@dubbeltje
Jouw mening over de nieuwswaarde van het oorspronkelijke bericht bestrijd ik niet.
Het bericht leidt alleen maar tot onlogische en zelfs foute conclusies. Maar ja, ook die krant moet vol, jij en ik hebben een idee wat hun werkwijze daarbij is.
"16 miljard groei in één jaar: is nog geen 1000 euro per inwoner." is nu net één van die foute conclusies waartoe het bericht uitnodigt.
Fout, helemaal als je ermee doorgaat zoals jij doet: Zonderen we 10% van de bevolking uit, dan stijgt het bedrag per inwoner ook met 10% (jouw 1100) Zonderen we 20% van de bevolking uit, dan stijgt het bedrag met 20% (jouw "18+ heeft
dus gemiddeld 1200 euro gespaard."). Gewoon opnieuw rekenen leert al dat de uitkomst van de som dan niet 1200 is, maar 1250. Voor iemand die bezig is met bagatelliseren is dit
even een kleinigheid, ik weet het.
Maar als jij nu eens niet eenvoudig heenstapt over de groep van gepensioneerden?
Daar zitten mensen tussen die hun spaargeld juist opsouperen. Het geld dat deze mensen ontsparen moet door de spaarders extra worden gespaard (bovenop het gemiddelde), wil je de som kloppend houden. Alleen al als je voor het gemak aanneemt dat binnen die groep gepensioneerden het één het ander opheft, vervalt er alweer 15% van de bevolking als "spaarder".
In jouw redenering zou dan de gemiddelde Nederlander tussen 18 en 65 1350 Euro sparen, de wet van Bartjens leert echter dat die resterende 65% dan al aan bijna 1550 Euro zit. Het verschil wordt nu met elke procent voelbaar en je hebt alweer 2% "gepikt" bij de 0-18-jarigen. Kortom:
Citaat:
1000 Euro per Nederlander klopt nog als je werkelijk nergens rekening mee wilt houden.
Verder is het een zinloos uitgangspunt zoals je ze gewoonlijk alleen in de bewuste krant kunt vinden.
Citaat:
P.S. Zinsnedes als "het hoogste totaal aan spaartegoeden ooit gemeten" zeggen me niets, want in een stabiele (economische) situatie is het normaal dat dit saldo voortdurend stijgt vanwege inflatie. Een scherpe daling zou veel meer nieuwswaarde hebben.
Je vergeet de
bevolkingsgroei, maar verder heb je volkomen gelijk.
Sterker nog, bij een (denkbeeldige) stabiele economische groei, bevolkingsgroei en inflatie zou het gespaarde bedrag al elk jaar een "record" moeten zijn.
Uit
cijfers van het CBS blijkt dat 16 miljard per jaar inderdaad niets eens uitzonderlijk hoog is. Het is deze eeuw al verschillende keren voorgekomen, in 2010 was het zelfs het dubbele.
Voor mij is eigenlijk de daling van het aantal spaarrekeningen sinds 2009 de opvallende factor, maar daarover misschien eens in een ander topic.
Verder zeggen die cijfers over spaartegoeden nog helemaal niets. Beleggingen staan er buiten en wat te denken als je hypotheken erbij betrekt? Zo nu en dan verschijnen er berichten dat "de Nederlander" steeds vaker extra aflossingen doet op zijn hypotheek.
Het zou mij niet verwonderen als de "aflossers" ook tegelijkertijd "ontspaarders" zijn. (Weer een procentje?)
16 miljard in één jaar is niet bijzonder hoog, dat klopt. Maar als ik het afzet tegen de andere berichten vind ik het toch wel "nieuws". Het zoveelste jaar van recessie, crisis, ontslagen en noem maar op. Nederlanders klagen tegen de klippen op, maar houden met z'n allen nog steeds geld over.
De vraag naar geld daalt, bedrijven investeren minder, nieuwe hypotheken worden nauwelijks afgesloten.
Het aanbod van spaargeld stijgt.
De conclusie van 1500 is niet helemaal onterecht.
Citaat:
Dus waarschijnlijk zijn al te enthousiaste spaarders mede verantwoordelijk voor de lage spaarrente momenteel.