Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 1:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 8:44 am 
Dubbeltje

De spaarrente moet snel omhoog anders wordt ons geld snel minder waard op de spaarrekening
De inflatie staat nu al op 2,6 %. Tel daar 1,2 vermogensbelasting bij op en je komt op een spaarrente van 3,8 %

http://www.nu.nl/economie/2581670/inflatie-stijgt-26-procent.html

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 8:57 am 
2 Kwartjes

Ik blij dat mijn spaargeld gemiddeld aan 4% vast staat. Maar even serieus als je weinig olie en vakantie reizen maakt valt de inflatie wel mee, de stijgende olie prijs en prijzen voor reizen hebben de inflatie zo omhoog gedrukt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 9:12 am 
Knaak

Nou ja, een stijgende olieprijs werkt in alles door: niet alleen in je huisverwarming en je eigen auto maar ook in de productiekosten en transportkosten van bijna alles. Nee gewoon alles. D.w.z. dat alle producten in de winkel en ook alle diensten duurder worden.
Maar inmiddels is de olieprijs door de verwachte dubbele dip weer aan het kelderen....

En ik roep de regering en 2e kamer op om nu eindelijk die gehate 4% omlaag en tot een reëel niveau te brengen. Gezien de ellende op de beurzen zou -4% niet misstaan. Dus laten we het middelen op NUL.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 9:38 am 
Knaak

Ik vind dit topic eigenlijk geen "nieuws" meer, maar met die laatste opmerking ben ik het roerend eens.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 9:49 am 
2 Kwartjes

Stijgende olieprijs zal toch niet overal invloed op hebben? Ja Nederlanders rijden zo graag auto dus die mensen voelen het erg in de beurs om benzine duurder is geworden. Aan de andere kant als je elektronica producten koopt die zakken juist in prijs, in begin van jaar kosten een bepaald type SSD van OCZ € 100 ongeveer en nu is de prijs gezakt naar € 80.

Dus valt best mee.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 10:34 am 
Knaak

Yip, Electronica zakt door massaproductie en door de snelle ontwikkeling (veroudering). En ook electronica wordt vanuit Japan/Korea/China hier naar toe getransporteerd. En die fabrieken moeten verwarmd en draaiend (machines) gehouden worden en de lonen van de werknemers stijgen omdat ook hun olieprijs omhoog gaat...
Bovendien bestaat tegenwoordig alles uit kunststof, en dat wordt gemaakt van olie. Kortom de olieprijs heeft (in)direct altijd gevolgen voor alle andere prijzen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 10:59 am 
3 Kwartjes

BillGates schreef:
En ik roep de regering en 2e kamer op om nu eindelijk die gehate 4% omlaag en tot een reëel niveau te brengen. Gezien de ellende op de beurzen zou -4% niet misstaan. Dus laten we het middelen op NUL.

Aangezien er niet bijstaat door wie die 4% gehaat wordt, moet ik aannemen dat ook ik geacht wordt tot die groep te behoren.

Nu ik toch ongevraagd lid ben gemaakt, roep ik uit naam van de club haters de regering en de 2e kamer op de rekening ervan neer te leggen bij de laagste inkomens. Als het goed is hebben die toch geen auto's en maken ze geen verre reizen, kopen hoe dan ook minder dan hoger betaalden. Dus hebben ze ook het minste last van die gestegen olieprijzen.
Aandelen hebben ze ook al niet, dus wat betreft die ellende op de beurzen zitten ze alweer in de luwte.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 11:41 am 
Kwartje

Onze overheid zou er goed aan doen sparen te stimuleren en het op de pof leven te ontmoedigen. Dus zowel hypotheekrenteaftrek als belasting op sparen afschaffen. De hypotheekrenteaftrek voor bestaande en nieuwe hypotheken wordt in de komende 30 jaar met 1/30 per jaar afgebouwd naar 0%. Tegelijkertijd wordt de overdrachtsbelasting afgeschaft. De belasting op sparen wordt in 30 jaar eveneens afgebouwd met 1/30 per jaar van 30% naar 0%. Het tarief van 4% wordt aangepast aan het de door de Europeesche Centrale Bank (ECB) gehanteerde tarief, momenteel 1,5%. De peildatum voor het ECB tarief wordt 1 januari van ieder jaar.

Laatst bijgewerkt door ErikVries op vr 05 aug 2011 11:48 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 11:45 am 
2 Kwartjes

BillGates schreef:
Yip, Electronica zakt door massaproductie en door de snelle ontwikkeling (veroudering). En ook electronica wordt vanuit Japan/Korea/China hier naar toe getransporteerd. En die fabrieken moeten verwarmd en draaiend (machines) gehouden worden en de lonen van de werknemers stijgen omdat ook hun olieprijs omhoog gaat...
Bovendien bestaat tegenwoordig alles uit kunststof, en dat wordt gemaakt van olie. Kortom de olieprijs heeft (in)direct altijd gevolgen voor alle andere prijzen.

Ja dat is uiteraard zo, maar neemt niet weg dat er product groepen zijn waar het juist goedkoper word technologie wordt beter maar prijs stijgt niet echt blijft op een bepaald niveau, bedoel kijk maar naar 3D LCD tv's waren eerst nog hartstikke duur en beginnen nu betaalbaar te worden.

Dus ligt maar net eraan wat je met je geld doet, dus de inflatie verschilt per persoon denk ik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 11:57 am 
3 Kwartjes

ErikVries schreef:
Onze overheid zou er goed aan doen sparen te stimuleren en het op de pof leven te ontmoedigen. Dus zowel hypotheekrenteaftrek als belasting op sparen afschaffen. De hypotheekrenteaftrek voor bestaande hypotheken wordt gedurende de resterende looptijd met 1/30 per jaar afgebouwd naar 0. Tegelijkertijd wordt de overdrachtsbelasting afgeschaft. De belasting op sparen wordt in 30 jaar eveneens afgebouwd met 1/30 per jaar van 30% naar 0%. Het tarief van 4% wordt aangepast aan het de door de Europeesche Centrale Bank (ECB) gehanteerde tarief, momenteel 1,5%. De peildatum voor het ECB tarief wordt 1 januari van ieder jaar.

Nou, die overheid heeft er mooi wel voor gezorgd dat die overdrachtsbelasting voorlopig nu al met 66% is verlaagd, niks 30 jaar. En de hypotheekrenteaftrek is kortgeleden zelfs nog verruimd. Die afschaffing van de vermogensrendementsheffing krijgen we er dus ook wel door. Misschien moeten we even genoegen nemen met een tussenstap, bijvoorbeeld zoals jij hem voorstelt, maar het gaat echt geen 30 jaar duren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 12:19 pm 
Knaak

@Yip. Natuurlijk klopt het dat electronica goedkoper is geworden. En beter of krachtiger. Maar wist je dat het beter worden van electronica een drukkend effect heeft op de officiele inflatiecijfers. De werkelijke inflatie is hoger, maar omdat bijvoorbeeld computers krachtiger zijn geworden voor hetzelfde geld wordt in de inflatieberekening daar rekening meegehouden.
Als alle prijzen gelijk zouden blijven, maar computers e.d. ieder jaar 2x zoveel waar zouden bieden, dan hadden we officieel deflatie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 1:19 pm 
Dubbeltje

Citaat:
Dus ligt maar net eraan wat je met je geld doet, dus de inflatie verschilt per persoon denk ik.

Klopt, er wordt meestal met een algemeen inflatiecijfer gewerkt. Hoeveel last/voordeel jezelf hebt van de inflatie kun je berekenen, kijk maar eens op: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/pri ... ra/pci.htm

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 7:29 pm 
Vijfje

Bankbiljet schreef:
De spaarrente moet snel omhoog anders wordt ons geld snel minder waard op de spaarrekening
De inflatie staat nu al op 2,6 %. Tel daar 1,2 vermogensbelasting bij op en je komt op een spaarrente van 3,8 %

http://www.nu.nl/economie/2581670/inflatie-stijgt-26-procent.html

Die ellende begint neer te slaan op de rentes, de 1mnds euribor staat nu maar op 1,40% dit was op de top 1,48%

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 10:03 pm 
Gulden

Zie ook de reacties in België, op een daar geplaatst artikel op netto.be :

De grootste spaarflops, meer op: http://netto.tijd.be/sparen_en_beleggen ... 2-2212.art

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2011 11:46 pm 
Knaak

Hoe je het went of keert, de overheid heeft inkomsten en uitgaven. Geld moet rollen want dit drijft de economie aan, maar het mag niet zo zijn dat mensen met geld gaan smijten en op de pof gaan leven. Hiermee bedoel ik dus een zo maximaal mogelijke hypotheeklening afsluiten, niks of bijna niks sparen of misschien sterker nog in de schulden zitten, etc. etc.

Wat die 1,2% VRH betreft, ik begrijp deze even niet. Mensen hebben al belasting betaald over hun loon, waarom dan nog weer over hun vermogen? En mensen die veel verdienen betalen meer belasting. Verhoog liever de inkomstenbelasting iets en schaf de VRH af.
Zo straf je spaarders tenminste niet af.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]