Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 1:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2012 12:32 pm 
Kwartje

AMSTERDAM - Spaarders kunnen in 2013 nog geen hogere rentes tegemoet zien. Afgelopen jaar daalden de spaarrentes van alle spaarrekeningen flink. Voorlopig lijkt er geen einde te komen aan deze dalingen.

Hier de rest

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2012 1:19 pm 
Knaak

Klopt. Mijn gemiddelde opbrengst is voor het eerst in 5 jaar onder de 5% gedoken, en die zal volgend jaar helaas richting die hatelijke 4% dalen. Toch hoop ik dat er af en toe een leuke verrassing komt in de vorm van een actie ofzo.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2012 1:57 pm 

enige tips wat ik nu het beste kan doen? heb nog steeds aardig wat geld op een spaarrekening staan en die rente is niet echt hoog, misschien argenta 2 jaar met 2,80%? wil het ook niet echt langer staan laten want misschien gaat de rente over 2 jaar misschien weer wat omhoog, wat denken jullie?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2012 2:40 pm 
Daalder

Zodra de ECB de geldkraan wat dichter gaat draaien zal de rente stijgen. :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2012 4:12 pm 
Knaak

En al die wensen roepen we al jaren in koor. We moeten eerst nog door het diepe dal en het zal nog jaren duren voordat we weer blij worden van de rentes.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2012 5:14 pm 
Dubbeltje

Het begint steeds meer op een Japans scenario te lijken.
Spaarders zijn niet alleen de dupe van een lage rente maar (gelukkig) de pensioenfondsen ook.
Hopelijk zullen ze daardoor de rente niet al te laag laten zakken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2012 5:29 pm 
Daalder

Maakt de ECB geen misbruik van macht? :mrgreen: Zou dat niet bij wet verboden kunnen worden?
En wat belang gaat boven dit belang. :?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2012 6:36 pm 
Kwartje

De veelal vijfjarige "gouden" deposito's welke vanaf 2013 gaan vrijvallen hebben voor een enorme vermogensgroei gezorgd. Voor wie zich bij sparen wil houden zit er weinig anders op dan genoegen nemen met een veel lagere rente en hopen op betere tijden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2012 10:08 pm 
Kwartje

worden gewoon Japan scenario's.
ook ik baal daar van, vanaf februari valt groot bedrag vrij, en in augustus nog een keer
toch maar een huis kopen, ipv huren????

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2012 11:50 pm 
Knaak

Het is gewoon legale diefstal. De ECB/EU/overheden houden bewust de rente laag om zo de staatsschulden niet te hard te laten groeien. De spaarder mag gaan bloeden om de euro in stand te houden. Echter wat de ECB doet is geen oplossing van het probleem, maar uitstel van executie..

Ik heb het gehad met sparen, laat een niet al te groot saldo staan voor noodgevallen en zet de rest in om te gaan beleggen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 25 dec 2012 12:11 am 
2 Kwartjes

henrid schreef:
Klopt. Mijn gemiddelde opbrengst is voor het eerst in 5 jaar onder de 5% gedoken, en die zal volgend jaar helaas richting die hatelijke 4% dalen.

Gefeliciteerds dat U dergelijk hoge percentages nog haalt.

Ik reed het in ieder geval niet. 2012 gemiddeld ruim 3%. 2013 ben ik zeer huiverig voor, lopen aantal deposito's af in de loop van 2013.
Ik vermoed een nog scherpere daling van de rentes. 2% voor 2013 is voor mij, mijn schatting.(incl. langlopende deposito's)
Vrij opneembaar zie ik eind 2013 in de buurt van 1% komen.
Met de VRH eraf blijft er niet veel meer over, bij vrij opneembaar mag je straks meer VRH betalen dan je aan rente ontvangt.
De druk van de VRH bij deze lage percentages is veel te hoog.
Spaarders betalen reeel supertoptarieven aan de belasting.

Laatst bijgewerkt door Intrest op di 25 dec 2012 9:45 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 25 dec 2012 1:34 am 
Kwartje

hoop dat ik er in februari nog 1 voor 10 jaar vast kan zetten bij Centraal Beheer tegen 4%.
Ook kun je van deze deposito af, tegen een boeterente van maximaal 5%.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 25 dec 2012 9:56 am 
2 Kwartjes

@ Edwin; Als je ouder wordt kun je steeds minder lang vastzetten. Je toekomst wordt steeds korter.

Iemand die zijn pensioen voorziening grotendeels zelf bij elkaar heeft gespaard, heeft door huidige lage rentes een enorme inkomens achteruitgang.
Hierdoor teer je sneller op je vermogen in dan voorzien.
Vreemd genoeg mag je bij lagere rentes een steeds groter gedeelte naar de belasting brengen door systeem van fictief rendement.
Toeslagen gaan aan je neus voorbij.
Kortom een grote ramp.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 25 dec 2012 12:46 pm 
Knaak

Intrest schreef:
Ik vermoed een nog scherpere daling van de rentes. 2% voor 2013 is voor mij, mijn schatting.(incl. langlopende deposito's)Vrij opneembaar zie ik eind 2013 in de buurt van 1% komen.
Spaarders betalen reeel supertoptarieven aan de belasting.

Het is moeilijk te voorspellen wat de toekomst zal brengen. Als ik zo naar de grafiek ( http://www.homefinance.nl/algemeen/info ... i1=4&i2=19 ) kijk van de gemiddelde spaarrentes voor een vrij opneembare rekening, dan zie ik dat in 2012 het van 3 naar 2,5% is gegaan. De spaarrentes zijn nauw verbonden aan de euribor.
Eind 2011 was de 12 maandse euribor nog 2%, deze zit nu op de 0,6%. Eind 2011 zaten de spaarrentes op 3%. Zo te zien zijn de spaarrentes dus 1% hoger dan de euribor en zal de rente op een vrij opneembare rekening mogelijk naar 1,6% gaan dalen.

Indien het inderdaad naar 1,6% zal gaan dalen zal men (1,2/1,6)*100= 75% belasting gaan betalen i.p.v. de gestelde 30% (indien men VRH dient te betalen). Hoe dichter de rentes bij de 1,2% gaan komen, hoe meer mensen zullen gaan stoppen met sparen.
Het loont dan niet. En zekers niet als het onder de 1,2% is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 25 dec 2012 3:07 pm 
Gulden

Piggy schreef:
Hoe dichter de rentes bij de 1,2% gaan komen, hoe meer mensen zullen gaan stoppen met sparen.
Het loont dan niet. En zekers niet als het onder de 1,2% is.
Lonen doet het al veel eerder niet, want ook de inflatie tast de koopkracht van het spaargeld aan. Anderzijds sparen Nederlanders momenteel als nooit tevoren volgens de statistiek.
Komt bij dat een groot deel van de spaarders geen vermogen heeft dat boven de VRH-vrijstellinsgrens uitkomt, die voelen dat dus al een stuk minder, temeer omdat de waardevermindering door inflatie een "sluipmoordenaar" is.
Kortom, er gelden voor veel mensen andere criteria en motieven om toch te (blijven) sparen, zo is mijn waarneming.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]