Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 5:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2008 4:24 pm 

Geregistreerd: do 09 okt 2008 11:27 am
Berichten: 12
    Pecunia schreef:
    Citaat:
    'juridisch nog ongelukkig' is: zo is onduidelijk of Icesave al officieel failliet is.

    Er staat geen vermelding in het Nederlandse insolventieregister.

Bron: http://www.icesave.nl 12.10.08 om 16:18
Beste Icesave spaarder,
Helaas moeten wij meedelen dat Icesave zijn verplichtingen als spaarbank niet langer na kan komen, doordat onze moeder Landsbanki ten gevolge van de kredietcrisis in grote financiële problemen is gekomen. Dit betekent dat transacties die vanaf maandagmiddag zijn gedaan, noodgedwongen niet meer zijn doorgevoerd.

Juridisch gezien is IceSave nog niet failliet, Ik neem aan dat Landsbanki de vermogen van IceSave leeg geplunderd heeft. Dus Landsbanki en Ijslandse regering hebben de situatie behoorlijk complex gemaakt.
Ik hoop dat DNB binnen 3 maanden (liefst voor 25 december 2008) tegoeden onder 20.000 conform Ijslandse Garantieregeling terugbetalen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 13 okt 2008 12:52 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 8:27 am
Berichten: 227
Die 8 maanden zijn een uitspraak van Wellink geweest op de avond dat het bekend werd gemaakt dat "linksom, rechtsom..."

En als ik die wetsartikelen zo lees is 8 het maximum. 5 maanden om het in te dienen, daarna maximaal 3 maanden om het uit te betalen. Als je dus een beetje snel bent met indienen hoeft het niet zo lang te duren.

_________________
D, t, dt? Wie hoort het verschil...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 13 okt 2008 1:05 pm 

Geregistreerd: di 16 sep 2008 9:55 am
Berichten: 2
Van de website van DNB: Binnen welke termijn moet er worden uitgekeerd?

Het Nederlandse depositogarantiestelsel moet in principe binnen drie maanden na ontvangst van de aanvraag uitkeren. Deze maximale uitkeringstermijn van drie maanden is een Europese regel die dus ook geldt voor depositogarantiestelsels in andere EU-landen, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein. In bijzondere gevallen kan die termijn worden verlengd.

Die 8 maanden zijn -begrijpend lezend doch geen kennis van de materie- een max. doorlooptijd. D.w.z. je hebt max. 5 maanden om een claim in te dienen die daarna binnen 3 maanden afgehandeld moet zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 13 okt 2008 1:12 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
ErikJanVens schreef:
Die 8 maanden zijn -begrijpend lezend doch geen kennis van de materie- een max. doorlooptijd. D.w.z. je hebt max. 5 maanden om een claim in te dienen die daarna binnen 3 maanden afgehandeld moet zijn.


...... ingeval van déconfiture.
Het is maar de vraag of dat in het geval IceSave mag stellen.
M.i. is IceSave noch Landsbanki formeel failliet.

Toch denk ik wel dat DNB zich zal richten op diezelfde richtlijnen/belofte.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 13 okt 2008 2:42 pm 

Geregistreerd: do 09 okt 2008 10:36 am
Berichten: 17
Dan rijst bij mij de misschien wel arrogantste vraag. Als je nu als het ware kunt kiezen tussen 3 en 8 maanden door de termijn waarop je de aanvraag indient. Dan biedt dit misschien mogelijkheden. Hoe zit het met je geld in de tussentijd, krijg je hier rente over en hoeveel. Ik heb al drie antwoorden gelezen, maar niet met zekerheid.
1 je krijgt rente tot het moment van faillisement (dat is in dit geval ook weer gecompliceerd).
2 je krijgt gewoon nog de 5.25% rente.
3 je krijgt de nationale rente (en die is 6%).

Als het optie 3 is, is het eigenlijk best wel nuttig om je geld nog een paar maandjes te laten staan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 13 okt 2008 2:45 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jun 2008 11:47 am
Berichten: 282
jdenbrok schreef:
Dan rijst bij mij de misschien wel arrogantste vraag. Als je nu als het ware kunt kiezen tussen 3 en 8 maanden door de termijn waarop je de aanvraag indient. Dan biedt dit misschien mogelijkheden. Hoe zit het met je geld in de tussentijd, krijg je hier rente over en hoeveel. Ik heb al drie antwoorden gelezen, maar niet met zekerheid.
1 je krijgt rente tot het moment van faillisement (dat is in dit geval ook weer gecompliceerd).
2 je krijgt gewoon nog de 5.25% rente.
3 je krijgt de nationale rente (en die is 6%).

Als het optie 3 is, is het eigenlijk best wel nuttig om je geld nog een paar maandjes te laten staan.


Jawel hoor ... en als het nog langer duurt krijg je misschien wel de rente van een langjarige deposito, kan wel 7% zijn. Jij ziet het bijna als luilekkerland? :D

_________________
Sparen ...... het blijft leuk!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 13 okt 2008 3:10 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
jody schreef:
Jawel hoor ... en als het nog langer duurt krijg je misschien wel de rente van een langjarige deposito, kan wel 7% zijn. Jij ziet het bijna als luilekkerland? :D


Ik vind het slim gevonden, aangezien de officiële status van IceSave en de rol van DNB/DGS momenteel niet duidelijk is.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 26 okt 2008 9:44 am 
Stuiver

Geregistreerd: do 12 jun 2008 2:05 pm
Berichten: 54
Als we ons geld niet terug krijgen voor 1-1-2009, gaan we er in box 3 wel of niet 1,2% belasting over betalen(0,6% in 2008 en 0.6% in 2009)?
Stel dat we de belasting WEL moeten betalen,is dat dan ook van toepassing over het saldo boven de 100.000,00 euro?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 26 okt 2008 9:54 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Ja en nee.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 26 okt 2008 10:30 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 03 dec 2007 3:13 pm
Berichten: 208
Volgens de Englese krant the Guardian, zal het terugbetalen van de Engelse benadeelden van Iscesave over 10 dagen beginnen en voor eind november 2008 afgesloten zijn.

Hopelijk zal DNB ook snel tot uitbetaling overgaan.

Miles Brignall The Guardian, Saturday October 25 2008

...

http://www.guardian.co.uk/business/2008 ... ng-savings


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO