt voor voor je echt de belastingen drastisch kunt verlagen. De overheid maakt bij de keuze voor het innen verschillende keuzes, een van die keuzes is dat mensen met het grootste inkomen/vermogen/consumptie/erfenis/effecten/prijs winnen/ het meest belasting betalen. Ik begrijp dat vanuit die gedachte de overheid ook rijke mensen zonder inkomen wil belasten. Of de VRH daar het juiste middel voor is is een tweede.
Persoonlijk denk ik dat wanneer de begroting het toe laat het in eerste instantie handig is om het vrijgestelde deel van 20.661 te verhogen naar 100.000 om zo het sparen voor een huis iets meer te bevorderen. Verdere verlaging van belastingen zou ik in eerste instantie meer in de inkomstenbelasting door voeren. Nogmaals dit is toekomst muziek. Het tekort dient eerst een overschot te worden. De kans is dan ook groter dat de belasting eerst nog omhoog gaat.