Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 1:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 9:48 pm 

Geregistreerd: do 09 okt 2008 7:23 am
Berichten: 33
Bron http://www.geldenrecht.nl/sparen/268550 ... t_dom.html

Icesave-spaarders zijn helemaal niet dom!

Niet iedereen vindt het terecht dat minister Bos 120.000 Icesave-spaarders uit de brand helpt. Wie brengt zijn geld dan ook naar IJsland, reageren nogal wat mensen op ad.nl. Maar is dat verwijt wel terecht? Zijn de Icesave-spaarders echt domme naïeve sukkels die beter hadden moeten weten?

...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 9:55 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 01 feb 2008 5:50 pm
Berichten: 99
Juist!

_________________
Francois A. 'Navman' Dumas
Publisher

... and the man's Blog


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 10:48 pm 
Stuiver

Geregistreerd: wo 13 feb 2008 9:40 pm
Berichten: 59
De centjes naar icesave brengen is niet dom. De centjes niet om tijd wegtrekken... dat is een ander verhaal.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 11:30 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 10 okt 2008 11:01 pm
Berichten: 5
Je hebt gegokt en verloren ,nu niet zeuren.
Ik heb aandelen en verlies ,maar probeer door tactisch te handelen mijn verliezen te beperken.
Dat zou jij ok moeten doen.
Bovendien geef ik toe dat ik verlies heb en ga niet een heel verhaal ophangen en anderen de schuld geven.

Jij krijgt je geld waarschijnlijk nog terug.
Wat klaag je dan nog?
Ik moet het maar afwachten.

Domme actie van je ,


Icesave-spaarders zijn helemaal niet dom!

Niet iedereen vindt het terecht dat minister Bos 120.000 Icesave-spaarders uit de brand helpt. Wie brengt zijn geld dan ook naar IJsland, reageren nogal wat mensen op ad.nl. Maar is dat verwijt wel terecht? Zijn de Icesave-spaarders echt domme naïeve sukkels die beter hadden moeten weten?

Het omvallen van Icesave confronteert de meeste Nederlanders voor het eerst echt met de kredietcrisis. Uiteraard waren Fortis en ABN Amro groot nieuws, maar afgezien van de eigen werknemers merkten de meeste mensen er weinig van. Nu zijn 120.000 rekeninghouders getroffen. En veel andere Nederlanders die bij kleine (buitenlandse) banken of DSB spaargeld stallen, vragen zich af of zij ook gevaar lopen. Iedereen denkt plots na over zijn spaarcenten.

Nu de Icesave-spaarders deze week niet meer bij hun geld kunnen, komen ook de verwijten. Wie brengt zijn geld ook voor twee procentjes meer rente naar een kleine IJslandse bank? Moet de overheid – en dus wij met z’n allen – daar voor opdraaien? Spaarders zijn dom, hebzuchtig en moeten zelf maar op de blaren zitten. Eigen schuld, dikke bult!
Icesave-spaarders financieel zelfbewust

Die verwijten zijn onterecht. Spaarders die naar Icesave overstapten zijn helemaal niet dom, in tegendeel. Zij zijn financieel zelfbewuste consumenten die de belachelijk lage rentes die sommige grote banken gaven, niet langer accepteren.

Zij gaan er daarbij terecht van uit dat een buitenlandse bank die door De Nederlandsche Bank in ons land is toegelaten, veilig is. Onze nationale bank heeft nooit één waarschuwing gegeven dat aan sparen bij Icesave extra risico’s zijn verbonden. Dat durven ze niet: rumoer op de financiële markten moet te allen tijde vermeden worden. Stel je voor dat ook niet Icesave-spaarders ongerust worden. En waar was de Autoriteit Financiële Markten? Die is toch opgericht om Nederlandse spaarders te behoeden voor zo’n fiasco? Bij insiders was wel degelijk bekend dat IJsland in zwaar weer verkeerde. Je kunt van gewone spaarders geen groot inzicht in de IJslandse economie verwachten.
IJsland had solide imago

Daar komt bij dat bankieren niet als risicovol bekend staat. Dat aan beleggen grote risico’s kleven, weten mensen. Met aandelen kun je veel geld kwijtraken. Maar sparen geldt algemeen als veilig. Bovendien heeft IJsland zijn imago mee. Scandinavische landen worden door Nederlanders als solide, degelijk en betrouwbaar gezien. Betrouwbaarder dan al die Turkse en Russische banken (AK Bank, Anadolu Bank, Amsterdam Trade Bank), die ironischerwijs wel geheel onder het Nederlansche deposito garantiestelsel vallen
Oneerlijke concurrentie?

Dan zijn er nog de grote gevestigde banken die klagen over de in hun ogen oneerlijke concurrentie van kleine buitenlandse bankjes. Het depositogarantiestelsel verplicht hen naar rato mee te betalen aan de compensatie van Icesave-spaarders. Ook zij verdienen weinig medelijden: jaren hielden zij de rente laag. Bij de Postbank was het zelfs beleid. De rente werd bewust verlaagd totdat deze nog maar 0,5 procent (Plusrekening) bedroeg. Miljoenen Nederlanders pikten dat, maar afgelopen jaar werden spaarders opeens wakker. Een massale run op hoge rente bankjes ontstond.
Met de schrik vrij

Valt de Icesave-spaarder dan helemaal niets te verwijten? Nee, weinig. Hoogstens dat het onverstandig is meer dan het gegarandeerde bedrag (tot 40.000 euro was bijna al het spaargeld veilig) bij een bank als Icesave te stallen. Nu Bos de garantie naar 100.000 euro heeft verhoogd, vervalt ook dat argument grotendeels. Spaarders krijgen de ‘verlaat de gevangenis zonder te betalen’-kaart , de meesten komen met de schrik vrij. In het ergste geval moeten zij maanden op hun geld wachten.
Niet bijboeken

Dat betekent dat de wintersport dit jaar misschien niet kan doorgaan of dat de verbouwing even moet worden uitgesteld.

Wat deze columnist betreft: die laat zijn spaarcenten voorlopig rustig staan bij de Russische Amsterdam Trade Bank. Wel boek ik even niets bij. In het (nu in ieder geval) onwaarschijnlijke geval dat het mis gaat, staat er in ieder geval genoeg geld op mijn lopende girorekening.[/quote]


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 11:36 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 8:27 am
Berichten: 227
Lief, je komt even vertellen hoe het zit.

Je slaat echter de spijker op zijn kop. Beleggen is risicovol en doet een "verstandig" mens alleen met geld dat hij/zij missen kan, vanwege het risico en zo.
Sparen is daarentegen iets wat nu eenmaal als risicoloos gezien is (iets minder nu, al doende leert men).

De eerste spaarder die zijn acties als "gokken" ziet moet nog opstaan, anders was die wel in de aandelen gestapt toch? Fortis kon toch niet nog verder dalen :lol:.

_________________
D, t, dt? Wie hoort het verschil...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 11:39 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
In de eerste maanden was het risico verwaarloosbaar. Landsbanki had immers een prima rating.
Echter die situatie veranderde snel in de laatste week van september.
Als je constateert dat er een hele grote IJslandse bank wordt genationaliseerd,
de kredietrating van Landsbanki fors wordt verlaagd en dat de handel in het aandeel wordt
stilgelegd, zouden er toch hele grote alarmbellen moeten rinkelen.
Dit nog in het licht van de gebeurtenissen bij Fortis waarbij een enorme bankrun nog maar
net kon worden voorkomen door nationalisatie van Fortis.

Persoonlijk vind ik het dan toch een beetje onverklaarbaar dat mensen niet gewoon handelen en wegboeken.
We hadden in de week vóór de collapse een uitgebreide draad hier en 2/3 van de mensen was zo
verstandig geweest om in ieder geval een deel van hun tegoed weg te boeken.
1/3 deed nog steeds niets en ik begrijp dat eigenlijk niet zo. Het had bij loos alarm slechts een paar
rentedagen gekost en eventueel had het geld later gewoon weer teruggeboekt kunnen worden.

Wat ook nog speelt is dat Icesave al lang niet meer de enige instelling was met 5,25% rente.
Dus waarom niet wat actiever 'schuiven' met je geld denk ik dan, al was het alleen maar een stuk spreiding
bewerkstelligen en niet alle eieren in één mandje leggen, wat sommigen gedaan hebben volgens de media.

We leven in een heel bijzondere tijd, als gevolg van de steeds verder uitbreidende kredietcrisis en er gebeuren
al maanden lang zaken die onvoorstelbaar werden geacht zoals bijvoorbeeld het omvallen van financiële instituten als
Lehman Brothers en hypotheekgiganten in de V.S.
Dit brengt met zich mee dat je een eenmaal genomen beslissing constant moet heroverwegen en toetsen aan het risico.
Enige echte zekerheid die je daarbij hebt is de Garantieregeling (NL versie). En die ontbrak bij Icesave.


Laatst bijgewerkt door obligataire op vr 10 okt 2008 11:56 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 11:55 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
obligataire schreef:
... al lang niet meer de enige instelling was met 5,25% rente.
... Garantieregeling (NL versie). En die ontbrak bij Icesave.


Zeer wijs gesproken allemaal, Obligataire. Ik ben het roerend eens met je gehele verhaal.

Ik weet niet of je in deze thread veel bijval zult krijgen, maar nogmaals: zo had ik het ook willen (maar niet kunnen) zeggen!

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 okt 2008 12:30 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 10 okt 2008 11:01 pm
Berichten: 5
Ik vind wel dat je een bepaald risico neemt als je je geld op een ijslandse rekening zet.
Als je gaat voor die paar procent extra en al je spaargeld er op zet en te laat reageert ben je gewoon dom bezig geweest en heb je wel degelijk een risico genomen.

Je slaat echter de spijker op zijn kop. Beleggen is risicovol en doet een "verstandig" mens alleen met geld dat hij/zij missen kan, vanwege het risico en zo.
Sparen is daarentegen iets wat nu eenmaal als risicoloos gezien is (iets minder nu, al doende leert men).

De eerste spaarder die zijn acties als "gokken" ziet moet nog opstaan, anders was die wel in de aandelen gestapt toch? Fortis kon toch niet nog verder dalen :lol:.[/quote]


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 okt 2008 12:45 am 
Kwartje

Geregistreerd: ma 14 jul 2008 12:10 am
Berichten: 316
Montana schreef:
Ik vind wel dat je een bepaald risico neemt als je je geld op een ijslandse rekening zet]


IJslandse rekening? Ik heb bij Icesave alleen maar een Nederlandse rekening gehad.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 okt 2008 12:46 am 
Kwartje

Geregistreerd: zo 13 jul 2008 10:09 pm
Berichten: 317
obligataire schreef:
In de eerste maanden was het risico verwaarloosbaar. Landsbanki had immers een prima rating.
Echter die situatie veranderde snel in de laatste week van september.
Als je constateert dat er een hele grote IJslandse bank wordt genationaliseerd,
de kredietrating van Landsbanki fors wordt verlaagd en dat de handel in het aandeel wordt
stilgelegd, zouden er toch hele grote alarmbellen moeten rinkelen.
Dit nog in het licht van de gebeurtenissen bij Fortis waarbij een enorme bankrun nog maar
net kon worden voorkomen door nationalisatie van Fortis.


Juist ja ... in de afgelopen twee weken is er in de Europese Banksector heel veel veranderd!!!



vervolg schreef:
We leven in een heel bijzondere tijd, als gevolg van de steeds verder uitbreidende kredietcrisis en er gebeuren al maanden lang zaken die onvoorstelbaar werden geacht zoals bijvoorbeeld het omvallen van financiële instituten als Lehman Brothers en hypotheekgiganten in de V.S.
Dit brengt met zich mee dat je een eenmaal genomen beslissing constant moet heroverwegen en toetsen aan het risico.
Enige echte zekerheid die je daarbij hebt is de Garantieregeling (NL versie).
En die ontbrak bij Icesave.


Inderdaad .... maar als het echt mis zou gaan ... dan kan het NL Garantiesysteem het vrees ik ook niet meer aan. Maar dan heb ik het natuurlijk over een DOEMscrenario...
Het enige wat je kunt hopen ... is dat mensen hun geld OP de banken laten staan. En dus niet massaal in een oude sok gaan stoppen. Want als we allemaal onze gelden van de bank afhalen zou wel eens kunnen blijken (sterker nog blijkt) dat die gelden er helemaal in het echt niet zijn! Het hele geldsysteem is immers gebasseerd op vertrouwen & lenen lenen lenen ... betalen betalen zoals Youp al zo mooi zong ;)


http://www.youtube.com/watch?v=T-AeBAc-hlI
Je kunt zeggen heel actueel ... maar sinds die tijd is het nooit meer anders geweest ...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 okt 2008 3:41 am 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
obligataire schreef:
Wat ook nog speelt is dat Icesave al lang niet meer de enige instelling was met 5,25% rente.


Ik ben het helemaal eens met je pleidooi. Maar vergeet ook niet dat sommige mensen vanwege de garantie (toen nog max 20k) zo aan het spreiden waren, dat er te weinig banken (met een fatsoenlijke rente) waren voor het kapitaal :D Nu de grens is opgetrokken tot 100k is er flink wat armslag inmiddels, maar niet verstandig om die te gebruiken.

Oude situatie

Maar een voorbeeldje hoe raar iets kan uitpakken. Een gezin met 3 kinderen spaarde bij IceSave met 100k. Op elke rekening 20k (ze zijn met zijn vijven) vanwege de garantie. In de oude situatie, waren ze alles kwijt geweest. Omdat IJsland Aarbijenjam is. Hadden ze lomp alles op 1 rekening gezet, kregen ze onder de aangepaste regeling gegarandeerd 80k terug en 20k door het putje.

Nieuwe situatie

Nu is de situatie precies andersom. Zet je 100k op de Rabobank (voorbeeldje) en die bank valt om, ben je maanden 100k kwijt. Dus beter is het om zoveel mogelijk kleine bankjes te pakken, die allemaal onder het garantiestelsel vallen en de dubbele rente bieden. Valt er eentje om, ben je een minimaal bedrag een paar maanden kwijt.

Dit laatste toont toch aan dat IceSavers niet dom waren of zijn, toch :mrgreen:

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 okt 2008 11:11 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
DeVries schreef:
Het enige wat je kunt hopen ... is dat mensen hun geld OP de banken laten staan.

Precies. Laten dat nu maar flink stimuleren. Ik heb hier al eerder betoogd dat al die paniekerige reacties alleen maar tot echte problemen leiden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 okt 2008 12:21 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 8:27 am
Berichten: 227
obligataire schreef:
Persoonlijk vind ik het dan toch een beetje onverklaarbaar dat mensen niet gewoon handelen en wegboeken.


Je snapt toch dat dit ten alle tijde was foutgegaan?
IceSave had het ingelegde geld nooit allemaal terug kunnen geven. Als dus iedereen eerder was begonnen met wegboeken hadden we dit fiasco gewoon al ergens midden september gehad. Dit scenario had nooit voorkomen kunnen worden.

_________________
D, t, dt? Wie hoort het verschil...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 okt 2008 12:28 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Janssen schreef:
....... Dit scenario had nooit voorkomen kunnen worden.

Volkomen terechte opmerking.
Maar goed ik ga er vanuit dat iedereen in principe moet handelen vanuit zijn individueel belang en dat van zijn gezin.
Loyaliteit jegens een bank is misplaatst, immers jij bent daar slechts een nummer en het inmiddels ook wel gebleken dat van
loyaliteit van hun kant geen enkele sprake is.

Er is gezegd (elders) dat juist het opvragen van gelden heeft geleid tot de ondergang van de bank.
Dat moet ik krachtig weerspreken. Het is Landsbanki zelf dat een veel te grote broek heeft aangetrokken wat uiteindelijk tot hun
ondergang heeft geleid. Banken zijn zelf verplicht om het o zo belangrijke vertrouwen te waarborgen.
Hun megalomane expansiedrift is uiteindelijk verantwoordelijk voor de ondergang, niet de kleine spaarder die (terecht) denkt aan zijn
belangen en die van zijn gezin.
I

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 okt 2008 12:31 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 8:27 am
Berichten: 227
Inderdaad, die Vikingen zijn uit hun vestje geknapt.
Te snel en te groot gegroeid, dat zei die burgemeester van dat eiland gisteren zelf op de TV. Gelukkig voor ons heeft hij het licht gezien :roll:

We kunnen er alleen maar in berusten en hopen dat dit snel overwaait want anders zie ik het toch zwart in.
Ben benieuwd wanneer de al lang voorspelde creditcard problemen opduiken in de USA.

_________________
D, t, dt? Wie hoort het verschil...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO